Jan Urban: Vyprali nám mozky pohádkami o jediné hrdinné armádě. Někdo jim věří dodnes…
KOMENTÁŘ. Pro naši generaci dnešních více než sedmdesátníků znamenaly první májové dny na přelomu padesátých a šedesátých let patetické postávání v pionýrských krojích u pomníčků padlých sovětských vojáků, shromáždění ve školní tělocvičně při návštěvě pamětníků, recitování básní o vděku Rudé armádě – osvoboditelce a každoroční soutěž „Co víš o Sovětském svazu“.
Kazil to jen spolužák Džurba, který tvrdil, že jeho tatínek bojoval na Dukle a že to tam „byl průser“, což mu ale nikdo ze třídy nevěřil, protože stejně tak lhal o tom, že Plzeň neosvobodili Sověti, ale Američané. Nikdo ho nebral moc vážně, protože byl chuligán a reakcionář, neboť jeho starší sestra jezdila na koni.
Byli jsme malí, zhlouplí komunistickou propagandou a mlčením rodičů. Většinu z nás vysvobodila puberta, Beatles a šedesátá léta.
Je jen těžko k uvěření, že někdo může hodně podobným nesmyslům věřit ještě skoro osmdesát let po válce.
Kdyby ufňukaní motorkářští putinčíci opravdu chtěli složit hold osvoboditelům Československa z května 1945, museli by s pietou vedle Rudé armády uznat podíl nejen americké, ale i rumunské, belgické, dokonce dvou polských armád, ale i protibolševické Ruské osvobozenecké armády generála Vlasova a navíc i domácího, tedy českého a, samozřejmě, i sudetoněmeckého protinacistického odboje.
Není jenom jejich vinou, že to nevědí a že takovou úctu v sobě nemají. Vědomí české společnosti o vlastní minulosti je dodnes na úrovni pohádek, vymyšlených příběhů bez sebemenšího vztahu ke skutečnosti.
Hrdinové a padouši jsou podle potřeby kdykoliv zaměnitelní, nebo se o nich mlčí a v prostém výjimečně černobílém světě nakonec vždy zvítězí naše česká moudrost a bezchybní vůdcové.
Pro zločiny, chyby a jejich napravování, pro tisíce forem kompromisů, zavírání očí a odpouštění v českých pseudopohádkách o historii zatím není místo.
Belgičané v Plzni
Tak kdo tedy na konci druhé světové války vlastně osvobozoval Československo? Doba komunistická nám dokázala přes čtyřicet let zamlčovat podíl 150 tisíc amerických vojáků na osvobození západních Čech.
Od té doby se z jejich oslavování v Plzni stala zvyklost a trochu festival. A je jenom dobře, že se postupně začalo vzpomínat i na podíl belgického 17. pěšího (někdy uváděného jako střeleckého) praporu, jehož dvě roty bojovaly na českém území právě jako součást armády generála Pattona.
Tahle fascinující dobrovolnická (!) jednotka vznikla v lednu 1945 v belgickém městečku Peruwelz poblíž Liege z příslušníků hnutí odporu. Došli až do Plzně a Holýšova.
Generálu Georgovi Pattonovi sice spojenecké vrchní velení zakázalo osvobodit Prahu, ale pomstil se tím, že mezi svoje jednotky zařadil i antikomunistickou a protisovětskou polskou vojenskou jednotku známou jako Svatokřížská brigáda Národních ozbrojených sil.
Šlo o poslední tisícihlavý zbytek jednotek polské armády, které po porážce v roce 1939 odešly do zalesněných oblastí Polska a pokračovaly po celou dobu války v boji partyzánským způsobem.
V době největšího rozmachu měla brigáda přes sedmdesát tisíc mužů. Před příchodem Rudé armády se její tvrdé jádro rozhodlo vyjednat s wehrmachtem neutralitu a průchod k americkým liniím.
Jejich anabáze a neutralita skončila v prvních májových dnech, když se poblíž Holýšova dozvěděli o plánu SS zapálit tamní ženský koncentrační tábor a zlikvidovat všech více než tisíc uvězněných žen z celé Evropy, včetně více než sto padesáti Polek.
Rázným útokem tábor osvobodili a pak předali americkým a belgickým vojákům. Celá brigáda se zúčastnila ještě několika bojů a šestého května konečně překročila frontu.
Generál Patton rozkázal, aby za svoji pomoc byli okamžitě zařazeni jako součást 2. pěší divize americké armády. Sovětské velení potom několikrát neúspěšně trvalo na jejich vydání do sovětského zajetí jako „nepřátelské jednotky“, ale tvrdohlavý Patton aspoň v jejich případě trval na svém.
S ministrem na Sibiř
Na osvobozování československého území se podílelo i skoro sedmdesát tisíc mužů v Sovětském svazu zformované 2. polské armády pod velením divizního generála a komunisty Karola Świerczewského.
Nepříliš schopný alkoholik velel „po sovětském způsobu“ a bez ohledu na ztráty. Po válce velel vyčišťovacím operacím, které polská armáda vedla proti antikomunistickým partyzánům a Ukrajinské osvobozenecké armádě. V březnu 1947 padl do léčky Ukrajinské povstalecké armády a na těžká zranění z přestřelky zemřel.
Ale proč se neoslavuje podíl více než dvou set tisíc příslušníků Rumunské královské armády, která prošla mezi 18. prosincem 1944 a 12. květnem 1945 v neustálých bojích z východního Slovenska, přes Nízké Tatry až na Vysočinu a ztratila při tom více než šedesát pět tisíc lidí?
Prakticky všichni příslušníci Ruské osvobozenecké armády skončili v rukou NKVD a zemřeli buď na popravišti, anebo ve stalinských lágrech.
Ti snad neosvobozovali a nemá se na ně vzpomínat spanilými jízdami vlasteneckých a vděčných motorkářů? Sovětské velení myslelo především politicky, a tak raději nechalo ještě v době války postupně zlikvidovat řadu vysokých rumunských velitelů.
3. března 1945 byl generál Gheorge Avramescu jmenován králem ministrem války. Ještě téhož dne ho sovětská rozvědka SMĚRŠ zatkla přímo na jednání v hlavním stanu maršála Malinovského. Za pár měsíců zemřel v sibiřském lágru.
Jeho nástupce, generál Nicolae Däscälescu, byl zatčen v červnu 1946 a obviněn z válečných zločinů. Ty se naštěstí nepodařilo prokázat, a tak byl v roce 1951 zatčen za „zemědělské sabotáže“. Propuštěn byl až v roce 1955.
Vše na přání sovětského velení
Ostatně podobným způsobem decimovalo sovětské velení československou vojenskou jednotku a její z Londýna vyslané velitele v nesmyslném útoku proti opevněným pásmům na Dukle.
Úslužný Edvard Beneš pak na přání sovětské strany dokonce rozpustil londýnské ministerstvo obrany a vedení armády předal komunisty prolezlému Svobodovu armádnímu sboru, který měl od konce roku 1944 v každé jednotce sovětské vojenské poradce a agenturu sovětské vojenské rozvědky.
Mezi veliteli 4. brigády „svobodovců“, zformované v lednu 1945 na osvobozené části Slovenska z vojáků a důstojníků fašistického Slovenského štátu, nebyl snad jediný bez vyznamenání za chrabrost v bojích na východní frontě – proti Rudé armádě.
Řada z nich dostala i německý Železný kříž. Někteří z nich se bezprostředně po skončení války „vyznamenali“ i v masakrech německého civilního obyvatelstva.
A proč si nepřiznat, že pražské květnové povstání zachránily jednotky antikomunistické Ruské osvobozenecké armády pod velením generálmajora Buňačenka, spolupracující celou válku s německou armádou?
Nebylo jim to nic platné. Jim generál Patton pomoci nesměl. Prakticky všichni její příslušníci skončili v rukou NKVD a zemřeli buď na popravišti, anebo ve stalinských lágrech. Díky nim a domácímu odboji dokázalo ozbrojené povstání osvobodit Prahu po kapitulaci Německa už osmého května ještě před příchodem sovětské armády. A to bylo v očích stalinských plánovačů poválečného světového pořádku nepřípustné.
Velmi se to hodilo i prezidentu Edvardu Benešovi, který po celou dobu války sliboval z Londýna domácímu odboji rovnocenný podíl na poválečném politickém uspořádání.
Teď, s výmluvou na sovětské odmítání jakéhokoliv kontaktu s představiteli domácí fronty, s nimi okamžitě přestal jednat. A to ještě dopadli dobře.
O představitelích ozbrojeného sudetoněmeckého, převážně sociálně-demokratického a komunistického odboje, neztratil nikdy ani slovo. Do konce roku 1946 byli naopak všichni tito českoslovenští vlastenci hovořící německy, až na malé výjimky, „odsunuti“ ze země.
Naší generaci, která se narodila až po válce, ale i těm následujícím, pak zastrašení učitelé a rodiče na léta vyprali mozky pohádkami o jediné hrdinné sovětské armádě-osvoboditelce, která nám všem na pancířích tanků přivezla svobodu.
Trvalo desetiletí, než jsme začali chápat, že se na osvobození od vlády nacistického režimu podílely i statisíce dalších, a leckdy i nečernobílých „bojovníků za naši svobodu“. A že sovětská armáda, přes všechno svoje úctyhodné hrdinství a oběti, pak na místo nacismu nastolila hegemonii a diktaturu stalinského režimu.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Investor Brůna: Realitní perly na dálniční sňůře na jih. Hluboká, Písek, Budějovice
Agáta Pilátová: Prezidentka ve vichru doby a nelichotivý obraz Slovenska
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
95 komentářů
Díky za příspěvek. O polských jednotkách jsem nevěděl. Co se týče Slovenského státu, tak tam je v současném Slovensku tíživé ticho. Třeba, že spolu s Němci, jako jediný jejich spojenec, napadl Polsko. To nás také ve škole neučili.
Polsko napadlo ČR ještě před začátkem WWII. Dnes se kroutí historická fakta daleko více, než před převratem89.
Od kdy je regionální zábor poloviny Těšínska „napadení Československa Polskem“?? Spor o toto území trval od roku 1918-1958. V roce 1918 se 54% obyvatel hlásilo k polské národnosti 27% k české národnosti a 18% k německé národnosti… Navíc Poláci se chovali stejně neomaleně, jako se neomaleně choval uměle vzniklý stát Československo…
Zbabělé odstoupení Sudet Německu bez boje, jenom podpořilo chuť, ukousnout si od zbabělců sporná území.
Stačí umět číst, počítat a přemýšlet, než vypouštět nesmysly o překrucování historie a chvále „pravdomluvnosti“ totalitního komunistického režimu před rokem 1989.
Beckovo Polsko uzavřelo podobný pakt s Hitlerem jako později Rusko… a obsadilo České Těšínsko…
Takže Rusové taky provedli regionální zábor Krymu ?
Ve škole nás neučili spoustu věcí.
Že po domluvě s Hitlerem, napadl 17.září 1939 Sovětský svaz Polsko, popravy tisíců polských důstojníků, Katyň, Kalinin, Charkov.
22.září 1939, společná přehlídka vítězů nad Polskem, nacistického Wehrmachtu a sovětské Rudé armády v Brestu-Litevském.
30.listopad 1939, útok Sovětského svazu na Finsko.
14.prosinec 1939, vyloučení Sovětského svazu ze Společnosti národů za útok na Finsko.
15.června 1940, okupace Litvy Sovětským svazem.
18.června 1940, okupace Estonska Sovětským svazem.
28. června 1940, okupace Besarábie a Severní Bukoviny Sovětským svazem.
5.srpna 1940, okupace Lotyšska Sovětským svazem.
Po dohodě s Hitlerem, získal Sovětský svaz v letech 1939-1941 okupací území o rozloze asi 600 000 km2, větší než je rozloha Francie s více jak 25 mil. obyvatel – sovětských otroků.
Sovetske valecne rejdy jste vyjmenoval naprosto presne. Ja se zastavim u mne velmi oblibenych Finu. Mam pro ne slabost. Nemaji nic, co by jim hralo do karet. Odlehla poloha, drsne klima, nepocetna populace, zadne suroviny, zadny ucastnik tehdejsiho Marshallova planu, namisto toho tzv. finlandizace a jazyk, ktery je na mezinarodnim poli k nepouziti. Se vsemi temito handicapy se tito severane prehlizeni vsemi ( hlavne vsak Svedy ) vypracovali mezi nejvyspelejsi staty sveta. Je to velmoc na poli hospodarskem, kulturnim i sportovnim. Srovnejme to s neustale si stezujicimi, kverulujicimi a rozmazlenymi Cechy se svoji idealni geografickou polohou, tradici, slusnou zakladnou atd. Neni to minimalne smesne, ne – li trapne, v jakych patrech stoji Finsko a kde se potaci Cesko?
To jsem odbocil. Kdyz rusky medved napadl medvidka finskeho, Finove si rychle spocitali, ze v primem souboji budou tahat za kratsi konec. Proto zvolili taktiku guerillove valky. V bilich maskovacich overalech a na bezkach se znenadani zjevovali v zadech Rudoarmejcu ( navlecenych samozrejme v zelenych mundurech ), uderili a zmizeli. Rozsevali smrt, strach a paniku. Jejich prvotridni snajpri si peclive vybirali, koho likvidovat. Soustredili se na dustojniky a ridice. Za par tydnu nemel kdo velet a ridit techniku. Lesni cesty se hltili vojskem a technikou, tcorili se zacpy. Ruska soldateska se stala snadnym cilem finskych bojovniku. I kdyz Rus nakonec vyhral, zvladl to jen za cenu neskutecne obrovskych ztrat.
Finsko se nestalo dalsi rudou republikou. Finove vicemene museli celou studenou valku vicemene poslouchat prikazy z Moskvy, navic, museli byt prisne neutralni. Na demokraticky a hospodarsky kapitalisticky system se rusky medved zavrcet neodvazil. On uz vedel, co Finove dokazou, kdyz je zahnali do uzkych.
👍Souhlasím s Vámi. Finové jsou hrdý, statečný národ a dělají si věci po svém. A že těch kompromisů na hranici s Rusákem museli zkousnout.
Naopak, jsou státy a obyvatelé, kteří nikdy nevyrostou z ufňukaných lokajských plenek s věčnými vymluvami na „ty druhé“, zbabělosti, vzájemného okrádání a pomlouvání, kteří si samostatný stát nikdy nezasloužili, viz ČR.
Američané měli na osvobození Plzně stejně malý podíl jako Sověti na osvobození Prahy., povstalci v obou městech udělali hlavní práci.
Teď ani předtím nás neučili hodně věcí. PROČ SE NA DĚJINY NEDÍVÁME ČESKÝMA OČIMA OBJEKTIVNĚ?!?
Po 1.sv.valce se pro Západ (USA..) stal hlavní hrozbou komunismus a SSSR (dokonce v individualistických USA začali uvažovat o státním sociálním pojištění, aby se chudáci neshledli v SSSR). Proto po celá třicátá léta USA a VB financovaly zbrojení Hitlerova Německa a bez boje obětovaly ČR a Polsko, aby se Hitler dostal k hranicím SSSR a zničil ho (Oslabené Německo válkou se SSSR by pak nemělo sílu napadnout připravený Západ.) Jenže Hitler napřed zvolil lehčí sousto a obrátil se proti Západu, který poznal, že Hitler je větší hrozbou a začal spolupracovat se SSSR na jeho porážce. Stalin paktem s Hitlerem a zabráním Pobaltí oddálil hranice co nejdál od Moskvy, takže po napadení Hitlerem měl čas evakuovat zbrojní výrobu do bezpečí. Západní pomoc SSSR pomohla ukončit válku o 2 roky dříve a ušetřit o 5 milionů více životů sovětských vojáků.
Na podzim 45 opustila ČSR americká a Rudá armáda a ve 46 si občané svobodně zvolili vládu KSČ (jako ve Francii byly z voleb vyloučeny strany kolaborující s Hitlerem). Rakušané si zvolili demokratické strany.
II. Svetova valka je historickým faktem, že zvítězil SSSR, USA a VB a rada malých státu, kteří se z toho nemohou vzpamatovat dodnes. Mezi poražené patří Německo, Itálie, Japonsko a několik malých statu, Maďarsko,Slovensko, Bulharsko, které bylo ve válečném stavu z USA aVB, diplomatické zastoupení mělo v Moskve a bylo odměněno batuskou Stalinem ziskem Jižní Dobrudze.My jsme ztratily Podkarpatskou Rus, ale intenzivne jsme denacifikovali Slovensko až se nám to nevyplatilo. Tak to na světě chodí. Vymyvani mozku se dělo a děje v každé době, podívejme se na soucasnost pane Urbane, námitka, že to je demokratické vymyvani mozku za účasti NG na amerických univerzitách, je to docela flagrantni. Každá generace si to vymyvani musí, prozit, ale i politici si zkusí své, viz Beneš, Masaryk, Gottwald a i Svoboda a Husák. Musí se také připomenout obětí 9Hacha a Tiso, kteří jsou ocistovani a chápáni Je to ve valečném období silné relativní. Změny probíhají v čase, to vidíme v současnost. Stačí pár mesicu a už je potreba ampbasador v Moskve. Co by se nemělo relativizovat jsou lidské obětí a utrpení národů. Já se přiznám nosil jsem v té dobe pionyrsky šátek, ale ministroval jsem v komzi a také zvoníl hranu s ostatními ministranty prezidentu Zapotockemu, když o to pozadal starý kostelnik ředitele školy. Takovy byl život.
Vidím, že vymývání u tebe vedlo k nevratnému poškození.
Rusko nemá co slavit.
Jako spojenec Nacistického Německa napadlo Polsko, takže mu Anglie a Francie měly vyhlásit válku, stejně jako Německu.
Nešťastný Jan Urban. Chybí mu podle mne kvalifikovanost a rozvaha při jeho exaltovaném a velmi jednostranném a zkresleném posuzování minulosti. A vyslovuje ve svatém zápalu i dezinformace. Jeho výrok „Doba komunistická nám dokázala přes čtyřicet let zamlčovat podíl 150 tisíc amerických vojáků na osvobození západních Čech“ je nepravdivý. O podílu Američanů na osvobození Československa informovaly v oné době, jak se lze přesvědčit, i školní Atlasy Československých dějin. Vyučovalo se o tom, jak mohu potvrdit z osobní zkušenosti, nejen v regionálním školství, ale i na vysokých školách. Urban v zápalu neumí informovat střízlivě a věcně o tom, jak to bylo. Tedy o tom, že podobně jako dnes někteří ideologičtí fanatici a političtí kariéristé prosazují likvidaci památníků na sovětské osvoboditele a potlačují zmínky o nich v médiích a dokonce i BIS straší učitele nálepkováním proruských, v letech 1948 až 1989 podobní ideologičtí fanatici a kariéristé prosazovali likvidaci a přesouvání památníků na americké osvoboditele a potlačovali zmínky o nich v médiích a kádrovali ty, kdo je ve veřejném prostoru uctívali..
To, že ti fakta o komunistickém lhaní a zamlčování nejdou pod nos, takže také lžeš, na těch faktech nic nemění. Tvoje fantasmagorické atlasy se k nějakému střízlivému informování ani neblíží, ideologický fantiku. To, že se ti nelíbí symboly rusácké okupace Československa a kárné opatření vůči komunistické fanatičce, které místo toho, aby učila, šíří rusáckou propagandu, je v tomto světle zcela pochopitelné.
Milý Pavle, jednáte nečestně, tvrdíte nepravdu a obviňujete mne křivě. Vy jste ve škole Atlas československých dějin nepoužíval? Udělal jste chybu. V něm jste měl vyznačeno, že západní Čechy osvobozovali Američané. A ty atlasy, jejichž existenci zkoušíte popírat, používali po celá desetiletí ti učenlivější. Vaše zoufalé nálepkování typu „fantasmagorické atlasy“ je podivné. A Vaše invektivy mimo téma nasvědčují, že jste si nepoctivosti svého nálepkování vědom a hledáte co si jiného.
Z těch „fantasmagorických“ atlasů se učil dějepis. Na střední i základní škole, když jsem do nich chodil.
Spíše se argumentovalo tím, že na sověty obsazeném území byly ihned zřizovány Národní Výbory, zatímco Američané zřídili okupační správu. Ovšem, naprostá většina amerického záboru byly Sudety s nepřátelským německým obyvatelstvem.
Samozřejmě!!… při osvobození Československa padlo 144 tisíc Američanů., kteří osvobodili Československo od Chebu až po Košice. Sovětských vojáků padlo při osvobození pouhých 116 lidí. Lhali nám ve školách. Osvobodili nás Američané!?
Až na to, že jste to úplně otočil. Při osvobozování Československa ve skutečnosti padlo 116 mužů z americké armády a 140 tisíc Sovětů… viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Osvobozen%C3%AD_%C4%8Ceskoslovenska
… a v samotné již osvobozené Plzni (ještě před „dobytím“ USAvojáky) padl jeden USAvoják – ale tak, že spadl z auta (zřejmě posilněn alcoholem..).
Velmi pěkný článek a užitečné informace.
Je třeba si to připomínat.
děkuji
Autor zjevně opisoval od rusobijce Emanuela Moravce. 5.5.1945 – německý rozkaz o všeobecném ústupu na západ a zajetí. Doporučuji demarkační linie – dobové reportáže U.S Army existují, zejména zajetí jednotek SS. Poláci tzv. Svatokrižská brigáda, po pádu povstání Varšavy začleněna do jednotek Wehrmacht, fotky existují. Čs. brigáda – autor má asi na mysli Svoboda, Buršík, Sochor, Tesařík – nastudovat ústupové boje Čs. armády ze Zakarpatské Ukrajiny, osvobození Kyjeva, Ostravy a zejména osudy těchto pánů po roce 1948. Doba byla složitá, buďme rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo. Co by s námi bylo, kdyby se jednotky RA zastavily na hranicích SSSR? O našem osudu se rozhodlo v Jaltě ne v Praze.
Lež.
Na Jaltě o Československu nepadlo ani slovo, vůbec se o něm nemluvilo. Předložte důkaz pro své tvrzení o opaku. Děkuji.
Na Jaltě byly vytyčeny demarkační čáry mezi SSSR a západními spojenci a více-méně se předpokládalo, že čí bude stát, toho bude státní režim.
Ničím nepodložená lež, okecávání a dojmologie. Prostě a jasně. Na Jaltě o Československu nepadlo ani slovo, jak vždy lhali komouši. Neexistuje žádný dokument.
Čechoslováčci si svoje sovětské otroctví vybrali sami a dobrovolně z lenosti a hlouposti.
Rakousko bylo též z větší části obsazené Rudou armádou a Rakušáci udělali vše, aby sovětští primitivové vypadli, makali na své svobodě, dokonce Rusákům zaplatili za svoji svobodu 8 mld. šilinků…
Čecháčci čekali na Rusáky jako na zázrak na spasení a v roce 1946 dali nejvíce hlasů ve volbách komunistům. Jediní na světě ve svobodných volbách. Co s takovým ničemným obyvatelstvem? Rakušáci jsou borci, ani s komoušema se po válce nemazali a ani je nevolili. V tom je ten zásadní rozdíl.
Poválečné vítězství komunistů bylo dáno Mnichovem. Vítání sovětů na konci války mj. tím, že Němci vraždili až do samého konce, i po oficiální kapitulaci. Takže vděk někomu, kdo ty vraždící zrůdy zastavil.
Poslední boje mezi sověty (spolu s partyzány) a Němci byly 13. května 1945.
A, MMCH, přestože Němci, kteří bojovali (ale také vraždili a loupili) po oficiální kapitulaci, měli být podle válečného práva zastřeleni, nic takového se, bohužel, nestalo.
Pro A. S. Pergill.
Poválečné vítězství komunistů v Československu, nebylo dáno žádným Mnichovem, ale otevřenou možnosti pro mrzkou lůzu, bezpracně si nakrást německý majetek, okrást všechny schopné, chytré a pracovité lidi v tehdejším Československu. I dnes se stačí podívat, koho Čecháčkové nejvíce volí. Určitě to nejsou strany, kde se preferuje myšlení, samostatnost a pracovitost.
Nacisté toho v Československu mnoho nepovraždili. Z údajných 360 000 obětí, bylo 270 000 Židů, kteří se nevrátili z koncentráků. Československo po skončení války nebylo spojenci ani zařazeno mezi země, těžce poškozené válkou. Lži o utrpení v Protektorátu se táhnou jako zapáchající nit v již tak nevonící prolhané historii Československa. Protektorát byl pro nacisty rájem na zemi. Služebnictvo oddaně pracovalo, Reinhard Heydrich jezdil do úřadu v otevřeném kabrioletu bez ochranky, jenom s řidičem, což si žádný nacistický pohlavár v okupované Evropě nikdy nedovolil…
Komunisté zcela jednoznačně Mnichovem před volbami 1946 argumentovali.
A netroufám si dělat nějaké rasové třídění německých obětí.
Soudruh pepa fierlinger zapomíná, že pokud existují dobové fotky a reportáže tak ty, jak hitlerovské německo a russovětsko ruskou společnou a nerozdílnou rozebírají v roce 1939 Polsko (rusovětsko nás v roce 1938 stačilo hodit přes palubu) a masakrují polské civilisty.
Mohu se domnívat z mých zjištěných informací, že to je přesně v duchu amerického dezinformačního vykládání války. Je sice pravda že konec války byl v Evropě více v režii tehdy Sovětského Svazu a dopadl na další období pro nás nešťastně. /Jak se to vezme dalších skoro 50 let nebyla v Evropě válka/. Tehdy ale byl Sovětský Svaz z větší části vitěznou mocností v Evropě. Kdyby bylo vitěznou mocností Německo tak jsme tady s největší pravděpodoboností nebyli. Na válku ze strany Američanů bylo, jako v současné době, pohlíženo stejně, vyprovokovat, nechat aby se v Evropě porvali a potom se uvidí. Do války v Evropě nastoupili až když Sovětský Svaz začal válku obracet /s největší pravděpodobností by zabral při osvobozování větší část v Evropě/ a Němec se začal roztahovat mimo Evropu. Někdo by se mohl domnívat, že z určitých kruhů se může jednat o pokračovaní.
Tyhle úvahy o tom kdy nastoupila Amerika až kdy začal SSSR válku obracet mám nejradši. Kdyby nebylo Ameriky tak kdo by bylo pro ně válku rozjet velkou neznámou. Válku rozjeli až když měli dostatek vojenského materiálu právě od Ameriky a celý zbytek války je dotovali zbraněmi. Ameriky vedla válku s Japonskému a válce v Evropě pomáhala už v roce 1940 kdy dodávala zbrojení Anglii aby ji neporazil Hitler. A Anglie dělala celé roky nálety na Německo aby jej oslabily ve výrobě a z Anglie byla jediná moznost kudy do Evropy jít. Francie a další ostatní byli pod Hitlerem. Ale aby byly bojeschopný jít osvobozovat Evropu tak nejdřív museli mít dostatek vybavení zbraní a techniky. A plavením přes Atlantik byly obtíže neboť je celou dobu pronásledovali Němci svou technickou válečnými loděmi a ponorkama. To trvalo ty 4 roky. Nechci se vzdávat toho že velkou část ČR osvobodila rudá armáda ale mozky jsou vymytý propagandou že byli ti hlavní v celý válce a pouze jediný jako to dělá Ruská propaganda. Jediná moje úvaha bez propagandy. Kdyby Hitler nenapadnul SSSR vznikla by VVV a osvobozování Evropy včetně ČR ? Zřejmě né vždyť to do napadnutí byli spojenci. Otočil potom až SSSR když přijal každou pomoc. Jestli máte pocit že se dnes šíří demagogie a dezinformace můžete si vše dohledat v historii. To za socialistického Československa možné nebylo. Tam nezačala dezinformamce ale byla jen část pravdy jen to co se hodilo do krámu.
Teďy přiznejme, že pan Urban v tom mâ v naprosté většině pravdu. Jenže už to vykládá se zpožděním dalších víc jak 30 let. Ta jediná pravda o Rudé armádě padla po listopadu 1989. A od té doby si každý může studovat číst poslouchat v médiích jak to bylo doopravdy. Aj děti ve školách se jistě už povinné učí, že Plzeň osvobodil Američané..
V čem je ta potíž, většinu lidí už to ani nezajímá. A ten svátek, kenž byl strategický přesunut z 9.5. na 8. 5. berou prostě jako nevím jaký svátek. Ostatně už o tom byla noticka v pražských médiích – v úterý vy koupili potraviny v supermarketech, anžto ve středu bylo zavřeno..co je doma., to se počítá, to v tomto národě platilo vždycky. Ale už to je spíše styl rodiny Homolkových než Švejka..
Pane Petře, musím vám oponovat. Stále ještě v naší zemi jsou spousty a spousty lidí, kteří naprosto nepřipustí jakoukoli diskuzi o tom, co se tu ve školách učilo do 89. Včera se mi udělalo až špatně nad reakcemi některých lidí pod jedním článkem na Mediu. Pokud to sledujete, dejte si a hlavně si přečtěte diskuzi – stojí to za to…
To je asi ten důvod, proč do úplně extrémních diskuzí nechodím. Diskutovat se dá tam, kde diskutovat chtějí, tedy dokáží uznat i faktické informace oponenta, popř. si opravit ty mylné svoje. (To že o ‚čistě názorech z těch faktů se i nadále liší, pokládám za samozřejmé).
A k těm lidem, jak jsem napsal, příležitostí se dozvědět , jak to bylo doopravdy, bylo za víc jak těch 30 let spoustu. Jenomže za prvé, potíž je možná v tom, že ta pravda je složitá, čili ani ne zrcadlově otočená, ohledně tom co se říkalo předtím .
Ale co je spíš problém v dnešní době, a je to vidět i v politice, většinou už ani není snaha o tu oboustrannou diskuzi, ale čistě o to oponenta zurážet, ponížit, zdiskreditovat. Nic víc..
nemáte pravdu, za socíku byla jen rudá armáda ( byli hodní a měli soucit s našim obyvatelstvem – ani slovo o střílení hospodářů kteří si nechtěli nechat vzít dobytek, a o znásilňování ani slůvko ) po té slavné revoluci vyšly média s USA a zase ani slůvko o jiných jednotkách a útvarech a zase až po třiceti letech se objevují zprávy, že taky nebyli Amíci takový hodní jak nám někteří tloukli do kebulí- ono válka je Vůl a se páchaly zvěrstva všude.
Američani v první řadě neměli důvody k tomu páchat nějaká zvěrstva na okupovaných územích, jejich armáda měla lepší velení a řád, byli disciplinovanější, na rozdíl od Rudé armády… Ano, sem tam se vyskytly ojedinělé výjimky, ale to byli spíše narušení jedinci, kteří vyhledávali násilí, zatímco u Rudé armády takové chování bylo běžné. No a další věc je, že ženy se v Evropě nabízely Američanům samy. Američan byl zkrátka vnímán jako někdo, drtivá většina žen z Evropy si chtěla k sobě uvázat amerického vojáka a dostat se s ním třeba do New Yorku, zplodit s ním děti v Americe, které by pak získaly americké občanství, nezáleželo na tom, jak je chudý nebo bohatý, Amerika byla prostě snem většiny Evropanů.
K Sovětům byl přístup přesně opačný, všechny ženy dobře věděly, že jsou to zvířata, naprostá drtivá většina s nimi nechtěla dobrovolně „ulehnout“, proto byly znásilněny a případně zavražděny. To se dělo prokazatelně na všech územích okupovaných Rudou armádou.
K tomu znásilňování:
On to byl do jisté míry boj za minulou válku, nicméně Němci se prohlašovali za „nadlidi“ a ty deseti až statisíce znásilněných Němek porodily „rasově méněcenné děti“ z nichž většina má dnes už vnoučata a pravnoučata (a počet potomků roste geometrickou řadou). Takže je nyní v Německu spousta lidí, kteří by šli do plynu, pokud by se zde ujal moci nějaký nový Hitler.
Je to škaredé, ale je to tak.
Dobře napsáno. V sedmdesátých letech jsem učil na základní škole Dukelských hrdinů v N/M p. Sm., dnes už ten název nenese, a jeli jsme do Svidníku a na Duklu. Byl jsem tehdy šokován, že RA hnala hlavně naši armádu pod vedením L. Svobody tímto průsmykem. Asi 10 km úvoz hor a tam byli Němci zakopaní. Psalo se, že tam bylo cca 70 tisíc obětí a samozřejmě i našich vojáků. Naprosto nesmyslný průnik, který se potom léta a léta oslavoval.
Což je ale dost divný, protože už tehdy se to vysvětlení zcela otevřeně publikovalo a měli vám ho říct i na tom památníku.
Šlo o to, že vstup do těch průsmyků měly na slovenské straně bránit slovenské jednotky. A protože tehdy probíhalo SNP, tak se čekalo, že přes ty průsmyky, ruské i naše jednotky vpustí bez boje.
Jenomže, Němci zatlačili rychle povstalce do hor, tyhle nespolehlivé slovenské jednotky na Dukle odzbrojili a poslali jinam. A tu obranu dali svoje vojáky. A když tam tedy přišli od východu naši, čekal je masakr. Jasně. Jenomže, vzdát to a vrátit se, to už nešlo, to už Stalin nepovolil..
Pane jáí ve vaší době jsem už věděl něco o historii, dokonce v naší čtvrti bydleli svobodovi vojáci. Proč se postupovalo přes Dukelský průsmyk, to si zjistěte u západních zpravodajců. Rudá armáda ve svých plánech toto neměla a jak chtěla postupovat, to zjistěte, abych Vám nelhal.
Od kdy vaši „západní zpravodajci“ veleli Rudé armádě, zvláště na Dukle?
A nyní dochází k opačnému vymývání mozků (Vas podrobný článek je výjimkou): Oslavuje se jen americká armáda a Rudá armáda je označována za okupanty a dobyvatele. Přitom americká a Rudá armáda opustila ČSR a Rakousko na podzim 45, Rakousko si zvolilo demokratickou vládu, Češi si svobodně zvolili vládu KSČ a pak neprotestovali po nástupu totality ve 48. Nikdo nebránil Čechům volit a dopadnout jako Rakušané.
Jsme v podání historie extremisté, z jednoho kouta do druhého. Ticho o Američanech, sláva Rusům, dnes sláva Američanům, ticho o Rusech, nebo zdůraznit jejich zločiny. V každé armádě jsou zločinci a psychopati, střelec z filozofické fakulty je příklad. Ti padlí nemyslel za koho zájmy bojují.
Rudá armáda nikoho v Československu v roce 1945 neosvobodila, jenom přitáhla a zavedla rudou totalitu, vraždění, loupení a lhaní, což jim vydrželo dodnes. Hned si ukradla Podkarpatskou Rus…, vybavení továren a domácností. To se v americké neněmecké zóně nedělo a Američané také nikde neměnily hranice. Rusákům zůstala všechna okupovaná území z let 1939-1941, kdy se smluvně dělili s nacistickým Německem…
Proto Poláci neslaví 8. květen, jako den osvobození a mají pravdu. Polsko 👍
Tvůj mozek bezesporu vymytý je. Odkud sis vycucal to, že se oslavují jen Američané, nebo že si Češi svobodně zvolili bolševickou lůzu? Realita je že ČSR bylo promořené agenty nkvd, kteří likvidovali jakýkoli náznak odporu nebo jen jiného názoru. Po bolševickém puči se samozřejmě protestovalo.
Mýlíte se velmi, sovětská armáda opustila Dolní Rakousy až v roce 1955. Rakušané se vyjadřovali o 10 nepříjemných letech loupeží a znásilňování i vražd. Přesto nepodlehli nátlaku a komunisty, kteří na rozdíl od českých Stalina nemilovali, k moci nepustili. Od roku 1945 do dneška v Rakousku vládnou střídavě socialisté a lidovci. Dodnes jsou nalézány zapomenuté sovětské granáty.
Píšete nesmysly. To že se budeme ubírat na východ bylo dáno již od prosince 43, kdy Fierlinger spolu s komunisty v Rusku v podstatě donutili Beneše podepsat vazalskou smlouvu o tom, kam se po válce budeme ubírat, Rakousko si komunisty nepřipustilo k tělu.
svobodně jsme si komunismus nezvolili,bylo to „únorové vítězství pracujícího lidu“ a to po ozbrojeném nátlaku lidových milicí,navíc pod taktovkou sovětských poradců.
Ale to vy víte,dnes už nemusíte lhát.
Lež.
Stačí se podívat na výsledky voleb v roce 1946. Vítěz voleb Komunistická strana Československa. Čecháčkové dali jako jediní na světě ve svobodných volbách nejvíce hlasů komunistům…Hanba!
lez
kdyz k volbam byli pripusteni jen komunisti, sosani, narodni socialisti a lidovci, tak o zadny svobodny volby neslo
navic media a silovy ministerstva uz od 1945 ovladali komousi
Lež.
Československo – ve volbách 1946 kandidovalo 8 stran: Komunistická strana Československa, Česká strana národně sociální, Československá strana lidová, Demokratická strana, Československá sociální demokracie, Komunistická strana Slovenska, Strana Svobody a Strana práce.
1. místo, země České KSČ 43,3%, země moravské KSČ 34,5%, země slovenské Demokratická strana 62%. Kromě Zlína, všechny ostatní kraje 1. místo KDČ… Celkové vítězství komunistů 37,9%… https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_parlamentn%C3%AD_volby_1946
Cha cha cha !!!!!
Přesné 🌹🌹🌹🌹
KSČ si Češi svobodně nezvolili. Voleb se totiž mohly účastnit jen komunisty povolené strany Národní fronty.
Trapná lež. Komunisté dostali v českých zemích jasných 43,3% hlasů. Kdyby je lidé nechtěli, mohli volit třeba lidovce…
ono to je částečně dáno i tím, že první roky války byl Sovětský svaz spojencem Němců, a tu válku spolu s nimi začal. To jaksi kazí jejich aureolu osvoboditelů.
Nikdo nebránil Čechům volit a dopadnout jako Rakušané. Ano a ty sovětské poradce sem do svého pašalíku posílal Stalin na dovolenou…
Dobře napsáno!!
Souhlas, ale to se dnešním kroutičům historie moc líbit nebude. Pravda je ještě krutější, např, vůči tkz. povstalcům v Praze, to až 5. dní po smrti Hitlera … kdy Rudá armáda měla Berlín v hrsti. Vůbec se divím, že se zrovna tady něco takového objevilo i jsou puštěny „nevhodné“ komentáře dnešní pokroucené ideologie.
Tak, tak, kroutič historie honza by si jen nerad četl o tom, jak dopadlo Varšavské povstání, kdy russovětští soudruzi čekali bez jakékoli akce dva měsíce na druhém břehu Visly až budou povstalci zmasakrování hitlerovci ač v té době se mohli v klidu přepravit na druhý břeh a ušetřit tak životy vlastních vojáků o životech povstalců nemluvě. Nemluvě ani o tom, že russovětští soudruzi zakázali britským letadlům přistávat na russovětské straně, čímž extrémně stížili zásobování povstalců.
?????????????
Ano, tak to bylo. A všechny lži a vymýváni mozků po celá desetileti přispělo ke zhloupnutí národa. A ti učitelé nebyli většinou zastrašení, ale přesvědčení. Učitelstvo vždy dělalo to, co chtěla strana, co jim strana nařídila. Přečetla jsem několik školních kronik, nehezké čtení. Dnes také většina nemá názor.
Já tedy nevím jak vymyli Urbana, ale s námi to tak nebylo. Možná to bylo tím, že na loukách pod naší vesnicí si Amíci zřídili přistávací plochu, takže by bylo dost obtížné uvěřit, že osvobozovali jen a jen Sověti.
No, ono to minimum Vlasovců sice v Praze bojovalo a doufalo, že nebudou vydáni do rukou Sovětů. Což jim ovšem vedení odbojářů odmítlo zaručit. A bylo po boji, následoval útěk k Američanům. Vzývat Vlasovce, kteří se paktovali s Němci a ukrajinskými nacisty koncem roku 1944/a na začátku roku 1945 a mít je za osvoboditele, je absurdní ! Pro mně jsou důkazem na porážce osvobození od Němců počty obětí…a ty nemůže nikdo okecat ! Jistě, Hitler a Stalin měli svoje plány a cíle a prostředky, jak jich dosáhnout. O těch jsem ochoten se bavit odděleně od války.
Tak, tak, vzývat, russovětské nácky, kteří se až do roku 1941 paktovali s hitlerovci, spoluvyvolali válku a pak, když do díry, kterou pomáhali vykopat sami spadli a museli je z ní tahat Angličané a Američané, je absurdní.
Když ono je to ještě horší než píšete. „.. Vedení čs. odbojářů jim skutečně ani nemohlo zaručit že nebudou vydáni Sovětům. Ale i tak Prahu bránili, a stáhli se až 8.5 ráno.
Jenomže Američani je nepřijali a nepustili do své zóny taky. Takže si je Sověti pak stejně pochytali a zlikvidovali.
Počet Rusy zajatých Vlasovců neodpovídal jinak uváděným počtům jejich armády. Jelikož se na místě nenašly očekávané masové hroby, asi bude pravdou tvrzení, že Američané si nedovolili nechat vpochodovat Vlasovce do zajetí jako organizovanou armádu, ale nebránili v tom jednotlivým řadovým vojákům. Že se o tom pak mlčelo je pochopitelné.
Skvěle napsáno. 👍
I nám 60+ vymývalo komunisticko-ruské služebnicto v poválečném Československu mozky.
Jenom díky o rok staršímu kamarádovi a jeho tátovi, který emigroval do Austrálie a svému synovi posílal plastikové modely 1/33 od f. Revell, jsem poprvé, jako osmiletý kluk viděl Spitfira, Hawker Hurricana, B-24 Liberatora, P-51 Mustanga,.. a pomalu mi docházelo, že to s tou „jedinou“ Rudou armádou nebude pravda.
Navíc jsme dva roky před tím viděli příjezd sovětských okupantů a stále nám ty divný bytosti vodili do školy. Také nám vyhodili ze školy oblíbeného ředitele a v květnových dnech začal docházet do školy jediný „místní partizán“, komunista na besedy o kterém naše babíčka říkala, abychom ho nebrali vážně, že ho Němci zavřeli za šmelinu a zlodějny.
„Přišel“ na řadu Fajtl – Sestřelen a už jsme začali poznávat pravdu.
Někdy ve 13 letech jsem si poprvé ladil staré dřevěné rádio s magickým okem na papír jsem si namaloval stupnici a pomalu tam přibývaly stanice Rádio Kanada pro Československo, Radio Tirana, Radio Vatikán,… a potom bomby Hlas Ameriky a Svobodná Evropa. Politicky jsem tomu nejdříve samozřejmě nerozuměl, ale ten jiný svět byl mnohem pestřejší. Pouštěli tam skvělou muziku, Rozina Jadrná-Pokorná, Karel Kryl,… a hlavně četli knihy na pokračování.
Můj kamarád modelář se se svým tátou už nikdy neviděl, stejně, jako tisíce dalších. Proto stále trvám na tom, že bychom si měli připomínat všechny skutečné osvoboditele , ale ne ty, kteří přivezli rudou, komunistickou totalitu, která nahradila tu hnědou, nacistickou. Rudá armáda, prezident Edvard Beneš a Ludvík Svoboda, přivezli do Československa pouzer a jenom bezpráví a sovětsko-komunistickou totalitu, žádná svoboda se nekonala. Až na konci roku 1989. Neměli bychom lhát a nazývat svobodou něco, co ve skutečnosti žádná svoboda nebyla.
Pane Doucha, tohle je svým způsobem krásný, ale opravdu smutný příběh. Jsem moc rád, že jsou mezi námi stále starší lidé, jako jste vy, kteří nezapomínají a vnímají realitu, takovou jaká je a byla. Jste bohužel jedním z mála seniorů, který má hlavu v pořádku a nepodlehl lži, nenávisti a propagandě, kterou tu Rusové šířili a stále šíří a ochotně to za ně dělají především takoví, jako jsou Babiš, Okamura, Rajchl, Vrábel a spol.
Bylo by dobré, kdyby autor psal sám za sebe. Vyprat mozek lze pouze tomu, kdo žádný NEMÁ! Nám ostatním nikdo nic nevypral. Tehdejší pohádky jsme si jednoduše přebrali po svém, stejně jako si přebíráme dnešní pohádky. Stejně jako tehdy, tak i dnes je část populace, která pohádkám sice také nevěří, ale dělá, že jim věří, protože podlízá režimu. Bylo to a je to stejné za každého režimu v Českých zemích.
Jinými slovy, soudruhům jsi to sežral i s navijákem a teď se rozčiluješ, když se vlastně dozvíš jak hloupý jsi byl.
Pane Urban, je mi 77 let, tak že už něco pamatuji. Nebudu psát obsáhle jako Vy, budu stručný. Samozřejmě, že máte pravdu v tom, že za sociku se oslavovalo naše osvobození Rudou armádou a o Američanech věděli jenom v Plzni. To, že se na osvobozování naší vlasti podíleli i jiné národnosti se tak nějak vědělo, ale nerozebíralo se to a vojáci Rudé armády převážili. Každý režim oslavuje své hrdiny a často to není objektivní a nezakládá se to tak úplně na pravdě. Udělat vyvážené hodnocení není jednoduché a chce to kus chlapské a politické odvahy v každém režimu. Jsem bezpartijní a celý život se snažím řídit fakty. Jako kluk se pamatuji na besedu s čs. vojáky, kteří bojovali na Dukle. Nemá smysl zde opakovat ty hrůzy co se tam děly a ty desetitisíce mrtvých. Kdo z mladých o tom dnes ví a koho to zajímá? Víte pane Urban, já si vážím všech vojáků, kteří položili život při osvobozování naší vlasti bez ohledu na to, jestli to byl Američan, Rus, Ukrajinec Polák, Rumun a další. Jenom mě mrzí, že čas od času se vždy najde někdo, kdo napíše tendenční článek ve prospěch jedné strany s tím, že druhou zašlape do země. Je to jako v životě. Když chci někoho vyzdvihnout do nebes, tak zdůrazním pouze jeho kladné vlastnosti a zamlčím co dělá špatně, a když chci z člověka udělat lumpa, tak to udělám opačně. A na úplný závěr. To, že se za sociku zdůrazňovala při osvobození Rudá armáda, za to nemohou ty Ruští vojáci, ale tehdejší politici ve vedení země, kteří jsme si bohužel tenkrát zvolili. A že dnes oslavujeme pouze Americkou armádu, která osvobodila možná třetinu našeho tehdejšího území, není také dobře…
Vlasovci se na poslední chvíli obrátili.
Velmi pěkný článek, děkuji, plno věcí jsem nevěděl.
To by bylo, aby Honza Urbanů svým dílem nepřispěl do sborníku protisovětských (resp. protiruských) agitek kolektivu konjunkturálních přepisovačů historie! Ne snad, že by neměl pravdu, pokud jde o zásluhy jiných než sovětských vojsk při osvobozování toho, co před válkou bývalo Československem, byť měl v zájmu objektivity připomenout, že Rudá armáda osvobodila přes 80% území Slovenska, Moravy a Čech (v tomto pořadí) a že při bojích s nacistickými okupanty padlo cca 140 tisíc rudoarmějců a dalších cca 340 tisíc bylo raněno a pohřešováno. Mám za opovrženíhodnou jakoukoli bagatelizaci zásadní role Rudé armády na osvobození naší republiky a je mně putna, jestli se dnes sluší či nesluší připomínat nesmírné oběti, které prostí rudoarmějci přinesli – a nejde ,,jen“ o Československo, ale o celou Evropu, protože kdyby nebylo Rudé armády, pak by Třetí říše válku patrně vyhrála (vždy jak málo chybělo, aby získala jadernou bombu!), neboť bez nadsázky se hrálo o čas a jen blesková ofenzíva Sovětů Němcům znemožnila, aby druhou světovou válku neučinili první atomovou.
Ale v čem Jenda pravdu nemá, je jeho tvrzení (nepochybně motivované ideologickou zaslepeností), že už jako děti jsme měli mozky vyprané bolševickou propagandou a proto jsme neměli ani tušení o tom, že kromě Rudé armády na našem území operovali také další spojenci – zejména Američané. Jeník má mozek dočista do čista vypraný zřejmě dodnes, protože se nemůže rozpomenout, že tento fakt nebyl zamlčován. Pravda, nebyl ani zdůrazňován, ale to jen proto, že a) podíl Sovětského svazu na osvobození republiky byl nesrovnatelně větší než kohokoli jiného, b) Sověti přinesli největší oběti, a c) Sovětský svaz se stal spojencem Československa, zatímco Západ se ocitl na druhé straně železné opony; zásluhy mu sice upírány nebyly, ale nedostávalo se mu stejné adorace jako SSSR. Ostatně co jiného dnes dělají Urban, Pavel, Fiala, historici Hlaváček a Žáček, a mnozí další vypravěči než to, že pro změnu maximalizují zásluhy západních spojenců a minimalizují zásluhy Sovětského svazu. Inu, nikoli nadarmo se říká, že každý chvilku tahá pilku. Až se to otočí, opět bude oslavována Rudá armáda a na západní hrdiny se bude vzpomínat sice v dobrém, ale málo. Mimochodem, abychom měli představu o tom, kdo jaké oběti na oltář naší svobody přinesl:
Při osvobozování českého území padlo 116 Američanů, dalších 406 bylo raněno. Rudá armáda bojovala na našem území téměř osm měsíců, osvobodila převážnou část území tehdejšího Československa a v bojích padlo téměř 140 000 rudoarmějců. To je prostě fakt, i když se dnes někteří lidé snaží fakty bagatelizovat, podíl Rudé armády zlehčovat a používají k tomu právě argumenty o vraždění a znásilňování. Jenže v každé armádě se objevují lidé, kteří dělají věci, které by se dělat neměly. Ale například příslušníci francouzské osvobozenecké armády generála de Gaulla ve vlastní Francii znásilnili 20 tisíc dívek a žen, a mnozí kradli jako straky. Náš úsudek je ovlivněn tím, že události pětačtyřicátého roku pohlížíme s odstupem 80 let. Němci způsobili obrovské zlo, zavraždili miliony nevinných, zejména na východě a nejvíce na Ukrajině a v Rusku, proto se nemůžeme divit, že je vojáci nenáviděli a chovali se k nim tak, jak se oni chovali k jejich blízkým. Pokud bychom byli vojáky, jimž znásilnili a upálili ženy spolu s dětmi v nějaké stodole, postříleli rodiče a sousedy, vypálili vesnici, pak bychom stejně jako rudoarmějci prahli po odplatě. Už jenom nevýslovné strádání a utrpení na frontě, jemuž byli každodenně vystaveni, muselo narušit psychickou stabilitu každého, kdo prošel válkou. Navíc přicházeli na území, jež nutně museli vnímat jako nepřátelskou zemi, vždyť všechny protektorátní zdroje, ať lidské, průmyslové, potravinové, atd. až do posledních dnů války sloužily potřebám Třetí říše. Fakt, že místy docházelo k excesům, nelze zneužívat ke zlehčování zásadního podílu Rudé armády na našem osvobození a k ospravedlňování likvidace všeho, co by nám připomínalo, že u nás (a za nás!) bojovaly a umíraly desítky tisíc prostých Rusů, Ukrajinců, Bělorusů, Kyrgyzů, Kazachů, Židů, Rusínů a příslušníků dalších národů tehdejšího Sovětského svazu. Co dodat? Nezasluhuje Jenda alespoň malé pokárání?
*
Stalo se politickým úkolem přepisovat dějiny,
rudoarmějec musí být vrahem a loupežníkem,
znásilňoval, kradl hodinky, škvarky a peřiny,
když kouřil, nepodkládal cigáro popelníkem.
*
Nebo všechno bylo jinak? Kdo pravdu riskne?
Jako vosy rojí se politici, kterým pravda smrdí,
pod praporem pravdy nám lžou jako když tiskne
a když někoho přesvědčí, jsou na sebe hrdí.
Hodně solidní komentář. V zásadě s vámi nelze nesouhlasit, protože v ničem nelžete, jenže tady je zásadní problém v tom, že komunisté zamlčovali důležitá fakta a říkali jen tu část, která jim vyhovovala, pro zdůrazňování velikosti Sovětského svazu a o tom ostatně mluví i Honza Urban. Zásadní rozdíl je také v tom, jak se po válce Rusáci zachovali k územím, která dobyli a jak se k nim zachovali Spojenci. Zatímco cílem Ameriky bylo pomocí Marshalova plánu dopomoci k obnově zničených zemí, tak Sověti daná území vykořisťovali a nás donutili Marshalův plán odmítnout. Však kolik patentů a nerostných surovin, včetně uranové rudy si nakradli jen u nás? Kolik povstání krvavě potlačili (Maďarsko 1956, my 1968) a vůbec kolik válek Sovětský svaz ve 20. letech rozpoutal, včetně 2. světové války? https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_v%C3%A1lek_se_zapojen%C3%ADm_Ruska
Mělo by se myslet na to, že Sovětský svaz nebyl osvoboditel (tím byli Spojenci), ale dobyvatel, protože území která „osvobodil“ se už nikdy dobrovolně nechtěl vzdát a vnucoval jim svou vůli. Takže ano, měli bychom vzdát hold padlým rudoarmějcům na našem území, ale neměli bychom zapomínat i na to, že bojovali za režim, který byl v zásadě totožný, jako nacistický režim v Německu, stejně zvrácený a tento režim naši zemi na dlouhých 40 let ovládnul. Však u koho se Hitler inspiroval co se týče koncentračních táborů? Ano, u Sovětů, tam poprvé vznikly… Kdo vyvolal 2. světovou válku? Německo a SSSR. To jsou fakta, která by si měli všichni připomínat.
Ještě jeden delikt nelze Rusům odpustit- krádež vítězství nad okupanty Prahy !
Rusi Prahu neosvobodili,osvobodili ji Češi-gen.Kutlvašr,tomu gen.Toussaint podepsal kapitulaci.
Rusi nám velmi ublížili a mnoho nám dluží.Je třeba k nim přistupovat jinak.
Komentáře netřeba. Opět výstižné. Jsem ročnik 48 a vzpomínka na mé vymývání mozku ve škole a později
i v dospělosti se mě po dlouhé době vrátila.
Špica článek.
Václavík
Prachatice
Pokud se to vezme v širších souvislostech, tak by Spojenci bez postupu sovětů v Evropě nebyli, protože by v případě stabilizace fronty (pokud by sověti prohráli bitvu u Kurska) nebyli s to provést invazi. Na druhé straně, pokud by Spojenci nebombardovali německá města a nedonutili tím Němce přesunout část protivzdušné obrany (letadla i děla) z východní fronty do Německa (tím sověti získali převahu ve vzduchu), tak by nejspíš Němci u toho Kursku vyhráli.
A při německém protiútoku v Ardenském lese (viz velkofilm Bitva v Ardenách, stojí za shlédnutí i dnes) sověti za cenu vyšších ztrát zaútočili na Němce, a tím jim zabránili vytvořený průlom fronty využít.
Nicméně je jasné, že Stalin očekával, že Pražské povstání dopadne stejně jako Varšavské a jeho velitelé, kteří se do Prahy probili 9. 5. ráno z Německa a večer z Moravy mu udělali čáru přes rozpočet. A byli poté v jasné nemilosti.
Čili Stalina rozhodně neoslavovat, ale prosté vojáky, co tu skončili na hřbitovech, zcela jednoznačně ano. A rozhodně je třeba jim projevovat větší pietu než německým zdechlinám.
Německým zdechlinám ? Doufám,že už teď se stydíte za to co jste vypustil. Hroby padlých německých vojáků jsou udržovány podle mezinárodních dohod a etiky,která vám chybí !
Ti lidé tu jen vraždili a kradli. Mělo se s nimi IMHO i po smrti zacházet tak, jako s jejich předáky, popravenými v Norimberku. Nebo třeba s Usámou bin Ladinem.
Po smrti Rudolfa Hesse jeho popel zlikvidovali a celou věznici strhli a udělali na jejím místě zábavní park pro vojáky okupační armády.
„Hroby padlých německých vojáků jsou udržovány podle mezinárodních dohod a etiky,která vám chybí !“👍 Souhlasím.
Hold byla taková doba.Historii nikdo nevymaže.Dnes je bohužel jedinou hrdinnou osvobozeneckou armádou ta Americká. Politické noty byly bohužel sepsány spojeneckými velmocemi bez toho aníž by měl na poválečné uspořádání Evropy kdokoliv nějaký významnější vliv.Dnes obyčejný člověk nestačí žásnou nad válečnou rétorikou politiků,kteří nezvádli dosáhnout koncenzu s Ruskem před anexí Krymu .Už vidím jak by USA tolerovalo Ruskou základnu na Kubě. Viz. Kubánská krize.Tak jako Rusové základnu NATO na Krymu.
A propo konflikt UA a Ruska od roku 2014 do roku 2022 nikoho nezajímal.
Já patřím “ mezi mladší generaci“. Můj bratr se však narodil v roce 1964 a ve škole byl jediný, kdo věděl o tom, že velký podíl na osvobození měli Američane. Ovšem mé kolegyně jsou dodnes skálopevně přesvědčené, že je to pouze a jedině zásluha rusů. Co mě však překvapilo ještě víc, že si myslí, že nás Rusové přišli osvobodit i v roce 1968 jen si nebyly jisté od koho a od čeho. Každopádně článek zajímavý a zase vím něco nového.
Rozhodne. Uz jen to, ze Americane drzeli nad vodou Brity a Sovetum dodavali miliony tun valecneho materialu ( od bot pres leciv, potravin, nakladnich aut, motoru do tanku az po paliva a maziva ), meli na hrbu jeste jednu takovou malickost, ktera se tak rada prehlizi a sice velmi tvrde boje s Japonci v Tichomori. Japonsko nebyl zadny nazdarek typu Italu, ale militaristicky stat vojensky minimalne stejne silny, jako Nemecko.
Ne všechny tyto informace znám, ale o čem to osvobození Rudou armádou ve skutečnosti bylo, mi bylo jasné, už když nám v 70.-80.letech komouši ve škole vymývali mozky. Až v posledním čtvrtstoletí jsem si také uvědomil, jak fatálních omylů se dopustil Edvard Beneš, především jeho důvěrou k bestii zvané Stalin.
Československo osvobodilo kromě Sovětských jednotek i jednotky výše zmíněných armád,ale žádná z nich se nechovala na československém území jako němci a někdy ještě hůře.Mnoho z nich byli zločinci,které nikdy nikdo nepotrestal.
Chování Beneše bylo ubohé a zbabělé a jeho bratříčkování s komunisty bylo odporné.Masyryk by ho vypráskal bičem.
Velmi dobře napsaný článek. Doplnil mi stávající informace o nové skutečnosti. Je nutné tyto informace doplnit do učebních osnov, vymazat z nich komunisty upravenou historii, aby si je mladí lidé neustále připomínali.
Pravda! o dalších jednotkách, podílejících se na osvobození Čech a Moravy. Je dobře, že autor zmiňuje, že, jak rumunské, slovenské, armáda generála Vlasova, byly do posledních okamžiků spojenci Fašistů, jimi vycvičeni a když jejich země byly obsazeny Rudou armádou, připojili se k ní. Co jiného zbývalo. Ano, ne čeští povstalci, ale jednotky vlasovců, ubránily Prahu.
Bohužel to ruský šéf neocenil a jako ruští zrádci putovali do gulagů. Němci měli v té době jen jeden zájem probít se k Američanům, protože od Rusů nemohli čekat slitování za masové vraždy a zničená
města. Ostatně, Američané vydali Rusům spousty Němců, kterým se to povedlo. Jinak, jednalo se o konferenci na Jaltě v roce 1944,kdy si Mocnosti-Rusko, USA, Anglie, určily linie, kam, kdo postoupí. Nakonec….amerických vojáků na našem území padlo asi 150,Rusů 140tisíc,tuším.Možná to o něčem vypovídá ne?
🙂 🙂 Poněkud velký přítlak cirkulárkou, vše popsané se nahrubo mezi lidmi po válce vědělo, zažité se jen tak z paměti národa nevytratí, nevymete. V šedesátých letech jsme jako školáci byli docela všeteční a uváděli kantory do rozpaků dotazy a komentáři. I vymítání ďábla má své proměny a Jan Urban je staronový čichač smradu z čertových kopyt. 🙂 🙂
O rumunech a mnoha dalších osvoboditelích jsem nevěděl. O američanech v Plzni, demarkační linii nás učili, kolem roku 1984 jsme se dobrali k dějinám 20. století.
Rumuni zde byli proto, že sověti přinutili Rumunsko ke kapitulaci a dali mu „nabídku, která se neodmítá“ bojovat po boku RA proti jejich dosavadním spojencům, Němcům.
A, mimochodem, to, že Rumunsko bylo spojenec Němců a do jisté míry nezávislý, způsobilo, že tam neproběhl holokaust Romů jako na okupovaných území vč. protektorátu.
Do ZDŠ jsem chodil v Dejvicích v Praze 6 na Náměstí Svobody. V roce 1961 jsme byli povinně vítat prvního kosmonauta Gagarina. Jako děti jsme byli nadšeni. Moc se nám líbil v hezké uniformě ve velkém autě plném květů. Velký zážitek. Druhý den nám soudružka učitelka
jménem Poddaná, slibovala, že v roce 1965 bude Sovětský svaz tak vyspěĺý, že bude komunismus a vše zadarmo. Také budeme létat na dovolenou na měsíc.
Věřili jsme ji byli jsme nadšení. Nutila nás, udržovat družbu se školou v Moskvě a když byla vojenská přehlídka každý rok v Praze na Letné a poprvé ukázaly makety raket. Druhý den vtrhla do třídy a začala křičet,
děti máme rakety. Museli jsme tleskat a křičet, máme rakery, máme rakety. Nenáviděla Ameriku. Říkala nám, jeden ruský traktor je lepší, než 5 cadillacu, protože tam musí řidič ležet a z traktoru visí řidič celou krajinu.
Celý učitelský sbor byl na tom duševně podobně.
Jenže pak přišel Rock n Roll Elvis, Buddy Holly…
Beatles a Stones. Bylo rozhodnuto.
Již jsme učitele nebrali příliš vážně a taky jsme jim dělali
naschvály. Napsali jsme velkým písmem na tabuli
at žije U.S. A. Když to soudružka uviděla dostala šok.
Vyběhla ze třídy a přivedla celý učitelský sbor. Rěditel soudruh Kolomazník začal vyšetřování, kdo to napsal a co to znamená. Přihlásilo se pár žáku s vysvětlením,
že je to zkratka At žije Udatná Sovětská Armáda.
Tak nám vysvětlovali, že se to dá taky pochopit jinak a tím se celá věc zahrála do autu.
Dnes je to k smíchu, v té době to byla tvrdá realita
A dějiny se opakují,svazátští studenti a Václav Havel
poslední socialistický prezident provedli převrat.A daleko
větší boje byli s Maďary v roce 1919,tam padlo přes
tisíc našich bratří sokolů.