Jan Urban: Důvěra ve stát vyžaduje pocit spravedlnosti. Máme ji? Máme ho?
POLEMIKA. Diskuse spotřebitelů spravedlnosti a uživatelů justice v České republice nemá tradici, přesto, že jde o jedno z nejdůležitějších témat života demokratického společenství. Ti první jsou právními laiky, kteří se snaží v justici vidět záruku obrany svých práv a společných hodnot. Ti druzí jsou právními profesionály, pro které je justice pracovištěm či kolbištěm zájmů.
Profesionalita je dána nejenom znalostí zákonů, ale v českém podání, bohužel, až příliš často známostmi na soudech a v politice. Spotřebitel spravedlnosti je nutně za hlupáka. A tento rozdíl pohledů je prostorem problému a, doufejme, i začínající diskuze.
Proto je dobře poděkovat Tomáši Sokolovi za jeho vehementní „Obranu práva, justice a taky trochu právníků“ (kterou publikoval jako polemiku s textem „Bezpráví ve jménu zákona“) Představil brilantní ukázku advokátského pojetí práva, čistě účelového a oproštěného od hledání spravedlnosti.
Klasické prohřešky vůči čistotě a férovosti diskuze, jako jsou nesprávné citace či překroucení smyslu oponentova výroku si každý čtenář může ověřit prostým porovnáním obou našich textů.
Největší a zcela zásadní rozdíl se však projevuje v chápání práva a spravedlnosti.
Čemu se říká civilizace
Tomáš Sokol zcela odmítá klasickou argumentaci žalobce norimberského tribunálu Roberta Jacksona, kterou si pro přesnost dovolím zopakovat: „Bezpráví … bylo natolik promyšlené, zhoubné a ničivé, že není možné, aby je civilizace tolerovala, neboť jeho další zopakování by nepřežila. Skutečným žalobcem při tomto procesu je civilizace.“
Kolega Sokol spolu s naprostou většinou polistopadového politického establishmentu považuje komunistický režim za ve své podstatě regulérní právní stát a zapomíná, že jsme změně režimu říkali, alespoň na chvíli, revoluce.
Mnozí z nás doufali, že v nových pořádcích zmizí ponižující služebnost justice a právních profesí obecně. Stal se opak.
Prakticky všechny zločiny komunistického režimu mezi roky 1948 – 1989 přikrylo pseudopolitické heslo o bezpodmínečné potřebě „zachování právní kontinuity“.
Listina práv a svobod nebyla vzata vážně. Základem stavovského myšlení českého „právního stavu“ po listopadu 1989 se tak stala prakticky povinná stavovská amnézie.
Proto může Tomáš Sokol o více než třicet let později napsat: „Zásadu, že obžalovaný může být stíhán jen za skutek, který byl trestný v době, kdy měl trestný čin spáchat, a jen v případě, že již v té době byl trestným činem, prostě obejít nelze. Tedy pokud bychom se nechtěli vyloučit z civilizované společnosti“.
S prominutím – civilizované společnosti stíhají nepromlčitelné zločiny proti lidskosti. Tomu se říká civilizace.
Vymontujeme vám štěnice
K tomu si dovolím připojit jednu osobní vzpomínku. Na jaře roku 1990 mě oslovil někdo z vedení nového ministerstva vnitra, že by rádi demontovali odposlechová zařízení, která StB instalovala, pravděpodobně v březnu 1988, v mém bytě.
Prosili, aby to „bylo diskrétní“, protože to možná budou demontovat stejní „specialisté“, kteří je tam kdysi dávali. A že sice vědí, že to bylo od první chvíle protiprávní, ale co prý se dá dělat, vymontovat se to teď musí.
V té době byl Tomáš Sokol městským prokurátorem. Požádal jsem ho, aby byl demontáži zařízení přítomen a aby zařízení z moci svého úřadu zabavil jako důkazy pro trestní oznámení, které jsem chtěl okamžitě podat.
Shodli jsme se, že jde o zjevný sled celé řady trestných činů podle tehdejšího práva a městský prokurátor se ochotně schoval v mém bytě předtím, než jsem odešel na konec naší ulice vyzvednout trojici nervózních pánů.
Pánové vešli, pan prokurátor se identifikoval služebním průkazem – a pak se všechno zvrtlo. Velitel té trojice si ho vzal stranou, a když se pánové vrátili, oznámili mi, že nesmím být přítomen demontáži zařízení a o osudu technických zařízení prý bude rozhodnuto na vyšších místech.
Takže jsem nesměl být ve vlastním bytě přítomen zajištění důkazů protiprávního jednání a poškozování svých práv. Místo, abych je všechny okamžitě vyhodil, sedl jsem si v kuchyni a spolehl se na slib městského prokurátora, že věc nenechá usnout.
Naštěstí jsem alespoň zavolal kamarády z Lidových novin, kteří se domohli alespoň vyfotografování jednoho ze čtyř mikrofonů, skrytých pod omítkou ve třech místnostech našeho bytu včetně ložnice.
Fotografie, spolu s malou notickou, aspoň v Lidovkách vyšla. Když to skončilo, Tomáš Sokol odešel – údajně i s mikrofony – aby se k věci už nikdy nevrátil. Za pár týdnů z něj byl ministr vnitra.
Když jsem chtěl podat trestní oznámení na neznámého pachatele, nebyly žádné důkazy. Právo? Spravedlnost? Civilizovaná společnost? Ale jděte.
Nejde jen o ty paragrafy
Důvěra společenství ve stát pramení téměř výhradně v něčem tak efemérním a prakticky nezměřitelném, jako je pocit spravedlnosti.
Všichni jako spotřebitelé spravedlnosti chápeme, že nic takového jako absolutní spravedlnost neexistuje. Jen toužíme vidět a vědět, že všechny instituce a moci státu, včetně justice, používají právo právě a jen k tomu, aby se pocitu spravedlnosti co nejvíce přiblížily.
Česká politika a právnická elita k tomu mají, bohužel, velmi daleko. Jak bezelstně pravil bývalý premiér a organizátor drsně protiprávních „operací“ Jiří Paroubek (který si shodou okolností Tomáše Sokola vybral za osobního advokáta pro těžké případy):
„Vždycky je dobré si najmout ty nejlepší advokáty, což já jsem udělal… Protože tady nejde jenom o paragrafy, ale také o kontakty na soudech a podobně.“ (MfD, 2. duben 2016).
Už od nejstarších historických zákoníků bylo pojmenování zločinu, tedy samo přednesení otázky viny soudu, vnímáno jako stejně důležitý a bezpodmínečný krok nalézání spravedlnosti jako vyhlášení trestu.
Česká justice však dokázala všechny pokusy dostat před soud alespoň vlastizrádce, kteří se podíleli na přípravách a průběhu okupace Československa v roce 1968 s desítkami mrtvých a stovkami zraněných československých občanů zamést pod koberec.
K odmítnutí důkazních dokumentů, předložených Úřadem dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, často stačilo tvrzení, že jde o pouhou kopii nebo že dokument postrádá čitelné razítko.
Masové zločiny padesátých let se stovkami mrtvých a miliony zničených životů a rodin se nikdy nestaly, protože stavovská amnézie uživatelů české justice se jimi prostě odmítla zabývat. Ale podle kolegy Tomáše Sokola „uniformní stavovské myšlení“ přesto neexistuje.
Už staří latiníci před dvěma tisíci let vnímali, že „nejvyšší právo může být nejvyšší nespravedlností“. „Summum ius, summa iniuria“ zní v latině ona stará moudrost.
Jinak řečeno – instrumentálně použitý jazyk, principy a paragrafy práva, vyhýbající se pojmům slušnosti a spravedlnosti, se kdykoliv mohou stát nespravedlností. Můj oblíbený právní filozof John Rawls to vyjádřil ještě lakoničtěji: „Spravedlnost je slušnost“.
P.S. Za odkaz na výborně napsaný text Aleše Pejchala, poukazující na zásadní pochybení senátu prvního Ústavního soudu ve věci restituční kauzy rodiny Ottů a privatizace Rakony v Rakovníku velmi děkuji. Zmíněný judikát znám a doufám, že se členové zmíněného senátu ÚS za něj styděli stejně jako soudce Kessler nebo já jako občan. Přesto jsem nucen trvat na tvrzení, že první sestava českého Ústavního soudu byla úctyhodnější a kvalitnější než velká většina jejich následovníků.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Dlouhé čekání na informace. Spravedlnost se omluvila za průtah dlouhý 11 let
Aleš Rozehnal: Mohou čeští politici legálně lhát?
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
10 komentářů
No jesně že ! Vždyť to říkám už léta- komunisti mají nosit na šatech viditelně červenou hvězdu velikosti dlaně aby každý věděl,koho má před sebou a aby si to komanč na vždycky zapamatoval ,že k lidské společnosti už nepatří !
Pokud vím, tak komunisté nosí po převratu na klopě třešničky, takže kdo chce, tak je dneska na jejich akcích rozpoznat může.
Ale o to asi nejde, že?
Naprostý souhlas , ale jak už jsem minule, soudci sami nemají tu pravomoc k tomu aby mohli někoho soudit za zločiny které spáchal v době, kdy ještě nebyly dle zákona trestné.
Tuto pravomoc toto nařídit má a může jí použit nějaká ještě vyšší státní autorita, ať instituce či osobnost. Ale tím taky na svou osobní morální a politickou zodpovědnost.
Že třeba připomenout i zmíněný Norimberský tribunál, mnohé americké právní elity proti němu protestovaly právě proto že byl v rozporu s formální čistotou amerického práva. Ale ten zmíněný morální důvod převážil.
Ono je opravdu zajímavé zjistit, pohledem 30 let zpět, že u nás , v devadesátkách se taková morální autorita nenašla. Takže se to raději všechno zakecalo.
Ono pak ani není tak podivné, že dnes jsou soudy včetně ÚS ochotny řešit majetkové spory před Únorem 48, kde jde skutečně jen o ty majetky a prachy. Ale ty skutečné politické zločince z období totalit už soudit nebudou..
Faktem je, že komunistický režim byl označen za „zločinný“, ovšem bez jakéhokoli právního dopadu. Přitom stačilo opravdu všechny politické procesy (podle konkrétních paragrafů, jejichž seznam by dokázal pořídit i maturant) definovat jako nezákonné a angažování se v nich jako zločin. Pak by se jistě navíc musely řešit situace kdy, zejména v 80. letech, státní moc „soudila“ nepřátele režimu s použitím „obecně kriminálních“ zákonů.
Jednoho kolegu vyhodili ze studia na základě udání souseda, že si na chatě přehrává písničky K. Kryla, ale fakultní soudruzi to udělali tak, že na příkaz děkana „neuspěl u zkoušek“.
Soudruzi havlisté nám kecali, že by v případě „nekontinuity práva“ přestala platit manželství apod., ale spousta pamětníků v té době věděla, že se jedná o holý nesmysl, protože s nacistickou okupací jsme „právní kontinuitu“ neměli a manželství a rozvody přitom platily dál.
Přitom v tom roce 1945 by to jakýsi smysl mělo, protože byla (mj.) uzavírána fiktivní manželství jako ochrana před totálním nasazením (do rajchu šli jen svobodní), a byla na základě silného nátlaku státní moci rozvedena řada manželství („árijců“ s „podlidmi“).
Pan Sokol nebyl viditelně ministrem jedné věty, ale asi i povícero činů, které, na rozdíl od té věty, jsou veřejně neznámé.
Ad Rakona aj. P. Klaus dobře věděl proč kuponově privatizovat a nerestituovat.
Jestli bych si dovolil k té poslední větě, ono to bylo totiž naopak. Když jsem si chtěl něco vygooglit k privatizaci Rakony, tak mi Google ukázal zajímavý historický citát „..Však také Klaus, národovci a tuneláři kvůli těm přímým prodejům a restitucím nemálo zuřili a Pithart musel od válu.“..
(zajímavé je, že v tom odkázaném vlastním článku v našich médiích už ta věta byla smazána“..)
O to totiž jde, určitý počet státních firem stačili naši polistopadoví vládní politici aj vysocí úředníci rozprodat vybraným zájemcům ještě dřív, než Klaus stačil tu úplnou privatizaci zbylého státního státního majetku formou kuponové privatizace prosadit. A dlužno podotknout, ani všechny ty tehdy přiznané restituce nebyly úplně čisté, i na tom se rozkradly miliardy.
Jenže, ani toto Evropský soud ještě nad naším Ústavním soudem nesoudil. Jak jsem se dočetl, tak ten nerozhodl, že by se Rakona měla vrátit žalobcům /dědicům původního majitele), ale a pouze to, že se český Ústavní soud dopustil jisté formální chyby. Na jeho rozsudku by to sice nic nezměnilo, ale důvod k dalšímu odvolání ještě vejš to byl.
Jinak řečeno snad chápete, že ani tyhle chválené nad-soudy nerozhodují podle morálky, ale zase jen podle těch právnických formalit, kterých jsou spousty, že si každý právník aj soudce můžou vybírat
Faktem je, že Německo se, horko těžko a až v 60. letech, ale přece jen s nacistickou „justicí“ vyrovnalo a většinu nacistů z ní vyházelo. Tohle se, bohužel, nepodařilo u nás, ale kauza Fremr jasně ukazuje, že pořád není pozdě a pořád jsou jacísi „zasloužilí“ rudí soudci a prokurátoři, kterých bychom se měli zbavit.
Druhá věc je, že např. ten soudce Fremr sice soudil emigranty podle „příslušných paragrafů“, ale nemohl nevědět, že ty paragrafy jsou v explicitním rozporu se závazky Československa z Helsink.
Mimochodem, tím se dostáváme k dosti ožehavé právní otázce.
Totiž, jaký je právní vztah závazku na nějaké mezinárodní konferenci a platného zákona, pokud jsou při posuzování trestného činu v rozporu.
Takový jeden výklad je , že tím stát na sebe bere politickou mezinárodní zodpovědnost, že ty svoje zákony změní tak, aby byly s tím podepsaným mezinárodním závazkem v souladu. A pokud to neudělá, tak tím ale porušil ten svůj mezinárodní závazek a za to si pak nese „nějakou“ zodpovědnost v mezinárodní diplomacii. Toť vše..
Ovšem, vyvozovat opak, že takový podpis na konferenci je ihned nadřazen našim platným zákonům nevypadá příliš legitimně. Potom totiž nemůže platit prastaré „..Iura novit curia“, ani ti soudci nejsou povinni sledovat, co kde všude ti hejhulové z vlády podepsali při rajzování po světě za deklarace. Ani dneska ne…
Pokud by se ta nadřazenost jasně vyhlásila na začátku roku 1990, spolu se zločinnosti komunistického režimu, bylo by hned jasno a individua typu Fremra by měla po žížalkách.
Roku 1991 jsem byl v Praze poprve za 21 let,jeden znamy mi to vysvetlil takto. V Lednu 1990 jel na sluzebni cestu do Jugoslavije, po svem navratu z ciziny vzdy pred tim musel vyplnit formular o styku s cizinci behem sve navstevy.Ten suplik s jeho jmenem byl skoro zaplneny,ovsem po jeho navratu byl prazdny a ten formular uz nebyla potreba vyplnit. Mate smulu ze se nikdo nevyporadal se svou tezkou minulosti.Nemci to udelali nejlepe.