Reklama
Facebook České televize, zdroj

Česká televize a rozhlas přijdou o stovky milionů. Podle ministerstva financí musí – kvůli Bruselu

Napsal/a Robert Břešťan 26. února 2018

Pouhý rok vydržel bez pokusů o jeho změnu zákon, který po letech dohadů umožnil veřejnoprávní České televizi a Českému rozhlasu uplatňovat odpočet DPH, a získat tak částečné zpět již zaplacené daně.

Nyní ministerstvo financí připravilo novelu daňových zákonů, která tuto možnost ČT a ČRo opět vezme. Nejde přitom zdaleka jen o účetní operace a způsob zdanění, ale i o celkovou sumu, s níž mohou veřejnoprávní instituce napříště ve svém rozpočtu počítat.

Digitalizaci ať platí stát

Pokud Česká televize nebo Český rozhlas nyní nakupují zboží či služby od plátce DPH a použijí je výhradně pro veřejnoprávní vysílání, můžou poté uplatnit nárok na vrácení daně z přidané hodnoty. O tuto možnost mají sotva po roce platnosti zákona opět přijít. Pokud návrh projde, ČT a ČRo tím výrazně stoupnou nákladové položky.

„V celoročním dopadu je to řádově 120 až 130 milionů korun,“ říká za rozhlas mluvčí Jiří Hošna. U České televize by šlo o 350 až 400 milionů korun ročně.

„Méně prostředků by tak bylo nejen na financování výroby a vysílání pořadů, ale především na zajištění procesu digitalizace a přechodu na nový vysílací standart DVBT-T2, na který Česká televize dlouhodobě plánuje tyto prostředky využít. Tento přechod by tak zřejmě musel zaplatit stát ze státního rozpočtu,“ říká mluvčí televize Karolína Blinková.

Ministerstvo financí proti vratkám DPH pro veřejnoprávní média protestovalo už vloni, když většinou 111 hlasů prošla sněmovnou novela, která vracení daně umožnila. Tehdy ministerstvo změnu označilo za paskvil, který je v rozporu s tuzemským i evropským právem.

Za svým názorem si stojí i dnes. „Po schválení poslaneckého návrhu z roku 2017 se na nás obrátila řada daňových poradců a expertů na daň z přidané hodnoty, kteří chtěli podat podnět k Evropské komisi. Nicméně tím, že jsme veřejně deklarovali, že současný stav bude napraven v nejbližší řádné novele zákona, předpokládáme, že to byl motiv, který je vedl k nepodání takového podnětu,“ vysvětluje za ministerstvo financí mluvčí Zdeněk Vojtěch.

Řízení nevedeme. „V tuto chvíli“

HlídacíPes.org se s žádostí o vyjádření obrátil i na Evropskou komisi. Mluvčí Franziska Kochová v obecné rovině odpověděla, že stávající změna je zcela v režii členského státu, tedy České republiky.

„Komise v tuto chvíli v této věci nevede proti České republice žádné řízení,“ dodala Kochová. Zároveň odkázala na znění evropské směrnice o DPH, podle níž „členské státy osvobodí od daně činnosti veřejnoprávního rozhlasu a televize, s výjimkou činností obchodní povahy“.

Na stejnou směrnici se odvolává i ministerstvo financí. Obě veřejnoprávní instituce však rozpor současného stavu s evropskými pravidly odmítají.

Spor o výklad zákona o DPH ve vztahu k veřejnoprávním médiím se táhl dlouhé roky. Českému rozhlasu daly za pravdu i soudy, nejasnosti ukončila právě až loňská novela.

„Už v loňském roce, kdy jsme podporovali přijetí této novely, jsme tento argument (rozpor s evropskou směrnicí, pozn. red.) slýchávali. Máme za to, že výjimka pro ČRo a ČT v rozporu s evropským právem není,“ říká za rozhlas Jiří Hošna.

„Česká televize si nechala od renomovaných právních kanceláří vypracovat odborné posudky, které konstatují, že možnost odpočtu pro veřejnoprávní média není v rozporu s evropským právem,“ doplňuje stanovisko ČT Karolína Blinková.

Vinu ponesou politici

Jisté je, že pokud navržená změna projde, v rozpočtu dvojice veřejnoprávních médií vznikne oproti současnému stavu mnohasetmilionová díra.

„České televizi argumenty nikdo nesdělil. Současný model funguje a nezpůsobuje žádné potíže. Těžko tak najít důvody, proč brát ČT a ČRo peníze, se kterými počítají a které mají sloužit divákům. Až tedy dojde k tomu, že Česká televize nebude moci správně vést a dokončit proces digitalizace a lidé nebudou mít přístup k volnému televiznímu signálu, budeme komunikovat, že vinu nesou politici,“ odpovídá ČT na dotaz, zda navrženou novelu vnímá jako způsob finančního tlaku na veřejnoprávní instituce.

„Jde o zrušení výjimky pro dva subjekty a zobecnění zákona. Vidíme za tím ekonomické a právní argumenty,“ reagoval na stejný dotaz smířlivěji Český rozhlas.

11 komentářů

  1. Tondach napsal:

    Všechno z dílny ČSSD, přestože se na tom i ANO podílelo, se musí zlikvidovat! A to by v tom byl šert, aby Babiš ČT i ČRO nepřistřihl křidýlka….! Nějak moc si dovolujou!
    Dobře jste volili, móóóóc dobře!

  2. Kroutil napsal:

    To se dalo ocekavat. Vyjadreni predsedy vlady v demisi a prezidenta na adresu verejnopravnich medii byla jasna a proto, kdo ma moc a je schopen s ohledem na jednobarevnou vladu a rozlozeni v parlamentu, udela vse pro to aby investigativni novinarina, neprijemne zpravy a komentare byly co nejvice omezeny.

  3. petrph napsal:

    Jářku a co to udělat jinak? Odpočet DPH nebude a o ty peníze se zvedne lidem poplatek za televizi a rozhlas. To bude jistě demograticky naprosto správně :))

  4. Karel Bašta napsal:

    Na pořady v ČT se v poslední době nedá dívat. A je to samé štvaní lidí proti sobě a je to ona , ne pan president nebo pan Babiš ,kdo rozděluje národ . V ětšina redaktorů nezná ani místopis ČR .Umí psát tak akorád o dění v Praze a blízkém okolí . Přimlouvám se zrušení ČT v takovémto obsazení a zrušení koncesionářských poplatků .

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      A, tak díváte se (na pořady v ČT), nebo nedíváte? A myslíte těmi pořady, co se na ně nedá dívat také třeba Polopatě, Zajímavosti z regionů, Kalendárium, Toulavá kamera, Objektiv, Pošta pro tebe, či Studio kamarád, Československý filmový týdeník 1968, Světci a svědci, Nedej se, nebo snad Co naše babičky uměly a na co my jsme už zapomněli, Kluci v akci, anebo Kde domov můj a AZ-kvíz?
      Já jsem si onehdy náhodou pustil TV Barandov ve chvíli když běžel Týden s prezidentem a ze zvedavosti jsem se prodíval až přes Duel Jaromíra Soukupa a už to víckrát neudělám. Je to samé štvaní lidí proti sobě a „je to ona , pan president nebo pan Babiš, kdo rozděluje národ. Většina redaktorů Barandova ( je tam vlastně jen jeden, či dva) nezná ani místopis ČR. Umí psát tak akorád o dění v Praze a blízkém okolí“. A to ještě podjatě.

    • Tomáš napsal:

      Pane Bašto, jste-li opravdu Karel Bašta, naučte se nejprve psát a pak si laskavě přepněte na TV, kterou vám doporučuje pan Oskar. Tam se určitě najdete!!! Apropós, jak se ta svoboda začíná pomalu ztenčovat, že? A to je vláda pořád v demisi a hned tak důvěru nezíská. Co bude, probůh, dělat, jestli bude vládnout s podporou, nebo v koalici s našimi demostranami KSČM a SPD. Jímá mě děs a hrůza. Doufám, že předčasně.

      • petrph napsal:

        Ono možná by stačilo kdyby si oba pánové koupili televizní program. Taková smůla že jeden kdykoliv přepne na ČT tak vidí samé zajímavé informační pořady a ten druhý na Barrandově stihne vždycky nekorektní politický program se musí zlomit… Btw i ten Barrandov má několik samostatných stanic, co zkusit ty ostatní?

    • teufel3424 napsal:

      Tak první, co bych zrušil, jsou veškeré sportovní přenosy, hlavně fotbal. To jsou vyhozené peníze a velké peníze. Pak uvidíme, jak si Bašta na televizi smlsne.

    • Slávina napsal:

      Souhlasím, poŕady ČT – hrůza!! snad občas ČT 2.
      Taky nevím, proč tu bídnou programovou nabídku a neobjektivní
      redaktory/ Výjimka Stach/, musíme dotovat.

  5. LH napsal:

    Tak a ještě bych jim sebral koncesionářské poplatky, bo je to taky bolševický přežitek s kterým si ČTV a ČRo přijdou na nemalé peníze defakto formou výpalného na občany ČR. Mají peníze od státu, mají peníze od lidí, mají peníze od sponzorů / z reklam , programová nabídka propadák , zpravodajství zkreslené a publicistika typu naposledy co jsem omylem nechtěně zahlédl na návštěvě ve formě paní Jílková naprogramovaná k jednostranné cílené až skoro urážlivé útočící debatě = extra hnus.
    Ať si pěkně taktéž vydělávají s reklamou a sponzory jako soukromé TV, ono to pak možná bude vypadat taky jinak, protože když nebude sledovanost nebudou k nim chtít reklamy a možná se naučej i hospodařit !

    • Vojtěch Berger napsal:

      zajímavé, že koncesionářské poplatky používají i celkem nebolševické země jako švýcarsko, německo, rakousko, apod. mimochodem logika veřejnoprávních médií je právě opačná – nemají si na sebe „umět vydělat“. Potřebují veřejnou finanční podporu, stejně jako ji má Národní divadlo, muzea anebo třeba sport, aby mohla plnit úkoly stanovené zákonem, třeba kromě vámi kritizovaného zpravodajství a publicistiky (o jejíž kvalitě se vždy povede a má vést diskuse) i menšinové žánry, vzdělávání populace, archivování národního kulturního dědictví, apod. Kdyby si ČT a ČRo vydělávaly jen reklamou, měli bychom tu jen další dvě komerční média. A to zatím, díkybohu, nemáme. Čím vás naposledy „vzdělala“ TV Prima nebo Nova?

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies