Daniel Křetínský už nemá být do budoucna majitelem webu Info.cz.
Thomas SAMSON / AFP / Profimedia,

Trampoty s oligarchy: Blesk jako sázka na jistotu a všichni lobbisti Daniela Křetínského

Napsal/a -pes- 14. ledna 2020

Přinášíme další ukázku z knihy HlídacíPes.org „Šok! Hrůza! Média!“, která se týká postupné oligarchizace českých médií. Vrací nás o sedm let zpět, do roku 2013. Tedy do doby, v níž Andrej Babiš koupil vydavatelství Mafra, což nenechalo klidnými další významné hráče.

Prvním, kdo pochopil, že vstup Andreje Babiše na pole mediálního byznysu výrazně mění situaci, byl Daniel Křetínský. Ten spolu s Patrikem Tkáčem a Romanem Korbačkou ze společnosti J&T už na konci roku 2013, tedy nedlouho po Babišovi a jeho Mafře, ohlásil nákup české části vydavatelství Ringier Axel Springer. Tedy právě toho, které měl původně podle spekulací koupit Babiš.

Mimochodem druhý z investorů Patrik Tkáč (má v CNC 40 %) nebyl mediálním byznysem zcela nepolíben. Zkušenost však neudělal zrovna dobrou. Dříve, coby spolumajitel skupiny J&T, spoluvlastnil zpravodajskou, na ekonomiku zaměřenou televizi Z1. Ta sice začala v červnu 2008 s velkými ambicemi, okolnosti ale úspěchu nepřály. Televize se s rozjezdem trefila přesně do finanční krize a nákladný projekt v lednu 2011 skončil.

Blesk jako sázka na jistotu

Zavedené vydavatelství Ringier bylo mnohem větší sázkou na jistotu. V portfoliu mělo bulvární deníky Blesk a Aha, deník Sport, týdeník Reflex a řadu dalších magazínů, jako je ABC nebo Svět motorů.

Generální ředitelkou zůstala i pod novými majiteli zkušená mediální manažerka Libuše Šmuclerová, která v médiích působí více než třicet let a prošla si Českou televizí či televizí NOVA. Vydavatelství se přejmenovalo na Czech News Center, rozšířilo portfolio o nové produkty, odkoupilo například od Františka Savova a jeho Mladé fronty ekonomický deník E15 nebo rozjelo nový zpravodajský web Info.cz. U něj stojí za to se na okamžik zastavit.

Knihu si můžete objednat  ZDE.

Web začínal s ambicemi předkládat českým čtenářům vedle domácích událostí i kvalitně zpracované texty o dění v zahraničí a v Evropské unii; to se ale postupem času změnilo. Zejména poté, co se Info.cz z vydavatelství CNC vyčlenilo do nové společnosti Info.cz Online Media s.r.o., a poté, co se v lednu 2019 spojilo s projektem Zdroj.cz, za nímž stáli lidé blízcí PPF Tomáš Jirsa a Radim Ochvat.

Náhlý příklon webu Info.cz k silnému konzervatismu pak může vyhovovat vidění světa, jaké má bývalý prezident Václav Klaus, jehož institut dlouhodobě finančně podporuje Petr Kellner (který podle neoficiálních informací je i vlastníkem poloviny Infa, jakkoli to z veřejných rejstříků oficiálně vyčíst nelze). Stejné vidění má i Václav Klaus mladší, který „byl odejit“ z ODS a založil vlastní konzervativní stranu Trikolóra. I to ilustruje, jak se česká mediální scéna proměňuje.


Nejen mediální byznys Daniela Křetínského

Grafika: Klára Hegerová


Stírají se totiž rozdíly mezi čistě novinářskou prací a aktivismem či lobbistickými aktivitami. Kupříkladu šéfredaktor Info.cz, někdejší dlouholetý zpravodaj agentury ČTK v Bruselu, Michal Půr otevřeně přiznává, že v době, kdy se v Evropském parlamentu hlasovalo o zásadní novele autorského zákona (která má – zjednodušeně řečeno – donutit velké technologické firmy, jako je Google a Facebook, aby platily médiím za obsah, který využívají), působil z pověření Daniela Křetínského jako lobbista. Obcházel české poslance Evropského parlamentu a přesvědčoval je, že pro budoucnost médií je přijetí takového zákona nezbytné.

Obchody i televize

Spolu s Petrem Kellnerem (a podnikatelem Jakubem Havrlantem) vlastní Daniel Křetínský i skupinu Mall. Ta vedle online obchodů provozuje i internetovou televizi Mall TV.

„Moje vize je taková, že Mall je nákupní dům a zábava v něm má nějaké místo. Chtěli jsme ukázat, že umíme i zajímavé věci, které se třeba od nás tolik nečekají. Z byznysového pohledu je na tom zajímavé, že máme řadu dodavatelů, kteří chtějí své produkty zviditelňovat. A my zase máme na základě nasbíraných dat dobré povědomí o našich zákaznících a uživatelích. Takže v Mall TV vzniká zajímavý obsah, který funguje i ekonomicky,“ řekl v červnu 2019 Hospodářským novinám Jakub Havrlant (majitel Rockaway Capital a například zakladatel serveru BezRealitky.cz). Televize má podle něj milion diváků měsíčně.


Přečtete si další ukázky z knihy Šok! Hrůza! Média:

Mediální byznys v Česku: Honitrapky, trollové na míru a hybridní Andrej Babiš

Trampoty s oligarchy, díl druhý: Jak Zdeněk Bakala kupoval vydavatelství Economia

Trampoty s oligarchy: málo pomerančový džus pro nedůtklivého cestovatele Kellnera


„Je to unikátní v tom, že stavíme médium, které není opřené o žádný mediální dům nebo velký web, všechno si musíme odpracovat od nuly,“ citoval měsíčník Forbes v červnu 2019 šéfproducenta televize Lukáše Záhoře, který dříve pro vyhledávač Seznam.cz vybudoval videoserver Stream.cz. Právě jeho odchod ze Seznamu vyvolal na konci roku 2017 velké pozdvižení i „škatulata, hejbejte se“ mezi těmi, kdo původně pro Stream.cz vytvářeli obsah. Významná část z nich poté odešla právě do Mall TV.

Daniel Křetínský rozšířil své mediální portfolio i do zahraničí. V říjnu 2018 získal 49% podíl v holdingu Le Nouveau Monde, který vydává slavný francouzský deník Le Monde, což mezi francouzskými novináři vyvolalo pozdvižení i obavy.

Už dříve získal i týdeník Marianne a podíl v mediální skupině Lagardere Group, která ve Francii vydává mimo jiné časopis Elle.

Od Lagarderu odkoupil Křetínský a spol i rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. Doma tím ovládl i dvě ze čtyř nejposlouchanějších českých stanic: Evropu 2 a Frekvenci 1.


Poznámka: Kniha Šok! Hrůza! Média vyšla na podzim roku 2019, proto nepostihuje aktuální kauzu kolem agentury C&B Reputation Management, která měla pro firmu Home Credit vylepšovat reputaci Číny v českých médiích. Podle informací z loňského prosince společnost Czech Media Invest jedná o prodeji majoritního podílu v projektu Info.cz. Novým vlastníkem by se měl stát šéfredaktor Michal Půr spolu s redaktory webu. Z Info.cz zároveň odejde jednatel Tomáš Jirsa, který má většinový podíl i ve zmiňované agentuře.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

1 komentář

  1. Dušan napsal:

    Jsou šikovní. To se jim musí nechat. A jdou na to chytře. Získat veřejné mínění není snadné, ale oni to dokazali. Koupili si ho. Mají politickou moc a moc peněz. Jedině, kdo jim to všechno kazí jsou Husákovy děti, kterým po 30 letech svobody narůstá národní sebevědomí, hrdost a vlastenectví. To o čem snil T.G.M. Soudruzi to nemaj lehký. Chápu. Diskuze se začíná přiostřovat!

    „Člověk mnoho vydrží, má-li cíl“.
    Tomáš Garrigue Masaryk

Přidávání komentářů není povoleno