Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Foto: Viktor Orbán
,

Orbán chce předvést svobodné volby. Vládním médiím ale rozdal notičky a opozici zablokoval

Až půjdou Maďaři za necelé tři týdny k volbám, budou na hlasování po celé zemi dohlížet dvě stovky pozorovatelů Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě. Tak velká pozorovací mise je při volbách uvnitř členské země Evropské unie krajně neobvyklá, má však dobré důvody. Za dvanáct let nepřetržité vlády si premiér Viktor Orbán nalajnoval politické i mediální hřiště zcela podle svého.

Zní to jako historka z některé dálněvýchodní země autoritářského střihu, nedávné zjištění investigativních novinářů serveru Direkt36 však odráží realitu nám mnohem bližší země – současného Maďarska.

Reportéři zjistili, že veřejnoprávní maďarská agentura MTI dostávala „notičky“ od vlády, o čem smí a nesmí psát, a případně v jakém duchu – včetně konkrétních titulků. Vládní zadání také agentura bez okolků plnila; a nepochybně plní dodnes, i uprostřed předvolebního období.

Direkt36 se dostal k interní komunikaci agentury MTI za období několika let. Z uniklých e-mailů vyplývá, že maďarské vládní úřady využívaly agenturu doslova jako „nástěnku“, kde si mohou diktovat konkrétní obsah.

„Můžete o tom napsat článek? Díky.“

V listopadu 2019 šéf Orbánova tiskového odboru Bertalan Havasi napsal řediteli MTI: „Můžete napsat článek o tomhle a citovat mě jako zdroj? Díky!“ Šlo tehdy o dopis jistého evropského rabína, který premiéru Orbánovi děkoval za podporu. Havasi později agentuře poslal i konkrétní návrh – či spíše zadání – titulku a úvodu zmíněného článku.

Podobně jako česká média své zpravodajství často staví na servisu tuzemské agentury ČTK, maďarská média hojně využívají MTI. Ta však už dávno není skutečně veřejnoprávní, ale státní, podobně jako maďarská televize s rozhlasem. V roce 2015 byla všechna tři média sloučena a agentura MTI dnes působí v rámci státní mediální společnosti MTVA.

Zásadní pro šíření vládní propagandy skrze tiskovou agenturu je i to, že informační servis MTI je díky státnímu financování k dispozici zdarma. K tomu je třeba připočíst fakt, že premiér Orbán prostřednictvím sítě spřátelených podnikatelů ovládá většinu maďarských médií, včetně regionálního tisku. V provládní mediální nadaci KESMA, kam soukromí vlastníci převedli svá média po minulém volebním Orbánově vítězství v roce 2018, je víc než 470 titulů.

Jak se touto sítí efektivně šíří přesně to, co potřebuje Orbánova vláda voličům sdělit, ukazuje výmluvný screenshot řady regionálních mutací maďarských deníků – formálně má jít o navzájem nezávislé noviny, všechny však ve stejnou dobu otiskly stejný rozhovor s Viktorem Orbánem, včetně identické fotky a titulku.

Blokáda opozice

Zmiňovaná agentura MTI navíc vládě pomáhala i jinak. Zpravodajství o veřejných vystoupeních Viktora Orbána se podle Direkt36 důkladně plánuje dopředu a agentura dostává instrukce, jaké konkrétní Orbánovy myšlenky má zdůraznit.

Podle serveru Telex, který na rozkrývání interní komunikace uvnitř agentury také spolupracoval, dále agentura zcenzurovala nebo překroutila některé zprávy týkající se covidové pandemie, nemohla publikovat ani informace zpochybňující účinnost ruských a čínských vakcín.

Filtrovala i informace o ruské půjčce Maďarsku na dostavbu jeho jaderné elektrárny Paks nebo výrazně pozdržela zveřejnění zprávy, že Donald Trump prohrál prezidentské volby v USA.

Tabu ve zpravodajství MTI jsou také citace zahraničních médií, pokud jsou kritické k Maďarsku. Na západě běžný pojem „sjednocená opozice“, tedy uskupení několika politických stran kandidujících v dubnových volbách s jedním společným lídrem proti Orbánovi, je v MTI povinně nahrazován označením „levice“, píše Telex.

Stejný server mimochodem spočítal, že od minulých voleb v roce 2018 – tedy za období čtyř let – dostali zástupci opozičních stran pozvánku do státních maďarských médií pouze osmnáctkrát.

Jak nakrmit propagandu

Nejde však jen o mediální „blokádu“ opozice. Viktor Orbán, který je v Maďarsku u moci nepřetržitě od roku 2010, si k obrazu svému a své strany Fidesz přetvořil i řadu zákonů, včetně volebních.

„Volební legislativa byla změněna od voleb v roce 2018 několikrát, naposledy sedmi novelizacemi zákonů schválenými v jednom balíku v prosinci 2020 během stavu nouze,“ shrnuje ve své zprávě k volbám v Maďarsku OBSE.

Výslovně zmiňuje, že novely obsahovaly i „výrazné zvýšení počtu jednomandátových volebních obvodů, v každém z nichž musí každá ze stran nominovat svého kandidáta, aby mohla podat celostátní kandidátní listinu“. Je zjevné, že taková změna víc vyhovuje velkému Orbánovu Fideszu než mnohem menším opozičním stranám.

K tomu, aby do Maďarska na parlamentní volby vyslala navzdory zvyklostem v rámci EU kompletní pozorovací misi, vyzvalo OBSE už v lednu dvacet maďarských nevládních organizací.

Ve svém dopise upozornily mimo jiné na diskriminaci Maďarů v zahraničí při možnosti volit, na volební „turismus“ – tedy dovážení voličů v den voleb do hlasovacích místností zejména z Rumunska, Srbska a Ukrajiny, na zastrašující, xenofobní a anti-LGBT rétoriku v Maďarsku nebo na politický vliv vládního Fideszu nejen nad médii, ale i nad soudy.

Volby? Svobodné, ale ne férové…

Výše popsané Orbánovo mediální impérium může vláda před volbami libovolně „krmit“ příslušnými tématy, která jí vyhovují. Typicky je to odpor proti migraci, homosexuálům anebo démonizace filantropa a finančníka maďarského původu George Sorose, případně očerňování neziskových organizací.

Příkladem jsou texty publikované letos v únoru provládním deníkem Magyar Nemzet. Ten s odvoláním na anonymní zdroj zveřejnil videa a citace různých novinářů, expertů a politických analytiků spojených s neziskovým sektorem. Jejich výroky deník zarámoval tak, aby zdánlivě podporovaly rétoriku vládního Fideszu – třeba o „dvojím metru“ Bruselu vůči Budapešti nebo o mediálním západním lynči vůči Maďarsku – a aby uškodily nevládním organizacím.

Ve skutečnosti šlo o výroky vytržené z kontextu a nahrávky s dotyčnými osobnostmi byly pořízené mnohem dříve pod falešnou záminkou pracovního pohovoru nebo žádosti o sepsání odborného textu. Falešná byla i identita respondentů, kteří si hovory s experty tajně nahrávali, popsal investigativní server Átlátszó.

Články však vzápětí převzala vládní propaganda, kromě médií se texty záhy objevily třeba i na sociálních sítích mluvčího vlády Zoltána Kovácse. Vše bylo prezentováno jako fakt, anonymní původ nahrávek nikdo nerozporoval. To vše jen pár týdnů před volbami.

Navzdory mediální i institucionální převaze Fideszu nicméně sjednocená opozice v preferencích donedávna držela krok s Orbánovou stranou, byť poslední průzkumy naznačily její mírný propad. Bezesporu jde ale o zatím nejvyrovnanější předvolební souboj, jaký Viktor Orbán musí podstoupit za poslední dekádu.

Teprve první dubnová neděle však v Maďarsku ukáže, jestli tamní volby budou tak jako v minulých letech „svobodné, ale ne férové“, jak je kulantně popsali tehdejší volební pozorovatelé, anebo jestli půjde o volby očividně zmanipulované. Varovným signálem je už samotná velká pozorovací mise, typická spíš pro země položené mnohem dál na východ.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

4 komentáře

  1. wenkovan napsal:

    Je to samozřejmě hrozné a odsouzeníhodné a každý správný EUropan se odporem otřese. Bohužel jsou v EU i země, kde se něco podobného děje ne těsně před volbami, ale těsně po nich.

    • Pavel napsal:

      Že jo. Ještě bys mohl citovat Bronislawa Poloczka a uvést příklad křižníku Potěmkin, který místo v listopadu vystřelil v říjnu, čímž ty zdegenerované západní imperialisty totálně zmátl. Co se týče faktů byste na tom s panem Poloczkem byli přibližně stejně.

  2. Pavel napsal:

    A ted sorry, ale Orban je u moci a tak ma za sebe pravdu. Pokud vypne weby, co rikaji neco jineho nez on, postupuje stejne jako nase vlada, co vypina opozicni/alternativni weby. Tak to proste je. Kdo je u moci, ma svoji pravdu. Je to stejne, co se deje dnes. A precedenc pro budoucno. Vlada muze kdykoliv vypnou co chce. Treba kvuli ockovani, covidu. Prekrocili linii a nic se jim nestalo. Ti co dnes tleskaji pri zmene vlady mohou zaplakat. A ze ty weby obcas meli pravdu a informace z typu fake se zmenili na vladni usneseni je holy fakt. Kdo ma patent na pravdu a rozum. A kdyz nechate vladu urcovat pravdu, neni to jaksi pruser? Protoze oni lzou a kradou. A moc je navykova. Kdyz vypnou servery, kde je budou kritizovat, kdo se ozve?

    • Pavel napsal:

      Žvaníš z cesty „precedenci“. Orbán „nevypíná weby“, které šíří vylhanou nepřátelskou propagandu, bestiálního režimu, který vraždí nevinné civilisty a na něj útočí. Naše vláda dělá právě toto. Orbán „vypíná“ akorát ty, co jsou mu nepohodlní.

Přidávání komentářů není povoleno