Místo umění trdelníky? Galerie je galerie, a ne farmářské trhy, říká senátorka Alena Dernerová
ROZHOVOR. Plán na sloučení respektované galerie zaměřující se na moderní umění s mosteckým muzeem budí vášně od okamžiku, kdy se tento nápad zrodil. Přesně řečeno od chvíle, kdy za podivných okolností vzešel z komise, která měla vybrat nástupce dlouholetého ředitele Petra Svobody. Mezi těmi, kdo se zasadili o stažení plánu z jednání zastupitelstva, byla i mostecká senátorka Alena Dernerová.
V rozhovoru pro HlídacíPes.org senátorka zpochybňuje výhodnost spojení muzea a galerie. Především podle ní není možné na činnost galerie pohlížet pouze optikou návštěvnosti a ekonomických hledisek.
Související články
Místo moderního umění terakotová armáda. Hlavně přivést ty lidi, říká bývalý šéf krajské kultury
Další podezření kolem krajských konkursů: Byl návrh na sloučení muzea a galerie v Mostě připraven předem?
- Jak na vás působí situace, která nyní nastala kolem plánovaného sloučení galerie a muzea v Mostě? Vidíte to jako životaschopný projekt?
Na mě to celé působí zvláštním dojmem. A když jsem se o plánu na prosincovém zastupitelstvu dozvěděla, byla jsem nemile překvapená. Popravdě nechápu, proč by se tyto instituce měly slučovat, proto jsem také začala trošku angažovat.
- Zaznívají i argumenty, že galerie nemá takové jméno a není tak důležitá, aby nemohla být s muzeem sloučena. V odborných kruzích přitom panuje názor, že dnes už bývalý ředitel Petr Svoboda z ní za 27 let respektovanou galerii učinil, a to i v mezinárodním měřítku.
Petra Svobodu jsem vídala vždy při vernisážích. Přijde mi jako distingovaný, vzdělaný člověk a klasicky tak trochu bohém, ale to k tomu jistě patří. Kdyby nebyl bohém, tak svou práci asi nedokáže dělat na takové úrovni. Co se týče samotné galerie, je umístěna v úchvatných prostorách, má specifickou atmosféru. Výstavy tam vždycky stály za zhlédnutí.
- V analýze, kterou si kraj nechal zpracovat v odboru kultury a památkové péče, se píše i o rostoucí úspěšnosti muzea – jako by kritéria návštěvnosti měla platit po sloučení i pro galerii. Zmiňovány jsou konkrétně návštěvnicky úspěšné výstavy kachlových kamen a terakotové armády. Souhlasíte s takovými měřítky?
Absolutně ne. To mi přijde jako bychom tam chtěli prodávat trdelníky. Galerie je galerie a nemůžeme z ní udělat farmářské trhy.
- Jak se zrodil plán nechat sloučení stáhnout z jednání zastupitelstva? Oslovila jste radní pro kulturu Jitku Sachetovou?
S paní radní jsem nekomunikovala vůbec. Obrátila jsem se na pana hejtmana Bubeníčka. Poprosila jsem ho, aby bod stáhl, a on mi odpověděl, že to není jen na něm, ale i na dalších radních. Že to není jenom na jeho rozhodnutí, že prostě těch rozhodnutí tam musí být víc, takže jsem zvedla telefon a volala jsem kolegům.
- Proti plánu se nakonec postavily zastupitelské kluby ČSSD a hnutí ANO 2011, vedení kraje ho pak ze zastupitelstva stáhlo. Nyní se chystá zadat nezávislou analýzu, která plánované sloučení z odborného hlediska posoudí. Vy jste tedy jednoznačně proti?
Jednoznačně. Určitě jsem pro, aby tyto dvě instituce i nadále fungovaly odděleně.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Jan Ruml o svém těžkém úraze: Život jsem nevzdal. A taky o Česku a politice
Takhle to dál nejde. Německý starosta kritizuje nečinnost Berlína v migrační politice
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)