Média po pandemii: Vítězem je stream, tisk není mrtvý a novinařinu zachrání zase jen novinařina
Pandemie covidu „vyhnala“ řadu čtenářů ze sociálních sítí zpět ke klasickým médiím. „Lidé si teď přečtou něco na sítích a jdou si to ověřit na zpravodajský web, protože na pravdivých informacích v podstatě závisejí naše životy, životy dětí, rodičů,“ shrnuje novinář a mediální manažer Juan Señor. Celosvětová ochota platit za kvalitní obsah je podle něj nesrovnatelně vyšší než před několika lety.
„Nejúspěšnější digitální brandy jsou v současné době ty, co mají placený obsah, Netflix, Amazon Prime, Spotify,“ připomíná Seňor, který spolu s dalšími experty v polovině listopadu vystoupí v Praze na konferenci Forum Media. „Vše, co je zdarma, rychle ztrácí na hodnotě,“ tvrdí kategoricky:
„Jen novinařina může zachránit novinařinu. Nebude to reklama, nebudou to eventy, e commerce…Kdo neumí lidi přesvědčit, aby mu za obsah platili, neměl by být v oboru.“ Za to, že mediální předplatné v posledních letech narostlo o 12 procent, může podle něj i předchozí americký prezident Donald Trump a potřeba čtenářů hledat ověřené informace. Loni byl nárůst předplatného dokonce 40procentní.
Konference Forum Media přivádí do Prahy špičkové odborníky v oblasti marketingu, reklamy, PR a médií. Koná se 11. listopadu v O2 universum v Praze. HlídacíPes.org je mediálním partnerem akce.
„Kde tedy naleznete pravdu, když vám jde v pandemii o život? Politici vám ji nenabídnou, to jsou profesionální lháři, postavy jako Trump nebo Orbán,“ říká Seňor s tím, že strach jako motivace čtenářů upřednostňovat kvalitní zpravodajství je sice silný impuls, ale teprve se ukáže, zda je i udržitelný.
Časopis jako luxus
Podobnou zkušenost má i Mark Tungate, další dlouholetý novinář, který se zaměřuje na média a marketing.
„Vítězi éry pandemie jsou Netflix a další streamingové platformy. Sociální média byla také zdrojem zábavy a zároveň zprostředkovávala chybějící pocit komunity,“ shrnuje Tungate, podle kterého pandemie výrazně uspíšila posun k digitálnímu obsahu. Neznamená to však, že tisk je „mrtvý“:
„Televizi ohrozil streaming, rozhlas zase podcasty a zrychlil se propad tištěných médií. Řekl jsem ale mnohokrát, že nás podle mě nečeká konec tisku. Ano, deníky to mají prakticky spočítané, ale z časopisů se stává jakési luxusní zboží a řadě inzerentů se tento prestižní prostor líbí.“
Měsíčníky podle něj možná čeká změna na čtvrtletníky nebo sběratelská výroční čísla. Tungate věří v budoucnost analogových věcí jako takových: „Třeba nedávno mě šestnáctiletý tvůrce podcastu z USA požádal o interview ručně psaným dopisem. Moji pozornost tím získal daleko lépe než e mailem,“ dává příklad z vlastní zkušenosti.
Euroflix jako konkurence Netflixu?
Koronakrize urychlila rozvoj streamovacích služeb i v Rakousku: „Poskytovatelé streamingu jsou poprvé využíváni více než rakouské soukromé stanice,“ říká končící dlouholetý šéf rakouské veřejnoprávní televize a rozhlasu ORF Alexander Wrabetz. I on bude hostem pražské konference Forum Media.
Také Wrabetz potvrzuje zmíněný posun v preferencích čtenářů a diváků ve prospěch kvalitních médií – včetně těch veřejnoprávních: „V roce 2020 se stanicím ORF podařilo dosáhnout podílu na trhu ve výši 33,2 procenta při zhruba čtyřech milionech diváků denně, což odpovídá 53,8 procentům diváků celkem. Jde o velmi významný nárůst.“ Podobné posílení pozice za loňský rok ostatně zaznamenala i Česká televize a Český rozhlas.
Šéf rakouských veřejnoprávních médií podporuje i myšlenku, se kterou letos přišel generální ředitel ČT Petr Dvořák – vytvoření „Czechflixu“, společné videoplatformy pro tuzemská veřejnoprávní i komerční média. Alexander Wrabetz z ORF by šel ještě dál:
„Zásadní by bylo propojit Austroflix a Czechflix a další evropské mediální knihovny, mediatéky, do Euroflixu,“ popisuje vizi celoevropské verze takového projektu.
„Technologičtí giganti rozšířili svou nadvládu a investují miliardy do obsahu. Jejich tržní síla je výzvou pro společnost. Proto je nezbytné vytvořit rovné soutěžní podmínky pro všechny,“ dodává s odkazem na hráče jako Netflix, Google nebo Amazon.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Kdo jsou poradci šéfa ČT Součka. Televize hledá seznam jmen už měsíc a půl
Aleš Rozehnal: Charta pracovníka ČT, kterou navrhuje Jan Souček, je protiústavní
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
10 komentářů
Takže ono ani tak nejde o pravdu, jako o všeobecné uznání Trumpa a Orbána jako lháře.
Tedy že bych se zdvořile zasmál, koho pak asi během korokrize museli lidé poslouchat přes média a koho jiného jim ta média hlavně nabízeli, než právě vládnoucí politiky, jejich projevy a nařízení? Kdo jiný poskytoval těm médiím další podstatné informace, než řada státních institucí, kontrolovaných právě vládou?
Že by snad novináři zapomněli jak čekali dlouhé hodiny do noci, na ohlášené vládní tiskové konference, a jak pak tyto informace rozhodnutí a vládní pokyny musela média urychleně předávat svým čtenářům?
Nicméně, pokud se v UeSeJ ta situace zkomplikovala tím, že právě během korokrize eskaloval bratrovražedný i mediální boj o prezidentskou funkci, tak si za to můžou sami. Ostatně, u nás to vlastně probíhá rovněž.-.
„Zásadní by bylo propojit Austroflix a Czechflix a další evropské mediální knihovny, mediatéky, do Euroflixu,“ popisuje vizi celoevropské verze takového projektu
Aha, takže centralizací k rozmanitosti? Asi mám něco s hlavou…
Máte pravdu, jenže je nutné si přečíst i odstavec předtím „.. podporuje i myšlenku, se kterou letos přišel generální ředitel ČT Petr Dvořák – vytvoření „Czechflixu“..“
Jinak řečeno, on totiž žádný Czechflix NEEXISTUJE . Pouze (jak se dá dohledat v médích, to pan generální Dvořák vřpCT navrhoval, jenomže na tom by se musel dohodnout i s řediteli našich komerčních médiích. A ti o tom, jak se dá dohledat , žádný zájem neprojevili.
Že o tom mluvím, on by totiž byl docela big problém s autorskými právy na ty filmy – možná by to chtělo se napřed poučit, jak to řeší v UeSej,.
Každopadně, jestli že nyní jeho rakouský kolega navrhuje vytvoření celoevropské verze takového projektu – z národních projektů, musely by se takové národní projekty – a to prosím přes odpor komerčních televizí (prakticky konfiskací jejich vysílacích práv) vytvořit. Tak to je opravdu silný kafe., které ale může být v Bruseli prosazeno velice rychle
Čímž opět odkazuju na současnou propagovanou, leč naprosto špatnou výchovu a výuku v boji pro fake news. Ta prostě nemůže být postavena na téměř detektivním odhalování těch několika falešných údajů, které se občas v politickém bulváru objeví. (Což se může zdát i zábavné). Leč naopak čtenář by si měl pročítat vlastně všechny mediální texty (včetně těch oficiálních), doslova jako právní dokumenty, a každý odstavec, každou větu konfrontovat, jak s předešlým textem, tak realitou a dalšími dohledatelní ni fakty. Jen tak by mu to něco přineslo..
Tak už jen čekám až se zdejší portál HP stane placenou platformou. Jinak vlastně přizná, že není dostatečně exklusivní a poskytující pravdivé informace.
Psisko nebude placené. A nesděluje tím nic jiného, než že jeho cílem je Žurnalistika ve veřejném zájmu!
Kdo určuje, co je „veřejný zájem“?
Trump ohlásil vytvoření nezávislých a necenzurovaných sociálních sítí. Doufám, že na ně lidé masově přejdou a cenzurované sítě prostě zkrachují.
U nás se dá přejít i na ruskou síť VK, kde sice jakási cenzura je, ale s našimi poměry se zcela míjí.
Novinařinu zachrání jen pravdivost, objektivita, nestrannost a pluralita názorů.
Což je v podstatě nemožné splnit, protože novináři píší podle toho, kdo je platí a kdo za tím stojí. Typický přiklad je Forum 24. To je přímo katastrofa a věřit oněm novinářům může jen vylízaná hlava bez soudnosti. To je zářný případ, jak se novinařina nemá dělat a ukázka novinářů, kteří jako prodejné děvky plní zadání svého chlebodárce.
Nakonec stejně nezbývá nic jiného, než hledat a přemýšlet než číst a věřit.
Proto také nenávist proti „desinformačním webům“, které si dovolují přinášet pravdivé a úplné informace, které s těmi novinářskými mašinami na lži nejsou v souladu.