Profimedia, Nora Fridrichová ve Stardance

Kancléř Mynář označil novinářku Fridrichovou jako starší paní. Buranství, nebo kulturní odlišnost?

GLOSA. Kancléř Vratislav Mynář označil moderátorku České televize Noru Fridrichovou jako starší paní. Komentování věku žen bývá považováno za křupanství, nezdvořilost a nevychovanost. Na druhou stranu je pravda, že se názory na normy slušného vychování liší kultura od kultury.

Na úvod řekněme, že Mynář uvedená slova pronesl v rozhovoru pro Parlamentní listy, který mu v rámci protiofenzivy nabídly prostor v okamžiku, kdy jde do tuhého a vycházejí najevo další a další trable spojené s Lánskou oborou nebo videoreportážemi, natáčenými pro Hrad bůhvíkým na Mynářovu obranu.

Vzhledem k tomu, že je Vratislav Mynář původem z malé obce, nabízí se otázka, zda není v místě jeho původu takové jednání naopak známkou zdvořilosti a dobrého vychování.

Představy o nezdvořáctví v různých částech světa mohou často působit skutečně překvapivě. V Číně je například nezdvořilé darovat hodiny či hodinky, protože tím dárce naznačuje, že počítá vteřiny do smrti obdarovaného. Pro darování deštníku nebo vějíře zase platí, že se dárce s obdarovaným již nechce dále stýkat. Proto také nevěsta při svatbě věnuje svým rodičům vějíř na znamení toho, že je opouští a bude následovat svého manžela, což je jeden ze znaků patriarchálnosti čínské kultury.

Pokud v Číně daruje jeden z partnerů druhému hrušku, znamená to jejich rozchod. V českém prostředí by to mohlo odpovídat rčení „dát někomu košem“, i když v našich reáliích se při partnerských rozchodech navzájem žádné koše většinou neposkytují.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


 

V Číně je také nutno jakýkoli dar nejdříve odmítnout a přijmout ho až po opakovaném darování. Pokud je ale darována muži zelená pokrývka hlavy, znamená to, že mu dárce sděluje, že mu je jeho partnerka nevěrná. Nezdvořilé je i zabodnutí hůlek do rýže nebo klepání hůlkami o misku.

V jižní a východní Asii je zase zvykem, že se hostitel nelichotivě vyjádří o jím podávaném jídle, což mu musí host přesvědčivě vyvracet.

V arabských zemích je za velkou nezdvořilost považováno, pokud někdo ukáže jiné osobě chodidlo. V Iráku je podobně neslušné ukázat gesto ruky s palcem směřujícím nahoru.

V Japonsku je známkou buranství smrkání. Je to přibližně stejné, jako když si příslušník západní civilizace nezakryje ústa nebo nos při kýchání, kašlání nebo zívání. Mimořádně nevychované je v Japonsku také zanechání spropitného obsluze. Naopak jsou ale přípustné na rozdíl od západní kultury peněžité dary. Absence spropitného je naopak urážlivá ve Spojených státech amerických.

Za faux pas je v Japonsku považována i ztráta trpělivosti a projevy vzteku. Křupanstvím je i nalévání si nápojů pro sebe. Ve společnosti je vždy nutno nalít druhému a očekávat od něj to samé.

V Indii je trapasem, pokud obdarovaný rozbalí dárek před dárcem, tedy pravý opak toho, co očekává západní kultura. Hrubostí je i braní věcí nebo poskytování plateb levou rukou, která je považována za nečistou a která má být vyhrazena osobní hygieně. To samé platí i pro kulturu arabskou. Oslovit v Indii starší osobu prvním jménem je urážkou. Je nutno používat pouze oslovení paní, pane nebo obecné označení teta či strýc.

Indové také nemohou bez ztráty cti komentovat vzhled svých příbuzných ženského pohlaví. Bez problémů tak ale mohou činit Indky.

Složitá je interpretace pohledu do očí. Zatímco ve většině kultur je pociťován jako příliš útočný, západní civilizace bere uhýbání pohledem jako známku neupřímnosti, vyhýbavosti a snahy něco zatajit.

Přes všechny tyto rozdíly považuje jakákoli kultura za nezdvořilé například vyptávání se, kolik partner v hovoru vydělává, zda je žena vdaná či muž ženatý, má partnerku či partnera nebo jaké jsou jeho politické a náboženské názory. Nepřijatelná je všude také otázka na ženinu tělesnou hmotnost, popřípadě hodnocení jejího vzhledu a hmotnosti. Výjimkou jsou komplimenty při snížení hmotnosti, pokud jsou míněny upřímně.

Stejně tak je ve všech kulturách nepřípustné hodnocení či komentování věku osoby ženského pohlaví. Zcela jistě se to vztahuje i na Osvětimany.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

16 komentářů

  1. Tom Klíčník napsal:

    Paní Fridrichová označila Lubomíra Veselého za držák na mikrofon. Buranství, nebo kulturní odlišnosti.
    Jinými slovy, pokud chceme kádrovat, je potřeba měřit všem stejnou mírou.

    • Marek Loucký napsal:

      Pan Veselý Xaver JE držák na mikrofon, což je příměr, kdy jako novinář rezignoval na základy novinářské práce, kdy pouze uctivě poslouchá co dotazovaný mele, byť jsou to v mnoha případech naprosté bláboly. Existuje něco jako novinářský kodex, nebo něco jako novinářské řemeslo, které předpokládá, že se proti blábolům novinář vymezí a dotazovaného nesmysly konfrontuje s fakty, či jinými názory.
      Mynář si ve své vlekařské primitivnosti chtěl do Fridrichové kopnout, což zajisté mohl nějakým rýpancem do její profesionality či omylů coby novinářky, ale nikoliv buranským hodnocením jejího věku. Cítíte ten rozdíl? Jinými slovy, musíme umět rozlišovat.

      • Oskar (hanák z Hané) napsal:

        Bravo, slovy : „Mynář si ve své vlekařské primitivnosti chtěl do Fridrichové kopnout“ , jste se dopstil stejného buranské hodnocení, pražský novináři. Narození v roce 1977, nejsou už žádní dorostenci adorostenky, ale opravdu starší pánové a paní (byť se narodili v Pardubicích a pracují v ČT).
        Datum narození předmětné dámy, je na internetu (Wikipedie, heslo nora fridrichová) a jsou tam i další podrobnosti.

    • Jana napsal:

      A není?

    • Jaromir Jelinek napsal:

      Ano jde o to, že je vždy potřeba měřit všem stejně,takže pokud Nora Fridrichová si klidně dovolí urazit pana Xavera,je bezpochyby jasne, že by v tom případě měla snést i něco podobného na svoji adresu,nehledě na to, že to co řekl pan Mynar není zapotřebí považovat za něco urážlivého,starší paní se myslím říká naprosto běžné

    • Tondach napsal:

      Pán nechápe, že se mluví o buranství ve smyslu poukazování na věk žen, že?

  2. petrph napsal:

    Sice, díky za předlouhý výčet „pravidel slušného chování z celého světa“, jenomže se prosím smiřme s tím, že je naše takzvané elity vůbec nedodržují.
    Jak se totiž dá dočíst ve stejných Parlamentních listech o pár dní později, poté co pan Mynář v rozhovoru řekl o paní z  Fridrichové že je to „ta starší paní, co moderuje pořad 168 hodin.“, načež ta mu později kontrolovala tím že je hipster z Hradu“ , ovšem mnozí její další obránci (veřejní činní) použili vůči němu veřejně tak hrubé vulgarity že by je ani nikdo jiný než právě bulvár typu Parlamentních listů nepublikoval.
    Jenomže, to je právě ten důvod, proč se vyplatí právě takový politický bulvár alespoň průběžně sledovat Jednako že je v tom naprosto nestranný – ten skutečně napráská každého, vlevo, vpravo, na západě i východě. Ovšem a za druhé, což je podstatnější, když si člověk odfiltruje ty vulgarity, zbývá tam i spousta informací, které mu jiná média z důvodů politické korektnosti vůbec neřeknou…

    • Ondrej napsal:

      to neni uplna pravda. Na Parlace obcas zavitam jen pro zajimavost a jsou samozrejme velmi tendencni, a zaroven velmi bulvarni, coz se nevylucuje. Kancler Mynar se zachoval jako typicky „buran“ a „nabob“, on jim totiz skutecne je, navic velmi pravdepodobny dotacni podvodnik a tunelar verejnych penez – viz afera Lanska obora. Takze si zaslouzi velmi tvrdou kritiku a opovrzeni, na svem miste uz davno nema co pohledavat, ale protoze ma nadstandardni vztahy se Zemanem, tak zustava…coz je zase Zemanova zodpovednost. „Hipster z hradu“ je jeste velmi mirna reakce..

    • Marek Loucký napsal:

      Ten hnůj typu PL si občas také přečtu, ale nevidím v tom nic užitečného a jeho „nestrannost“ není žádnou velkou hodnotou či kvalitou. Už jen letmý pohled na výsledky anket, pročtení diskuzních příspěvků značí, že to je blogovací platforma pro naprosté zoufalce. Nic užitečného se tam nedozvíte…

  3. Petr Kaminsky napsal:

    Jezisi, co to je? Nac takovy celosvetovy kulturni prehled? Pani Fridrichova je obcanka CR, hlupak Mynar je obcan CR – takze je nejspis namiste hodnotit podle mistnich zvyklosti. Slo by to napsat kratce – jednou vesnicky balik, porad vesnicky balik.

  4. Tondach napsal:

    Zajímavé je, že na Hradě každý dokonale zblbne! Jestli to není tamní studniční vodou, nebo tam vyvěrají nějaké plyny, nebo co? Mynář, Hájek, Jakl a Weigl jsou toho klasickým příkladem a o pánech prezidentech ani nemluvě…..

    • josef napsal:

      No tak ono o takových lidech na „Hradě“ jako byli Žantovský, Špaček Krafl, Fischer a třeba i Pehe by se také diskutovat dalo… Politické „rozumy“ z nich dnes pouští jak Fischer a i Žantovský (ten, že zejména chce teď do Senátu) – zrovna včera k Pompeovi, kdy .omazaná hlava Fischer tomu (jakoby) velel…

  5. Admirál napsal:

    Starší paní, starší paní. Je to takové trošku dehonestující, ale jak se do lesa volá…

  6. Tomáš napsal:

    Vy, co obhajujete Mynáře, si vzpomeňte, jak vzal své „kamarády“ z Osvětiman (ty, co si přivezl do Ptahy, aby tleskali Milošovi) a provedl je Hradem. Vzal je na místa, kam se veřejnost nedostane a nakonec je ještě pohostil (určitě ze svého). A jestli si to dobře pamatujete, tak víte, že se ti lidé chovali opravdu jako burani, vidláci a hloupí lidé. A ten vlekař tomu přihlížel a vůbec mu nebylo stydno. Takže Mynář je buran a buranem zůstane. Proto ho taky Nejedlý nechává i bez prověrky na Hradě.

    • jirka napsal:

      Konečně solidně napsaný názor na dění v nejvyšších vrstvách

  7. Tomáš napsal:

    Navíc Mynář je proti paní Fridrichové dědek. Takže jí chtěl jenom urazit, protože je jen o pár let starší než jeho žena.

Přidávání komentářů není povoleno