Hraniční kámen ruského impéria v litoměřickém parku. Město řeší, co se sochou sovětského vojáka
REPORTÁŽ. Je teplý čtvrteční podvečer a na kraji litoměřických Jiráskových sadů se u sochy „Čest a sláva Sovětské armádě“ schází menší skupinka dvaceti, možná třiceti lidí. Kdo jsme my, abychom posuzovali, zda je taková účast ve městě s dlouhou liberální tradicí v době zuřící války na Ukrajině vysoká, či nikoli. Konstatujeme tedy kromě účastníků též několik fotografů a opodál hlídkující policisty, v uniformách i v civilu.
Zájem policistů je snad pochopitelný, i když se nejspíš nedá očekávat, že by skupinka lidí spíše středního věku tropila nějaké nepřístojnosti.
Sochu opakovaně od loňského roku, kdy Rusko vtrhlo na Ukrajinu a páchá zde válečné zločiny, někdo „upravil“. Podstavec se v jednu dobu proměnil v automatickou pračku, jako připomínku ruského rabování. Později se na něm objevil nápis „Lžu, loupím, vraždím“ a i nyní je samotná postava sovětského vojáka postříkaná červenou barvou krve.
Lidé se zde ve čtvrtek sešli proto, aby na Mezinárodní den dětí připomněli osudy malých Ukrajinek a Ukrajinců, zavlečených do Ruska. Podstavec sochy posloužil jako místo pro instalaci nazvanou „Mříž zla“. Tvoří ji desítka panenek, doplněná o symbol ruské okupace „Z“ a nápis „Kradu děti“.
Instalace je společným dílem lidí z Iniciativy „Odstraňte symbol okupace v Litoměřicích“, která čtvrteční shromáždění pořádá.
Příběh krále Nabukadnezara
Jedním z řečníků je i zakladatel iniciativy Zdeněk Paclík. Ve své řeči připomíná příběh babylonského krále Nabukadnezara, který přitáhl z východu a dobyl po několika měsících války judské království a vyplenil ho.
„Co bylo drahé a svaté, nechal odvézt do Babylonu. Zajal a odvedl tisíce obyvatel. Dnes tomu říkáme deportace. Mohli bychom se domnívat, že mu šlo jen o ženy a muže vhodné na otrockou práci. Ale král osobně nařizuje, aby byli vybrány ty nejtalentovanější, nejzdravější a nejčistší děti na výchovu. A po několika letech této výchovy nebo možná bychom mohli říci převýchovy se tito mladí muži stali chloubou moudrosti Babylonu,“ říká Zdeněk Paclík.
Související články
Odstraňování soch a pomníků není přepisování historie. Pohled na hrdiny a padouchy se mění
Litva končí se sovětskou érou. Kvůli válce na Ukrajině mají zmizet pomníky i názvy ulic
„Nepíše se, zda socha představovala babylonského boha (či vojáka) a nebo krále samotného, ale v každém případě to byla socha určena k uctívání bez výhrady. Král nařídil všem bez rozdílu: Jakmile uslyšíte hudbu, padnete před sochou na zem a budete ji uctívat. Kdo nepadne, bude vhozen do rozpálené pece.“
I k litoměřické soše se lidé chodili klanět a uctívat ji, i když trochu jinak. Není to tak dlouho, co zde defilovaly malé děti, v šátcích pionýrů i bez. Politické delegace, výpravy pracujících ze socialistických podniků.
Zdeněk Paclík připomíná, že i my žijeme v době, kdy jiný autokratický vládce napadl svého souseda, vydrancoval a odvezl vše co bylo cenné a svaté: „Deportoval tisíce obyvatel a odvlekl tisíce dětí na převýchovu. Tento vůdce nechává stavět v porobených městech modly svých vojáků a vůdců – bohů impéria. Nařizuje se těmto modlám klanět a kdo to nedělá toho pošle na 25 let do vězení za podrývání autority armády. Nic jakoby se nezměnilo po dvou a půl tisíci letech.“
Válečný hrob. Nebo ne?
Město příliš neví, jak se k iniciativě, která požaduje odstranění sochy z parku, postavit. Nejprve se zaštítilo smlouvou o péči o válečné hroby, pak se to ale ukázalo jako argument falešný.
Ministerstvo obrany sice místo vede v evidenci válečných hrobů, zároveň však výslovně uvádí: „Tento objekt není válečným hrobem podle § 2 zákona č. 122/2004 Sb., o válečných hrobech.“ Paradoxy doby.
„Vedení města ví, že se chystá občanská iniciativa související s petiční akcí za odstranění této sochy. Bude-li tato petice doručena, nepochybně jak vedení města, tak i zastupitelé se touto situací budou zabývat,“ řekla před třemi dny České televizi mluvčí litoměřické radnice Eva Břeňová.
Podobných míst, které se jako válečné hroby aspoň úředně tváří, ve skutečnosti jimi ale nejsou, je v celém Česku zhruba 1800. „Tyto objekty nejsou válečnými hroby, ale svým obsahem, charakterem a posláním jsou válečným hrobům blízké a přispívají k udržování povědomí o vojenské historii,“ citovala ČT mluvčí resortu Simonu Cigánkovou.
Příběh litoměřické sochy se tak možná stane precedentním případem, jak se k podobnému dědictví historie postavit.
Město má v ruce všechny nástroje, jak se sochou nakládat. Je v jejím vlastnictví, žádná smlouva by případným odstraněním porušena nebyla. Napovědět by snad mohl chystaný odborný historický panel.
Už není rozdíl mezi pravdou a lží. Hlavně když se máme dobře
Jedním z účastníků happeningu je i Zdeněk Bárta. Evangelický farář, bývalý nezávislý senátor, v době Sametové revoluce jeden z hybatelů a zakladatel Občanského fóra. V rozhovoru pro HlídacíPes.org vysvětluje, proč by podle něho měla socha z Jiráskových sadů zmizet.
Jaký je hlavní smysl dnešní akce?
Začnu tak, že v Litoměřicích, v parku na exponovaném místě, se vystřídalo už několik pomníků. Nejprve Franz Josef, potom mezi válkami zde byla deska, která připomínala 700 let výročí založení města, po druhé světové válce Stalin. Potom dlouho nic, až v roce 1975 sem postavili sochu Čest a sláva Sovětské armádě. My jsme přesvědčeni, že se ta socha záměrně tváří jako Rudoarmějec, ale že šlo v době normalizace spíš o snahu vytvořit – a mně se líbí ten termín – jakýsi hraniční kámen ruského impéria. Lidé se k němu chodili klanět a skutečně, bylo to povinné, děti sem chodily, pionýři, pracující, byla to jedna z model, které v době normalizace měly vrátit lidi ke komunistickému pravověří.
Je to ostuda, protože tady jsou hned tři školy, park obepíná gymnázium, základní škola a učiliště. Není to hezké, je to militaristická socha a nám se nelíbila dlouho. Ale v době války na Ukrajině už se nám zdá úplně absurdní. Nechceme se uchýlit k násilí, nechceme ji bourat, chceme přesvědčit zdejší radnici, aby ji přemístila. Je to její vlastnictví, ta socha nemá nic společného se smlouvou o válečných hrobech, jak bylo dříve tvrzeno.
Město skutečně původně tvrdilo, že se sochou nemůže nic udělat, neboť je vedena jako válečný hrob.
Ale to je omyl. My jsme si požádali na ministerstvu obrany, kde nám podali důkaz, že to není pravda. Čili socha může být kdekoli jinde a tady nemá co dělat.
Vy jste už dříve zmiňoval širší historické kontexty, sahající až do roku 1945 nebo okupace z roku 1968.
Zajímavé je, že se s válkou na Ukrajině jakoby odšpuntovala jistá zátka na kolektivním mlčení, jak ono to vlastně bylo v tom pětačtyřicátém roce. Najednou se mnozí historici pouští do toho, co se zatím šeptalo. Jak to vlastně bylo s Hitlerem a Stalinem, když začali válku v Polsku, a když se pak nepohodli, tak se Rusové natlačili až sem k nám. Najednou se to celé ukazuje v jiných obrazech, a když stojíme u tohoto pomníku, o to je to hanebnější. Navíc Litoměřice nebyly osvobozeny Rudou armádou, tady došlo s německou posádkou k dohodě, že mohla odejít a druhý den přišli Rusové do opuštěného města. Rusové město bombardovali, stejně jako Mělník, Roudnici a další místa, stálo to několik desítek civilních životů. Tady se dokonce stala strašlivá tragédie, když se na náměstí sešli lidé, co byli nasazeni na nucených pracích, a čekali, co s nimi bude dál. Akorát si z nedostatku oblečení vzali německé uniformy, které našli ve skladu Wehrmachtu, a nízko letící ruské letadlo je postřílelo. A v kontextu tohoto všeho je úplně absurdní zde mít sochu sovětského vojáka.
Připomínáte dnes osud ukrajinských dětí, zavlečených na převýchovu do Ruska. Je to podle vás jeden z těch závažnějších válečných zločinů, i proto, že ho bude těžké napravit?
I ti mrtví se těžko napravují. A mrtvé děti a civilní oběti ve vybombardovaných domech. Ale ano, je to stále ta samá imperiální politika, které je lhostejný osud jednoho člověka, vše je podřízeno hlavnímu cíli, a to je rozšiřování impéria.
Jak se na vaši iniciativu tváří vedení města?
Město se cítí trošku rozpačitě. Ze začátku tvrdě odmítavě, poté, co jsme získali to dobrozdání od ministerstva obrany, tak už smířlivěji. Zatím je to tak, že se o tom bádá. Oficiální postoj města je zatím počkat. Můj osobní záměr je takový, že i kdybychom nedocílili té změny, tak aspoň otevřít diskusi, upozornit na to, že mnohé historické mýty a mnohá komunistická tvrzení jsou nepravdivé. A tím, že v nich žijeme, tak jsme podle známé poučky ochotni ty blbosti opakovat. Že už není rozdíl mezi pravdou a lží, hlavně když se máme dobře a máme co jíst.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Rozhodněte o přesunu sochy okupanta. Místostarosta je brzda, vyzývá iniciativa
Jan Horník: Putin neustoupí. Nás čeká moment pravdy
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
23 komentářů
Vzhledem k tomu, že naprostou většinu našeho území osvobodili v sovětských uniformách Ukrajinci …
Ale co chtít po lidech, jako je ten soudruh Bárta.
Od kdy do kdy byl podle vás Pergille/Šimůnku evangelický farář Zdeněk Bárta soudruhem? Já vím pouze to, že tím soudruhem byl řadu let jistý Pergill/Šimůnek, který dokonce absolvoval VUML a ještě se tím na diskuzních stránkách HP chlubil.
Připomíná přesně ty soudruhy, které jsem znal (a pociťoval k nim hluboký odpor), kteří zneužívali politiku k posilování svého ega, případně k uspokojování pekuniárních zájmů.
Jak jsem uvedl, Československo a hlavně to, co se později stalo Českou republikou, osvobodili z větší části Ukrajinci, které podporujeme, ale jejichž sochy by radikální soudruzi rádi strhli.
Ty pomníky nijak nesouvisejí se SSSR nebo Ruskem. Souvisejí s tím, že tehdy a tehdy do toho a toho města vstoupili se zbraní v ruce vojáci (většinou z Ukrajiny) a zachránili místní obyvatele před mučením a vyvražďováním ze strany zločinných okupantů.
Daleko víc mi vadí např. Mariánský sloup na Staromáku, postavený na oslavu toho, že v Českém království nebudou mít hlavní slovo Komenští, ale Boblingové a přilezou se sem napakovat různé zlodějské rodiny z katolické části Evropy. Přilezly sem s holými hýžděmi a když je nejprve Masaryk a poté komunisté odtud pakovali, tak se z nich sypalo zlato, jak z pohádkového „oslíčka Otřes se“.
Tak, tak, mezi soudruhy v rámci boje o koryta panovala zuřivá nenávist. Ty to musíš lžirgile vědět.
Takže se můžeme na no řekněme „sochu“ zeptat nějakých Ukrajinců. Myslím, že odpověď na takovou otázku i to kde vzít nějaký ten štěrk je zřejmá.
Pergille/Šimůnku, pokud je mi známo, tak po pravém břehu Labe až po Mělník nás neosvobozovali ani Rusové, ani Ukrajinci, ale Poláci pod velením generála Świerczewskiego. Rusové a Ukrajinci postupovali po břehu levém.
Pokud je to pomník Poláků, tak platí tuplem to, co jsem napsal o Ukrajincích.
Pergille/Šimůnku, vezměte si jiné brýle a nakapejte si kapky do očí a přečtěte si pořádně nadpis článku. Pokud ovšem neumíte pouze psát a ne číst, jako jistá postava z povídky Šimka a Grossmanna. Pomník sovětské armádě osvoboditelce byl i v Plzni zoufalý Pergillíčku/Šimůnečku.
Jenže tohle místo není Plzeň a i ti Poláci, stejně jako např. naši Svobodovci, bojovali v řadách RA. Alespoň takovou klasiku jako „Čtyři z tanku a pes“ byste mohl znát.
A vy byste Pergille/Šimůnku mohl znát, že památník v Litoměřicích byl postaven sovětské armádě, ne Polákům. Stejně jako Svobodovci měli i Poláci své uniformy a své velení. V Mělníku Poláci památník mají. Proč v Litoměřicích postavili památník armádě, která Litoměřice neosvobozovala, je otázkou zcela stejnou, jako v Plzni a „čtyři z tanku a pes“ tento komunistický kopanec nevysvětlují a vysvětlení nezná nebo spíše znát nechce ani Pergill/Šimůnek.
Svobodovci i Poláci (a další) bojovali v podstatě jako součást RA, byť na nižších úrovních samostatnější. Byli ale podřízeni vyššímu sovětskému velení, platily pro ně sovětské vojenské předpisy atd.
V podstatě podobné postavení by měla i ČSLA v případě konfliktu s NATO.
Takže je to v podstatě pomník osvoboditelům, bez ohledu na to, kdo to konkrétně byl. Je jasné, že lidem s vazbami na Německo (které vnímá konec druhé světové války jako svou porážku) tyto pomníky vítězství „té nesprávné“ strany konfliktu vadí.
Ještě stále jste se Pergille/Šimůnku číst nenaučil. Komu byl pomník postaven máte uvedeno už v nadpisu. Patrně jste nadpis přeskočil. Britové pod velením polního maršála Montgomeryho bojovali pod velením amerického generála Dwighta Eisenhowera a přesto ve francouzském městě Caen v Normandii postavili památník Britům, kteří město po těžkých bojích osvobodili a ne Američanům, kteří bojovali jinde Pergille/Šimůnku. Zvláštní také je, že v Mělníku věděli, kdo jejich město osvobodil a komu mají postavit památník, zatím co v Litoměřicích to nevěděli.
À propos Pergille/Šimůnku, než někoho jiného začnete označovat jako soudruha, zameťte si nejprve před vlastním prahem. Máte před tím svým prahem docela slušnou kupu hnoje.
Je mi líto, jako soudruh Bárta jsem neblbnul nikdy. Dokonce i v situacích, kdy bych z toho mohl mít benefit.
Já o tom sice nic nevím, ale pokud snad pan Bárta nějakou kopu hnoje před svým prahem má, pak nechť si ji zamete. Vy byste mu měl jít Pergille/Šimůnku příkladem a zamést si tu svoji kopu hnoje a na pana Bártu nečekat. Máte tu hromadu dost velkou a tím, že budete s tím zametáním čekat na pana Bártu, tu svoji kopu hnoje nezmenšíte.
À propos ohledně pana Bárty, ve Wikipedii jsem zjistil, že pan Bárta nikdy členem KSČ a tedy soudruhem, na rozdíl od vás Pergille/Šimůnku nebyl. Byl disidentem a jako jeden z prvních podepsal Chartu 77, k čemuž jste se vy Pergille/Šimůnku neodhodlal nikdy. To vám nevyčítám, já se k tomu neodhodlal také. Na rozdíl od vás ale nenapadám někoho, že byl soudruhem, přestože měl k tomu soudruhovi mnohonásobně dále než vy.
Vzhledem k tomu, že v Chartě byli i velmi kovaní soudruzi, řezníci a sekerníci z 50. let, kteří se v roce 1968 přidali k té partě, co prohrála, není zase Charta takové terno.
Několik vět jsem podepsal hned po 17. listopadu, v době, kdy zdaleka nebylo rozhodnuto. Byl jsem také na Václaváku když paní Kubišová zpívala Modlitbu pro Martu, mimochodem, dnes už platnou stejně jako za těch komunistů.
Jinak ale to označení „soudruh“ prostě používám pro osoby fanatického, iracionálního charakteru, šířící nenávist. Bez ohledu na to, za jakou konkrétní ideologii bojují. Ostatně jsem kdysi v jedné diskusi tímto slovem charakterizoval i inkvizitora Boblinga.
Nemám zdaleka tolik času, abych mohl sledovat všechny diskuze, které poctíte svou aktivitou Pergille/Šimůnku, a tak nevím, koho dalšího jste ještě názvem soudruh osočil. Pan Bárta, na rozdíl od vás, ten titul dostal neoprávněně. Vy si jej plně zasloužíte. Patrně se řídíte heslem „podle sebe soudím tebe“.
Skeptiku,
kdysi jsem zažil jako doktor na pionýrském táboře ROH, že se musely předělávat fotky oddílů, protože v pozadí byla hlavní budova a televizní anténa na ní vypadala z daného směru jako kříž. A soudruzi z vedení podniku to „nerozdejchali“. Soudruzi se stejnou mentalitou, jakou předvádí ten soudruh Bárta.
Setkal jsem se s takovými i na vojně: Děs, běs a hnus.
Měli jsme tam dokonce soudruha, který na motostřeleckém útvaru tak blbnul coby politruk, že se „bažanti“ v prvoročníkové přípravě dokázali domluvit a na veřejné slavnostní přísaze odříkali jiný text. Takže byl „uklizen“ na socialistický M*A*S*H. Původně nejmladší podplukovník v ČSLA, guma nejzelenější možná, s perspektivou superhvězdné kandidatury (dnes mohl být i presidentem).
Vždy se najdou ideologičtí fanatici a političtí kariéristé, kteří chtějí získat body na boji s památníky minulosti. V 50. letech byly na mušce pamětní desky a pomníky připomínající osvobození západních a jižních Čech Američany, dneska jsou na mušce pamětní desky a památníky připomínající osvobození Čech, Moravy a Slezska Rudou armádou.
Tohle není památník minulosti, ale symbol servilnosti. Na tom soklu se vystřídalo několik potentátů. V mezidobí sloužila k fotografování omladiny v patetických pózách. I já mám několik fotek. Mimochodem, Stalin, který tam byl předtím, na mnoho let skončil na dvoře technických služeb, kde jsme si na jeho zádech hráli.
Kdo bourá sochy, nezaslouží si budoucnost.
Kdo staví sochy, nemá budoucnost.
Což mi připomíná že i tady u nás na hřbitůvku je pomník padlejch rudoarmějců kde se konaly před listopadem 89 památeční akce. Tak jestli bych to taky neměl jít někam udat?, aby ho přijeli zbořit?
Na nějake iniciativy se spoléhat nedá, potom co se místní lidi dozvěděli že se tu bude teď rušit i pošta tak se stali nějak laxni.. 🙂 🙂