Filmový epilog života Václava Havla. Stojí za to ho stále slyšet
Co lze ještě přidat k portrétu Václava Havla? Čím přispět k záplavě informací, textů oslavných i analytických, k osobním svědectvím, filmům publicistickým i hraným? Poněkud nepatřičná otázka, protože u mimořádné osobnosti je pořád možné objevovat něco nového, všimnout si dosud nepostřehnutých odstínů charakteru, kreativity a významu.
Platí to i pro Václava Havla. Což jistě věděl dokumentarista Petr Jančárek, jinak by se snad nepustil do práce na časosběrném snímku Tady Havel, slyšíte mě?, který natáčel v posledních letech života dramatika a exprezidenta.
Ale nejspíš by se přece jen pustil, protože režiséra k tomu vyzval sám Havel: obrátil se na něj jako na „svého“ osvědčeného dokumentaristu (natočil o něm mj. snímek Václav Havel, Praha-Hrad), aby sledoval jeho postprezidentské kroky, společenské aktivity i soukromý život.
Text, jehož autorem je kulturní publicistika Agáta Pilátová, je na základě vzájemné spolupráce převzat z aktuálního vydání nezávislého týdeníku Přítomnost. Titulek a mezititulky jsou redakční.
Co nového přidal k portrétu muže, jehož osobnost je stále v živé paměti? Podle mě především lidský rozměr a nevtíravou, zato přesvědčivou autenticitu.
Havel jako aktivní soukromník
Když se Jančárek úkolu ujal, nevím, zda tušil, že natáčí poslední léta života VH; vždyť lidský věk se prodlužuje, devadesátka není tak výjimečný věk jako před lety, zatímco Havel umřel sotva v pětasedmdesáti. Ale je pravda, že jeho zdraví už delší dobu nebylo v dobrém stavu.
Nicméně dokumentaristovi se podařilo vytvořit důstojný filmový epilog Havlova života. Zachytil ho jako aktivního soukromníka, o něhož je neutuchající zájem doma i v zahraničí, jako originálního myslitele, jako umělce (velká část snímku se věnuje přípravě a natáčení filmu Odcházení. Také jako mimořádnou osobnost se svébytným humorem a zároveň křehkého muže s podlomeným zdravím vědomého si svých limitů.
„Jsem pořád mezi lidma, ale v jakémsi smyslu jsem pořád osamělý,“ zamýšlí se dramatik na jednom místě snímku nad svým aktuálním životním stylem, nad údělem muže, který podobně jako protagonista jeho poslední hry a (prvního a posledního autorského filmu) odchází.
Předtím však ještě stihne vyslovit spoustu podnětných myšlenek, setkávat se s lidmi, které má rád a hodně pro něj znamenají (Miloš Forman, dalajláma), účastnit se společenských akcí, které pro něj patrně byly fyzicky i psychicky náročné.
Sledujeme unikátní, dosud nezveřejněné záběry ze soukromí, na cestách a třeba u Formanů doma, kde oba přátelé hledají důležité papíry zapadlé mezi nábytkem. Spolu s Havlem zažíváme všední rána i sváteční večery.
Petru Jančárkovi patří uznáním i za to, že pracoval s taktem a filmařským i lidským respektem k tématu a že se dokázal vyhnout sentimentu či laciným senzacím.
Důležitý prostor věnuje Jančárek vzniku Havlova filmového debutu – snímku Odcházení. Intenzivnímu natáčení předchází „učednické týdny“, kdy si pokorně osvojuje režijní dovednosti a za pochodu se seznamuje s technickými detaily.
Zazní tu rovněž svěřování, vlastně tak trochu omluvné, že celý život toužil se stát filmařem. Měl to ostatně v rodině, jeho strýc Miloš byl tvůrcem barrandovských ateliérů a úspěšným producentem.
Osobnost, která pořád chybí
Záběry z natáčení filmu a sledování Havla-režiséra při práci nepostrádají momenty situačního i slovního humoru, jehož vědomým původcem je často právě protagonista dokumentu.
Humor je přítomen i na jiných místech, vždyť také neoddělitelně patří k Havlově osobnosti. Nechybějí však ani dojemné okamžiky. Momenty, kdy si divák znovu chtě nechtě palčivě uvědomí, jak zásadní osobností Václav Havel byl a jak nám pořád chybí.
Mezi jedinečnými, často objevnými záběry zaznívají četné Havlovy promluvy. Inspirativní názory a postřehy o sobě, soudy o činech minulých i současných, myšlenky o vlastní duši i stavu světa.
Možná je těch sentencí chvílemi až příliš, ale po pravdě – neuškodí občas si připomenout, jak myslela a jednala jedna z bezesporu nejvýznamnějších osobností našich dějin dvacátého i současného století.
Zvláště, když Havlovy komentáře jsou doprovázeny citlivě natočeným a působivě rytmizovaným obrazovým materiálem. Petru Jančárkovi patří uznáním i za to, že pracoval s taktem a filmařským i lidským respektem k tématu a že se dokázal vyhnout sentimentu či laciným senzacím.
Titul filmu, který převzal z Havlovy věty na place, když točil Odcházení, zní o to naléhavěji. Není to jen otázka, ale i výzva.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Překvapivý hlas lidu: Za posledních 20 let nejlépe pracovala vláda premiéra Špidly, Zeman propadl
Hlas lidu: Klaus a Zeman pracují velmi podobně
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
6 komentářů
Ani slyšet ani vidět … vše lež, manipulace, populistické dezinformace
Ve veřejném zájmu bude vůbec nějaký komentář přidán ? To by byl div.
Gottwald je jak je vidět skvělou inspirací pro kult osobnosti, krerá žádnou osobností není a nikdy nebyla. Viz: vzpomínky politických vězňů a Chartistů, kteří skutečně trpěli, na rozdíl od V.H.
Jančárek odvedl jistě skvělou práci, studenti mu to sežerou jako rybu i s navijákem. Konečně, proč ne? Každá doba potřebuje vytvořit nějakého pseudohrdinu, aby se měl nemyslící zpovykovaný dav komu klanět.
To, že je všechno jinak, současnící ví a mladí se toho jednou domáknou.
Natočit propagandistický dokument a podpořit tak kult osobnosti V.H., je málo. Co tak mu postavit mauzoleum jako Leninovi nebo Gottwaldovi? To byl čin hodný pražské kávárny. Chodili by se mu tam pražáci klanět a ronit slzy. Politici by zkoušeli zabrečet a školní dítka by tam nahnaly snaživé pokrokové učitelky. Každý školní výlet by tam směřoval a kytice rudých karafiátů by zdobila katafalk. Protože byl imrvére naložený v alkoholu, nerozpadl by se tak rychle jako Gottwald a EU by na to jistě a ráda poskytla dotace. To by Prahu pozvedlo do nebeských výšin a stala by se tak konečně světovou metropolí. A jak by to prospělo turistickému ruchu? Každý turista by tam zašel a radostně zvolal: „Havel věčně živý!“ To by bylo něco světového, v Rusku by mauzoleum s Leninem mohli klidně zavřít.
váňováňo-ivánkové a pecnámspadla-honzíčkové se rádi dívají na mrazíky, opičí krále a alibaby. Vřískají u toho nadšením, v ruce třímajíc nejmodernější západní pokroková hejblátka. Toť obraz dnešního super desoláta. Naštěstí jich není drtivá většina, i když je jich docela hodně. Žijí tady ale i normální lidské bytosti s normálními lidskými city, empatií, porozuměním i s pokorou k něčemu vyššímu co náš svět obklopuje a neviditelně řídí. Pyšný člověk-pokrokodesolát to tedy rozhodně není a nikdy nebude !!! A to je jedna z věcí, pro které si člověk se zdravým rozumem a citem váží i tak rozporuplné osobnosti jakou byl náš prezident Václav Havel. Právě pro to, že to byl člověk s mnoha chybami, ale i s city, porozuměním a určitou pokorou. Žádný neomylný fýrer typu Hitlera, Lenina, Stalina, Putina, MaoCeTunga, Kima, Gottwalda a celé plejády dalších zpupných nelidských zrůd.
Kvalita