Fenomén českých internetových debat: levicový antisemitismus
Martin Pecina se v roli ministra vnitra profiloval jako muž, který nekompromisně půjde proti pravicovému extremismu. Teď se stal aktivním účastníkem levicově orientované antisemitské diskuse. Vznikla v reakci na informaci, že Federace židovských obcí ČR se distancovala od plánované návštěvy Vladimíra Putina v Česku.
Nelze říci, že by Pecinův vstup do diskuse plné vulgárních urážek Židů byl přímo projevem antisemitismu, mezi jinými výroky zní spíš umírněně. Přesto si Pecina, byť trochu kultivovaněji, v diskusi přisadil.
Pecinova účast v debatě potvrzuje, že antisemitismus není zdaleka jen doménou tzv. ultrapravicové scény. Daří se mu i na levici, kam lze zařadit i facebookovou skupinu „Přátelé Ruska v České republice“, nebo právě skupinu „Souhlasíme s výroky pana prezidenta Miloše Zemana“. Tamní příspěvky jsou plné obdivu ke komunismu, nostalgie po předlistopadovém režimu či úcty ke Stalinovi…
Levicový antisemitismus bývá méně nápadný než protižidovská ideologie neonacistů či ultrakonzervativních katolíků, o to je však nebezpečnější. Většinou je propagován inteligentnějšími a vzdělanějšími lidmi, kteří se vyjadřují pokud možno opatrně, aby se nedostali do konfliktu se zákonem. Umějí užívat konspirační teorie, odvolávají se na ušlechtilé lidské vlastnosti jako soucit a touhu po spravedlnosti, využívají polopravdu a pseudovědecký styl a méně užívají vulgární výrazy.
Na nezkušeného čtenáře či posluchače působí věrohodněji a přesvědčivěji než prvoplánově násilnické výkřiky neonacistů. Mnozí působí v médiích, v oblasti práva, u policie, v akademické sféře, v kultuře a jsou pokládáni za odborníky. Jejich protižidovské výroky nebývají považovány za antisemitismus, neboť užívají jiné termíny než ultrapravicoví rasisté.
Navíc je levicový antisemitismus rozšířený mnohem více než pravicový extremismus, prostupuje všechny vrstvy společnosti a dovedně využívá protiizraelskou a protizápadní rétoriku stejně jako moderní technologie a oficiální fóra. Pojem levicový antisemitismus je v naší společnosti prozatím málo známým jevem, mnohdy se zdá být protimluvem, neboť levice bývá vnímána jako legitimní fronta proti rasistickým ideologiím. Ve skutečnosti je antisemitismus od počátku přítomný v sociálních hnutích 19. století i v komunistických stranách a tento neoddiskutovatelný fakt se naplno vyjevil v politických procesech 50. let, kdy byli souzení spolustraníci označováni svými bývalými soudruhy jako „židovského původu“ nebo „sionisté“ atd.
Levicový antisemitismus navenek odmítá rasistické teorie, ale nevyhýbá se karikaturnímu zobrazování Žida jako hamižného a bezohledného kapitalisty, škůdce dělnické třídy. V současnosti se v protižidovské rétorice objevuje negativní označení „sionista“, „sionismus“ jako kódový termín, který zní společensky přípustněji než „žid“, „Žid“, „židovský“.
Přestože v České republice zatím není jev levicového antisemitismu příliš zkoumaný, ve světě se tomuto jevu podrobně věnují takové osobnosti jako Walter Laqueur, Pierre-André Taguieff, který prosazuje termín „nová judeofobie“, nebo Emanuele Ottolenghi, jehož kniha „Autodafé. Evropa, Židé a antisemitismus“ vyšla i v češtině. To, že se levicový antisemitismus příliš neobjevuje jako téma sociologických či politologických studií, samozřejmě neznamená, že není jako takový ve společnosti přítomný. Naopak, jeho rozmach na sociálních sítích i v akademickém diskursu ukazuje, že často tradované tvrzení o nepatrné přítomnosti projevů antisemitismu v české kultuře je pouhou sebeiluzí.
–—————————
Zde jsou ukázky výroků z diskuse ve skupině „Souhlasíme s výroky pana prezidenta Miloše Zemana“, bez gramatických úprav, vulgarismy „omezují“ v textu hvězdičky:
- Otto Kmeťo: „Je otázka koho vůbec nějaká Federace židovských obcí v ČR zastupuje. Možná pár Havloidů a navíc takových, kteří ani nevědí , kdo zachránil židy od totálního holokaustu … A to je chyba.“
- Annies Anael Rose: „Babička říkala, že židi jenom šidí…“
- Roman Roun: „Už moje prababička mi kdysi řekla, že Židé jsou prodejní až hamba. Takže se vůbec nedivím…“
- Jaroslav Socha: „Tak to jsem nežral židi se přidali v česku na stranu fašistů tak to je konec. Rusové je vytáhli z koncetráků a ty ku**y se přidaj fašistům. Jsou to neuvěřitelní zm**i.“
- Jiřina Kovářová: „Židi zřejmě se slzou v oku vzpomínají, jak Němci „láskyplně „s nima zacházeli! Je smutné a ostudné, že se zapomíná na to kolik mladých ruských vojáku položilo život zato, aby tu vubec mohla byt jakási židovská obec!!!!“
- Milena Fabešová: „Havlova židovská rodina sloužila okupantum, tak se není čemu divit.“
- Jiří Šafránek: „To jen potvrzuje podezření, že holocaust vlastně proběhl s podporou sionistů, kteří zřejmě z globálně strategických důvodů doufali, že zahyne ještě mnohem víc nežádoucích evropských židů, k jejichž majetkům se následně potřebovali dostat. Rusové jim to „kur***ky“ překazili. Za to musí platit.“
- Hana Havlíková: „No oni židi měli raději hitlera ten k nim byl velice přátelsky nakloněn.“
- Jaroslav Videcký: „Nějak mi to připadá,že to s nimi měl asi Hitlér dotáhnout do konce, když jsou nasraní na ty kdo je zachránil. Opravdu nevděk vládne světem, nebo USA světu????? Nevím? Rozhodně je mě s nich na blití!“
- Ján Macák: „Tak jako mi od bombardování Bělehradu nepřijde žádná katastrofa, která postihne USA dost velká, tak od teď přeji židovské obci i státu uznání Palestiny jako státu a následné vyhnání z Jeruzaléma.“
- Мир Россия: „Jde vidět, že mají hodně krátkou paměť…, a vůbec! Nás to nezajímá! Žid nám může políbit zádel! Vždycky většina z nich byla vych***á.“
- Libuše Šerá: „Židi byli, jsou a budou chmataci. Naš p. prezident si muže pozvat koho chce, dotoho je každému kulo hulo obzvlást takovým židákum.“
- Edita Kurciniková: „když se židům nelíbí že přijede Putin ať hovada táhnou do Jeruzalema do své země zaslíbené a nestraší tady“
- Jarda Vlček: „Asi jich němci povraždili málo tak jim lezou do pr***e!!“
- Karel Rob Popovsky: „Vazne jim asi fasisti tak nevadej kdyz podporujou fasismus a brojej proti tem, kteri fasismus potiraji, svet se zblaznil, nebo jich vazne Hitler a Bandera pohubil malo,,,“
- Ivan Neuhort: „Zidovská obec Prazská, jsou fasisté. Narrizuje jim to jejich religie/5.Mojzíe/7/.Pokud by nerespektovali zlocinecké Bozí príkazy, byli by na veky zatraceni a stali by se s nich místo vyvolených, normální lidé.“
- Jura Šalina: „…za všem stojí ženská, ale v tomto případě americký žid s podporou EU židů. Nebýt židů, tak je v evropě klid a mír.“
- Jura Šalina: „Hitlerovi se to málem podařilo a ty hovada židovský jim ještě polezou do řiti. Běžte ke zdi nářků a modlete se za Putina a za Rusko. Blbouni a když ne, tak táhněte do Israele. Tam se třeba pos***e.“
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
10 komentářů
Předesílám, že nejsem žid a považuji se za ateistu. Až se bojím, že mě Pán bůh potrestá (viz. Jára Cimrman). Nyní vážně.
Je to poprvé co se zapojuji do podobné diskuze a činím tak proto, aby čtenáři nenabyli dojmu, že výše uvedené názory ve společnosti převládají.
Všechno má své meze.
Podobná spodina co se vyjadřuje v tzv. nových médiích jako je to vaše jsou zpravidla frustrovaní a málo úspěšní lidé, kteří zde ventilují svoje mindráky.
Usuzuji tak především podle toho, jak malé a ploché znalosti o tématech mají. Jako červená nit se v jejich příspěvcích linou vzpomínky na „dokonalý“ komunistický režim a bezbřehá láska k Rusku. Zejména markantně je to vidět na jejich postoji k agresi Ruska na Ukrajinu.
Doporučuji všem kdo má zájem provést následující srovnání.
Stačí porovnat vyjádření Putina, když se stavě za ruské separatisty a vedle toho postavit slova Hitlera, když se stavěl na ochranu sudeťáků v Československu. Z těch slov až mrazí. Místy se mi zdálo, že Putin od Hitlera opisuje. A to je jen malá ukázka.
Že se pan Pecina propůjčí zemanovské propagandě mě nepřekvapuje.
Naštěstí mohu s klidným svědomím konstatovat, že podobné názory, byť se to nezdá jsou v mém okolí v absolutní menšině.
Závěrem.
Jsem starší člověk a s radostí sleduji naše mladé lidi. Většina z nich je naštěstí dostatečně vzdělaná a umí si udělat vlastní názor a proto jsem optimistou a věřím, že si s podobnými křiklouny bude-li to v budoucnu nutné poradíme.
Miloš Horáček
Staré Město
Vážený pane Horáčku,
Děkuji, vystihl jste to přesně. Také Vám děkuji za optimistický závěr, také mám s mladými lidmi většinou jen ty nejlepší zkušenosti.
Přeji Vám příjemné prožití zbývajících svátečních dní.
Primitivní antisemitismus není velký problém. Byl tu po staletí. Bohužel, sofistikovaný antisemitismus ve spojení s moderní technologií a momentální prokremelskou digitální masáží už problém je. Je to cílený útok na určitou skupinu lidí. Nejvíce tento způsob zneužívali právě levicově smýšlející lidé. Bohužel.
Vážený pane Kučero,
Také s Vámi naprosto souhlasím. Je smutné, že těmto demagogickým projevům není věnována téměř žádná pozornost. Vidím také velké nebezpečí v této manipulaci.
Přeji Vám příjemné prožití zbývajících svátečních dní.
Kombinací všemožných politických postojů je celá řada. Levice může vyznávat antisemitské postoje, zatímco v Německu působí tzv. antiněmecká levice, která tvrdí, že Němci nadělali za války Židům tolik zlého, že je nyní musí podporovat stůj co stůj. K tomu náleží i „bezpodmínečná podpora Izraeli“ – http://de.wikipedia.org/wiki/Antideutsche .
Kritizovat Izrael nebo konkrétní kroky Izraele ale není automaticky antisemitské. Izrael staví domy na okupovaných územích, která nejsou součástí Izraele. Je to téma, kvůli kterému nyní v Izraeli padá vláda. A židovské strany odmítající další expanzi na Západní břeh nemohou být jednoduše „antisemitské“.
Vztah k Izraeli se dá odvíjet i od toho, že se jedná hlavně o národní stát se sporným vztahem k menšinám. Jméno státu je židovské (Izrael znamená „Silný jako Bůh“, jméno Jákoba po jeho zápasu s Hospodinem), na vlajce vlaje šesticípá hvězda, Palestinu si Židé nárokují proto, že jim ji daroval Hospodin. Shazovat takovou kritiku nebo kritiku osazování okupovaných územích jako skrytě antisemitské je vyřazuje z veřejné diskuse, ačkoli je taková kritika podle mého plně přípustná – není právě tohle něco, kde by měl zavětřit hlídací pes?
Když se podíváme na onu „diskusi“ o návštěvě Putina, tak přítomní používají jednoduché výkřiky založené na etnické stránce – Němci vraždili Židy, Rusové Židy osvobodili, a tak to bylo a tak to zůstává navěky… Žádné diference, že i v rámci Německa nebo Ruska působí různé politické síly, že u Němců dnes převažuje demokracie a u Rusů autoritativní myšlení, které nerespektuje práva menšin (čehož se mohou mimo jiných obávat i Židé) a že ruská vláda navazuje kontakty s antisemitskými stranami typu maďarského Jobbiku. I ve vztahu k Izraeli lze ale použít tytéž postoje – když budu uvažovat pouze etnicky, budu vidět za kritikou izraelské politiky nesnášenlivost vůči Židům, ale při diferencovanějších pohledech můžu spatřovat kritiku agresivních izraelských politických proudů, které jsou založeny na nacionálním principu.
Vážený pane Rokosi,
O složitosti celého problému toho vím hodně. Nicméně krátký článek (navíc zaměřený na zcela jiné téma) nemůže postihnout jemné odstíny postojů od legitimní kritiky Izraele až po latentní antisemitismus. Koneckonců sám takovou složitost naznačujete v závěru. To ale nic nemění na tom, že je ve společnosti přítomný tzv. levicový antisemitismus často maskovaný jako antisionismus nebo jako antikolonialismus. K rozlišení od regulérní kritiky slouží Sharanského 3D test, ale o tom jistě víte. Považuji za zásadní a důležité upozorňovat na tento „levicový antisemitismus“, protože odsuzování tzv. „pravicového antisemitismu“ je v médiích více než dost, přestože aktuálně není tak nebezpečný, ani rozšířený.
Sporný vztah k menšinám, o němž se zmiňujete, v Izraeli jistě existuje, jako vztah k menšinám asi ve všech, i těch nejcivilizovanějších státech. Nicméně v Izraeli není o mnoho horší než například v ČR a také má své příčiny a bolestnou historii. izrael se pokouší držet všechny výdobytky parlamentní demokracie včetně svobodných voleb a svým nežidovským občanům poskytuje víc práv než je běžné v okolních islámských státech. Omezení těchto práv souvisí pouze s obavami o bezpečnost. Sporný vztah k Židům na muslimských územích levicové aktivisty moc nezajímá. Ano, tam skoro žádní Židé už nejsou.
Ne, nejsem islamofob a nehájím jakékoliv pronásledování žádné menšiny, jen bych přivítala jistou souměrnost toho protiizraelského rozhořčení v zemích, kde o tomto problému lidé mnoho nevědí a nemusejí řešit stejné tísnivé starosti, které trápí lidi v Izraeli. Jejich zájem bude autentičtější, až odsoudí i atentátníky a bezdůvodné provokace ze strany Palestinců. A také až je začne stejně intenzivně zajímat například mnohem drsnější situace v Africe, Číně a Severní Korei.
Jen na okraj: Izrael neznamená „Silný jako Bůh“, ale „Zápasil s Bohem“. To je však něco jiného. Předpokládám, že ovládáte hebrejštinu?
Dobrý den a děkuji za reakci,
téma skrytého antisemitismu jsem vztáhl primárně na takový, který se maskuje za kritiku Izraele. Věnoval se mu nedávno Roman Joch na České pozici: „Naprostá většina hrdých antisionistů jsou současně antisemity, byť to popírají“ – http://ceskapozice.lidovky.cz/pravicovy-antisemitismus-uz-nehrozi-levicovy-ano-f80-/forum.aspx?c=A141003_124200_pozice-tema_lube nebo dříve na témže serveru Přemysl Houda: „Člověk se tím (nálepkou antisemitismu – pozn. red.) pokouší démonizovat ty, kteří přinášejí kritický pohled, a diskreditovat tak jejich stanovisko. Jedná se o taktiku zacílenou na umlčení lidí.“ – http://ceskapozice.lidovky.cz/jaka-kritika-statu-izrael-je-pripustna-dy6-/tema.aspx?c=A120905_044547_pozice_76507
Pokud píšete o levicovém antisemitismu jako více sofistikovaném, tak v čem jiném se může projevovat? Ty reakce na facebookové „diskusi“ typu „Židé jsou prodejní až hamba“, co je zrovna na nich sofistikovaného 🙂 Pecinův výrok v té diskusi nepovažuji za antisemitský, on se divil, proč Židé odmítají příjezd představitele státu, který je zachránil – podobně kdyby se divil, že Češi odmítají příjezd představitele státu, který je zachránil před nacismem, tak v tomto údivu není přeci vyjádřena nenávist k Čechům jako k národu.. Jiná věc je, že se Pecina zastal Putina, ale nezastal se Židů, a to přes všechny ty proklamace, jak by zatočil s pravicovým extremismem.. Ukazuje to minimálně na jeho priority.
Že existují státy s mnohem horším vztahem k menšinám, než je Izrael, a které pošlapávají lidská práva brutálním způsobem, to jen plně podepisuji. Co největší vyváženost a co nejvíce informací daných do vzájemných vztahů pomáhá vytvořit komplexnější obrázek světa. Tady bych ale pro vyváženost uvedl, že i když ony antisemitské výroky proběhly na skupině „Souhlasíme s výroky pana prezidenta Miloše Zemana“, tak samotný prezident vystupuje jasně proizraelsky – přirovnal Arafata k Hitlerovi, radil přenést hlavní město Izraele do Jeruzaléma, před Vánocemi přijal izraelského ministra zahraničí a ujistil ho o podpoře – http://www.hrad.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/8539.shtml .
Levice (ani pravice samozřejmě) není primárně antisemitská a pokud se v ní projeví takové tendence, lze se stavět dvěma způsoby. Zdůrazňovat ty negativní tendence, dávat najevo, že s celou takovou skupinou nechci mít nic společného, a oddalovat ji od sebe, nebo ukazovat na její demokratický základ a pomáhat ty antisemitské tendence odstraňovat. Funguje to i v osobní diskusi, pokud myslíte Vaše výroky „ale o tom jistě víte“ (přitom jediné odkazy, který mi nabídl vyhledávač při zadání Sharanského test, byly odkazy na Váš text), ironicky a s jemným despektem, oddálíte si lidi, kteří se k Vám nestaví nepřátelsky (ale počítám, že v tomto případě jde spíše o moji vztahovačnost).. Každopádně je to i pro mne téma na další zpracování a děkuji za inspiraci:-)
Vážený pane Rokosi,
O textu Romana Jocha vím, ovšem stejně jako v tomto mém případě jde u něj o velmi stručný text, který nemůže postihnout celý problém levicového antisemitismu. O levicovém antisemitismu existují stovky odborných a skutečně podložených publikací. Chápu, že je nikdo z nás všechny neprostuduje, to již nyní není v silách jednoho člověka, ale bez znalosti alespoň základních faktů, které jsou již důkladně zpracované, nelze fenomén levicového antisemitismu prostě smést ze stolu.
Nikde nepíši, že je Pecinův výrok antisemitský, pouze se stejně jako mnozí jiní divím tomu, že se pan Pecina zapojil aktivně do debaty a ani slůvkem nenaznačil, že jsou mu některé výroky v ní nepříjemné. To je samozřejmě divné. Napsal sice, že diskusi nečetl, pak je ale zvláštní, proč do ní píše? A upřímně, jeho výrok je demagogický, protože to, co vytýká Židovské obci, ona nikdy a nikde nezveřejnila a nezastává.
Pan Martin Pecina napsal: „Na toto teda zírám s otevřenými ústy. Židovská obec lituje osvobození Rudou armádou. To jsme to dopracovali… Jak praví klasik – kdo se z dějin nedokáže poučit, bude si je muset znovu prožít. Pro židovskou obec to myslím platí rovněž. Budou teď podporovat ty, kteří velebí Banderu? Proti Rusům? To už je ale úplně na palici…“
Ve skutečnosti Židovská obec vůbec nikdy nevyjádřila lítost nad osvobozením Rudou armádou. Doslovné znění jejího vyjádření je toto:
„Prohlášení Federace židovských obcí v ČR
Vzhledem k současné politické situaci považuje Federace židovských obcí v ČR za nevhodnou návštěvu prezidenta Putina na vzpomínkových akcích u příležitosti Dne památky obětí holokaustu a předcházení zločinům proti lidskosti 27. ledna 2015 v Praze a v Terezíně.
Důvodem, proč Rada FŽO v ČR přijala na svém zasedání 17. prosince 2014 velkou většinou toto usnesení, je skutečnost, že režim, který nastolil a ztělesňuje Vladimir Putin, nedodržuje mezinárodní dohody, je agresivní navenek a okupuje silou území sousedního státu. Přejeme si, aby veřejnost věděla, že s jeho pozváním do Prahy nemá FŽO v ČR nic společného.“
Myslím, že je zřejmé, že se pan Pecina dopustil nejen ledabylého čtení diskuse, v níž vystupuje, ale záměrně mlží, možná dokonce lže, co se týká samotného postoje Židovské obce. Poznámka o Banderovi je již úplně manipulativní. O Banderu přece nikde nešlo a nejde.
Označení za antisemitismus rozhodně není taktika k umlčování kritiků. Je to analytická práce, která má pomáhat předcházet projevům nenávisti. Někdy se do tohoto označení „namočí“ levicová komunita, například na sociálních sítích (ano, obě zmíněné skupiny jsou jednoznačně levicové bez ohledu na to, jaký má konkrétně Miloš Zeman vztah k Izraeli), jindy za antisemitský označím jako již mnohokrát projev pravicové skupiny, (opět připomínám, že dělení na pravici a levici je historické, nyní nepřesné, ale zatím užívané), jindy třebas výrok novináře, historika, či sociologa bez ohledu na „pravicovost“ či „levicovost“. Tento krátký článek se týká konkrétního příkladu na sociální síti, není to obsáhlá studie. Rozhodně nezastávám nějaké apriorní politické postoje, které by deformovaly můj dlouhodobý výzkum antisemitismu. Kritizovala jsem komunisty i neonacisty stejnou měrou. Samozřejmě se mohu mýlit a mohu být nevědomky ovlivněná zkušenostmi, osobními sympatiemi atd., ale tomu se nikdo nevyhne. Nikde jsem nenapsala, že nechci mít s levicí (ani s pravicí) nic společného, to by asi ani nešlo, pokud žiji mezi lidmi. Mám pochybnosti, zda toto dělení je dnes ještě aktuální a zda vypovídá o něčem podstatném. Ovšem označení „levicový antisemitismus“ je mezinárodní termín, který zatím můžeme těžko opustit, pokud se máme domluvit s odbornou komunitou ve světě.
Opravdu jsem předpokládala, že stěžejní text Nathana Sharanského znáte, je to minimální základ pro jakoukoliv diskusi o současném antisemitismu. Vaše kultivovaná poznámka ve mně vyvolala dojem, že se o problém skutečně hluboce zajímáte. Samozřejmě nemusíte hledat jen v českých odkazech (tam pak narážíte na moje texty), ale podívejte se na anglický Google, Nathan Sharanský je sice původně z Ruska, ale publikuje anglicky. Je to velmi významná osobnost, disident, politik atd.
Vaše vysvětlení slova Israel ve mně vyvolalo dojem, že máte znalosti hebrejštiny, že tedy studujete, či jste vystudoval, buď dějiny Židů, teologii, nebo dějiny nebo antropologii Předního východu, nebo nějaký příbuzný obor. Možná to z mé strany vyznělo ironicky, ale nechtěla jsem Vás shazovat, zdálo se mi, že jste se trochu „upsal“, ovšem ve Vaší nepřesné interpretaci ten název státu odvozený z osobního jména (nebo spíš titulu) jednoho z patriarchů evokuje jakousi militantnost moderního státu Izrael. Tak jsem to chápala, možná jsem byla zbytečně vztahovačná zase já. Prostě jsem považovala za nutné to upřesnit.
Vážený pane Rokosi,
chci Vám poděkovat za zajímavé podněty, omlouvám se, pokud jsem se vás nějak dotkla, nebo pokud se mi nepodařilo vše vysvětlit a na vše odpovědět. Cením si slušné a inteligentní diskuse a jsem ráda, že jsem o těchto věcech mohli debatovat.
Přeji Vám všechno dobré.
Vážená paní Tydlitátová,
potěšení je hlavně na mé straně, rád vyhledávám lidi, kteří mají co říct a podávat nové pohledy. Záběr takových lidí i témat je ale opravdu široký a při nemožnosti prostudovat vše důkladně dělám nějaké kiksy.. (říkal jsem si, že kdo Zápasí jako Bůh, je přeci Silný jako Bůh..)
Na Pecinovy výroky máme stejný pohled (já zase nemyslel, že byste jim přiřkla antisemitský význam, pouze jsem se snažil stanovit nějakou hranici).
Tématu se skutečně chystám dále věnovat a o výsledky se rád podělím:)
S přáním hezkého dne
Luboš Rokos
Vážený pane Rokosi,
Děkuji za odpověď. Nechci diskusi dále prodlužovat, jen velmi drobnou poznámku, která Vás možná zaujme.
Jisrael znamená doslova „Bojuje Bůh“, ovšem tento výklad má své slabiny a není úplně jasný. Mohlo by se to také přeložit „Knížetem je Bůh“ a podobně.
Přímo v Genesis 32, kde se píše, jak Jákob přijal toto jméno poté, co v noci zápasil s jakýmsi bojovníkem (připodobňuje se k andělovi) u potoka Jabok, je tento výklad, který židovští autoři přijímají:
„A řekl (ten bojovník): Nebude už jméno tvoje Jákob, ale Jisrael, protože jsi zápasil s Bohem i s lidmi, a přemohl jsi je.“ (Verš 29). Hebrejsky je tam pár nejasností, ale zní to takto: „Va jomer lo jaakov jeamer od šimcha ki im jisrael ki sarita im elohim ve im anašim vatuchal.“
To, že vedle sebe stojí „zápasil a Bohem a s lidmi“, ukazuje, že nejde o boj po boku silného Boha jako jeho silný válečník, ale spíš proti Bohu (!), proti tomu tajemnému zápasníkovi na břehu Jaboku. V hebrejštině je to stejně jako v češtině nejasné: bojovat s někým může znamenat bojovat po boku stejně jako bojovat proti.
Tedy nejde o to, že by se jménem Izrael připomínala nějaká boží válka a boží válečník, kořen SRH, který je na začátku jména JISRA (imperfektum mužského rodu), znamená být knížetem, jde spíš o zápas člověka s Bohem o nalezení vlastní identity, jako u Jákoba, který se vrací domů, aby se usmířil s bratrem a napravil svou vinu. Tím, že přestal být podvodníkem, se stal knížetem a jako kníže se mohl postavit svému „stínu“. Je to velmi zajímavý až psychologický text, doporučuji k přečtení.