Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Printscreen Russia Today
,

Ruskem kontrolovaná média: Autocenzura, slušné platy a vůle Kremlu

Vysílání Kremlem kontrolovaných televizí nemá s objektivním zpravodajstvím vůbec nic společného, říká moskevský zpravodaj Českého rozhlasu Martin Dorazín.

Rozhovor na ČRo Plus s ním vedl moderátor Jan Bumba.

Do jaké míry lze u hlavních ruských médií, zejména televizí, mluvit o otevřené propagandě?

To je zcela nepokryté. S objektivním zpravodajstvím, zejména pokud jde o záležitosti týkající se Ukrajiny, to nemá vůbec nic společného. Nad tím až zůstává rozum stát, co všechno je možné odvysílat nikoli v okrajových médiích, ale v těch hlavních, mainstreamových televizních stanicích komplexu VGTRK nebo Prvního kanálu, které mají ten největší dopad a dosah na ruskou společnost.

A co přístup nezávislým informacím?

dorazin_martinJe sice pravda, že Rusové mají přístup, i když omezený, k nezávislým informacím, ale neplatí to pro ruskou provincii, kde je problém s internetem a kde lidé ani moc nechtějí alternativní informace hledat a spokojí se prostě s tím, co jim předloží hlavní státní média. To pak považují za správné, objektivní a nezamýšlejí se nad tím, že může existovat jiný názor, jiný úhel pohledu. Nejsou na to zvyklí, nemají na to čas a často na to nemají ani technické prostředky. Dá se i říct, že ten lživý přístup státních médií často konvenuje tomu, co si ti lidé kdesi v hloubi duše mysleli. Tedy především to, že Západ nenávidí Rusko a chce jej zničit.

To mluvím o ruském publiku. Ale ruská informační ofenziva míří i dále do Evropy. Na koho především? Na ruskojazyčné menšiny například v Pobaltí, nebo třeba na země jako je Maďarsko i Česká republika, kde má Rusko své zastánce v politice?

V souvislosti s ukrajinským konfliktem došlo k zásadnímu posunu. Zatímco dříve Rusové oslovovali hlavně své menšiny v zahraničí prostřednictvím tamních ruskojazyčných kanálů či tištěných rusky psaných médií, teď se to změnilo. Snaží se oslovovat v zahraničí i jiné než ruskojazyčné publikum. A to nejen v blízkém zahraničí, ale i velmi vzdáleném – zejména prostřednictvím Russia Today. Tento kanál vysílá nejen v angličtině, ale i ve španělštině, což je určeno především spřáteleným režimům a lidem v Latinské Americe. Rusko tedy stále rozšiřuje své informační pole a dělá to velmi zdatně. V těch médiích působí řada západních novinářů, kteří ruskou propagandu šíří, ale jiní záhy prohlédli a ani ty vysoké platy nestačily na to, aby to byli schopni a ochotni hlásat dál a mnozí z nich z těchto médií odešli.

(pozn. red.: takto například svůj odchod v přímém přenosu oznámila moderátorka RT Liz Wahlová)

Kontrolovat média ale není tak jednoduchá věc. Jak ten systém toku kontrolovaných informací funguje v praxi?

Žádný centrální aparát v podobě komunistického politbyra a jeho tiskových či cenzorských úřadů oficiálně neexistuje. Těch médií, které takto kontrolovaně fungují, je ale mnoho. Už jsem se zmínil i komplexu státních televizí VGTRK, kam patří zpravodajská 24 a Russia Today, pak je to První kanál, další projekty jsou spojené s bývalou agenturou RIA Novosti. Jsou tu média patřící některému z oligarchů kontrolovaná z Kremlu právě přes tyto vlastníky. I když žádný centrální orgán neexistuje, koordinace je tam jasná. Ať už ve státních či takzvaně soukromých médiích jsou lidé vysoce loajální politice Kremlu a obrovským způsobem tam funguje autocenzura. Ruští novináři v těch hlavních médiích mají velmi slušné platy a sociální zázemí a to je také drží u toho, aby říkali to, co si jejich vedení přeje slyšet.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

5 komentářů

  1. Pavel Novák napsal:

    Není to tak trochu podobné u našich mainstreamových médií? Většinou mluví také jedním hlasem – že by sociální zázemí, prodělané stáže atp? Maximálně pozvou – aby se neřeklo existence jako je Vyvadil, Veleba, čímž jen utvrzují své pravdy.
    Pavel

    • LUF __ napsal:

      V našich novinách mají slovo nezávislí blogeři (kteří blogují zadara) a existuje množství alternativních webů. Kdyby se např. na iDnes začala tlačit nějaká propaganda, bylo by to poznat na základě porovnání s jinými zdroji a klesla by sledovanost a tudíž i jejich vliv

  2. Karel napsal:

    Kritizujete tady Rusko,ale v daleko horším prostředí se dnes pracuje nejen českým novinářům o amerických ani nemluvím. PRAXE NOVINÁŘE – „Víte to vy a vím to já. Není mezi námi jediný, který by se odvážil poctivě napsat svůj názor, a pokud to udělá, ví dopředu, že se nedostane do tisku. Jsem placen každý týden za to, že se můj počestný názor nedostane do novin, u nichž jsem zaměstnán. Kdybych svůj počestný názor zveřejnil v některém vydání svých novin, během čtyřiadvaceti hodin bych byl bez místa. Lhát bez obalu, pervertovat, zapírat, líbat nohy mamonu a prodávat zemi za každodenní chleba, takové je zaměstnání novináře. Víte to vy a vím to já, jsme nástroji a vazaly bohatých mužů za scénou. My jsme pajduláci, oni tahají za provázky a my tancujeme. Náš talent, naše schopnosti a celý náš život je majetkem jiných lidí. Jsme intelektuálními prostitutkami.“

  3. Karel napsal:

    Tak toto výše napsal americký novinář – Praxi novináře vyjasnil bývalý vedoucí redakce New York Times John Swinton,který pronesl před newyorským tiskovým klubem

  4. J.Němec napsal:

    Pokud je naše republika morálně zdegenerovaná komunisty tak o Rusku to platí několikanásobně a je to problém jejich občanů a naše zbytečná starost. Náš problém jsou mediální profesionálové jako je Babišova pravá ruka novinář Komárek. Nikdy bych nevěřil, že se mezi novináři vyskytne tak odporný manipulátor. Peníze a příroda prostě dělají divy a my jen bezbranně přihlížíme. Nebo se pletu.

Přidávání komentářů není povoleno