Romská ghetta, otroci, místní mafie a rasismus jako legitimní názor
KOMENTÁŘ. Článek Roberta Maleckého „Nejznámější severočeské ghetto v datech. Kupte byt v Mojžíři, určitě vyděláte…“ věcně popisuje situaci v ústeckém ghettu Mojžíř na základě statistických dat. Zabývá se obchodníky s chudobou i počtem a věkovou strukturou zde žijících lidí. Znát tato a další data je důležité pro nápravu věcí, pokud k ní zaslepení politici napříč stranami jednoho dne přikročí.
Rád bych článek Roberta Maleckého doplnil na základě svých dlouholetých zkušeností z ghett, jež jsem jako novinář hojně navštěvoval či v nich i krátkodobě bydlel, z rozhovorů s místními nájemníky, sociálními pracovníky, policisty, strážníky i politiky a úředníky, i z vlastního pozorování.
Pokusím se přiblížit aspoň některé důvody, proč lidé živoří v ghettech a jaké má kultura chudoby následky. Ani bez znalosti důvodů a situace těchto lidí se náprava nemůže povést.
V ghettech žije jen část Romů, neví se přesně kolik, protože data se nesbírají na základě etnicity. Odhady se pohybují kolem třetiny českých Romů, výjimečně i více. Ostatní Romové žijí stejně jako většina z nás.
Ve většině ghett žijí i chudí etničtí Češi, je jich tam však mnohem méně než Romů. Hovořím spíše o kultuře chudoby než o etnickém složení obyvatel, protože právě ta je spojuje. Zároveň je ale zřejmé, že mnohé instituce vyčleňují Romy ze společnosti a dopouštějí se vůči nim represí kvůli jejich etnicitě.
Jak vznikla ghetta
Po listopadu 1989 vnikala v ČR nová ghetta a menší enklávy na ten způsob. Privatizace s sebou přinesla zavření či reorganizaci mnohých továren a následně i propouštění dělníků. Dělo se tak především na severu Čech a Moravy a ve Slezsku. Asi nejhorší to bylo ve šluknovském výběžku a okolí.
Doposud zaměstnaní Romové přišli o práci jako první (sic!). Sehnat práci v první půli 90. let bylo v kraji takřka nemožné pro kohokoli, natož pro Romy.
Trvalo dost dlouho, než se situace začala lepšit alespoň pro etnické Čechy – Romy nechtěl nikdo zaměstnávat kvůli rostoucímu pocitu nadřazenosti nad nimi.
Romové z těchto krajů žili z brigád a sezonních prací, později i ze sociálních dávek. To nastartovalo dlouhodobou sérii stěhování Romů z místa na místo v rámci zmíněných krajů. Tato vnitřní migrace měla důvod právě ve hledání práce. K tomu se samozřejmě váže i potřeba někde bydlet.
Pracovní analýza vládní Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách z roku 2010 popisovala bytovou situaci Romů:
„… majitelé ze svých domů vystěhovávají Romy do náhradních bytů (obvykle horší kvality), anebo – při neexistenci či neprokazatelnosti nájemních smluv – i bez náhrady. Jindy obce samy pro dlužníky nájemného zřizují holobyty, v nichž je však nájemné mnohdy o dost vyšší než v ostatních bytech. A sehnat pronájem bytu či se dostat do podnájmu u soukromníků, je pro Romy takřka nemožné. V důsledku toho vznikaly a stále vznikají ghetta. V ČR je více než 310 takových vyloučených lokalit, žije v nich okolo 80 tisíc Romů a nižší, přesně nezjištěný počet sociálně slabých etnických Čechů.“
Namísto začleňování chudých do společnosti nastupují až pětisetkorunové pokuty za to, že si sedli na schody před domem nebo jich na chodníku stojí pospolu víc, než povoluje vyhláška.
Už tehdy existovali obchodníci s chudobou, ti ovšem tenkrát stáli stranou zájmu. Způsobů, jimiž se zbavovali nepohodlných nájemníků, bylo více: nájemní smlouvy pouze na jeden měsíc či na tři měsíce, vypínání elektřiny a topení, zavírání vody, ale i výhrůžky a násilí.
Příklady bydlení Romů
Hovořil jsem průběžně s více bezdomovci, včetně rodin s dětmi. Třeba v Ostravě jednu dobu taková rodina přežívala v bývalé garážní buňce, bez elektřiny, tepla a vody, myli se v nedalekém potoce.
Do garáže dali přes zimu rezavá kamna ze skládky a topili v nich vším, co našli, včetně starých pneumatik. Otec naštěstí sehnal brigádu od města na výkopech, takže pár měsíců nemuseli krást železo a další kovy a prodávat je ve sběrně, jak to dělali jejich bezdomovečtí sousedé z vedlejších garáží.
Sociálka rodinu tlačila, aby děti začaly chodit do školy. Rodina přitom neměla prostředky na alespoň přijatelné oblečení, na svačiny a školní obědy, ani na dopravu do školy. Proto jí sociální pracovnice zařídila vyplácení dávek – do ztráty bytu kvůli neschopnosti platit majitelem přehnaně zvýšený nájem otec pracoval.
V Karviné někdo zapálil dům, v němž žili Romové. Jednu starší paní operovali v nemocnici a potom ji převezli do místa bydliště. Do vyhořelého domu ji dát nemohli, tak ji saniťáci šoupli do nedalekého prázdného a nezařízeného pokoje s kuchyňským koutem.
Paní nemohla chodit, příbuzní žili daleko či se k ní moc neměli. Žil s ní jen synovec, který ovšem všechno utratil za drogy. Město ji chtělo vystěhovat, protože na tento byt neměla nárok. Nakonec se o ni postarala výborná karvinská sociální pracovnice. Nevím, jak by to dopadlo, nebýt toho, že právě tam byla schopná paní na sociálce.
Roudnice nad Labem v roce 2010 vystěhovala Romy z Masarykovy ulice, aby město mohlo tyto bytové domy nezvykle levně prodat soukromé firmě. Několik Romů radnice ubytovala ve městě, velkou část rozstrkala do ghett v okolních městech a další strčila do obecních holobytů.
Na pětičlenné rodině žijící v jednom pokoji majitel může vydělat i přes dvacet tisíc měsíčně, protože nepožaduje stanovené nájemné za pokoj, ale za osobu (třeba i pět tisíc na hlavu).
V rámci této kauzy, spojené s hrubým nátlakem na Romy, aby se vystěhovali, a s podezřením na korupci při prodeji domů, nesehnala ani jedna z romských rodin byt obvyklým způsobem, přestože se o to snažily.
Dalším odstrašujícím příkladem je případ starší paní z Orlové, vdovy, která se starala o vnuka postiženého mozkovou obrnou. Bydlela v domě, který patřil RPG Byty (firma Zdeňka Bakaly), ve zdravotně závadném bytě.
„Prý je to byt první třídy – komfort, přitom sem zatéká, v ložnici a v koupelně mám na zdi plíseň, v kuchyni kvůli vlhkosti neustále opadávají kachličky a navíc tu mám zavedenou jen studenou vodu,“ řekla mi ta paní.
Přes realitní kancelář získala byt v paneláku v jiné části Orlové. Přišla se na něj podívat, líbil se jí a s agenturou domluvila, že se tam s vnukem nastěhují. Před domem ji při stěhování čekali místní nájemníci.
Ti sepsali petici, že v domě nechtějí Romy a paní s vnukem odmítli vpustit do domu. Na policii jít nechtěla, doufala, že se to může časem změnit.
Ocitla se na ulici, protože v rámci přestěhování dala výpověď v bytě firmy RPG Byty. Tato firma jí nakonec ten samý byt znovu pronajala, v ten samý den, kdy se z něj vystěhovala. Zvýšila však o několik set korun nájem.
„Vychovala jsem pět dětí, šestnáct roků makala na šachtě, ani manžel ani já jsme nebyli nikdy trestáni, nikomu nic nedlužím, všechno zásadně platím včas, ale pořád se mnou někdo zachází jako s méněcenným člověkem,“ řekla k celé situaci, v níž se ocitla nikoli vlastním přičiněním. Další příklad třeba zde.
Proč Romové živoří
K živoření části Romů vede řada příčin: neuvěřitelná chudoba, neochota státu, krajů, měst a obcí jejich situaci řešit, chamtivost místních mafií, xenofobie, běžný i systémový rasismus. Jejich situaci nelze pochopit, neuvědomíme-li si, v jakých podmínkách zpravidla žijí.
Ti nejchudší lidé touží po tom, co nemají. Jejich prvořadým zájmem je zlepšení života celé rodiny: mít každý den večeři, peníze na svačiny a obědy pro děti do školy, místo tepláků si občas vzít hezké šaty, jít ke kadeřnici nebo do kina.
Namísto toho narážejí na opovržení a nepochopení velké části společnosti. Pod jejich okny pochodují zástupy a křičí: „Cikáni do plynu!“, „Upálit je zaživa!“ atd. A pak jim policista vtrhne do bytu a zakáže jim přibližovat se k oknu, aby ty „spořádané občany“, kteří je chtějí poslat do plynu, neprovokovali. Právě to se stalo, mj. ve Varnsdorfu a v Rumburku.
Chce-li někdo skutečně poznat, jak to chodí v ghettech, ať tam dva tři týdny zkusí žít jako místní lidé. Vši, štěnice a plíseň na zdích budou jeho nejmenší problém.
Vztah mnohých Čechů k Romům dobře vystihuje dialog dvou účastníků na jedné z protiromských demonstrací ve Varnsdorfu, spojených s pokusem o pogrom, které jsem monitoroval.
Jeden říká: „Ty paraziti nemakaj a žijou z našich peněz“. Druhý mu odpovídá: „Do práce bych žádnou takovou špínu nevzal ani náhodou.“ O druhých lidech – Romech, proti nimž protestovali společně s neonacisty, „měli jasno“. To je vůbec u nás taková móda: nic o věci nevědět a přesto na ni mít silný názor.
Represe namísto začleňování
Chudí Romové z ghett jsou novodobými otroky. Když někdo v médiích nadšeně vykládá, že žijeme v právním státě a že se u nás dodržují lidská a občanská práva, nezná život lidí z ghett. Znají ho majitelé domů a ubytoven, sociální pracovníci, strážníci, policisté, úředníci i starostové a další místní politici, ale namísto nápravy přicházejí opakovaně s represemi.
Namísto začleňování chudých do společnosti nastupují až pětisetkorunové pokuty za to, že si sedli na schody před domem nebo jich na chodníku stojí pospolu víc, než povoluje vyhláška – což byl mimo jiné případ Litvínova.
Přitom by stačilo postavit o sto metrů dál dětské hřiště s prolézačkami a pro dospělé tam umístit lavičky a venkovní popelníky. Romové by se tam automaticky přesunuli a ostatní by si nemuseli stěžovat na jejich hlučnost.
Takové městské vyhlášky, a že jich bylo dost, naštěstí průběžně rušil Ústavní soud, ale to vždy nějakou dobu trvá. Než se tak stalo, byli chudí Romové občany třetího řádu. A poté i nadále jen řádu druhého.
Vzpomeňme třeba na časté výpravy do bytů romských rodin. Sem nechodí „na kontrolu“ jen sociálka, ale i strážníci či policisté, někdy přijde kontrolovat své poddané i starosta, aby se blýskl před volbami. A s sebou berou i kameramana, nejlépe z místních médií, aby se o jejich statečnosti, s níž se bijí s těmi nejchudšími, dozvěděla veřejnost.
Otroci místní mafie
Tyto novodobé otroky vlastní mafiáni – říkám jim místní mafie, protože vzájemné, takřka rodinné sepětí je pro jejich činnost nutností. Jejími členy jsou – vždy jen někteří a jen někde – majitelé domů a ubytoven, z nichž někteří jsou i Romové, místní politici a úředníci, policisté, strážníci, podnikatelé.
Místní mafie vydělává následujícím způsobem: Majitelé domů a ubytoven nastaví drahé nájemné. Na pětičlenné rodině žijící v jednom pokoji majitel může vydělat i přes dvacet tisíc měsíčně, protože nepožaduje stanovené nájemné za pokoj, ale za osobu (třeba i pět tisíc na hlavu).
Zaplatí to stát prostřednictvím dávky na bydlení. A když ta nestačí, doplatí to zde ubytovaní lidé – pokud nesehnali práci – z dávky na živobytí. O to méně mají na jídlo, oblečení, na zálohy na energie a vodu.
Stávají se tak zcela závislí na ubytovatelích, které musejí ve všem všudy poslouchat, jinak skončí na ulici. Ptáte-li se, proč se nezmění zákony tak, aby se něco takového nemohlo dít, pak vězte, že na tom vydělávají i politici napříč stranami včetně SPD, která nejvíce kvůli vyplácení dávek pokřikuje.
Majitelé domů a ubytoven jsou často zároveň lichváři, vlastní místní herny, obchody, mají pod palcem prostituci – včetně nezletilých dívek – a především drogy. Leckteří Romové si chodí k lichváři půjčit, protože právě kvůli jeho předraženému nájmu jim chybějí prostředky na jídlo, vrátit mu přitom mají násobek zapůjčeného.
Část peněz prohrají u automatů v lichvářově herně, což také patří ke kultuře chudoby, zadlužují se v lichvářově obchodě. Na vrácení peněz nemají a vykupují se tím, že na pokyn mafiána udělají z dcery prostitutku či syna pošlou prodávat drogy, mimo jiné i stejným nešťastníkům, jako jsou oni sami.
A k tomu se pochopitelně váže i další kriminalita. Někteří strážníci a policisté hlídají, aby tento „byznys“ příliš nepřerostl zdi ghetta, případně zastrašují neposlušné. Někteří úředníci a politici to v lepším případě ignorují, v horším jsou těmi majiteli bytů sami či jsou jimi placení, aby proti novodobému otrokářství nic nepodnikali.
V případě potřeby přesunou Romy na jiné místo, samozřejmě bez jejich souhlasu. Například v Ostravě potřebovali před lety z lokality na Palackého dostat Romy, neboť místní podnikatel a komunální politik chtěl přes ulici otevřít soukromou školu.
Na druhé straně města se proto otevřely nové ubytovny a Romové z oněch domů museli odejít. Obdobně to probíhalo na mnoha místech, třeba v Litvínově. Tam město, nejspíš po domluvě s bytovým družstvem patřícím některým místním politikům, ubytovávalo místní Romy, kteří si zažádali o byt, pouze v ghettu na sídlišti Janov.
K tomu všemu si Romové půjčují i od různých firem a čelí kvůli tomu exekucím. A když už náhodou dostanou oficiální cestou práci, exekutor jim toho z výplaty příliš nenechá. Tomu se u nás říká motivace. Chce-li někdo skutečně poznat, jak to chodí v ghettech, ať tam dva tři týdny zkusí žít jako místní lidé. Vši, štěnice a plíseň na zdích budou jeho nejmenší problém.
A bude hůř
Celá tato problematika je součástí změny, k níž už asi dvacet let dochází v zemích našeho kulturního okruhu.
Jádro posunu politiky ke krajní pravici a později i ke krajní levici spočívá i v tom, že (údajná) většina už nechce brát žádné ohledy na společenské a názorové menšiny a chce rozhodovat pouze s ohledem na své vlastní potřeby. A to v liberální demokracii nejde.
Od nástupu internetu se extremistické názory relativně rychle přelily z okraje společnosti do jejího centra a staly se součástí běžného diskursu. Rasismus jako by náhle už nebyl trestným činem, ale jedním z legitimních názorů. A z toho plyne i neopadávající nechuť a lhostejnost velké části společnosti k lidem z ghett.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Investor Brůna: Realitní perly na dálniční sňůře na jih. Hluboká, Písek, Budějovice
Agáta Pilátová: Prezidentka ve vichru doby a nelichotivý obraz Slovenska
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
26 komentářů
Dobrý den,
Je zde opět popsána jenom část pravdy.Nikdo nenutí romy hrát automaty,fetovat,poskytovat děti na prostituci.Selhává rodina.Děti nemají kladný příklad.Další problém je nevzdělanost.Mají prostě jiné standardy a ty se velice liší od chování majority.Není to otázka posledních let,ale trvá to již několik století.
Náprava v nedohlednu.
Inu oni jsou jiní než my.Já třeba je mám docela rád,jsou veselí a když se k nim chováte jako k sobě rovným,tak se s nimi dá vyjít.
Ale přesto je lépe se jim vyhnout-je to komunita která drží spolu a vy k ní nepatříte . A není to komunita jediná,je jich asi šest,oni je rozlišují,my ne.Hlavní Jsou Roma a Sinti. Sintové nejsou žádní chudáci,jde o lidi bohaté .Nejde o národy,nejde o etnikum a antropologicky je nikdo nezpracoval,rozhodně se ví,že nejde o rasu,takže na ně nelze uplatnit naše pojetí těch pojmů.Řešením je,nezavdávat příčinu ke kontaktu a vyhýbat se takovým momentům jak to jen jde.
Já žiji už 55 let v ghetu bílých, máme všude i kolem domu pořádek, byty vylepšujeme, zateplení a výměna oken už proběhla, žije se nám tady dobře a jsme spokojení.
Otázkou je, proč to nejde v ghetech, kde žijí barevní?
Když to tak čtu tak bych ty chudáky snad i politoval. Jen z mého pohledu to vypadá tak, že se jim jejich situace líbí.
A co se takhle uči ve škole, nedělat bordel a neokrádat. Neflákat se za školou nebo jít pracovat protože práce je všude dost ale bez vzdělání házíš lopatou. Jenom natahovat ruce po dávkách ale jak chceš aby pracovali tak má skoro každý papíry na hlavu. Za vše můžou jejich líný rodiče a jejich mentalita. Ta úvodní fotka je jen pro fotografa protože lopata a práce je sprosté slovo. Pracuje a živí je přece jenom Gadžo.
Lavičky a hřiště část z nich zničí a zdevastuje,železo dá do sběru.Pan spisovatel asi rád fantazíruje.
Bohužel, i na těch Romech v ghetech lze dokumentovat jak ten politický demo systém pracuje,ze není schopen řešit jakékoliv dlouhotrvající problémy.
Ta situace Romů ,
je špatná, už po generace, jenomže během těch 30 let měl právě stát tedy politici možnost tu jejich situaci řešit a postupně měnit. Vlastně už dnešní generace mladých Romů měly být ve společnosti dávno integrované. Těch metod bylo hodně, ale měly se dělat důrazně a padni komu padni.
Mimochodem, docela jsem zaplakal nad jedním návrhem v článku
‚přitom by stačilo o sto metrů dál postavit dětské hřiště s prolezačkami a pro dospělé tam umístit lavičky s popelníky, Romové by se automaticky přesunuli tam, a ostatní by si nemuseli stěžovat na jejich hlučnost.?‘
To je opravdu řešení jako fík, ty problémy přesunout z náměstí na dětské hřiště, kde to odnesou maminky s malými dětmi? Tak tohle samo o sobě dokumentuje , dosavadní způsob řešení.
Že totiž pár takových hrist kde se tohle dělo znám, ty už se totiž pak taky po pár letech podobají těm ghettům.
Vem si je k sobe na 2-3 tydny domu, uvidis sam
Perspektiva, která uniká naprosté většině společnosti. Díky za článek (ocenil bych víc takových), člověk má o čem přemýšlet…
Dětské hřiště s popelníky, to nevymyslíš a nechceš.
Všichni mají v dětství stejné šance a příležitosti. Sociálka oblečení proplácí, ale je tvoje volba, co si koupíš. Už jen to vypichování, že je to vina všech kolem jen ne dotyčných. Ale já znám pracující cikány(rom je uráží samotné). Jenže šli za tím, rekvalifikace na skladníka a v druhé generaci už nemají žádné problémy. Sedět na zadku nepomůže a silně pochybuji, že státní správa je od toho, aby řešila, že kdo nedělá, má se blbě.
Pan spisovatel bude asi cenzor-fantasta
Jasně. Za vše může bíla společnost. Chudáci ublížení cikáni jsou jen obětmi. Okolo mě žije několik v celku spořádaných cikánských rodin, ale i tak nejsou v klidu jako okolní sousedi. Hluk, nepořádek, krádeže, napadání okolních obyvatel. Nežijí v ghettu, ale ve vilové zástavbě v městských bytech s regulovaným nájmem, ale stejně se chovají jako kreténi. Takže to není jen o přístupu okolí, ale o jich samotných. A jak je všeobecně známo jediné co na světě mohu změnit jsem já sám. Takže pokud si neuvědomí že blahobyt se netvoří sám, ale každý ho svou snahou musí podpořit, tak se nic nezmení.
Komunisty jsem nemusela ale pracovní povinnost nebyla od věci!!!!
Proč stát dovolí požadovat přehnané nájmy, tvrdou sazbu a ostatní je lichva!!! Sociálka to zaplatí a pracující na to vydělaJí. Okamžitě by bylo bytů dost
Romy nechtěl nikdo zaměstnávat kvůli rostoucímu pocitu nadřazenosti nad nimi.
Autorovi článku je tak 30. Jinak by si pamatoval surové
fyzické napadání ze strany etnika ničím naprosto neodůvodněné.
Dám vám jednu radu, jestli chcete psát o rasismu( což je novodobé nálepkování), pište, ale o tom skutečném, ze strany cikánů.
Jak si vůbec můžete dovolit napsat něco takového, když jen papouškujete nějakou mantru z neziskovky, aniž byste se obtěžoval cokoliv si zjistit.
To muselo dát práce vymyslet tyto argumenty.
Sám pocházím z vyloučené lokality a znám tyhle vrstvy lidí moc dobře. Pokud někdo nechce pracovat nebude, natož, když dostane vše od sociálky. S rasismem to nemá nic společného. Drogy a harazd nejsou následkem chudoby, ale obráceně. Getto se netvoří sestěhovaním problémových lidí, ale odstěhovaním slušných. Kolik se vyčlenilo peněz na pomoc, a jaký je výsledek? Je to černá díra na peníze. Chcete pomoct, dejte poukázky na jídlo a oblečení, peníze skončí v automatech.
Pokud si budeme lhát a nehledat skutečná řešení nic se nezmění, naopak.
Čest všem, kteří se postavili na své nohy bez ohledu na etnicitu.
Dobrý den.
Vás článek mne zaujal. Můžete, prosím, vysvětlit odstavec:
„Zároveň je ale zřejmé, že mnohé instituce vyčleňují Romy ze společnosti a dopouštějí se vůči nim represí kvůli jejich etnicitě.“
Děkuji.
Komentář k tomuto článku nelze napsat, protože je potřeba souhlasit naprosto se vším, co autor napsal. V opačném případě hrozí žaloba a trestní stíhání. Autor jako novinář hojně navštěvoval či krátkodobě bydlel zřejmě v nějaké části Říma a článek je o jejích obyvatelích. Že mají v Itálii takové problémy jsem vůbec netušil.
Hlavní problém je že oni sami nechtějí , dělají hluk , nepořádek a ničeho si neváží. Žádný normální člověk s nimi nechce žít protože se nemá šanci vyspat ani se špunty v uších.
Základem všeho je vzdělání.
Nechápu, od roku 1990 mnohdy i 14 ministerstev a bezpočet ministrů bez ministerstva🙄, za co berou čeští politici a úředníci peníze a proč si stále přidávají na platech, když ČR, zkostnatělý stát v podstatě neplní ani dobře žádnou ze svých funkcí, jakou je např. dostupná vymahatelnost práva. To neschopné úřednické stádo, které od roku 1990 hraje divadelní parodii na nezávislý „stát“, stále jenom projídá bez užitku velké dluhy a další stádo voličů jim to žere a pořád dokola si je volí…🙄
Stát ČR se montuje do všeho a všude, kam strčí úředníci pracky se ztrácejí bez užitku peníze s mlhavým, nebo žádným výsledkem. Místo kvalitního vzdělávání obyvatel a budování páteřní infrastruktury se z peněz daňových poplatníků dotují švindl školy s pochybnými výsledky, zfalšovanými a lehce získanými diplomy, bydlení a obchodníci s chudobou, Babišovy pekárny a hospody, továrny na řepkový olej, pro lid potom rozhledny a stezky v korunách stromů, cyklostezky a malování pruhů pro cyklisty na asfaltu, neskutečné zbytečné lesy dopravních značek u rozbitých silnic a lesy semaforů, brzdících provoz, tam kde byl dříve plynulý…, vymyšlené z prstu vycucané osady „ze života Keltů“ a podobné kraviny…🙄
Že by nějaká úřednice ze sociálky od roku 1990 zvedla zadek a šla zkontrolovat, třeba i s doprovodem nudících se obecních strážníků, jestli ekonomicky slabí pobírači sociálních dávek a podpory školní docházky posílají své děti pravidelně do školy asi nehrozí. Mám takový pocit, že za komunistů na kontroly chodily… ČR = nefunkční stát s povalující se většinou. 😂👎 Kdo se to po roce 1918 posmíval Rakousku? 😂 Rakousko má dnes 2x vyšší HDP na 1 obyvatele a je na 13. místě ekonomického žebříčku světa, zatímco ČR letos klesla na místo 39. 🙂
Romové živoří?Neznám nikoho,kdo by si přitom,že nepracuje,mohl kouřit drahé cigarety,žít ve středu Brna v bytě od magistrátu,neplatit nájem,který za celou rodinu hradí stát a ještě kromě toho dostávat štědré soc. dávky.Tomuto se říká živoření?
Škoda že tento článek není psán více ve zkratce a srozumitelně v kostce…a vše jmenovat pravým jménem..
Škoda že je to schováno někde ke konci seznam správ..mělo to být velké a psáno na google hned první článek! Mnoho lidí tohle neví, možná nechce ale možná by po přečtení více pochopili…ty hlavy dutý spd, apod
Hezký a zároveň alarmující článek. Ale řekl bych, že ono to s Romy a většinovou společností je myslím ještě složitější. Určitě dochází k tomu, že se společnost víc polarizuje, rasismus a odmítání všeho, co nezapadá do představ mnoha frustrovaných lidí, je stále častější. Stejně tak je frustrace na straně Romů. Faktem je, že Romové nemají potíže ve společnosti posledních 20 nebo 30 let, ale že je měli vždy. Tedy už od středověku, kdy se postupně dostávali z Indie až do Evropy. Jejich způsob života vždy byl odlišný a velmi těžko slučitelný s životem většinové společnosti. Vznikly tak hluboké křivdy na obou stranách které jsou dnes kolektivní, rodové, zasahující hluboko do historie. Náprava nebude snadná a bude vyžadovat mnoho a mnoho úsilí na obou stranách. Mám velký respekt ke všem, kteří se alespoň snaží o tuto nápravu, byť se často zdá, že jde o sisyfovskou práci.
Bydlel jsem po rozvodu 14 dnů na ubytovně než se mi podařilo sehnat podnájem tak to skus a uvidíš co jsou cikorky zač, nevíš o tom nic ty posranej pisalku
No, byl to vysilující článek. Tak je jasné, že je problém platit cokoliv, když vás nikdo nechce zaměstnat a že není fair trestat většinu Romů kvůli nepřizpůsobivé menšině. Pravda je, že i mezi bílými jsou nepřizpůsobiví. A že dostat se mezi ně není asi moc těžké, stačí přijít o práci a následně i o byt. Pravdou ale zůstává, že nevím, kde ti slušní jsou, protože znám pár Romů, ale u každého je něco špatně. Znala jsem holku, která chodila normálně do školy a tvářila se normálně, ale pak utekla z domu, tajně se vdala, měla dítě, to pak opustila a zmizela. Přitom oba rodiče i starší bratr normálně pracují a žijí mimo gheto v domě s bílými.
Víte, úplně celý článek je o tom jak je jim ubližováno. Jak hezký chtějí žít, bydlet, pracovat. Sám jsem s několika pracoval. Práci neodváděli kvalitně. Nakonec jen odešli za lepším, i když je nikdo nediskriminoval. O jejich liknavému přístupu k práci, na domě, na úklidu před domem tu není ani pisminko. Ne každý jim jen ubližuje. Ale také si někteří u takový přístup zaslouží svým přístupem k majoritě a povinnostem
Problémem jsou starší z romské komunity („vajdové“), je totiž proti jejich zájmu, aby se Romové zaintegrovali do společnosti, protože nad takovým Romem a jeho rodinou ztratí vliv (a benefity z toho plynoucí). Tuto vrstvu je třeba odstavit od moci nad Romy, což po dobrém nepůjde a při použití „organizovaného násilí“ (= státu a jeho moci) budou ječet nejrůznější pachatelé dobra.
V Řecku (Athénách) kmenovou strukturu rozbil jakýsi Drakont a nejednal v rukavičkách: přídavné jméno „drakonický“ je po něm. U nás zase na začátku našich dějin zapracoval ve stejném duchu kníže Boleslav, který si spíš za to, než za bratrovraždu, vysloužil přídomek „Ukrutný“.
Kdyby v těch dobách vládli po Evropě různí pachatelé dobra, kteří by těmto procesům zabránili, byli by na tom Řekové a další národy, včetně nás, srovnatelně s těmi Romy a Evropa by byla jak nějaká země třetího světa (před příchodem „zlých kolonialistů“, co to tam zcivilizovali) a Evropané by se žrali navzájem jak Knovízané. Pokud by je tedy nedobyli a nesežrali Aztékové.