Petr Fischer: Spiknutí elit i krásný nový svět. Lidi baví šidit sebe sama
KOMENTÁŘ. Politika už dnes nemůže čerpat ze sociálních utopií dvacátého století, to ale neznamená, že neslibuje lepší svět. Dělá to dokonce mnohem radikálněji než dříve. Slibuje totiž každému jeho vlastní štěstí. Co na tom, že falešné.
Málokdy se stane, aby politik otevřeně odhaloval svou komunikační či marketingovou strategii. Místopředsedovi STAN, Janu Lacinovi, se to povedlo v jedné politické diskusi (CNN Prima News), v níž vysvětloval, že když se komunikuje veskrze pozitivně, nakonec bude pozitivní i odezva, což je také karta, na niž nyní vláda sází.
Text publikujeme na základě spolupráce s nezávislým týdeníkem Přítomnost
Autorem textu je Petr Fischer, šéfredaktor Přítomnosti. Titulek a mezititulky jsou redakční.
Lacina dokonce pojmenoval celou věc vědecky, neboť dnešní politika není žádná libovolná legrace či nahodilá hra, nýbrž přísná věda, přinejmenším pak činnost, která využívá vědecké poznatky k řízení společnosti, k dobré vládě (good governance).
Jde o takzvaný Thomasův teorém, známý spíše jako sebenaplňující se proroctví, v němž se i nereálné domněnky a psychické stavy, dostatečně opakované a zvnitřňované, stávají reálnými.
Pravda je účelná pragmatika
V knize Child in America z roku 1928 americký sociolog William Isaac Thomas píše, že když si lidé nějakou situaci či stav sami definují jako reálnou a jako takovou ji přijímají, ať už je to s jejich „skutečnou realitou“ jakkoliv, jsou jejich důsledky a dopady také reálné.
Proti spikleneckým teoriím je nejlépe bojovat vlastní spikleneckou teorií, proti vyhraněnému negativismu svým osobním vyhraněným pozitivismem, proti manipulaci či spinu reality vlastním opačným spinem.
Jinak řečeno: když si myslíte, že svět řídí Marťani, případně spiknutí elit, začnete i v realitě stále častěji sledovat stopy, které to potvrzují.
Chceme mít svět takový, jaký nám vyhovuje, a děláme pro to všechno, co můžeme. Nakonec není to tak pracné a složité, stačí trvat na realitě jakkoliv zmateného či konfuzního stanoviska, a psychika začne pracovat na jeho pravdivosti v realitě za nás. Takoví už jsme…
Místopředseda STAN to jistě myslel dobře, když odkazoval na Thomasův teorém, je možná lepší mluvit o poloplné než o poloprázdné sklenici, přiznal však implicitně, že strategie vlády je nyní vytvářet dojem pozitivních zpráv a naladění, i když situace takové náladě nutně nemusí odpovídat.
Když se budeme přesvědčovat, že se máme dobře a vše se tak nějak daří, můžeme mít sice pocit, že se daří a máme se dobře, s reálným stavem věcí to ale nebude mít mnoho společného.
Pravda výpovědi je v jejím estetickém naladění, ne v sémantickém obsahu, tak jako krása je v očích toho, kdo se dívá, ne v tom, jak věci samy vypadají.
Thomasův teorém také velmi silně naznačuje, že je to vlastně jedno, neboť pravda v sociálním a psychologickém smyslu, která v životě potřebujeme nejvíc, není nějaká shoda věcí s realitou, věcí, tak jak jsou, nýbrž efekt, tedy to, co se reálně děje, ať už je to efekt uměle vytvořený spindoktorem, či přírodní tělesná reflexivní reakce na danou situaci.
Nepotřebujeme už přicházet věcem na kloub, stačí, když z nich budeme mít svůj potřebný dobrý dojem, na čemž se dá politicky zapracovat.
Pravda, zejména ta politická, je účelná pragmatika, většinou rétorická, ne cizelovaná teorie. Dojem a sebenaplňující se proroctví vládne v politice všem. Voliče je třeba celkově „přeladit“, ne jen přemluvit, jak se v Česku říká ukecat.
Šidit se hotovým štěstím
Proti spikleneckým teoriím je tedy nejlépe bojovat vlastní spikleneckou teorií, proti vyhraněnému negativismu svým osobním vyhraněným pozitivismem, proti manipulaci či spinu reality vlastním opačným spinem.
Thomasův teorém přijatý jako politická metoda mění politiku v souboj v psychologické laboratoři, kterým se stává celá společnost. Nepotřebujeme už přicházet věcem na kloub, stačí, když z nich budeme mít svůj potřebný dobrý dojem, na čemž se dá politicky zapracovat.
Pozdně moderní doba ovládaná technologií a aplikovanou vědou všeho druhu, která dokáže poradit v každé životní situaci, se proměňuje ve velkou terapeutickou halu, v níž všichni, dupajíce vzpurně dětskou nožičkou, bojují o právo na své štěstí, které už dvě a půl století slibuje například americké ústava.
Lidé se už dnes nechtějí o něčem přesvědčovat, k něčemu docházet, něco nalézat, mnohem snadnější a útěšnější je nechat se šidit hotovým štěstím.
Došli jsme ale k důležité moderní proměně, kdy štěstí nahradil dojem štěstí, simulace štěstí, v případě nové strategii prosazované místopředsedou STAN přecházející do politiky dokonce jako přiznané šidítko (náhražka řešení, civilizační energie, „soma“, kterou sliboval spisovatel Huxley ve svém Krásném novém světě nemusí mít nutně podobu omamující pilulky, jde to i jinak).
Po zmizení velkých sociálních utopií dvacátého století, které přinesly mnohačetnou globální katastrofu, ale i znovuzrození naděje na funkční spravedlivější společnost, se už jen těžko dá vyrazit na politické jeviště s nějakým silným ideologickým slibem.
Ideologie se může prosadit už jedině jako nálada, která nasvěcuje svět tak, jak ho chceme vidět: většinou jako nespravedlivý vlivem někoho, kdo za to všechno může. Lidé se už dnes nechtějí o něčem přesvědčovat, k něčemu docházet, něco nalézat, mnohem snadnější a útěšnější je nechat se šidit hotovým štěstím.
Politika se tomuto požadavku přizpůsobuje s Thomasovým teorémem v kapse. Až doposud se tomu říkalo pejorativně populismus, to už teď tak snadno nepůjde. Jakýpak negativní populismus: dělají to nakonec všichni a stále více lidí to baví – šidit sebe sama.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Babiš se chlubil, že dal Ukrajincům „62 tisíc eur v keši“. Porušil tím zákon
Jan Urban: Buďme na politiky nároční. Tak jako kdysi v Listopadu
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
5 komentářů
Mimochodem, jak jsem se blíže díval na popis toho teorému, tak jeho přesná definice zní.
„..Jestliže je určitá situace lidmi definovaná jako reálná, pak je reálná ve svých důsledcích.
A jako poměrně klasický příklad uvádí run na banku po negativní zprávě o ní.
Nicméně, v rámci dalšího popisu je důležité toto „..
„Jedinec směřuje k výběru aktivit, které uspokojí touhu po potěšení a získání nových zkušeností,** zatímco společnost směřuje k selekci utilitaristické, jako např. bezpečí. Thomas zmiňuje také konflikty mezi definicemi situace, které lze rozdělit do dvou dimenzí. Jedná se o rozdílné definice dvou členů společnosti, ve druhém případě o konflikt mezi definicí člena a definicí společnosti. Tyto konflikty musí být regulovány společností, avšak to může mít podobu jen dalších definic situace.“..
O tohle totiž jde. Nejde samo o sobě nějaký negativní populismus. Jde totiž a právě že jen o to, čemu se říká politická zodpovědnost.
Každá krizová situace má řadu možných politických řešení – řekněme od těch populistických (jak se někdy označuje vrtulníkové peníze), přes radikálních (leč i ty radikální jsou obvykle drahé),
až tedy k ignorování situace, a očekávání, že se vyřeší sama..
Ovšem – práv´ě za tento výběr, tak ale u za správné provedení si pak politici nesou zodpovědnost i do dalších voleb.
** ovšem ještě k tomuto „..“Jedinec tedy uspokojuje nikoliv jen své potěšení ,ale i řadu vyšších cílů“ – jenomže o tom zase jiná teorie, Maslowova pyramida potřeb. Ze které vyplývá, že ty nejnižší potřeby aj přání mají všichni lidé,
ale čím mají vyšší intelekt, ale i další schopnosti, tím mohou dosahovat vyšších cílů.
Což by sice mělo být znakem právě elit, ovšem pokud se zapojí do politiky, musí počítat s tím, že prosazují řešení pro všechny, tedy hlavně pro těch dolních deset milionů, jak často říkal pan Zeman.
Jsem toho názoru, že socialismus a další podobné režimy názorně ukázaly, že zájmy občanů (či obyvatel) a „elit“ (či spíš „věrchušky“) jsou protikladné a navzájem neslučitelné. A čím více se k nám pod taktovkou EU vracejí socialistické manýry, tím více to bude platit i pro nás.
Jestlipak autor četl onen „Krásný nový svět“ („Brave new world“), byť se to do češtiny překládá i jinak?
Kdyby jenom to. Pokrokové sovětské literatury o tom jak budování komunismu zlepší společnost by se našly plné archivy.
Že si jen tak vzpominám, na jeden úryvek ze sovětské sci-fi.
Píše se v něm, jak se pokrokoví badatelé dopravili letecky do jednoho sibiřského městečka – ovšem ouha, tam je do centra dovezl „obyčejný taxík“.. Napřed nemohli pochopil, že je taxikář takový zaostalý primitiv, že dělá jen tu svou taxikařinu a jinak ho už nic nezajímá.
Ale chyba lávky, řidič se jim po krátkém pohovoru přiznal, že se krom toho věnuje ještě skládání pokrokových básní 🙂
Vot čelověk :)))
Fuj, „Brave new world“, jak název napovídá, nemá se sovětskou literaturou nic společného, byť popisuje jakousi formu společnosti, blízkou komunistické. 🙂