Petr Fischer: Olympiáda jako příprava na boj a zákopy kulturních válek
Bojovníci „svatých“ kulturních válek využívají příležitosti největší sportovní globální akce a vedou bitvu za „normální“ přirozenou olympiádu. Nic takového ale nikdy neexistovalo. Moderní i antické olympiády byly vždy přehlídkou moci, kultu síly a výkonu bez hranic.
Baron Pierre de Coubertin, který v nové době oživil dávné olympijské hry, by dnes musel chodit postranními uličkami. Jeho odpor ke sportovní emancipaci byl proslulý, přesto se o této „maličkosti“ dnes skoro nemluví.
Podle Coubertina měli mužští atleti na olympijských hrách předvádět svou sílu a rychlost mimo jiné proto, aby jim tleskaly ženy, které je obdivně sledují na tribunách. Tak se, řeklo by se asi dnes, měla udržovat „normální“ společnost.
Je-li obranou „normální“ olympiády míněn návrat ke Coubertinovi či dokonce k antice, jsme vedle jak tak jedle.
Nic jako normální olympiáda není
O Coubertinovi se také málo ví, že byl nacionalista. Zažil na vlastní kůži potupnou porážku Francie od Prusů a nechtěl tuto zkušenost už nikdy opakovat. Sport měl podle něho sloužit k utužení národa, a tedy k výchově budoucích silných vojáků, ochránců vlasti. Olympiáda je tedy i příprava na budoucí boj na jiných než sportovních polích, žádná bytostně mírová aktivita.
Text publikujeme na základě spolupráce s nezávislým týdeníkem Přítomnost
Autorem textu je Petr Fischer, šéfredaktor Přítomnosti. Titulek a mezititulky jsou redakční.
„Únos“ olympiád za politickými účely – od Berlína přes Moskvu po Soči a dnešní Paříž – není tedy něco, co by mělo být olympiádám cizí. Patří k nim, protože veřejné kolbiště v pozadí z ní nikdy nelze jen tak vyloučit. Ani antickým hrám k oslavám olympských bohů nebyla taková „politizace“ cizí. Šlo vždy a především o slávu „mojí obce“, ne o oslavu všech lidí dobré vůle…
I doprovodné boje o nejlepší báseň či hudební skladbu, které Coubertin ve snaze o vytvoření obrovské světové akce na olympiádu zařadil, byly chápány jako soutěže výkonové a ryze národní, jakkoliv se v nich měl slavit všeobecný lidský duch, nakonec se staly oslavou národních vítězů.
Ostatně i český nacionalismus s olympiádou procitá a radost ze zlatých medailí mají i ti, kteří o sport celé roky ani nezavadí. Do počtu medailí se pak rychle promítá společenská realita, dnes například, že dosud velmi málo českých medailí je „průšvih“ a důsledek ekonomické krize, za niž může vláda, nebo ta předchozí vláda, nebo kdo vlastně…?
Neexistuje tedy nic takové jako „normální“ olympiáda, neboť i její zakladatel od počátku toužil po obrovské megaakci, a tu ve světě moderního kapitalismu nelze udělat bez velkých peněz a sponzorských značek. Je to poněkud provokativní věta, ale moderní olympiády v tomto ohledu naplňují coubertinovské ideje.
A zrušení amatérismu a vpuštění profesionálů na olympijská kolbiště? I to je důsledek coubertinovského důrazu na výkon – důraz na stále větší výkony všech, kteří se sice přišli jen zúčastnit, ale ve skutečnosti hlavně vyhrát, což zcela odpovídá antické tradici i étosu moderní doby.
Tak jako profesionalizace přípravy atletů, kteří se mají poprat o vavřínový věnec pro slávu svojí i své obce a využít k tomu všech prostředků technického a medicínského poznání. Meritokracie vládne všem, i když se snažíme tento tlak mírnit a zdůrazňovat jiné, méně selektivní hodnoty.
To, že se olympijské hry staly předmětem kulturních válek, se dalo čekat, vyždímat na světové pozornosti politický kapitál, kdo by to nevyužil?
Důvody, proč se radovat
Je-li obranou „normální“ olympiády míněn návrat ke Coubertinovi či dokonce k antice, jsme vedle jak tak jedle. Dnešní olympiáda není výrazně odlišná, tlumí jen militaristický smysl celé hry a také pouští do arény za výkonem ženy, které se také chtějí „poprat“ o slávu svou a své země, tedy o hodnotu, jež byla dříve určena jen mužům.
V tomto smyslu jde o emancipovanou a vcelku demokratickou akci, pracující směrem k uspokojování potřeb výkonu a slávy většiny národních společností světa.
Tak, chvilka usebrání a vytržení, stačilo. A teď honem zpátky do „svatého“ boje: kultura Západu chřadne, pojďme ji zachraňovat, ať máme čím žít.
Pokud má být toto norma, zdá se být všechno v pořádku. Pokud ne, je třeba vymyslet jinou novou olympiádu, protože žádná v základu jiná ani v ideji nikdy neexistovala. To, že se olympijské hry staly předmětem kulturních válek, se dalo čekat, vyždímat na světové pozornosti politický kapitál, kdo by to nevyužil? V zápalu boje by se ale nemělo zapomínat, o jaké hry se tu vlastně hraje a jak směšná je obrana hodnot, které olympiáda v sobě nikdy nenesla.
Pro ty, kdo v tomto blázinci falešných idejí ještě neztrácejí nadhled, je naštěstí dost příležitostí, jak se na olympiádě jednoduše radovat. Z neskutečných prostných Simone Bilesové, z nekonečných výměn v badmintonu, z neuvěřitelného nizozemského závěru smíšené čtvrtkařské štafety, z plavecké show Američanky Katie Ledecké…
Tak, chvilka usebrání a vytržení, stačilo. A teď honem zpátky do „svatého“ boje: kultura Západu chřadne, pojďme ji zachraňovat, ať máme čím žít.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.
Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 KčPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz
Recommended (5901)
4 komentáře
Směska pravd, polopravd a vyslovených nesmyslů.
Jistěže řada disciplín antických olympiád byla odvozena z tehdejších bojových odborností (i takové, u nichž to v současné době není na první pohled patrné). Jistěže se fandilo (a nejen na olympiádě, ale i na jiných hrách) podle státního klíče (oni to byli všichni Řekové, ale rozdělení do řady států a státečků).
Nicméně např. v té antice se běžně setkávali na jednom kolbišti vojáci, kteří se krátce před tím nebo potom mohli setkat i na válečném poli (neexistovala nějaká diskriminace států, vedoucích válku).
Pokud se týká té profesionality, tak to je naprostý úlet: Profesionálové ke branné zdatnosti obyvatelstva nijak nepřispívají. Naopak odrazují svými výkony potenciální amatéry a v podstatě jim i ztěžují přístup ke sportu, a pro samotný boj jsou nepoužitelní, protože je jich málo a jsou moc drazí. Z hlediska brannosti státu má význam spíš masa amatérů než pár „superšpiček“, které jsou pro vojenskou praxi k ničemu.
Pochopitelně, „kulturním problémem“ bylo zahájení (viz ona LBGTQ+ parodie na Poslední večeři páně). Případně je problém i s pouštěním genetických mužů do ženského sportu apod. A obávám se, že ač toto článek ignoruje, tak největší boje budou svedeny na tomto poli.
LOH v Paříži ? Stejná prohra Francie jako nedávné volby. Jedna velká ostuda velení LOH, začalo to stravou, nevhodným ubytováním, špatnou dopravou … a končí to propagací nemocných jedinců ze sekty LGBTQ+
Pokud si vzpomínám, jeden z výroků popisujících OH již v dobách antiky byl „lidé přicházejí na olympijské hry ze tří důvodů. Jedni aby zde sportovali, druzí jako diváci, a ti třetí aby zde obchodovali“. Takže – z tohoto pohledu, ani ten popis a obsah moderních OH není rozdílný.
Ovšem, když dojdeme k onomu závěru „..V tomto smyslu jde o emancipovanou a vcelku demokratickou akci..“,
asi by to chtělo si vysvětlit jistý rozdíl mezi antickou a moderní demokracií, spočívající v polozapomenutém pojmu ostrakismus.
Jinými slovy, tehdejší občané/voliči měli nejen tu pravomoc si někoho zvolit do veřejné funkce, ale pozor – současně měli i druhou pravomoc, ho později soudit, zda – dle jejich názoru tu veřejnou funkci konal špatně – a to tedy doslova „do hrdel a statků“..
Přičemž (a aby se snad někdo nedivil), jedním z takových častých obvinění byla právě neúcta k řeckým bohům, pevnému řádu a obecné morálce vůbec.
Takže takovou extravaganci jaká se předvádí letos v Paříži, by si v antice dovolili doslova jen jednou.
Ostatně, kdož sledoval pozorně zahájení OH v Paříži pozorně, všiml si tam jistého zaberu z francouzské historie, s neúplnou postavou(decentně řečeno) Marie Antoinetty.
Ale o tom se -ž se, zase tak moc nediskutovalo.
Naštěstí, třeba ani většina lidí, bez hlubší znalosti té historie ani nepochopili o co šlo, z toho by měli trauma ještě větší, než z těch vymlácených boxérek…
1. Obecně sport byl výrazně podporován po 1. světové válce a hlavně po 2.svetove válce jako mírová náhražka válečného soupeření mezi státy, aby se nacionální agresivita vybila na stadiónech a ne ve válkách.
2. Mužská stavba kostí a svalstva má výhodu oproti ženské nejen při úderech rozdanych ale je méně zranitelnější než ženská, takže je ohroženo zdraví žen. Proto by tito jedinci neměli soutěžit se ženami..