Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Profimedia.cz,

Oblíbený zdroj extremistů, na který spoléhá i Trump. Kontroverzní Epoch Times vycházejí i česky

Ani skoro měsíc po prezidentských volbách v USA část fanoušků Donalda Trumpa neuznává, že volby prohrál. Platí to i pro některá média, která končícího šéfa Bílého domu před volbami podporovala. Jedním z nich je The Epoch Times, web a noviny populární i u pravicových extrémistů v Evropě. Vychází v různých jazycích v řadě zemí světa a spekulace o údajných volebních podvodech poškozujících Trumpa publikují i v Česku.

„The Epoch Times nevyhlásí vítěze prezidentských voleb v roce 2020, dokud nebudou ověřeny všechny výsledky a vyřešeny všechny právní otázky,“ psal americký deník The Epoch Times ve svém prohlášení z 6. listopadu s odkazem na tehdy avizované soudní spory Trumpova volebního týmu.

Toto redakční rozhodnutí převzala i česká verze webu, i přesto, že Trumpovy snahy napadnout volební výsledky u soudu zatím ztroskotaly a prezident pro svá tvrzení o podvodech nepředložil důkazy.

Návštěvník stránky The Epoch Times tak může snadno nabýt dojmu, že volby ještě nejsou rozhodnuté. K vítězství však už Bidenovi gratulovali světoví státníci a i Trumpův tým se začal už připravovat na předání moci. Podle aktuálních výsledků Biden porazil Trumpa v poměru 306 ku 232 volitelům.

„Nevytváříme žádný ‚dojem‘, ale publikujeme obsah. Podstatný je obsah článků,“ hájí obsah webu šéfredaktor The Epoch Times Česko Milan Kajínek.„Uvádíme konkrétní názory a prohlášení konkrétních lidí, výstupy analýz konkrétních lidí a společností – vše je přezkoumatelné a ověřitelné,“ dodává pro HlídacíPes.org.

Tak trochu jiná mapa

Jenže obsah, který web sdílí, problematický je. The Epoch Times například zveřejnily volební mapu, která je v přímém rozporu s volebními výsledky. Přisuzuje Trumpovi více získaných volitelů než Bidenovi, konkrétně 232 ku 227 volitelům. U mapy je i dovětek, že v některých státech ještě pokračují soudní spory nebo nejsou stále dopočítané výsledky.

Šéfredaktor Milan Kajínek tvrdí, že o výsledcích bude jasno až ve chvíli, kdy „budou vyřešeny všechny sporné otázky a proběhne certifikace výsledků“. A dodává: „Jako médium jsme se rozhodli čekat, než budou výsledky jasné. Není v tom nic konspirativního. Pouze čekáme na výsledky soudních sporů ve státech: Wisconsin, Nevada, Michigan, Pensylvánie, Georgie a Arizona. Když sečtete všechny volitele, s výjimkou států, kde není výsledek podle nás ještě jasný, potom logicky dostanete 232 (Trump) ku 227 (Biden).“

Jak již ale bylo řečeno, ve všech státech již byly volební lístky spočítány a projektovány do analýz, jež vypovídají o zmíněném poměru 306 ku 232 ve prospěch Bidena. K vítězství v prezidentských volbách kandidátům stačí minimálně 270 volitelů, na než Biden dosáhl 7. listopadu.

The Epoch Times také na své mapě označily Severní Karolínu jako stát, kde vyhrál Trump. V době jejího zveřejnění ale v tomto státě nebyly zcela uzavřené volební výsledky, byť dosavadní průběh sčítání nahrával Trumpovi.

Zveřejněnou volební mapu na facebookové stránce Epoch Times Česko sociální síť Facebook označila upozorněním, že obsahuje „nepravdivé informace“. Factchecking zpracoval deník USA Today.

Screenshot: Facebook Epoch Times Česko

Připomeňme, že jednotlivé státy USA musí zpracovávání hlasů ukončit do 8. prosince. Na jejich základě se určí složení takzvaných volitelů, kteří pak 14. prosince odevzdají hlasovací lístky, jimiž zvolí prezidenta. K tomu oficiálně dojde až 6. ledna, kdy Kongres hlasovací lístky sečte.

„I tak je ale Biden jasný vítěz, jelikož dostal více hlasů než Trump v klíčových státech, což mu pomohlo překonat potřebnou hranici 270 volitelů,“ upozorňuje web zabývající se ověřováním politických témat PolitiFact.

Podvody, které nikdo neprokázal

Web The Epoch Times také dává prostor spekulacím o dalších údajných podvodech během voleb. Z Trumpova tábora například zaznívá, že ve volbách hlasovali mrtví lidé. „Podle analýzy volebních údajů zpracované společností Big Data Poll bylo ve státě Michigan odhaleno přibližně 9500 potvrzených nebožtíků, kteří podali volební lístky k hlasování v prezidentských volbách v USA. U těchto 9500 „voličů“ bylo potvrzeno úmrtí prostřednictvím oficiální databáze Social Security Death Index. Jejich jména jsou uvedena ve státní volební databázi jako lidé, kteří odevzdali své hlasovací lístky,“ píše server.

Zmíněná analýza není ale veřejně přístupná a víc o ní nechce říct ani šéfredaktor české mutace webu Milan Kajínek. Ten na žádost o zaslání analýzy odpověděl, ať se redakce HlídacíPes.org obrátí přímo na Big Data Poll.

Výstupy společnosti Big Data Poll, která se profiluje jako analytická firma „říkající na rozdíl od ostatních pravdu“, přebírá zejména právě The Epoch Times. Propojení obou organizací je zřetelné i z twitterového účtu Big Data Poll, který plní články webu.

Twitterový příspěvek šéfa Big Data Poll Richarda Barise, že „potvrdil 10 tisíc mrtvých hlasujících“, je označen upozorněním Twitteru: „Toto tvrzení o volebním podvodu je sporné.“

 

 

I stát Michigan spekulace o mrtvých voličích odmítá: „Volební lístky voličů, kteří zemřeli, nejsou v Michiganu přijímány, a to ani v případě, že by volič odeslal korespondenční hlas a následně zemřel před volebním dnem,“ napsala michiganská administrativa na Twitteru.

„Při ověřování seznamu jsme zjistili, že někteří jedinci z něj byli stále naživu, případně nežili v Michiganu. Další zmíněné případy souvisely s chybou v datu narození,“ vyvrací údajné podvody i deník USA Today.

The Epoch Times informace o podvodech s mrtvými zveřejnily bez důkazů i bez vyjádření oficiálních zdrojů

Příkladem je článek „Žena ve státu Wisconsin obviněna z podvodu, odeslala hlasovací lístek jménem mrtvé ženy“. Ten se zabývá jedním konkrétním případem podvodu, který ale nijak nesouvisí s údajnými tisíci volebními hlasy od zesnulých. Přesto redakce obě věci dala do souvislosti. Případ, který ještě ani nebyl soudem označený za volební podvod, však nijak nepotvrzuje, že by v Americe docházelo k masivním volebním manipulacím.

Až po upozornění HlídacíPes.org česká verze The Epoch Times článek upřesnila větou: „Prozatím však nebyly oficiálně odhaleny žádné hlasovací lístky zesnulých, které byly započítány do výsledků voleb.“

Blízko k extremistům

The Epoch Times na Západě vzbuzovaly kontroverze již před americkými volbami. Médium mělo například posloužit evropským krajně pravicovým aktivistům v Evropě v koordinované online kampani v roce 2018, tvrdí zpráva Institutu pro strategický dialog sledující online extrémismus. Cílem krajní pravice tehdy bylo, aby evropské země upustily od Globálního migračního paktu OSN.

Studie Technické univerzity v Mnichově zaměřená na aktivitu na sociálních sítích během parlamentních voleb v Německu v roce 2017 zase německou verzi The Epoch Times označila za jeden z deseti nejpopulárnějších zdrojů příznivců strany Alternativa pro Německo (AfD), kterou kvůli radikálnímu křídlu ve straně a celkové blízkosti k extremismu sleduje dlouhodobě i německá tajná služba.

Sledované články webu přitom neměly být přímo „falešné“, ale především jednostranné, vzbuzující negativní emoce vůči uprchlíkům nebo senzacechtivé.

Na manipulativní praktiky The Epoch Times upozornil před měsícem i americký deník The New York Times. Ten ho označil za „protrumpovskou vlivovou mašinérii“. Médium podle deníku využívá manipulativní texty a agresivní kampaně v nepřehledné síti facebookových profilů odkazujících na The Epoch Times a jim přidružená média.

„Strategie zahrnuje přeplnění sítě facebookových stránek virálními videi a protrumpovskou propagandou, a to s využitím automatických softwarů a počítačových botů, kteří generují falešné ‚lajky‘ a sdílení,“ píše New York Times s tím, že taková strategie může vést k vytvoření jednoho „z největších a nejautoritativnějších médií na světě“.

Pod vlajkou Falun Gong

The New York Times také poukazují na propojení The Epoch Times s čínským duchovním hnutím Falun Gong, které médium podporuje. Falun Gong je přirozeně antikomunistické a je čínským režimem zakázané a pronásledované. Právě to má podle deníku vliv na antikomunistickou rétoriku média.

Stejně tak to souvisí i s jeho „protrumpovskou“ rétorikou. Dosavadní americký prezident totiž v době svého mandátu proti Číně ostře vystupoval.

The Epoch Times mají k Trumpovi i jeho okolí exkluzivní přístup. Prezident i jeho rodina jejich články sdílí na sociálních sítích a členové Trumpovy administrativy jsou k médiu vstřícní.

Bývalý hlavní Trumpův stratég Stephen Bannon v červencovém rozhovoru uvedl, že na něj rychlý růst The Epoch Times udělal dojem. Ještě před rokem 2016 bylo médium považované za malé, nízkonákladové noviny s antičínským nádechem, které byly prodávané na nárožích New Yorku.

Postupné změny a rozmach se projevily i na české mutaci The Epoch Times. Ta v aktuální podobě funguje od června 2019 pod hlavičkou neziskové organizace Epoch Times ČR. Její webové stránky vlastní slovenská společnost The EpochMedia.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

7 komentářů

  1. Děkuji napsal:

    Děkuji za článek, nějak jsem přehlédnul skutečnost, že Epoch Times vychází i česky a tak si jako kovaný pravicový extrémista rozšířím portfolio svých podvratných zdrojů.

  2. Karel Novotný napsal:

    Takových webů je hodně a ví, že v ČR najdou dost čtenářů. Třeba Gatestone Institute měl českou verzi také velmi brzy …

  3. volební systém prezidenta USA napsal:

    Dobrý den pane Žabko,
    nevím nakolik znáte volební systém v USA, ale aby se někdo stal prezidentem, musí jej nejdříve zvolit volitelé (listopadové volby jsou jen „odrazovým můstkem“) – a tato část voleb se bude konat 14. prosince. Na zvolení potřebuje kandidát min. 270 hlasů volitelů. Takže kdokoliv v současnosti říká, že J. Biden je prezidentem, nemá ve skutečnosti pravdu. On je momentálně „pouze“ očekávaný vítěz.
    Právní spory však můžou vyústit i do situace, že žádný z kandidátů nedosáhne 270 hlasů volitelů a pak by o vítězi rozhodovala Sněmovna reprezentantů.

    S úctou, Juraj Skovajsa

    • Karel Novotný napsal:

      Pane Stovajso, pokud znáte volební systém v USA, tak víte, že 33 států má zákony, které přikazují volitelům volit podle výseldků voleb v jejich státě a principu „vítěz bere vše“. Zákony se liší jen podle toho, zda a jaké stanovují sankce za porušení tohoto principu. Tzv. faithless electors (volitelé, kteří volili jinak než voliči) se přesto objevili v řadě voleb (v r. 2016 jich bylo dokonce 10), ale nikdy nerozhodli volby.

  4. František Balco napsal:

    Někam jsem napsal, že nová epocha potřebuje lidi s úplně jiným osobnostním profilem. Tohle přetahování o výsledek má někomu poskytnout čas, aby se rozhodl-i, zda toho „Krakena“ vypustit, nebo ne. Já se omlouvám, ale co jiného může člověka napadnout při takové komedii?

  5. Admirál napsal:

    Další informační portál? Při stavu informování o dění v např. v USA jen dobře.

    „Při kontrolním přepočítání bylo zjištěno, že volebních hlasů bylo do sčítacích stojů „nacpáno“ o 69 tisíc více než, kolik je ve sčítacích místnostech k dispozici oficiálních obálek a karet s identifikačními údaji voličů.“

    V USA se vaří voda na volební podvodníky a ČT ani píp.

    Pro lovce dezinformátorů není zamlčená informace dezinformací.

  6. F. T. napsal:

    Tento článek si vysloveně říká o zásah Cempera a jeho smečky. To se ale asi jen tak nestane. Minimálně tvrzení o chybějících důkazech je lživé tvrzení. To by autor musel sledovat i jiné zdroje než je CNN a ČT….

Přidávání komentářů není povoleno