Slavnostní odhalení pomníku Milady Horákové ve Sněmovní ulici. Zúčastnila se ho v roce 2015 i dcera Milady Horákové Jana Kánská (na snímku vpravo). Foto: František Vlček/ MAFRA/ Profimedia

Lubomír Vejražka: Ladovský obrázek, Milada Horáková a komunistická zabijačka

Napsal/a Lubomír Vejražka 2. dubna 2023
FacebookTwitterPocketE-mail

KOMENTÁŘ. Vody v Ústavu pro studium totalitních režimů, alias v Ústru, jsou neklidné. Jedna ze sporných záležitostí poslední doby se týká materiálu zpracovaného pro vzdělávání devátých ročníků o moderní historii. V pracovním sešitě dějepisu je kapitola „Co přinesl komunismus?“ uvedena dvoustránkovým obrazem nazvaným „Horáková visí“.

Autorem obrazu vyvedeného ve „zpola naivním“, či chcete-li v „idylicky básnickém“ ladovském stylu je Petr Motyčka. Vytvořil jej před deseti lety coby variaci na obraz „Zabijačka“ Josefa Lady. Ústředním motivem Motyčkovy práce je za hrdlo visící žena, Milada Horáková. Slovo zabijačka v textu na úvodní dvoustraně zaznívá. Co si o tom myslet?

Když život nemá žádnou cenu

Zobrazení smrti, ať už je to štětcem, filmem či textem, je vysoce odpovědná a citlivá záležitost vzbuzující emoce. Šlápnout vedle je snadné. V běžném případě sem nepatří neúcta, zesměšnění, zlehčení ani pohrdání, na místě je pokora.

Ovšem ano, ve specifických případech autor uchopí odchod ze života karikaturou, ztvární pohrdlivě skon tyrana, popřípadě podtrhne absurditu smrti konkrétní osoby nějakým expresivním a na první pohled hanlivým slovem.

Sám jsem v jedné kapitole knihy „Bolest přetrvává“ zařazené do trilogie věnované politickým vězňům komunistického režimu a jejich rodinám, použil v souvislosti se smrtí pojem „chcípnout“. Dlouho jsem to nehezké slovo zvažoval, ale nešlo obejít.

Muklové mi totiž v mnoha rozhovorech zdůrazňovali: „Život politického vězně neměl pro režim žádnou cenu a mnoho z nás nechali soudruzi doslova a do písmene bídně chcípnout. Koneckonců i bachaři to slovo vůči nám používali. Stejně jako pojmy zdechnout, pojít. O psa doma se komunisti starali stokrát líp než o nás.“

Protože jsem v pár odstavcích knihy popisoval, jak dozorci nechali naprosto zbytečně zemřít jednoho vězně při převozu do nemocnice, po konzultaci s muklovskými kruhy jsem v textu uvedl: „Anton, tři bachaři. Únor, zima. Hoši uniformovaní nespěchali, on se vězeň nepo… Cestou pro uniformy gáblíček v hospodě, kafíčko, mukl ať mrzne zamčený a spoutaný v autě. Do Brna ho dovezli mrtvého. Na vině byl o mnoho týdnů opožděný přesun do nemocnice a prochladnutí. Jakže hodnotili muklové podobné situace? Nechali ho chcípnout.“ Inu, osobitý případ.

Neznám motivy pana Motyčky k rozhodnutí zobrazit dlouhé minuty trvající vraždění Milady Horákové po ladovsku, nadto na motivy obrazu Zabijačka. Nevím, zda bylo jeho cílem vzdát paní Miladě úctu, anebo se chtěl zviditelnit.

Ladovsky a zároveň provokativně pojatá Horáková na šibenici se stala logicky zárukou pozornosti. Nicméně panu výtvarníkovi do svědomí nesahám, jde o výsostně jeho záležitost a umělecký záměr.

Jinou záležitostí je však využití tohoto obrazu v učebnici. Patří tam? Nechci rozebírat důvody autorů k použití Motyčky ani postoje druhé strany, která s motivem nesouhlasí. Stejně tak nechci vstupovat do výhrad k celkovému pojetí materiálu. Polemika proběhla a probíhá. V pořádku. Navrhl-li by kdokoli z autorů takový obrázek například do knihy o svojí trýznivě popravené babičce, byla by to jeho právoplatná volba. Ovšem v případě Horákové je situace jiná.

A co muklovské kruhy?

Jaký názor na diskutabilní obrázek předložený dětem mají muklové a jejich potomci, kteří byli za dob totality podrobeni tvrdé perzekuci? Je tu stále rodina Milady Horákové. Ptali se autoři knihy někoho z nich? Protože jsem v rodinách muklů strávil při rozhovorech ke svým knihám stovky hodin a znám se s nimi velmi dobře, pár z nich jsem obvolal a obešel. Vyslechl jsem mimo jiné i takováto slova:

  • Trapnost, vulgarita. Kde zůstala úcta k Horákové?
  • Snaha autorů knihy být za každou cenu originální.
  • Horáková visící na trámu, hlava zahnutá, špičky nohou od sebe – znesvěcení její památky.
  • Mají si žáci smrt Horákové vtisknout do mysli prostřednictvím naivního obrázku a zmínky o domácí zabijačce?

Nad těmito odsudky lidí, kteří o komunistické perzekuci vědí víc než dost, už nelze jen tak mávnout rukou s vysvětlením, že tvůrci knihy měli svůj didaktický záměr. Nelze jen konstatovat, že výtvarník prostě a jenom pojal popravu ladovsky.

Diskutoval jsem téma ještě s jednou pamětnicí, psycholožkou. Její muž nikdy nespatřil svého otce, komunisti ho utýrali na uranu. A její babička odseděla v padesátých letech čtyři roky. Došli jsme k tomuto závěru: Obrázek může do některých dětí podprahově vložit informaci, že smrt vlastně až tak odpudivá není. Sice tam někdo visí, ovšem obrázek je takový milý, poetický až něžný. A ta jistě hodná holčička v dlouhé sukni! Nikde žádná hrůza, žádný výkřik bolesti.

A Horáková? No ano, provaz na krku, ale vůbec nevypadá ztrápeně – vedle počítačových her plných násilí je to vlastně selanka. Nemůže Motyčkův výjev právě takto vnímat nitro deváťáka? Text v rámečku o brutálnosti popravy už podprahové působení nezastaví.

Když chybí takt a pokora

Nepodsouvám tvůrcům zlý záměr, vůbec ne. Naopak – nepochybuji o jejich upřímné snaze. Jenže, viz výše: úcta, citlivost, odpovědnost a opatrnost je při ztvárnění smrti vždy namístě. Já sám jsem si zprostředkovaně sáhl na téma smrti při rozhovorech s mukly a jejich blízkými. Odtud (a nejen odtud) pramení můj odlišný pohled na dvoustranu, než je pohled autorů knihy.

Obrázek, vzato ryze výukově, učebnici nijak zásadně neublížil. Ovšem jeho nepřítomnost tam by ji nepoškodila. Určitě existovala i jiná a přitom nikoli horší cesta, jak téma uchopit. S ohledem na tato fakta a také s přihlédnutím k potřebné úctě k Miladě Horákové považuji umístění obrázku v učebnici za nevkusné a mírně kýčovité.

Naskýtá se však ještě jiná otázka: Dvoustrana je prý z výukového hlediska vhodná a atraktivní, žáky prý zaujme. Nelze však jejich zájem vzbudit jinak? Doba jim nabízí stále jednodušší a banálnější zábavu a do leckterých z nich se otiskuje, tvaruje je. Budeme jejich zjednodušenému vnímání světa nadbíhat a místo Lady příště podbízivě povoláme prasátko Peppu anebo mašinku Tomáše? Anebo domácího Pata a Mata?

Je mi 62 let. Pokud by tvůrci učebnice chtěli namítnout „on je starý, nerozumí tomu“, rád odpovím: Ano, dříve narození mohou být někdy těžkopádní. Ovšem jindy ti mladší pyšně odhodí zkušenosti svých předchůdců a vlečou společnost divným směrem. Někteří svazáci si byli po únoru 1948 tak moc jistí svou pravdou, že se ve jménu cesty ke světlým zítřkům oháněli sekerou.

Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.

Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Skyscraper 2 Desktop (211796-4)