Kritická žurnalistika nám diváky nepřitáhne, říká ředitel regionální televize z Ostravy
ROZHOVOR. Televize Polar je se 115 tisíci diváků největší soukromou televizí v Moravskoslezském kraji. Za jejím úspěchem podle ředitele Petra Panáče stojí aktuální zpravodajství založené na tematicky pestrých informacích a osobním vztahu k regionu. Kritickou žurnalistiku však na Polaru bude divák hledat těžko. „Proč by nemohla být televize, která je užitečná a ukazuje hezké věci?“ ptá se ředitel.
Televize Polar vznikla jako samostatný regionální kanál v roce 2012 společně s nastupující digitalizací televizního vysílání. Její kořeny však sahají až k začátkům televize Nova v první polovině devadesátých let. Polar, tehdy ještě pod značkou ostravského studia Clipper, totiž Nově poskytoval zprávy z regionu, dnešního Moravskoslezského kraje.
Následně Polar spolupracoval i s televizí Prima, která stejně jako Nova jeho regionální zprávy zařadila do svého vysílání. Dnes jde o samostatného a zaběhnutého hráče na českém mediálním trhu.
„Chceme být užiteční a různorodí, aby se místní dozvěděli, co se děje v jejich městě,“ říká ředitel TV Polar Petr Panáč. Investigativní žurnalistiku podle něj mají dělat jiná média. „My přicházíme se svými tématy a máme pocit, že ostatní opisují od nás,“ tvrdí.
Aby se v Praze nemuseli starat
Mluví se o nastupující krizi médií – klesá inzerce, redakce se zeštíhlují o regionální reportéry a externisty. Jak vidíte budoucnost vaší televize?
Dlouho se mluvilo i o tom, že televize je mrtvá a vše převálcuje internet. Ale ten lidský zvyk si doma zapnout televizi má takovou setrvačnost, že my jsme žádný pokles sledovanosti nezaznamenali. Takže z toho strach nemáme. Polar ale není jen televizní vysílání, živě vysíláme na internetu, máme tam kompletní archiv a fungujeme na sociálních sítích. Důležitá tak pro nás je i reakce na aktuální technologické trendy. Zároveň ale nabízíme programování webů, výrobu propagačních videí, která nejsou určená pro vysílání, nebo zprostředkování televizního přenosu jiným televizím. To vše stojí samozřejmě hodně peníze.
Jak je získáváte?
Významnou roli hraje spolupráce s městy a krajem. To dělá zhruba 60 % naší činnosti. Zbylých 40 % doplňují ty ostatní aktivity. Je to ale jak kdy. Třeba teď v době koronaviru byla nulová inzerce, tak jsme se adaptovali a například zprostředkovávali on-line přenosy těm, kteří si to neuměli zařídit sami. Z toho jsme měli celkem zajímavé příjmy i během nouzového stavu. Dokázali jsme reagovat na potřeby našich klientů.
Do těch 40 % patří i to, že my odsud poskytujeme televizní vysílání asi osmi dalším televizním stanicím. Třeba Televize Praha vysílá z našeho „baráku“. Vytváří pořady v Praze, posílají je k nám a my to odsud zprostředkujeme jejich divákům. Oni se o to nemusí starat a my z toho máme krytí rozpočtu. Navíc stejný dům jako tento pak nemusí stát na několika místech po České republice.
Kolik stojí ročně zaplatit provoz tohoto domu?
To po mně nechtějte.
Místo radničních listů
Jak vypadá vaše spolupráce s obcemi a městy?
Města mají zájem o to, aby se občané dozvěděli, co se v jejich městech děje, takže s nimi spolupracujeme v rámci televizního vysílání. Zatímco některá města mají tištěná média, která se však musí tisknout na papír a rozdristribuovat, jiná města jdou cestou televizního vysílání. Vytváříme jim reportáže a šíříme je tou televizní cestou.
Jak si v takovém případě udržujete nezávislost zpravodajství? Nestává se z toho marketingový nástroj těch politiků, kteří ve městě zrovna vládnou?
To stanovuje zákon o rozhlasovém a televizním vysílání, který říká, že zpravodajské pořady musí být politicky vyvážené. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si od nás jednou za čas vyžádá nějaký náhodný úryvek vysílání – třeba dva dny – my jim ho pošleme a oni zkoumají, zda to vyvážené je. Zatím nikdy neshledali, že by to vyvážené nebylo.
KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG
Samozřejmě, a to je jako u České televize, ta vládnoucí garnitura toho prostoru má asi trochu více, protože jsou její kroky bedlivěji pozorovány. O premiérovi Andreji Babišovi se také mluví více než o opozici, protože má ty rozhodovací pravomoce. Ze zákona ale ten prostor musí dostat všichni.
V Ostravě vedle vás regionální zpravodajství vyrábí ještě Česká televize, která zde má studio, a internetová televize Fabex. Jak tady vedle sebe dokáže fungovat tolik regionálních televizí?
Upřímně nevím. S Fabexem se ale nechceme v podstatě ani srovnávat. Jejich sledovanost je nesrovnatelná s naší. Jejich klienti navíc přechází k nám.
Proč?
Kdekdo totiž dokáže reportáž vyrobit, teď neřeším, v jaké kvalitě, ale nejtěžší a nejdražší je dostat ji k divákovi. To my díky propojení televizního vysílání, internetu a sociálních sítí a stálé sledovanosti dokážeme. To je obecně velký omyl radnic, které si nechávají pořady jen vyrobit, nebo si je dokonce vyrábí samy. Koupí si kameru a myslí si, že si to natočí, dají na YouTube a lidé to budou sledovat. To je ale nesmysl. Tam to uvidí třeba 60 lidí, což je po čertech málo a asi se nevyplatí za tu práci vůbec platit.
Investigativa je pro nás moc drahá
Spolupracujete tedy s městy a krajem tak, že jim vytváříte pořady a následně je zahrnujete do vašeho vysílání. Funguje na televizi Polar ale i nějaká kritická žurnalistika?
V tom my nevidíme potenciál zvýšení sledovanosti. Máme ale spoustu tématických pořadů.
Jaká je tedy představa vaší televize o žurnalistice?
Chceme být pro diváka užiteční a informačně bohatí. Nehodláme vyhledávat konflikty, nechceme dělat bulvár, věnujeme se třeba ekologii nebo sociálním tématům.
Nemůžete ale v tom případě sloužit vládnoucímu establishmentu?
Tak máme tady jiné servery, například vás, které tuto žurnalistiku dělají. Na mediálním trhu přeci nemusí všichni dělat všechno. Nás zajímá to, co je užitečné přímo pro lidi.
Říkal jste, že by vám to nezvýšilo sledovanost. Takže si myslíte, že po kritické žurnalistice v Moravskoslezském kraji není poptávka?
Dělají to jiní.
Ale to, co dělá město a kraj, si vládnoucí politici často zpropagují sami, například radničními listy…
Proč by nemohla být televize, která je užitečná a ukazuje hezké věci? Kdyby to dělaly jen radniční listy, tak bychom o tom dění věděli z článku, ale už bychom neviděli, kdo jsou ti lidé a jak mluví. Tomu pozitivnímu se nikdo nevěnuje, a to je ta díra, kterou chceme zaplnit. Diváci mají asi dost toho, že někde nějaká celebrita něco udělala.
Tomu rozumím, ale kritická žurnalistika a bulvár jsou přeci dvě odlišné věci. Mám na mysli třeba informování o pochybných městských zakázkách nebo rozkrývání vazeb místních firem na politiky. Nevyhýbáte se těmto tématům spíš proto, že jsou daná města velkým finančním zdrojem vaší televize?
Tak bych to neřekl. My třeba pokrýváme jednání zastupitelstev měst. Tam je přeci i opozice. Ale jestli směřujete k investigativní práci, tak to neděláme. Jak říkám, to podle nás není naše role a jsou tady jiná média, která to dělají. Přeci jen je ta investigativní práce i hrozně drahá. Člověka, který jde dlouhodobě po nějakém tématu a je tím nepoužitelný pro jiné věci, si nemůžeme dovolit. Podle mě je to jedna z nejdražších forem žurnalistiky.
Pokud by ostatní média tedy zjistila nějaký problém na místní radnici, tak se mu vaše televize bude věnovat?
My přicházíme se svými tématy a máme pocit, že ostatní opisují od nás. Jsme v první linii a u mnoha mimořádných událostí jsme první, takže to ta další média potom publikují později.
Prima CNN nás neohrožuje
Jak velký je váš tým?
Celý Polar tvoří padesát stálých pracovníků. Z toho máme jedenáct zpravodajských štábů po dvou lidech – kameraman a redaktor. Ti jsou rozmístění v jednotlivých městech kraje, kde mají své redakce. To je pro nás důležité a strategické, protože ti novináři tak znají to své prostředí. Bydlí tam, s těmi lidmi chodí do hospody a ví, co se tam děje. Díky tomu jsme právě u těch mimořádných událostí většinou první. Třeba když došlo k útoku ve Fakultní nemocnici v Ostravě. Pak za námi chodí kolegové z České televize, Novy a dalších s tím, že by potřebovali naše záběry.
Tištěná regionální média teď zmenšují redakce. V tomhle kontextu je překvapivé, že vaše televize dokáže utáhnout 11 dvoučlenných týmů.
Je to těžké, ale je to nutnost. My to nemůžeme dělat od stolu. Pokud to máme dělat pořádně, musíme být na místě a musíme to natočit.
Zaměřujete se na zpravodajství. Nebojíte se konkurence nově vzniklé zpravodajské stanice Prima CNN?
My se fakt zaměřujeme výhradně na lokální zpravodajství, nepokrýváme celostátní témata a politiku. Snažíme se hlavně nedělat bulvár. Nebudeme si zvyšovat sledovanost tím, že budeme poukazovat hlavně na autonehody a požáry. Samozřejmě to tam máme, ale jde o takový obsahový mix, kde to hraje minoritní roli.
Chceme být užiteční a různorodí, aby se místní dozvěděli, co se děje v tom jejich městě. Prima CNN a Česká televize tak například nějak pokrývaly situaci v Karviné v souvislosti s koronavirem, ale zatímco oni říkali, že „v Karviné se děje to a to“, my jsme říkali, že se to děje „u nás“. Máme tady osobní informační zdroje.
Jaká je sledovanost TV Polar?
Sleduje nás v průměru 115 tisíc lidí denně, z toho 75 tisíc přes televizní vysílání, 10 tisíc na našem webu a 30 tisíc lidí denně oslovíme přes Facebook.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Babiš kontra Řezníček. Hodinka nenávisti k České televizi jako výzva k lynči
„Nechte mě domluvit.“ Jak si politici ANO dělají čárky u sledování České televize
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
1 komentář
TV Polar je jen regionální TV, ale trochu mi připomíná ČST v osmdesátých letech. „Samá pozitiva, negativa neexistují“ a pan ředitel se v článku tak trochu vyhýbá otázkám. Prostě na ně odpovědět nechce! To je evidentní. Je poplatný všemu, co mu nese a do křížku nepůjde s nikým, aby mu to neublížilo. Je průhledný a TV Polar si aspoň na chvilku pusťte, je to trochu legranda 🙂 🙂 🙂