Když nepomůže cenzura, prostě to zakážeme. Jak se v Číně reguluje popkultura

Napsal/a Sinopsis 5. srpna 2020
FacebookXPocketE-mail

Popkultura, ať už ta alternativní nebo ta mainstreamová, komerční, masová, vždy pro totalitní režimy představuje určitou hrozbu díky svému společenskému vlivu a subverzivnímu potenciálu. Pro čínský komunistický režim jsou v tomto ohledu nejrizikovější vlivy a trendy přicházející ze zahraničí.

Otevření Číny za Teng Siao-pchinga uvolnilo po letech izolace cestu vlivům nejen ze Západu, ale také z rychleji se demokratizujících zemí východní Asie, zejména Tchaj-wanu, Japonska a Jižní Koreje. Po nástupu ekonomického boomu a s příchodem internetu od 90. let 20. století je pro čínské autority čím dál obtížnější udržet popkulturní proudy a na ně napojená společenská hnutí pod kontrolou. Zatímco v 80. a 90. letech v čínské populární hudbě dominovaly vlivy z Hongkongu a Tchaj-wanu, po roce 2000 se začaly čím dál více prosazovat také trendy popkultury japonské a korejské.

Tažení proti „západním hodnotám“ je stálicí čínské cenzury už od 80. let, stejně jako periodicky se opakující kampaně proti Japonsku, které bylo tradičně již v poválečné ČLR přijímáno značně rozporuplně. Jihokorejská popkultura tak byla dlouho nahlížena jako nejméně kontroverzní, což umožnilo prudký nárůst obliby „korejské vlny“ – zejména K-popu a K-dramatu, který v Číně svým způsobem předznamenal jeho současnou popularitu po celém světě.

Nathanel Amar shrnuje ve svém článku v periodiku Francouzského centra pro výzkum současné Číny China Perspectives cenzurní zásahy na čínské hudební scéně z perspektivy historického a společenského vývoje druhé poloviny 20. století s důrazem na současnou situaci po nástupu prezidenta Si Ťin-pchinga, kdy již cenzura zasahuje i za hranice Číny, od Hollywoodu až po NBA. Amar píše:

„Hudební cenzura může mít různé podoby, od mizení písní a textů na internetu po neudělení víz a zákazy koncertů, zahrnuje však také autocenzuru soukromých firem i jednotlivců z důvodu vlastní ochrany či s vidinou získání většího podílu na trhu.“

Amarův článek primárně mapuje punk-rockovou scénu v posledních deseti letech, kdy alternativní hudební žánry částečně přecházejí k mainstreamu. Jeho zjištění tak lze dobře uplatnit na celý čínský hudební a šířeji i zábavní průmysl, včetně komerční populární hudby. U té cenzura probíhá daleko skrytěji než u alternativních subkultur a ještě silněji podléhá kooptaci a vytěžování popularity celebrit a influencerů. Pozornost médií v minulých letech vzbudily zejména cenzurní zásahy zaměřené na široce oblíbený čínský hip-hop a rap (čínsky často souhrnně označované výrazem si-cha, což je fonetický přepis anglického hip-hop), tedy žánry, jejichž kořeny tkví v afro-americké kultuře a které v sobě z podstaty nesou společensky subverzivní potenciál. Prudký nárůst obliby těchto žánrů mezi čínskou mládeží také vedl k nedávným pokusům o kooptaci některých mladých umělců a využití žánru jako nástroje oficiální propagandy.

„Pornografická hudba“: Obscénní, zločinná a nemorální

Podle Amara je „případ čínského hip-hopu paradigmatický pro vývoj čínské cenzury v posledních dekádách: jeho status se s časem proměňoval – nejprve se dostal na černou listinu, aby byl posléze kooptován stranou díky své popularitě“. Zpočátku, v 90. letech, šlo o čistě undergroundovou záležitost, do roku 2015 se však hip-hop stal natolik rozšířeným a oblíbeným, že se ministerstvo kultury rozhodlo proti žánru jako takovému zakročit a zakázalo na 120 písní s odůvodněním, že jsou „obscénní, násilné, zločinné a nemorální“ (tj. spadají do kategorie „pornografické hudby“ chuang-se jin-jüe). Šlo o songy umělců nejen z ČLR, ale také Hongkongu a Tchaj-wanu.

Už o dva roky později ale hip-hop a rap začaly znovu ovládat významnou část čínské populární hudební scény, když portál iQiyi uvedl talentovou soutěž Rap of China (dosl. „v Číně je hip-hop“ – Čung-kuo jou si-cha), jejíž první série se těšila neuvěřitelným 2,68 miliardám zhlédnutí. Mezi porotci zasedla ostatně jedna z největších mladých hvězd sinofonní popmusic, čínsko-kanadský zpěvák Kris Wu (Wu I-fan), který se rekrutoval z jihokorejské chlapecké skupiny EXO.

Velký hip-hop vpřed

Oficiální reakce byla nejprve restriktivní – v lednu 2018 SAPPRFT (hlavní regulační orgán, který v letech 2013-2018 fungoval jako souhrnný úřad pro média, tisk, rozhlas, televizi a film) zakázal, aby se v televizních vystoupeních objevovali „představitelé hip hopu a jeho subkultur“, jakož i „tetovaní jedinci“. Tyto informace nikdy nebyly oficiálně potvrzeny, což ovšem není nic neobvyklého, protože podobné „direktivy“ jsou často interní. Podobně nikdy nebyl oficiálně vyhlášen zákaz jihokorejské popkultury, což ale nijak nebránilo jeho uplatňování poté, co Jižní Korea uzavřela s USA dohodu o vybudování protiraketového radaru THAAD, ke značné škodě korejského zábavního průmyslu, jenž se v posledních letech orientuje právě na perspektivní a rychle rostoucí čínský trh.

„Zákaz hip-hopu“ (a rapu) však neměl dlouhé trvání, většina populárních umělců se brzy vrátila na scénu, přičemž někteří se podvolili tlaku strany a zapojili vlastenecká a socialistická témata – jako např. rapper Čou Jen, známý pod pseudonymem GAI se svou písní „Velká zeď“ (Wan-li čchang-čcheng), již produkoval přední čínský výrobce sportovního oblečení Lining. Skladba se ovšem stala na internetu velkým propadákem.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


 

Podle Amara „…má strana tendenci kooptovat hip-hopery za účelem šíření specifických sdělení mezi mladou generací, což je mnohem sofistikovanější nástroj než cenzura“. Příkladem takového využití je nacionalistická rapová skupina z Čcheng-tu CD-Rev (číns. Tchien-fu š‘-pien), již sponzoruje čínský Svaz komunistické mládeže, nebo mladý student Su Chan, který ve své rapové písni oslavoval „Dvě zasedání“ čínské komunistické strany. Také jeho vystoupení se nicméně na internetu stalo terčem všeobecného posměchu.

Smazáno z Apple Music

Cenzura v hudebním světě je mnohem nenápadnější než v jiných oblastech – v médiích a na sociálních sítích, ve filmu či v literatuře – i zde se však v posledních letech stupňuje. Například koncem roku 2018 byly znovu cenzurovány a ze streamovacích platforem odstraněny písně legendárního čínského rockera Cchuej Ťiena, jehož známá skladba „Rudý šátek“ (I kchuaj chung pu) je aluzí na masakr studentů na náměstí Nebeského klidu v roce 1989. Cenzurován byl opět po více než 20 letech, během kterých mohl částečně umělecky působit a výjimečně i vystupovat. Asi nejvýraznějším případem cenzury hudby je však zmizení oblíbeného písničkáře jménem Li Č‘ na jaře 2019.

Cenzura se – podobně, jako je tomu například i filmové a televizní produkce – netýká jen čínských umělců. Jak zmiňuje i Amar, dokonce platforma Apple Music stáhla v loňském roce ze svého čínského obchodu písně hongkongských zpěváků, kteří podpořili protestní hnutí (nejznámější z nich je Denise Ho). Cenzurována je v ČLR také píseň z muzikálu Les Misérables „Do you hear the people sing“, jež se jednu chvíli stala jakousi hymnou demonstrantů.

Čínská cenzura zatím dělá těžkou hlavu především umělcům z Hongkongu a Tchaj-wanu, jimž stačí často drobný „přešlap“, aby byli z ČLR nadobro „vykázáni“. Zcela bezprecedentní je ovšem výše zmíněný zákaz celé korejské popkultury. Od léta 2016 byla zrušena prakticky všechna vystoupení korejských umělců i skupin v Číně a neodvysílaly se ani již natočené čínské seriály, v nichž vystupovaly korejské hvězdy.

Vyčištění a projasnění

Byla to ostatně právě korejská popkultura, která do Číny přinesla – nebo alespoň napomohla vzniku – „toxických“ fanouškovských (respektive fanynkovských) skupin, jež ohrožují nejen lukrativní byznys na internetu, ale i celkovou atmosféru, a s nimiž se nyní vláda rozhodla rovněž zatočit. 13. července vydala Čínská státní internetová a informační správa „Oznámení o implementaci opatření zaměřených na ‚vyčištění‘ prostředí na internetu pro nezletilé během letních prázdnin 2020“.

Tato dvouměsíční kampaň na „vyčištění a projasnění“ internetu si má v první řadě posvítit na nezdravý či morálně nebo zdravotně škodlivý internetový obsah, nadměrné hraní her, odstavec 6 pak přímo zmiňuje „bezmezné (pro)následování celebrit“ a „fanouškovské skupiny“. Jejich chování mimo jiné odhalily v posledních měsících se kupící skandály kolem mladičké hvězdy jménem Siao Čan. Zmíněný odstavec přímo zakazuje na sociálních sítích a video- či hudebních platformách viditelně zveřejňovat výzvy ke „sbírkám“ či crowdsourcingu ve jménu populárních celebrit či k nákupu jimi inzerovaného často luxusního zboží apod., s cílem odstranit podobné tlaky na nezletilé, stejně jako některé důsledky z tohoto chování vyplývající, např. vzájemné porovnávání se podle výše „daru“ a pozice ve skupině vedoucí v mnoha případech k šikaně, depresím atd.

Jinými slovy, čínský internet a jeho popkulturní trendy, jež jsou velice úzce spjaté se zábavním i spotřebním průmyslem a generují astronomické zisky, se v poslední době začínají vymykat kontrole a „socialistickým hodnotám“. „Nezdravé prostředí“ má neblahý vliv zejména na mladou generaci, což přimělo čínské úřady k přímějšímu pojmenování problému.

Pro čínskou státostranu je klíčové, aby celebrity reprezentovaly a podle potřeby také šířily ty správné hodnoty. Cenzura, regulace a případná kooptace trendů populárních mezi mládeží je nezbytná k tomu, aby si strana udržela svůj vliv a moc. Současný internet a popkulturní trendy tak představují bezprecedentní a klíčovou výzvu pro práci stranických orgánů s novodobými „masami“.

Dobře to vystihuje v závěru Amarova článku zmíněný citát textu zmizelého Li Č’ho: „Lid nepotřebuje svobodu, to je ta nejlepší doba.“ Pro čínský „lid“ v dnešní době svobodu zastupuje luxusní zboží či instantní internetová sláva a komunistická strana bude muset najít s mileniály a Generací Z společnou řeč, aby pro ně ona sama i její hodnoty byly stále dostatečně „cool“.

Kde se to posr***? Chyby Václava Havla
Petr Pithart
Petr Pithart / předseda české vlády 1990–1992
„Od chvíle, kdy Havel přijal kandidaturu na prezidenta, se domácí politice věnoval jen okrajově a udělal v ní řadu chyb nebo opomenutí, o kterých se nevědělo, nechtělo vědět, nemluvilo nebo jen málo.“Petr Pithart
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Tragédie „české cesty“
Petr Pithart
Petr Pithart / předseda české vlády 1990–1992
„Klausova kuponovka byla ,česká cesta‘, bez cizáků, tedy hlavně Germánů, kterým prý Pithartova vláda jde za pár marek na ruku. A kde dnes nacházíme ty, co nás ostouzeli? Na krajní evropské nacionalistické pravici. Klausovi aplaudují sjezdy nahnědlé Alternativy pro Německo...“Petr Pithart
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Havlovi agenti
Jan Urban
Jan Urban / lídr Občanského fóra pro volby 1990
„Na klíčová místa ministrů vnitra a obrany v první Čalfově vládě se v prosinci 1989 dostali agenti vojenské kontrarozvědky Richard Sacher (krycí jméno Filip) a Miroslav Vacek (krycí jméno Srub). Se souhlasem prezidenta Havla, ale za zády Občanského fóra...“Jan Urban
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Havlovi hvězdopravci
Jan Urban
Jan Urban / lídr Občanského fóra pro volby 1990
„Havel prezident byl někdo úplně jiný. Nový Havel měl názor dřív, než kohokoliv vyslechl. Dokonce vydal příkaz: ,Nepouštějte ke mně nikoho se špatnými zprávami.‘ Obklopil se přitakávači a podivnými existencemi, mezi nimiž nechyběli agenti StB nebo hvězdopravci.“Jan Urban
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Nová smlouva s KGB
Jan Urban
Jan Urban / lídr Občanského fóra pro volby 1990
„Koncem února 1990 se na cestě na první státní návštěvu SSSR ministru vnitra Sacherovi v uličce mezi sedadly vysypaly z desek papíry. Když jsem je začal sbírat, najednou jsem měl v ruce připravený text nové tajné dohody s KGB. Hájil se tím, že prezident o tom ví. Havel se odmítl o věci bavit.“Jan Urban
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Soudcokracie
Aleš Rozehnal
Aleš Rozehnal / právník
„Snaha ,zachraňovat státu peníze‘ je buď projevem servility moci soudní k moci výkonné, nebo zřejmě nevědomou známkou jevu, který označujeme jako,soudcokracie‘. Tato tendence je o to nebezpečnější, že soudní moc je státní mocí nejmocnější a nejdůležitější.“Aleš Rozehnal
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Policejně gangsterský stát
Aleš Rozehnal
Aleš Rozehnal / právník
„Četnost případů a úroveň krytí nezákonností ze strany vysokých státních orgánů naznačuje, že se Česko posunulo do úrovně, kterou bychom mohli označit jako policejně gangsterský stát. V něm stát neovládají zločinci, ale je to právě stát, který kontroluje zločineckou infrastrukturu. Ta pak funguje ku prospěchu vyvolených úředních osob a osob pod jejich ochranou.“Aleš Rozehnal
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Rozkradené restituce
Jan Kalvoda
Jan Kalvoda / expolitik a právník
„Lex Schwarzenberg není zdaleka jediným příkladem, kdy český stát za dlouhodobé pomoci tuzemské justice systematicky obíral vlastní občany o jejich majetek. Odpudivou kapitolu polistopadových dějin představují i zemědělské restituce.“Jan Kalvoda
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Republika oligarchů
Ondřej Neumann
Ondřej Neumann / zakladatel HlídacíPes.org
„35 let od listopadu 1989 máme zoligarchizovanou, podinvestovanou ekonomiku, plnou neschopných politiků ve vládě i opozici, kteří nejsou schopni pochopit, jak vypadá ekonomika 21. století. Ti, kteří zde zbohatli, už většinou investují mimo Českou republiku.“Ondřej Neumann
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Privatizace pro vyvolené
Ondřej Neumann
Ondřej Neumann / zakladatel HlídacíPes.org
„Při privatizaci nakonec převážila vize známá z hasičského bálu ve filmu Miloše Formana Hoří, má panenko. Tedy zhasnout, určitý čas počkat a po rozsvícení sálu nechat každému, co si stihl ,zprivatizovat‘. Bohužel, o tom, že se zhasne a nastane ten správný čas, byli informováni jen vyvolení.“Ondřej Neumann
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Zombie českého práva
Tereza Engelová
Tereza Engelová / reportérka HlídacíPes.org
„Lex Schwarzenberg je zombie českého práva. Kauza v sobě spojuje vršící se bezpráví obou totalit minulého století a navazující bezpráví doby polistopadové...“Tereza Engelová
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Dotační feťáci
Robert Břešťan
Robert Břešťan / šéfredaktor HlídacíPes.org
„Peníze od evropských daňových poplatníků byly v mnohém promarněnou příležitostí. Lidé, firmy a vlastně celá tuzemská ekonomika si na ně navíc vytvořili velmi nezdravý návyk. Česko plíživě přešlo z tržní ekonomiky do ekonomiky silně závislé na dotacích.“Robert Břešťan
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Užiteční idioti Kremlu
Vojtěch Berger
Vojtěch Berger / reportér HlídacíPes.org
„Kauza ,radar v Brdech‘ ukázala Rusku, jak v bývalých středoevropských satelitech může znovu získat vliv. Nasvítila společenské rozložení i ,užitečné idioty‘, kteří se Kremlu můžou hodit v pozdější hybridní válce.“Vojtěch Berger
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Kde se to posr***? Stavitelé „mostů“
Vojtěch Berger
Vojtěch Berger / reportér HlídacíPes.org
„Rusko přitahovalo české prezidenty Klause i Zemana. Sen o Česku jako o mostu mezi Východem a Západem se ale zbortil nejpozději s odhalením ruské účasti v kauze Vrbětice.“Vojtěch Berger
Ukázka z nové knihy HlídacíPes.org„České průšvihy 1989–2024“

Publikaci lze získat pouze
jako poděkování za dar
v minimální výši 599 Kč.

Podpořte nezávislou žurnalistiku!
Kniha České průšvihy 1989–2024
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)