Jan Urban: Projevy kolektivní slepoty, neznalost historie a česká hysterie
KOMENTÁŘ. Blouznivé slavjanofilství, pošetilá víra v jakousi nadřazenost první republiky nad okolním světem, masové vytržení nad totalitním komunismem, stejně jako nad fantomem tržní ekonomiky bez přívlastků nebo víra ve stále hysteričtější pseudovůdce současné doby – to všechno jsou projevy stejné kolektivní slepoty a nedostatku sebedůvěry.
Jen hlupák ale může beze studu vydávat nevědomost za názor. V jednadvacátém století a s vraždící putinovskou diktaturou nedaleko je to už na pováženou. Dokážeme se někdy poučit?
Živá diskuze pod článkem „Češi se dojímají Wintonem. Sami se v té době zachovali velmi zbaběle“ prozradila zjevnou neznalost historie vlastního společenství.
A také, přes všechna dnes už známá fakta a souvislosti, přetrvávající pocit, že v Mnichově údajně zrazený stát už nemohl vůbec nic dělat.
Z toho prý plyne naše nemohoucnost a nevina, jaksi osudově patřící k oběti. Jakoby nikoho nezajímalo, že je to lež, a to od samého počátku.
Mnichov jako pouhá výmluva
Dokumenty, publikované po roce 1989, prokazují, že prezident Edvard Beneš, bez konzultací s vládou a parlamentem, vyslal v září 1938 do Paříže ministra Nečase, aby důvěrně sdělil francouzské a britské vládě, že je připraven odevzdat hitlerovské Říši část území Sudet s více než milionem obyvatel.
Žádal, aby tento plán a nátlak na Prahu přišel od spojenců, aby, řekněme lidově, on sám „byl z obliga“.
Tento Benešův protiústavní manévr – z pohledu tehdejší ústavy šlo o čistou velezradu – otevřel cestu k Mnichovu. Proč by spojenci měli bojovat za stát, který předem ohlašoval kapitulaci?
Nic nevysvětlí, proč advokátní a lékařská komora už na podzim 1938, tedy dávno před okupací, vyloučily svoje židovské členy jen na základě jejich rasové příslušnosti.
Mnichov je dodnes pouhá výmluva za nedůstojné zhroucení československého státu – a především, a to je nutné zdůraznit, jeho společnosti. Mohl ale jednat jinak?
Dne 9. dubna 1940 bylo vojensky napadeno pětimilionové Dánsko. Nacistické agresi se vojensky dokázalo bránit pouhých šest hodin. Kapitulovalo čestně a uchovalo si proto vládu i podstatu právního státu. Především si však uchovalo hrdost a slušnost.
V září 1943 vysoký nacistický diplomat Georg Ferdinand Duckwitz dánským sociálním demokratům prozradil, že za čtyři dny budou všichni dánští Židé zadrženi, převezeni na připravené lodě u pobřeží a odvezeni do koncentračních táborů na území dnešního Polska.
Během dvaceti čtyř hodin se k záchraně osmi tisíc dánských židovských spoluobčanů zvedla celá společnost – od krále až po poslední rybáře. Protestovaly společenské organizace, právníci, lékaři, královský dvůr – a mezitím se rozjel nikým nekoordinovaný proud pomoci, který dokázal přes sedm tisíc lidí propašovat na lodích a v nákladních vlacích do neutrálního Švédska.
Rybáři si za riskantní cestu nechali platit, ale velká většina nákladů byla uhrazena z darů a sbírek. Čtyři sta šedesát čtyři nakonec zadržených dánských Židů nacisté převezli do českého Terezína, kde zůstali téměř až do konce války. Král a dánský Červený kříž trvali na možnosti zasílat jim dopisy a potravinové balíky.
Tato celospolečenská solidarita dokázala zachránit za války devadesát devět procent dánských Židů. Srovnejme si to. Ze sto dvaceti tisíc českých Židů před vznikem Protektorátu válku přežily jen jednotky tisíc.
Židé ven ze státních služeb
Svoje židovské spoluobčany po celou dobu války a bez ohledu na nacistický nátlak chránilo Norsko, Finsko, ale i fašistické Španělsko. Maďarsko s Itálií se podrobily až po nacistické okupaci ke konci války. Antisemitismus československého státu i velké části společnosti přímo explodoval bezprostředně po Mnichovu, kdy ještě byl čas na slušnost a solidaritu.
Prezident Edvard Beneš nepochopil, že ve chvíli porážky od něj země čeká politický a mravní příklad. Jeho zodpovědností bylo zůstat a být oním příkladem, tak jak to udělala řada hlav nacisty okupovaných států.
On ale utekl před tou nejdůležitější zodpovědností, aby stejně naivně jako autoritářsky vykládal, že válka bude trvat jen pár měsíců. Stejně naivně a autoritářsky pak svoji vlast brzy uvrhl do Stalinova područí.
Jak to, že mu dokázalo oponovat tak málo lidí, především ze skupiny armádního generála Lva Prchaly, kterého pomstychtivý Beneš raději nechal degradovat na vojína? Armáda demokratické České republiky se ho dodnes neodvážila rehabilitovat.
Nic nevysvětlí, proč advokátní a lékařská komora už na podzim 1938, tedy dávno před okupací, vyloučily svoje židovské členy jen na základě jejich rasové příslušnosti.
Stačilo lhát o návratu demokracie, prohlásit diktaturu za národní revoluci, a jako vždy v podobných případech nasadit cenzuru.
Dánové a jejich společenské organizace, včetně advokátů a lékařů, se pod okupací za svoje židovské spoluobčany razantně postavili i svědomím všech rizik. Druhorepubliková vláda celé dva měsíce před okupací sama vyloučila všechny Židy ze státních služeb.
A má vůbec ještě cenu připomínat čistě české protektorátní romské koncentráky v Letech a v Hodoníně?
Nebo snad lze zapomenout na zločin české protektorátní vlády, která pro vězněné české Židy v Terezíně nehnula ani prstem a naopak souhlasila s účastí českého četnictva na ostraze ghetta?
Nebo na to, jak vláda Slovenského štátu v roce 1942 dokonce dobrovolně přispívala na transporty slovenských Židů do Osvětimi?
Zbavit se nepravd o minulosti
Přiznejme si to už konečně. Češi (Slováci, Poláci, Maďaři a mnozí další) na rozdíl od občanů statečnějších národů nebránili za války svoje židovské spoluobčany, stejně jako po válce nebránili ty německé a opět židovské, neprotestovali, když Edvard Beneš, Ludvík Svoboda a komunistické spiknutí v armádě a bezpečnostních složkách od jara 1945 vyhazovali důstojníky a letce ze západní fronty a rozpouštěli jejich jednotky, nebo když prezident přes svaté sliby okamžitě po konci války zlikvidoval vedení domácího odboje a zapřel celý odboj sudetoněmecký.
Stačilo lhát o návratu demokracie, prohlásit diktaturu za národní revoluci, a jako vždy v podobných případech nasadit cenzuru.
Nic z toho nesnižuje statečnost a sebeobětování mnoha tisíc vlastenců, kteří v domácím odboji nebo v zahraničních jednotkách bojovali za sen o neexistující demokratické vlasti.
Naše důstojnost je zkoušena v ponížení porážky. Sebedůvěra společenství vzniká a závisí na této důstojnosti a z ní vyrůstající solidarity.
Pro rozhodující část Čechů, Slováků, Poláků a Maďarů pojem spoluobčan nic neznamenal. Sami nebyli občany, ale zůstali spíše pasívními otroky. Stejně pak přijali s nadšením komunistickou diktaturu, asociální naivitu „ekonomické reformy“ devadesátých let i „protikorupční kampaně“ Miloše Zemana a Andreje Babiše. Je nejvyšší čas zbavit se nepravd o minulosti.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Když Krkonoše připomínaly polomrtvou ještěrku bez ocásku a přežily svou smrt
„Underground pro mě znamená žít mimo struktury,“ říká fotograf Jan Ságl
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
86 komentářů
Co nám to chce Urban zase vtloukat do hlavy ? Že se máme stydět sami za sebe,že první naše starost po křivdě které v dějinách nebylo rovno měli jsme se starat o Židy a ne o sebe ?
Pane Urban,se Židy měli naši předci mizernou zkušenost ,celé dělnické hnutí 19. století bylo vlastně hnutí proti Židům.Nepřipomínáme to,odpouštíme všem,i Němcům i Rusům ,protože se žije dopředu ne dozadu ,což byste měl jako právník vědět-Proxima viventur.
Fuj!
Pro svá nicneříkající a hloupá tvrzení jsi nepředložil žádný konkrétní důkaz. Tvoje neznalost historie je neuvěřitelná.
Hloupost a lež je taková „Česká“ tradice.
Nevzpomínám si,že bych vám dovolil abyste mi tykal.To jsou způsoby fízlů bývalého režimu.
Opět těžká neznalost.
Nejen fízlů, ale tykali si všichni soudruzi a též drtivá většina starších běžně tykala mladším. Co si pamatuji.
Za tu rasisticko-nacistickou, neobčanskou odpornost, kterou jsi napsal ve svém příspěvku je tykání skoro odměnou.
Zpolíčkování otevřenou dlaní i hřbetem ruky by bylo zaslouženou odměnou za napsané.
Urbanová neúplná pravda. Většina národa byla proti Benešovým tajným domluvám a přijetí Mnichovského diktátu.
. září se uskutečnila generální stávka[zdroj?], jejímž výsledkem byl pád Hodžovy vlády a nastolení úřednické vlády vedené generálem Janem Syrovým.[42] Henleinovcům se podařilo obsadit celý Varnsdorf a zbytek Šluknovského výběžku.[zdroj?] Ve dnech 22. a 23. září Chamberlain znovu jednal s Hitlerem, tentokrát v Bad Godesbergu.[42] Hitler žádal také splnění územních nároků Polska a Maďarska.[zdroj?] Německý ministr financí Lutz Schwerin von Krosigk napsal Hitlerovi dopis, ve kterém ho varoval, že Německo není připraveno na válku na dvou frontách; tento názor podpořila celá řada generálů.[42]
23. září Československé jednotky znovu dobyly Šluknovsko, proti povstalcům podporovaným jednotkami SA a SS nastoupily dva prapory pěchoty s podporou útočné vozby.[zdroj?] Vlády Spojeného království a Francie změnily svůj postoj a doporučily Československu mobilizovat.[42] Ve 22:15 československá vláda vyhlásila všeobecnou mobilizaci.[42]
Jaká většina národa? Kterého národa?
Československo vzniklo jako umělý slepenec na lži o konfederaci a centrální „Čecháčkové“ utiskovali všechny ostatní menšiny v „jejich“ státě.
Zašel bych dál do minulosti.
V roce 1935 se konaly poslední svobodné volby v Československu.
Centrální Čecháčkové udělali maximum, aby potlačili vliv národnostních menšin v pohraničí, které získali při umělém vytvoření Československa v roce 1918.
Nejvíce hlasů a vítězem voleb v ČSR se stala Sudetoněmecká strana 15,2%. Čecháčkovským povolebním přepočtem ovšem „získala“ o 2 křesla v parlamentu méně, než v pořadí 2. strana agrárníků se 14,3%.
Ani se Němcům v Sudetech nedivím, že nechtěli žít s „českými“ podvodníky a křiváky, kteří už v roce 1919 do nich nechali střílet vojáky „československé“ armády…
A co tedy zabránilo sudetoněmeckým protonáckům aby místo střelby barbarských českých vojáků dali přednost bombardování děly a letadly těch civilizovaných freikorpsů?
V tom máte naprostou pravdu, fakticky to tak je. Jenomže jde právě o to finále.
Jak píšete , vlády Spojeného království předem doporučily Československu mobilizovat, naše armáda skutečně mobilizovala a dokonce zahnala zmíněné povstalce podporované jednotkami zpět do Řiše.
Jenomže. mnichovská dohoda byla i těmito západními mocnostmi dojednána a podepsána až potom 29.září , s okamžitou platností. čs. vláda měla na její přijetí nebo odmítnutí sotva několik hodin rozhodování.
Už 1.10.1938 přesně ve 14:00, začalo obsazování Sudet německou armádou, kterému by se musela čs. armáda postavit , kdyby dostala pokyn od vlády, nebo ne.
Jenomže, je nutno doplnit tu jednu závažnou informaci naše armáda vůbec nebyla schopná bránit naší republiku sama. Celá ta koncepce obrany státu naší armádou byla od začátku postavena na spojenecké smlouvě s Francií.
Tudíž, kdy nás Francie -až při tom podpisu Mnichovské dohody 29.září podrazila, tak aj generál Syrový, který byl v té době dokonce premiérem, mohl s čistým svědomím vládě aj prezidentovi Benešovi říct , že celá naše slavná armáda, kterou jsme nákladně budovali, je bez té podpory Francie, nedostačující. Sice jsme se mohli nějaký čas bránit tak zoufale jako o rok později Poláci, ale asi s podobným výsledkem..
Pokud by nás Němci nezlikvidovali hned, a to se jim opravdu nemuselo podařit, asi by velení armády provedlo v Německu protinacistický puč. Tohle je výsledek šetření Norimberského tribunálu.
Obrana by neměla smysl tehdy, pokud by „garanti“ Mnichova, Britové a Francouzi, přišli Němcům na pomoc, což se patrně chystalo.
2x Fuj!!
Vážený zřejmě pane,
dlouho jsem váhal, zda na Vaši hloupou a neslušnou poznámku vůbec reagovat. Prokázalo totiž základní neznalost faktů. Československá republika, a před ní desetiletí už i Rakousko Uhersko, byly stavěny na moderním občanském a ne konfesijním principu. Československý občan židovského vyznání či původu byl právně identický s kýmkoliv jiným. Starat jsme se měli o spoluobčany a posuzovat právně leda tak jejich konání z pohledu Ústavy a zákonů státu – ne jako nacisté podle rasy. O dělnickém hnutí 19. století zřejmě moc nevíte. Velkou část jeho vedoucích představitelů tvořili právě Židé. Převažující uvažování „dělnického hnutí“ tehdy vycházelo z „třídního“ – ne rasového – pohledu. A nakonec – mám čest být vzděláním historik, ne právník…
takže pane historiku,nahrazovat mínění tehdejších účastníků míněním současným je ta nejhorší chyba které se v hodnocení historie můžete dopustit. Věci se staly tak jak se staly a bylo to tak z vůle tehdejších Čechů a tedy v kontextu doby správně. Uvědomte si,že lidská práva nebyla známá ani v roce 1945.Tou optikou kterou se dnes na to díváte se na věc tehdy nedíval nikdo. A máte pravdu,že jste mi odpovídat neměl,protože vaše opakované protičeské výklady historie považuji za urážlivé .
proč mám dojem, jakoby potrefená husa se vzdycky ozve….nebo nejste jen nechutnej antisemita?
„Zbavit se nepravd o minulosti“
Zahrňte do své revize pohledu na minulost také dění z roku 1989. Zařazení studenta Šmída do učebnic dějepisu by bylo přínosné a narovnalo by pohled na naše dějiny, jak požadujete.
Zrada spojenců v Mnichově je zrada a poučení do dnešních dnů. Nevěř západu, nevěř spojencům, ti mají své zájmy a klidně tě zradí, když to bude v jejich zájmu. Beneš utekl do VB a měl se výborně, byl to odporný vlastizrádce.
Mám na Beneše stejný názor. Alibistický slaboch.
Poslechněte si včerejší podcast pana prof. Druláka u paní Bobošíkové. Edvardu Benešovi se omluvíte….
… u paní Bobošíkové ??
U té …, co v roce 2008 kandidovala za komouše na prezidentku ČR ?
U té zoufalky, která tolik zoufale touží po nějaké placené funkci ?
On se na ni ještě někdo dívá a poslouchá ji ? 🙂
Toho se Češi nezbaví nikdy, stejně jako se už nevrátí České království.
Dobrý den, jako vždy perfektní a pravdivý článek od pana
Urbana, jen jsem zvědav, kdy náš parlament zruší
zákon — prezident Beneš se zasloušil o stát —
Tento výsměch měl být již dávno zrušen!
Ukazuje se, jaký měl přehled a pravdu, o soudu s prezidentem Benešem v Haagu, kterou řekl kníže Schwarzenberg, v klání s Milošem Zemanem!
Díky za komentář , naprosto souzním. Jana Urbana znám
ještě když učíval v Prachaticích. Nikoliv osobně , ale vím
jak se zachoval po vyhození ze školství. Takže žvásty a urážky lidí , kteří ještě nebyli na světě , nebo tiše kolaborovali s režimem ho nemohou rozházet. Velice si
ho vážím , je jen škoda , že takových Urbanů není v Česku
více.
Václavík Prachatice
https://necyklopedie.org/wiki/Edvard_Bene%C5%A1#Edvard_Bene%C5%A1_se_zaslou%C5%BEil_o_st%C3%A1t
Dobrý den, vážený pane Urbane,
„čistě český koncentrák“ – v Liberci? Tedy na území říšské župy Sudety? To jistě bude nějaký „drobný“ omyl z roztržitosti, že?
Šlo o tábory v Rochlici, ano – ale vzniknuvší na podzim 1939, na území říše. S českou správou na rozdíl od Letů a Hodonína neměly nic společného. Kolega Ivan Rous, který tuto skutečnost objevil a popsal, by z vaší dezinterpretace opravdu radost neměl.
Prosím opravte si to a zkuste v tom spravedlivém rozhořčení nad českou malostí takovéto boty neopakovat, děkuji.
Vážený pane Ducháčku,
děkuji Vám za upřesnění. Omluvte moje přehlédnutí. Ty tábory kolem Liberce byly údajně celkem čtyři a byly pod správou říšských orgánů.
Skvělý článek…
Nejen skvělý, ale i velice potřebný !
Ano, západní historikové si to pěkně zpracovávají, popularizují, tak se to pak snadno a rychle odpapouškuje. Zpracovat to, to je práce a ti si u nás normalizovaní lidé, kteří učí na školách a působí v akadeniích, odvykli. K čemu popularizace poznatků, když to můžeme převzít už hotové ze západu nebo východu.
Doporučuji přečíst debatu na seznam.cz pod článkem o nějakém Havlovi … divím se, že pravdu o venouškovi pustili, tady by byl problém
Doporučuji nezaměňovat realitu s komunistickou žumpou.
Dobře napsáno, bohužel je to smutné čtení. A s ohledem na přetrvávající absenci soudné kolektivní paměti a racionálního kritického myšlení nelze do budoucna rozhodně podléhat nějakému přehnanému optimismu.
Asi příliš mnoho z nás ve škole života, morálky a hodnot hodně často chybělo, takže si to budeme muset opět ještě znovu zopakovat. A možná i vícekrát.
Jsme co jsme a je to vidět i dnes. Obávám se, že se podobné věci budou opakovat, je to slyšet jak to šumí v národě , to není naše válka, co je nám do Ukrajiny apod. Určitá část občanů bez mrknutí oka udá svého souseda a bude spolupracovat s nepřítelem.. Jsme Češi a to bohužel vůbec nic neznamená..
Čistě český romský tábor v Liberci? Liberec , jako hlavní město Sudetengau, opravdu nebyl v Protektorátě.
Naštěstí nikoliv.
Jak se lze totiž dočíst třeba zde (článek už z roku 2011)
https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/polemika-jak-to-bylo-s-necasovou-misi.A110427_235104_p_spolecnost_wag
tak to vůbec nebyl nějaký nový velezrádný plán Beneše v roce 1938, o téhle možnosti uvažovali už Masaryk a Grégr ještě za c.k. Jak se lze v odkazu dočíst, šlo by o vzdání se několika výběžků, ovšem to podstatné – skutečně s odchodem početné německé menšiny. Čím by se ale naopak situace v ČR stabilizovala. Jenomže k tomu nedošlo, a ta zmíněná Nečasova mise v roce 1938 byl v podstatě jen zoufalý Benešův pokus, jak odvrátit Hitlerův požadavek na TŘETINU našeho území. Samozřejmě že marný, o tohle přece Hitler nestál.
Pan Urban má samozřejmě pravdu v tom, že český parlament tehdy nehlasoval, což nebyla ani tak Benešova finta fň. Ono už nebylo o čem, jednat a hlasovat nacisté napochodovali do Sudet už pár desítek hodin po podpisu v Mnichově.
Že o tom mluvíme, ono by možná neškodilo, kdyby se podrobnostem Mnichova a následných událostí věnovalo každoročně tolik času, jako se každoročně věnuje výročí ruské okupace 1968.
Pokud nás má historie něčemu naučit.
Btw – poměrně zajímavé je porovnání s Dánskem. Jak jistě pan Urban ví, tak k veřejným demonstracím proti Němcům u nás došlo už na podzim 1939 a že je Němci brutálně potlačili. lze snadno dohledat pod heslem 17.listopad -ale pozor, 1939..
Proč byl přístup nacistů v Dánsku jiný, lze spekulovat z historických důvodů. Germánské kmeny, na které se odkazovala nacistická ideologie, totiž původem pocházeli „..z území dnešního severního Německa, jižního Norska, Dánska a Švédska.“..Takže k Dánům měli Němci mnohem lepší vztahy, než k slovanským národům..
Přesně!!!
To je asi nejlepší komentář k tématu. Nejsem historik, proto mohu komentovat pouze dle načtených knih. Vztah Čechů (včetně obrozených Čechů) byl prý poznamenán tím, že si židé nedali v 18. století česká příjmení, ale německá. A hlásili se k německé národnosti. A ještě ke všemu se z hadrářů stali vzdělanými a bohatými personami. A „jinde“ jsem četla, že za naším přizdisráčstvím byla zkušenost ze staletého boje o uznání v rámci Habsburského domu. Samostatnost jsme získali pouze klamem a vyčůraností.
Jestli bych si jen dovolil – otázka židovské problematiky v jednotlivých etapách vývoje v Evropě se dá popisovat složitě, ale existuje jedno obecné vysvětlení
1. Po zničení jejich státu (ještě v době antického Říma), se Židé rozešli po okolních státech a žili po 2000 let v exodu jako trpění a ponižovaní páriové-
2. Některým jejich elitám se sice dařilo etablovat se v oblastech finančnictví Což jim poskytovalo určitou ekonomickou spoluúčast na společnosti, včetně i jejich inteligence, ochotné se na vývoji té společnosti podílet.
3) JENOMŽE , právě tohle záleželo na tom, jak se v té době a v tom státu dodržovala občanská práva vůbec. Pokud se ta začala jakkoliv omezovat, byli Židé i se svými elitami pokaždé na prvním místě každého blacklistu.
Takže , pokud budeme mapovat velice složitý vývoj Evropy, ještě během 19. i 20. století, výsledek v tomto bude podobný.
Ale pokud se týče toho závěrečného odstavce ohledně českého národa, to už je tak zjednodušený načtený pohled.že se dá ale taky poměrně snadno popřít.
Rakouská říše se po 1.světové rozpadla a zanikla, sami Rakušané si vyhlásili republiku.
A zájemců o rozparcelování i našeho území bylo i ze zahraničí dost.
Nacionální rakouští Němci se pokoušeli v té době založit nový stát Německé Rakousko, který už tehdy měl obsahovat i české Sudety Maďaři chtěli anektovat Slovensko, Poláci by se postarali o sever ..A že o tom mluvíme, i ruští bolševici se už tehdy pokoušeli o vývoz revoluce do okolních států.
Takže nebýt toho že naši politici ten stát založili (i třeba s některými chybami ), už jsme nemuseli existovat vůbec..
K těm vašim bodům 2 a 3: tahle loajalita vedla k tomu, že pokud režim začal být nenáviděn, tak se s tím automaticky svezl i nárůst antisemitismu.
Je mi líto, všichni sousedé meziválečné ČSR byli nedemokratičtí.
Mimochodem, oni by se i nějací demokrati našli. Jenomže, říkal to pan Baťa, že demokracie je vhodná pro dobu klidu míru a nadbytku.
Zatímco, v případě krize z ní zůstanou – abych použil jeho termín „jen ohlodaně kosti“.. Čímž tedy mínil tu ekonomickou krizi 30.let, ale pro tu politickou, i mezinárodně, to platilo taky..
Opravdu jste názoru, že by k Mnichovu jako takovému jinak nedošlo? Jinak bych nepausalizovala, co se dělo ohledně židovského obyvatelstva zde a jinde. Také mimochodem tam dostali “ avízo „, zde nikoliv. Co odjezd židovských děti a pomník na pražském hl n. ? Antisemitismus zde asi byl, ovšem znáte, jaké to vše tentokrát bylo? Můj dědeček měl židovského šéfa, ředitele banky Union, a pokud mě stále slouží paměť, byli to až nacisté, co ho nutili vybihat stále schody až do smrti.
Pro Českospovenskou republiku bylo zrejme 3,5 milionů Němců v Sudetech obrovským mocenským problémem: bylo jich moc a dožadovali se adekvátního podílu na moci. V době vzniku Československa bylo Němců více,než Slováků a myslím,že situace o 2 dekády později vypadala přibližně stejně. Beneš předvídal,že bude muset čelit nacionalistům, separatistům, kteří masově, a ještě více nekriticky než v Německu zacinali propadat kouzlu autoritářství kancléře Hitlera, militarismu, řádu, velkým plánům… Domníval se, že pokud diplomaticky uplete tohle gesto, tak ukonejší Hitlera a západní velmoce to posvětí,záležitost Československa tím bude pro všechny vyřešena a 2,5 miliony zbytek Němců zde už lépe zpacifikujeme, když té militantní uřvané části sebereme argument a umožníme jim naplnění svých tužeb. Leč tento plán nevyšel. Hitler mel již zřejmě u velmocí obslapnuto odsouhlasení mnohem většího sousta, a velmoci chtěly mít především klid a naivně doufaly,že upřednostněním Hitlerova plánu před Benešovým si ho zajistí. Hitler se ovšem domluvit nechtěl: ani s Benešem, ani s velmocemi. Naopak to byli velmoci, ne Beneš, kdo říkal,že u Sudet a Československa se Hiter nezastaví. Tomu mnozí nevěřili ani v březnu 1939, a to už bylo i po anšlusu Rakouska. Teprve při napadení Polska v září 1939 jim to na západě došlo. Co se týče Židů: pro Dánsko bylo snadné poslat 7 tis Židů k sousedům, kteří je navíc ochotně přijali. Po Mnichovu se žádné transporty nekonaly, zadny koncentrák neexistoval. Teprve za protektorátu, ovšem kam by mohl Hácha ne 7, ale 120 tisíc Židů poslat? A jak?Protektorát Čechy a Morava byl obklíčen Německem spojeným s Rakouskem, Slovensky stát se odtrhl a přihlásil se k fašismu, mimochodem zřejmě proto aby předešel tomu, že se ho zmocní a úplně zruší Maďaři, nebo Madari ve spolupráci s Němci (proto se k té kolaboraci odhodlali) a na severovýchodě obsažené Polsko. Takova byla situace roku 1939. Kam a jak by asi Židy poslal pan Urban? Benesova vláda by v protektorátním Československu existovat nemohla, musela by kapitulovat, všichni by skončili na popravišti a tolik intelektuálních politických elit jsme neměli, aby pak odpracovaly všechnu tu diplomatickou práci, kterou Beneš s Janem Masarykem odpracoval v zahranici. Bez jejich práce by totiž vůbec po válce k žádné obnově Československa nedošlo, ty věci se ani zdaleka neudelaji automaticky a samy. Mel to snad Beneš nechat v režii Gottwalda a komunistů, kteří utekli do Moskvy? To bychom se leda dočkali rovnou připojení k SSSR. Komunisticke vládní politiky v exilu v Moskvě Urban pro jistotu nezmiňuje a nehaní. A že 2 měsíce před Mnichovem v Československu vyhodili Židy ze státní správy? Pokud Beneš nabízel Hitlerovi dohodu a odstoupení části Sudet s 1 milionem Němců, snažil se zřejmě udělat všechno možné, aby Hitlera neprovokoval. Doufal, že to uhraje, že to uhraji hlavně velmoci velmoci a že si tu budeme tak nějak žít po svém, dokud Hitlera v Německu někdo neodkrágluje. V žádné okupované nebo fasusticke evropské zemi nebyli Židé ve státních funkcích. Ani v jediné. Jenom v Británii, která s pomocí USA, ale i třeba našich letců okupována nebyla. Mimochodem právě proto zrovna tam Beneš byl. Obviňovat Beneše a prvorepublikovou vládu, kde seděl sionista Jan Masaryk z antisemitismu je naprosté ignorantstvi p. Urbana. To může vykládat leda lidem, co s dějepisem skončili na gymnáziu…
Děkuji, že jste si dal práci a napsal skvělý komentář s vysvětlením. Opravdu skvělé.
To se Urbanovi líbit nebude.
Levobočka TGM s jeho 2. poradci z USA byl Česku čert dlužen. Stejně za staříčka vládli tito bráši s manželkou TGM. Ten se chtěl vrátit ke klidu do USA o nějaké Československo nestál … Nedávno pořad v rozhlase kdo vlastně vládl … poněvadž TGM českým ministrům nevěřil
1/ Československo vzniklo jako umělý slepenec národností, když TGM s Benešem obelhali ostatní národnosti se slibem konfederace, který nikdy nedodrželi.
2/ JIž v roce 1919 „československá“ armáda střílela do neozbrojených obyvatel v Sudetech, kteří chtěli volit s Rakouskem. („Sudetské demonstrace 4.března 1919“)
3/ Centrální „Čecháčkové“ z vysoka kašlali na potřeby pohraničních oblastí, proto sudetští Němci používali k životu raději německé půjčky a vstřícnou politiku Německa.
4/ Čecháčkové „vymysleli“ volební systém, kde byly potlačeny všechny národnostní menšiny žijící v pohraničí.
5/ Volby 1935 v Československu. Vítězná Sudetoněmecká strana (15,2%)
získala v parlamentu ČSR o 2 křesla méně (!!!), než v pořadí 2. strana agrárníků.
I v dnešní době by něco podobného stačilo k povstání proti „centrální totalitě“.
6/ Z pohledu zahraničí, byli sudetští Němci v Československu skutečnými občany 2.kategorie a jejich volání po sebeurčení mělo reáílný základ…
„Volební geometrie“ se provádí zcela běžně i ve státech, jako jsou USA. I v současnosti.
Němci měli stejná práva jako Češi či Čechoslováci, jen přestali být Čechům nadřazeni a jejich řeč přestala být jediným povoleným úředním jazykem. Němci nwjsou schopni spolužití s jinými národy jako rovný s rovným, a to stojí za většinou zločinů, kterých se v historii dopustili (vč. holokaustu).
Když už jste zmínil tu vaši „nadřazenost“… 🙂
Já vnímám tu přirozenou s elitami, jako vzory.
Výsledky nejlépe ukazují, jak na tom kdo je s kvalitou „národa“ a obyvatel:
„GDP per capita 2023“
9. USA – 80,412 USD,
14. Rakousko – 69,069 USD
18. Německo – 66,038 USD
38. ČR – 49,025 USD …
Čecháčkové vyměnili německý (rakouský) vzor za ruský, slovanský a je to všude vidět i dnes. Nakonec Rakousko má dnes skoro o 1/3 vyšší HDP na 1 obyvatele, než ČR a bývalo to v roce 1918 přesně opačně…
🙂 … když většinu firem i na území nově vzniklé ČSR vedli Němci, Rakušané a Židé. Stačí se i v regionálních muzeích podívat do dobových telefonních seznamů. 🙂
Problém je, že Němci byli od samého počátku neloajální menšina a proto nemohl být ani zaveden kantonální systém. Československo muselo po válce část Sudet dobývat, podobně jako jih Slovenska, kam se nahrnuli zbolševizovaní Maďaři a na okupovaném území ustanovili „Slovenskou republiku rad“.
Málo známým faktem je, že hned po uklidnění poměrů byly tisíce německých dětí z pohraničí vyvezeny do vnitrozemí (především Polabí a Haná), kde je tamní sedláci vykrmili z chodících kostřiček na lidi.
Vždy si rád přečtu komentáře Jana Urbana. Ten dnešní předkládá čtenářům k zamyšlení a porovnání statečné chování Dánů a jejich krále po napadení nacistickým Německem, s chováním a počínáním našeho presidenta dr. Beneše. Jaký to diametrální rozdíl! Také záchranná akce pro své židovské spoluobčany byla od Dánů velkorysá a velice úspěšná, zatímco v naší pomnichovské republice (už bez Slovenska) byli zcela ponecháni svému likvidačnímu osudu. Bylo tu jen několik čestných výjimek z řad jednotlivců, kteří se nebáli pod hrozbou odhalení a smrti Židům pomoci, a pak pomoc Nicholase Wintona, který organizoval odjezdy několika vlaků se židovskými dětmi z Prahy do bezpečí.
A kolik procent obyvatelsktva mělo v dánsku německou národnost?
https://en.wikipedia.org/wiki/German_minority_in_Denmark
Jak říkával můj dědeček František, pamětník obou válek a nástupu komunistů v roce 1948 : „Masaryk si hřál na prsou hada – Edvarda Beneše!“ Snad lze jeho mnichovské poraženectví pochopit skrze obavy o národ vzhledem k obrovské vojenské přesile Wermachtu, ale únor 48 mu nikdo neodpáře, stálo nás to 41 let v područí násilnické ruské demagogie.
Typicky urbanovské míchání jablek s hruškami.
Přesnější je porovnávat věci v tom, v čem se liší, než v tom, v čem se podobají.
Dánové a Češi se nacházeli ve zcela jiné situaci.
Dánové, jako Germáni, čili vlastně soukmenovci, v případě ozbrojeného odporu, (ostatně spíše symbolickému) se nemuseli obávat zběsilého útoku na civilní cíle a následného hromadného vraždění podlidí (untermensch) a označení od mocností za viníky konfliktu.
Údajná Benešova velezrada, byl jen zkušební, nijak neautorizovaný balónek, jak by velmoci reagovali na Československý ústupek, jehož výsledkem bylo poznání, že náš spojenec Francie, vlastně žádným spojencem není!
Pracovní tábory v Letech a Hodoníně vznikly původně pro „osoby práce se štítící“ a ocitli se v něm i tuláci a dokonce i opilci, co prochlastali svůj majetek. Časem v něm převážili Cikáni (Rómové, Olahové či Sintové se v té době v Protektorátu nevyskytovali), kteří pracovali na silnici vedoucí kolem Schwarzenbergského Orlického zámku a nebyly to vyhlazovací tábory. Převozy do koncentračních táborů později nařídili Němci (pardon – Nacisti, Němci s tím neměli nic, ale vůbec nic společného).
Prosím o zdroj k textu, že Beneš navrhl spojencům odstoupení pohraničí. S touto informací jsem se ještě nesetkal.
Děkuji
Dovoluji si upozornit na práce historika Jana Cholínského, něco je i na internetu, jinak kniha Mnichovská zrada nebo pražský krach?
Nečesova mise je nejlépe zdokumentována v publikaci Jana Chocholinského “ Mnichovská zrada nebo pražský krach.“ Uvádí, že československý velvyslanec ve Francii Štefan Osuský byl zděšený, když se o Benešově zradě dozvěděl, nepochopil to ani tehdy, když Daladier při zasedání francouzské vlády svým zhořčeným ministrům sdělil, že ultimáta si objednal sám Beneš.
Nečasova mise se tak stala pro Francii a Velkou Británii vítanou záminkou, proč odmítnout vojenskou pomoc Československu. Hitler se ovšem nespokojil s tím, co mu tajně nabídl Beneš, ale zabral i území obývaná německým obyvatelstvem z poloviny, nebo dokonce jen sporadicky.
Článek Beneše vystihuje přesně. Vždy jsem tvrdil, že to byl neschopný darebák a zbabělec.
Ubohé!!!
Děkuju, pane Urbane, moc děkuju za Vaše slova. Snad se konečně o Benešovi začne psát pravda.ji
Je to dost depresivní čtení, ale lhát si do kapsy nikam nevede.
Že Beneš této zemi uškodil je každému, kdo před tím nezavírá oči, už celkem jasné. Ale ta předem avizovaná kapitulace přesahuje ty nejhorší představy.
kazdej socialista je polovicni komunista
a kdyz vime, ze nackove rozpoutali ww2 s kremelskejma komousema, tak se vlastne neni cemu divit
Srovnávat obranu Dánska s obranou ČR je nesmyslné. Nemělo v zádech žádné “sudetské Němce”. Dovede si autor představit z vojenského hlediska obranu území, které je z 80 až 90% osídleno nepřátelským obyvatelstvem, které je z velké části ozbrojeno dodávkami zbraní z nepřátelského Německa, provádí sabotáže a výzvědnou činnost proti vlastnímu státu, ze severu už se klepali nedočkavostí bratři Poláci, až si urvou kus ČR, půlka státu se odtrhne a přidá k nepříteli, ostatně část armády bojovala, byl to boj na Zakarpatské Rusi, kde bránila území proti záboru Maďarska a po odtržení Slovenska už se nemohla vrátit do republiky? Ono se to od klávesnice žvaní, zvláště když se ví, jak to celé dopadlo a autorovi už nehrozí žádné nebezpečí.
Přesně tak!
Beneš byl svině národa, ale přesto ho soudruzi z dnešní politické reprezentace, vyzdvihli jako toho, který se „zasloužil“ o stát…. A to tyhle politiky sami volíme!
Přesně před dvaceti lety dostal se E. Beneš do současného českého zákonodárství tím, že na návrh poslanců KSČ (Jitka Gruntová) a ČSSD (Kartel Šplíchal a Radko Martínek), i přes odpor a zamítnutí Senátu schválil Lex Beneš s jedinou větou: „Edvard Beneš se zasloužil o stát“
Zasloužil se snad i některé dobré funkce neexistujícího stát zvaného Československo. Uvedeným očišťovacím zákonem byly tak smazány všechny činy, kterými Beneš v roce 1945 poškodil obyvatelstvo českých zemí, Slovenska a Podkarpatské Rusi.
Kolektivní slepota nařízená EU, jedině Fico není hluchý a slepý a řekne to na plnou pravdivou slovenskou hubu.
Škoda jen, že máme bojácného a ulhaného premiéra.
Nemuseli bychom se za něj stydět. Teď už ale víme, že naši vojáci půjdou na Ukrajinu, premiér říkal že ne, a to v jeho slovníku znamená ano.
Ať žije nebojácný politik FICO.
Tak to je hustý důkaz neexistence mozku…
Tak konečně někdo napsal pravdu. Možná by stálo za to spočítat, kolik našich občanů jsme vydali k zavraždění (židé+romové+sudetští němci).
U Židů je odhad známý.
Z údajných 360 000 obětí Československa za 2.sv. války bylo asi 270 000 židovských spoluobčanů, kteří se nevrátili z koncentračních táborů.
O Romech se něco málo píše na Wikipedii, nebo např. v Respektu: „Čeští Romové pod hákovým křížem“ https://www.respekt.cz/tydenik/2013/22/cesti-romove-pod-hakovym-krizem
Ze Sudet bylo od května 1945 vyhnáno a okradeno asi 2,9 mil. německých spoluobčanů.
Důsledky jsou myslím dnes velmi zřetelné. Čechoslováci si svým nemorálním chováním vůbec nepomohli, právě naopak. V roce 1918 obelhaní Slováci odešli v roce 1992 a historie po květnu 1945 ukazuje pouze úpadek a žádnou prosperitu, ani dnes v roce 2024, nedosahuje „sláva“ ČR ani po paty Zemím koruny české za dob Rakouska-Uherska.
Rozhoduje pouze a jenom kvalita obyvatelstva.
Odsun byl zcela jistě nemorální, protože Němec za činy, které by Čecha nebo Slováka přivedly na šibenici, byl pouze odsunut.
Uvědomte si laskavě, že protektorát byl zcela ilegální, problematické bylo i přidělení německého občanství Němcům na jeho území a už vůbec Německo nemohlo těmto lidem zrušit občanství československé. Protektorátní Němci, kteří narukovali do německé armády, nebo jiných ozbrojených sil, případně jinak významně podporovali okupanty, mohli po válce dopadnout jako známý „lord Hau – Hau“ (tedy skončit na šibenici). A byli jen odsunuti.
Stejně tak mohli být po válce popraveni všichni Němci, kteří na území protektorátu přišli po 15. 3. 1939. Spoustu z nich, tzv. „uprchlé osadníky z východních území“ by bývalo stačilo vydat sovětům, oni by katovskou práci provedli dobře a rádi a neušetřili by ani děti. Místo toho byli tito lidé buď „divoce“ nebo řádně odsunuti a byl jim zachráněn krk.
Osud sudetských Němců by do jisté míry závisel na tom, co spáchali v době platnosti Mnichovské smlouvy a co po jejím zrušení (nicméně 15. 3. byl natolik fatálním porušením Mnichovské smlouvy, že se dala prohlásit za k tomuto datu padlou, pak by na tom sudeťáci nebyli o mnoho lépe než protektorátní Němci).
Skvělý článek napsaný na základě historických skutečností. Problém tkví však v tom, že ani vznik novodobého státního útvaru Československo nevznikl na demokratických principech národnostní politiky a proto také ta kolektivní slepota československého národa.
To jste vymyslel sám?
Úchvatné!!!
Klobouk dolu pane Urban
Velmi pravdivá analýza české národní povahy. Akorát se mi z toho chce zvracet. Beneš byl opravdu ohyzdná lidská zrůda, zasluhující jenom věčné zatracení stejně jako komunističtí zločinci Svoboda, Gottwald, Zápotocký, Čepička, Kopecký, Husák, Biľak, Štrougal, Adamec a mnozí další. Je strašlivou národní ostudou, že významné pražské nábřeží je dodnes pojmenováno po sovětském bolševickém kolaborantovi a válečném zločinci L. Svobodovi, fuj hnus!
Vámi citovaný zdroj se k Nečasově misi staví poněkud jinak a úplně jinak pak další prameny, které pracují s faktem, že k odtržení pohraničí by došlo skrze plebiscit, který byl mocnostmi preferován.
Mimochodem, ono se sice o možnosti plebiscitu v /ale jen některých) lokalitách píše dokonce přímo v texu Mnichovské dohody, v bodu 5. Ovšem i z toho textu lze rozpoznat, že šlo o čistě formální alibistické prohlášení, které ani nikdo z mocností nebral vážně a nechtěl plnit.
Už přímo groteskně zní tato formulace „..oblasti, v nichž se má konat plebiscit.. obsadí až do ukončení plebiscitu mezinárodní formace.“ :))))))))
Papír, i když je na něm sepsaná mezinárodní smlouva, zkrátka snese všechno.“..
V čem je nutno vidět příčinu , je ta dlouhou řadu let německá propaganda, která zejména i západní občany i jejich politiky přesvědčovala že místní Němci jsou v Čechách perzekuováni a nic jiného než návrat do Říše si sami nepřejí. K čemuž třeba poměrně známá Runcimanova mise.
Takže těch různých návrhů jak by se situace těch Němců dala řešit, bylo dlouho předtím povícero, od plebiscitů, přes německé kantony u nás,
až tedy k této Nečasově misi – která ale obsahovala návrh, o kterém , jak se dá dočíst v jiných pramenech, uvažoval už Masaryk před vznikem republiky – totiž předání Německu několika pohraničních výběžků společně s odchodem velké německé menšiny – což by ale naopak mohlo tu republiku od začátku stabilizovat.
V září 1938 už to nemělo žádný smysl, tehdy byl na stole Hitlerův požadavek na zábor celých Sudet, třetiny republiky – a ničem menším už se nejednalo.
Četla jsem několik knih prvorepublikových budovatelů českého průmyslu. Je třeba si přiznat, že šlo především o převzetí německých firem a vybudování průmyslu bez německé účasti. Logicky. Na největší problém nově vzniklého státu – nespolupracující obyvatele německé národnosti – naši čeští kormidelníci kašlali. Jiný výsledek než Mnichov nemohl být.
Palec nahoru.
Skvěle napsáno.
Konec hloupého lhaní.
Jediný „národ“ v Evropě, kdo nestřílel na nacisty a nebránil svoji rodnou zemi, byli Čechoslováci.
Nejen prezident E.Beneš, ale v podstatě většina „Čechoslováků“ se zachovala jako zbaběleci (1938) od května 1945 také jako vrazi a zloděj a hlavně ufňukaní lháři. Mnohým to vydrželo dodnes. Smutný pohled na všechny lháře i dnes v roce 2024.
1. U Frýdku jedna jednotka neustoupila a hranici bránila.
2. Odboj dostal Heydricha.
3. Odbojové skupiny působily v protektorátu od momentu jeho zřízení, se střídavými úspěchy.
4. Existuje statistika, podle níž všechny výsadkové skupiny, jedno zda z východu nebo západu, pokud byly shozeny na čistě německé území (v sudetech nebo v německých ostrovech) byly zlikvidovány během hodin až dnů. Jedině výsadkáři, kteří seskočili na území obývané českým obyvatelstvem, měli šanci přežít a splnit úkol.
Ano Češi jsou …,
ale ohánět se zrovna Dánskem, že si “uchovalo hrdost a slušnost”,
tím se asi myslí Freikorps Danmark…11. dobrovolnické divize SS Nordland…5. tanková divize SS Viking…tažení na východ …, to není moc seriózní.
Ovšem to nelze tak odbýt…Spojenci neudělali nic, když Hitler odsadil Porúří a potom nechali Polsko na holičkách..Je asi naivní čekat, že by šly bojovat za Československo…Ono po zkušenostech z první světové nebyla vůle bojovat….Dánové byli pro Němce ještě více arijci než samotní Němci, a také okupace Dánska byla daleko mírnější než naše….Nicméně s tím že se nemají hledat výmluvy, lze souhlasit
Nejen skvělý, ale i velice potřebný !
Další kapitolou je nenávist Čechů k názvu vlastního státu: Česko, angl. Czechia, německy Tschechien (dříve Tschechei), …
https://publications.europa.eu/code/cs/cs-370100.htm
Diagnóza: Česko není nemocným mužem, ale padlou ženou Evropy
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-diagnoza-cesko-neni-nemocnym-muzem-ale-padlou-zenou-evropy-246837
Ne, že bych nesouhlasil s tím, že Beneš byl slaboch a hlupák, kterého například komouši a russověti soustavně opíjeli rohlíkem. Avšak téma „zasloužil se o stát, však není o Češích nebo tehdejším Československu, jako spíš o současných nebo nedávno minulých socanech, kteří si na tématu Beneš chtěli nahrabat předvolební body. Jako nejproblematičtější na tomto článku vidím srovnávání hrušek a jablek. Tvrdit, že hortyovské Maďarsko a mussolliniho Itálie, kde masivně probíhaly arizace, jsou v tomto ohledu lepší než Československo, je scestné. Samozřejmě, že neposílali židy do plynu, když NEbyli okupovaní. ČEchy a Morava okupovány BYLY, rozhodoval tady někdo zcela jiný, takže jaksi nebylo na výběr. Taky nevím, jak si autor představuje to zachraňování židů. Kam by je češi převáželi? Dostat se z Dánska nebo Norska do NEokupovaného a neutrálního Švédska je poměrně snadné, pokud máte prostředky (tedy člun nebo dobré boty) a znáte prostředí. Ale kam se dostanete z ČEch a Moravy? Možná autor pozapomněl na geografii, tak mu ji připomenu. Dostat se lze do Německa, Polska, Rakouska a na Slovensko. V kontextu tehdejší doby to bylo nejen z deště pod okap ale bez platných papírů i navíc prakticky nemožné.