Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Na Českou televizi míří stížnost o 500 stranách. Kvůli „nevyváženému vysílání“ o Ukrajině

 -   - 

8633559435_b839e1d182_z Autor: usembassykyiv via Foter.com / CC BY-ND

TEXT STÍŽNOSTI UVNITŘ. Neobvykle rozsáhlá a detailně zpracovaná stížnost na zpravodajství České televize o Rusku a Ukrajině má v nejbližších dnech dorazit na adresu Rady České televize.

Informace o stížnosti i její obsah je k dispozici na prorusky orientovaných webech. Text má přesně 495 stran a zahrnuje rozbor zpravodajství za období dvou let: od 1. února 2014 do konce ledna tohoto roku.

Stížnost je dokonce podle autorů (zatím není jasné čím jménem bude stížnost oficiálně k Radě ČT podána) „výrazně stručnější, než by mohla být“ a „míří na ČT a implicitně i na zbytek mainstreamu“.

Nedoložila, ignorovala, tvrdila…

Text zatím oficiálně na Radu ČT nedorazila, zástupci Rady ani České televize proto nemohli věc komentovat.

Řešení stížnosti na vysílání České televize jsou běžnou součástí jednání Rady ČT. Řada z nich se týká právě zpravodajství spojeného s Ruskem. Pětisetstránkový elaborát se ale obvyklým stížnostem vymyká.

Na textu vedle rozsahu zaujme i systematičnost práce, formální kvalita zpracování i to, jaké penzum času muselo zpracování autorovi či autorům zabrat.

Analyzují nejen vysílání jednotlivých pořadů, ale i článku a veřejné debaty, v nichž vystupovali redaktoři České televize.

O řadě stížností na práci zahraničního zpravodajství mluvil například šéf zahraniční redakce ČT Michal Kubal na loňské debatě o českých médiích pořádané společností Post Bellum.

„Ten tlak je enormní. Zdá se, že se někdo cíleně snaží vyhledávat sebemenší chyby, které Česká televize udělala, a vystupuje zcela v souladu s doktrínou ruské propagandy, která říká nemusíte věřit Kremlu, ale byli bychom rádi, kdybyste nevěřili vůbec nikomu,“ řekl Kubal. I tato jeho slova autoři ve stížnosti zmiňují.


Psali jsme

Michal Kubal: Česká televize je pod brutálním tlakem. Kvůli Rusku


Stížnost zmiňuje i cizojazyčné studie či reportáže zahraničních (ruských, německých, amerických či britských) televizí, serverů i zpravodajských agentur.

Detailně se například věnuje způsobu referování o anexi Krymu, o sestřelení letadla MH 17, bojích na východní Ukrajině a řadě dalších témat.

V textu se nešetří slovy jako „ČT nedoložila, ignorovala, nepravdivě tvrdila, důsledně bagatelizovala, vytvářela dojem, řádně neinformovala, bez důkazů a v rozporu s fakty“…

Ředitele odvolat…

Autoři předkládají řadu konkrétních případů, v nichž se mělo zpravodajství ČT podle jejich přesvědčení dopustit nejrůznějších pochybení.

Například podle stěžovatelů:

  • ČT nepravdivě tvrdila, že přítomnost ruských vojsk na Krymu byla čímsi novým, nedovoleným a popíraným, přestože přítomnost trvá již od dob Kateřiny Veliké (tedy více než 200 let) a Krym  si vybojovalo Rusko a nikoli Ukrajina
  • ČT prý „průběžně nepravdivě tvrdila, že V. Putin popíral činnost nebo dokonce i přítomnost ruských vojsk na Krymu, přestože tvrzení nedoložila…
  • Borise Němcova ČT vykreslovala v pozitivním světle a absurdně ho označila za vůdce opozice, zatímco ostatní osoby byly vykreslovány spíše negativně atd.

Na závěr autoři Radě České televize doporučují, aby „písemně upozornila generálního ředitele na skutečnost, že ČT ve svém zpravodajství o ukrajinské krizi rozsáhlé porušovala povinnosti, které na ni klade zákon o ČT a Kodex ČT“.

Pokud prý generální ředitel nebude schopen či ochoten podniknout doporučené a případně i jiné kroky, „které jsou nezbytné k ukončení protizákonného jednání, měl by být odvolán”.

O autorovi

Autorem článku je Robert Břešťan

Komentáře

Komentářů (37)
  1. Josef napsal - dne 20.4.2016

    Jedná se o sprostou, nehoráznou ruskou drzost. Doufám, že Česká televize nepodlehne. V Rusku se stále domnívají, že jsme jejich gubernie. Co by se asi tak stalo, kdyby si podobnou drzost dovolil vůči ruské televizi někdo z České republiky?

      • salkj napsal - dne 20.4.2016

        super…tak to zni jako neco, co si hned jdu pustit.

      • Anonymní propagandista z východu napsal - dne 24.4.2016

        a) přeložit jde všechno
        b) Kyseljov je klasický propagandista, překrucování faktů, zveličování, atd.
        c) Dožď je zase západní klasika, pokud host neodpovídá tak jak by si moderátor přál, tak mu skáče neustále do řeči, myslím, že je školili podle stejného konceptu jako ty naše v ČT
        d) pokud jde o to, kde jste schopni získat potřebné informace k tomu aby jste si udělali kvalifikovaný názor, tak jste na tom v Rusku určitě lépe než u nás.

  2. Jana Pechová napsal - dne 20.4.2016

    Pro objektivitu stížnosti doporučuji poshánět přívržence opačného názorového tábora a pověřit je vypracováním oponentního textu. Jistě by to nebylo nic složitého: ani z jejich úhlu pohledu určitě nebyly všechny detaily v takové podobě, v jaké být měly.
    Napadá mě srovnání se soudním jednáním, kdy i u nejodpornějších činů dokáže (všeho)schopný advokát ze svého mandanta udělat neviňátko, obvinit poškozené, že si to způsobili sami, a navrhnout zproštění obžaloby. Koneckonců, i brutální vrah může mít jako osoba kladné vlastnosti či zásluhy, naopak zavražděný nebývá v člověčí rovině ztělesněním dokonalosti.
    Fakt by mě zajímalo, kdo si s vypracováním takového materiálu dal práci, a jestli to bylo za peníze anebo z přesvědčení.

    • Jaroslav Rokyta napsal - dne 20.4.2016

      Napadá mě jedna předscéna V+W: “.. já to dělám částečně z blbosti a částečně za cizí peníze”-

    • český maloměšťák napsal - dne 22.4.2016

      Nedoporučujte – vyhrněte si rukávky…a chutě do díla.
      Nikdo Vám v tom nezabrání, stačí mírné odhodlání.
      P.S. Pracovat rukama a hlavama druhých umí každý.

    • Josef napsal - dne 25.4.2016

      Paní Pechová, ruské velvyslanectví v Praze má tolik zaměstnanců, kteří se zcela určitě nezabývají diplomacií, že vyčlenit dejme tomu tři nebo čtyři osoby na neustálé sledování české televize a vypracování podobného materiálu není žádný problém. Na propagandu a záškodnickou činnost měl v minulosti Sovětský svaz peněz více než dostatek a kráčeje v tradicích Leonida Brežněva a Josifa Stalina na nich nešetří ani Vladimír Putin. To je vidět mimo jiné na převážné většině českých diskuzních stránek. Rusko je benzinovou pumpou ovládanou mafií, tak že ani od něj nic jiného očekávat nelze.

  3. Michal Breškovec napsal - dne 20.4.2016

    Putin klidně nechá svoje lidi chcípat zimou a hladem, ale do propagandy a armády bude pumpovat peníze co to jen půjde – toto je jen dalším výsledkem ruské kampaně proti nám.

    Pokud si někdo myslí, že Rusko je pro nás snad stále partnerem, tak je blázen, naopak, už dlouho jsme v otevřené válce, na Ukrajině, v Sýrii atd. té krvavé, v EU zatím “jen” informační.

    Pokud na vás někdo útočí, je třeba se bránit, vybudovat pozice a pak zahájit protiútok a útočníka rozdrtit, obávám se však, že s naší současnou politickou reprezentací, se soudruhem prezidentem v čele, jsme již podlehli 🙁

  4. Jan Urban napsal - dne 20.4.2016

    Ta stížnost je anonymní? Copak, copak? Jen při běžném prolétnutí lze velmi snadno najít právně napadnutelná tvrzení. Co by asi soudruzi říkali na soudní a férovou při a posouzení? A jak by asi představili konkrétní autory konkrétních žalovatelných tvrzení? A jakým způsobem by to dokládali? Žalovat, prosím!

    Jan Urban

    • Robert Břešťan napsal - dne 20.4.2016

      Uvidíme, kdo a za koho to nakonec podá.

  5. Karel Novotný napsal - dne 20.4.2016

    Mně nejvíce pobavila výzva k slavení “dnů dezinformací 20. února a 28. srpna 🙂 20. února je jasné, to “se objevili” snajpři na Euromajdanu, ale co se stalo 28. srpna? (proruské weby nečtu, tak nemám přehled)

    P.S. Vtipný je požadavek “nevěnovat žádnou pozornost” informacím ministerstva zahraničí USA a NATO a serveru Bellingcat 😉

  6. J: Nemec napsal - dne 20.4.2016

    Každému musí být jasné, že nejde jen Českou televizi ale o celkové ovládnutí médií, tak jak je to v Rusku a Číně. Český národ je těžce poškozen našimi bolševiky ale naštěstí ne Vodkou, takže nějaká šance na ubránění se hnusné propagandě z Ruska a našeho hradního pána, tu ještě je. Záleží jak odvážnou máme policii a vlastenecké vojsko. ČT ale dává perfektní informace pozdě večer. Rozhlas dává jen krátké informace a velmi nedůrazně. Zbylá média jsou jedna blbost vedle druhé. Proto se našemu prezidentovi daří Český národ oblbovat svými řečmi na svých výjezdech a odvádět pozornost od Ruské propagandy.

  7. sony napsal - dne 20.4.2016

    Napadá mě, že tyto názory má mj. soudruh Veleba a soudruh Ovčáček. Stížnost možná vznikla z popudu aparátčíků a poradců v moskevském Kremlu, takže ji nemohl bohužel nikdo podepsat. Přeju všem stšžovatelům pěkný den a hlavně aby se jim ulevilo.

  8. Oleh napsal - dne 20.4.2016

    prej moskevská armáda v Ukrajině byla už za kateřiny veliké, alespoň přiznali hajzlové, že Ukrajinu okupují už 200 let. tou kateřinou de facto i začalo rujnování ukrajinské země. kateřina zničila Záporožskou Sič, což bylo takové ukrajinské duchovní centrum, nejen pro kozáky (pro ty pravé kozáky, ukrajinské kozáky. nepleťte si je s moskevskými kubáňskými kozáky jsou to fejkoví kozáčci). katerinou začalo ničení ukrajinské kultury, historie a ukrajinského jazyka. přivlastňování si ukrajinské historie, historii Kyjevského státu (Kyjevské Rusi – Ukrajiny).

    • Liba napsal - dne 20.4.2016

      Tak jako té naší Němci…Ti tady toho nakradli a povraždili…

  9. petrph napsal - dne 20.4.2016

    Tedy nepíši to rád, protože si práce autorů Hlídacího psa velice vážím, ale pan Břeštan se dopouští podobných chyb, které se jsou v té zprávě vytýkány ČT. Když cituje pana Kubala : “..Ten tlak je enormní…”
    Protože, a oba to vědí, ve skutečnosti o žádný enormní tlak nejde. Tuhle zprávu, stejně jako všechny předchozí stížnosti, může vedení ČT i Rada ČT s klidem hodit do koše.
    To je ten rozdíl jak se říká. ČT zkrátka není žádná veřejnoprávní nezávislá televize, která by mohla garantovat nezávislost a objektivitu svých informací, natož pak aby se snad z porušení té nezávislosti někomu skutečně zpovídala. ČT je státní televize, jejíž Radu jmenuje parlament a ta pak jmenuje generálního ředitele ČT.Čili v této podřízenosti jsou pak tedy hodnoceny a řešeny případné stížnosti.

  10. Sylva Šauerová napsal - dne 20.4.2016

    Hahaha. Nejlepší ovšem je, že ČT se má jmenovitě omluvit
    – příslušníkům Berkutu,
    – Viktoru Janukovyčovi,
    – FSB,
    – Vladimiru Putinovi, Sergeji Lavrovovi a dalším ruským politikům,
    – Alexandru Zacharčenkovi a dalším představitelům Doněcku a Luhansku,
    – ruským médiím za šíření nepravdivých tvrzení o jejich činnosti,
    – občanům Ruska za soustavné dezinformování o jednání jejich země.

    Tohle zplodil nějakej skutečnej šílenec. 🙂 Problém nastane, až se bude muset podepsat. Na to dosud nenašel dost statečnosti. “P.P.” asi stačit nebude. 🙂

  11. Petys napsal - dne 20.4.2016

    BIS již roky varuje před pronikáním ruského vlivu do Česka. Proč tyto materiály nebo alespoň zveřejnitelnou část z nich nezná česká veřejnost? Pokud nám české tajné služby mají k něčemu být, měli by zjistit o ruské propagandisticko-dezinformační mašinérii v Česku minimálně to, kolik financí do ní tlačí Kreml, jak a kudy. V Česku se prý rozkecá všechno, je zajímavé, že zrovna tohle ne.
    Nerad bych se opět dožil něčeho podobného, jako když naše hranice v srpnu 1968 překročili vojska 5 spřátelených armád a my byli zcela v šoku. Ta ruská mašinérie tehdy musela probíhat měsíce předem a přesto české obyvatelstvo bylo tehdy rovněž zcela neinformované.
    Když pak dnes vidím, jak česká policie zakročuje proti pokojným demonstrantům a jde klidně zcela na ruku čínskému diktátorovi, nevím zda se už na český stát lze spoléhat, zda je skutečně s námi nebo s kým vlastně. Policejní prezident ani ministr vnitra rozhodně nemají moji důvěru. O prezidentovi této země nemluvě.
    Jsme zase v pěkné šlamastyce.

    • český maloměšťák napsal - dne 20.4.2016

      Jak na liberalizaci trhů ? Např. trhu mediálního ?
      S kyjem policejních zásahů, s bičem cenzury a s periskopem fízlů ?

      ” Mašinerie”, ” dezinformační kampaně”, ” čínský diktátor”…to je slovník jak z 50.let minulého století .

      Co tak raději : ” úspěšné ovládnutí trhu”, ” zvládání nastolování témat “, ” vláda plutokratů”…?!??
      Mimochodem – vsadím se, že čínská vláda pod vedením onoho ” diktátora” dokázala z bídy vytrhnout mnohem více milionů lidí, než kolik jich koumáci z Wall Street (finan. krize 2008 a násl.) do chudoby uvrhli.

      BIS utekl Mogilevič tak, že dostal echo – od koho….tak po tom raděj se nesnažme pátrat – to smrdí krchovem. O tom nenazpívá ani podplukovnice.
      Natož nějaký místní Bretšnajdr , který ale úžasně rychle vyčmuchal autora stížnosti na ČTV….a udal …, pardon, oznámil ho.

    • petrph napsal - dne 22.4.2016

      Potíž je v tom že BIS vydává sice jednou za rok jakous takous zprávu,která se i v médiích cituje. A ve které varuje před vším možným,od ruského vlivu přes pravicové etrémisty až po ovlivnování politiků. Ale ta zpráva je natolik obecná, bez konkrétních informací a jmen, že prakticky k ničemu jinému než ke zveřejnění ala “BIS něco děla” neni. A nelze na základě jejích informací vůči nikomu zakročit..

  12. vlad. napsal - dne 20.4.2016

    Samozřejmě je to pravda. A vyžaduje to vysokou inteligenci a úsilí se ubránit konfirmačnímu zkreslení, jako se to stalo výše. Je tady americká i ruská propaganda, nepochybně, ale já tu ruskou nikde nevidím. Prosím, ukažte mi ji někdo. Ruské weby nečtu.

    • Josef napsal - dne 25.4.2016

      Pane vlade, vy nesledujete české diskuzní stránky? Nečtete příspěvky v nich uvedené? Nečtete například diskuzní příspěvky pod nickem český maloměšťák a další na této stránce? A stále nevidíte ruskou propagandu? Pak vám buďto není pomoci, nebo k ní patříte.

  13. digital track napsal - dne 20.4.2016

    Autor Petr Pražák email: petr@kotrba.cz vlastníkem domény kotrba.cz je ak.soch Štěpán Kotrba že by pseudonym 🙂

  14. český maloměšťák napsal - dne 20.4.2016

    Píšete : ” …Informace o stížnosti i její obsah je k dispozici na prorusky orientovaných webech…”

    Tedy je snad i hlidacipes.org proruským webem ?

    Doplňující otázka :

    Existují také protiruské weby? Když tedy dle Vás zcela jistě exitují proruské (konstatujete to jako fakt, existující fenomen) weby ?

    ——————————————————-

    ČTV je samozřejmě také určitou měrou ideologicky (v rámci programu “Politické hygieny” ) aktivistická, jako téměř každé takové medium .
    Někdy mám dojem, že si z demokratického veřejného diskurzu učinilo pár solidně placených lidí z ČTV své individuální a skupinové pašaliky (ale možná jde jen o hloupost nebo lenost). Nebo že se někdo (v) ČTV chystá ČTV položit – vytvořit předprivatizační agonii.

    Apropo – dle článku na Yahoo jen 6 % Američanů věří masmediím tolik co Kongresu…. podotýkám, že se nejedná o proruská masmédia – ale o “americká” (dnes je složité odhalovat národnost disponentů s majetkem ):
    “Poll: Getting facts right key to Americans’ trust in media”
    Takže možná že ČTV je na tom ještě mnohem lépe než např. CBS neb Fox News. Co se týče víry diváků v pravdivost tvrzení zprostředkovávaných ČTV.
    😀

  15. Václav Hajšman napsal - dne 20.4.2016

    Věcně napsané, argumentačně podložené.
    Obžaloba ČT z propagandy, o které informovaní diváci (kteří ji vydrželi sledovat s krajním sebezapřením a/nebo v naději, jež umírá poslední) vědí dávno, postavená na jasných, srozumitelných a pevných základech.
    Z reakcí některých diskutujících (pokud se namáhali přiložený text alespoň zběžně prolétnout), nelze nemít pocit, že nikdy nevyrostli z let, kdy si oblíbili koukat na Večerníčka.

    • Karel Novotný napsal - dne 20.4.2016

      Večerníčky píše na stará kolena např. Robert Parry, který má prý poskytnou rozhovor ČT a tím se vše vyřeší … 😉

    • SuP napsal - dne 22.4.2016

      Když jste v 1969 vydali “Neprošli”, stačilo vám na to 35 stránek. Akorát ty fotky nebyly barevný. Jinak tytéž kecy. Rusům a těmto jejich “materiálům” dnes už věří pouze takoví zoufalci jako jste Vy.

      • Josef napsal - dne 25.4.2016

        Je však pravdou, že Bílá kniha nebo všechna čísla časopisu Zprávy mohly mít stránek také tak okolo pěti set. No, možná ještě o trochu více. Že by jakési oblíbené ruské číslo nebo tradice?

  16. Jaroslav Holeček napsal - dne 21.4.2016

    Nad ČT jsem po letech zcela zlomil hůl. Platit ovšem musím dál, jako všichni, kteří ji s podobným pocitem již dávno nesledují. Ti, kteří tuto situaci obhajují, obhajují vlastně legální pirátství nucené platby na něco, co nechci.

  17. Jiri napsal - dne 22.4.2016

    Ct jsou nejhorší média u nás. A konfliktu na Ukrajině? Kdo se o Ukrajinu zajímá a má tam rodinu tak ví že se to co naše média prezentují je čistá hovadina.

    • Robert Břešťan napsal - dne 22.4.2016

      A které je nejlepší?

      • Anonymní propagandista z východu napsal - dne 24.4.2016

        U nás je nějaké médium, které o tom informuje? Pokud vím, tak jediný zdroj dostupný v češtině byl na webu válka, než nějaký génius došel k závěru, že prezentovaná fakta se rozcházejí s mainstreamem. Njn, videa potetovaných banderovců a rozbombardované sídliště se dost blbě mediálně vyvracejí.

  18. SuP napsal - dne 22.4.2016

    Mimochodem, pokud se Kreml chystá “neprodloužit akreditaci” dvěma ze tří českých novinářů, bylo by adekvátní odpovědět ve stejném poměru. Ne dva za dva, když jich je tu jak červenejch myší.

    • český maloměšťák napsal - dne 22.4.2016

      To, co doporučujete – tak to právě že dělá Kreml.
      V tomto se s Kremlem naprosto shodujete.

  19. Jan Netopil napsal - dne 26.4.2016

    Debatovat s maloměšťákama a jim podobnýma nemá žádnej smysl. Pak člověk odjede na chvíli na Západ a když se vrací, tak si říká, že takoví maloměšťáci pokud někam patří, tak na Sibiř. Putin ví, že tyhle bláboly by na západ od našich hranic velmi silně selhaly, proto tam nepumpuje tolik peněz jako sem, byť taky. Tak se chovejme jako civilizovaní lidi a podobné imbecily ignorujme. To je totiž to, z čeho oni mají největší strach – že je definitivně přestaneme brát vážně a začneme je ignorovat.