Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Hazardní magnát a mediální byznysmen. Kdo stojí za servery, které píší na politickou objednávku

 -   - 

8360962838_0fc4a37576_z Zdroj Autor: totallymystified

PAVUČINY BYZNYSU. Kauza Jihomoravského hejtmana Michala Haška, jenž platil z veřejných peněz PR články v Parlamentních a Krajských listech, obnažila zákulisí fungování mediální skupiny s mottem: “Nikdo nám nediktuje, co máme psát.” Skupiny, do níž kromě serveru Parlamentní listy patří například proruský web Protiproud vedený bývalým mluvčím prezidenta Václava Klause či Praha TV.

Případ falešné mluvčí Jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD) ukázal na další praktiky kraje pod jeho vedením.

Kupříkladu, že si z veřejných peněz nechával platit za PR články na serveru Parlamentní listy a Krajské listy. Za texty na objednávku vyplatil kraj v období let 2013 až 2015 celkem téměř milion korun.

HlídacíPes.org se proto rozhodl zmapovat vlastnickou strukturu a podnikatelské vazby lidí stojích za těmito periodiky, která kromě článků na objednávku často publikují také radikální názory a přetiskují prokremelské komentáře.

Nejoblíbenější Hašek

Z analýzy dostupných informací vychází najevo, že firma Our Media, která zmiňované servery provozuje, vlastní zároveň poloviční podíl například ve společnosti vydávající proruský konspirační web Protiproud.cz.

Vydavatel Parlamentních listů také napůl ovládá firmu Easy Communications s majitelem výzkumné agentury SANEP Janem Fulínem.

Není proto bez zajímavosti, že články o příznivém postavení hejtmana Michala Haška zveřejněné letos v červnu v Parlamentních listech s titulkem “Michal Hašek je stále nejoblíbenějším hejtmanem v zemi” a další text vydaný na témže webu týž den s názvem: “SANEP: Hejtmanům nadále dominuje nejvyšší představitel Jihomoravského kraje Michal Hašek,” vycházely právě z průzkumu Fulínova SANEPu.

Vlastní proklamace o nezávislosti serveru Parlamentní listy, který měsíčně navštíví v průměrů více než 600 tisíc reálných uživatelů, tak dostávají vážné trhliny.

Kdo je tady vlastníkem?

Weby, na nichž si Jihomoravský kraj opakovaně v letech 2013, 2014 a 2015 zadával vydávání PR článků, provozuje – jak už bylo uvedeno, společnost Our Media.

JMkraj-Our media

Objednávka na PR články u firmy Our Media. Zdroj: Twitter Petra Albrechta

Jejími vlastníky byly podle údajů v notářském zápisu z roku 2014 mediální magnát Michal Voráček, který držel majoritní podíl a dále pak Jan Holoubek a Jiří Čermák – autoři myšlenky specifického zpravodajského serveru.

V loňském roce se ale k 50% vlastnictví přihlásil prostřednictvím kyperské společnosti WCV World Capital Ventures Cyprus Limited senátor a vlastník hazardního impéria Synot Ivo Valenta.

Zda firmu Our Media skutečně vlastní ale není možné ověřit – v obchodním rejstříku se ke společnosti nehlásí. Firma navzdory zákonné povinnosti nedodává ani účetní závěrky a výroční zprávy, ze kterých by mohla být změna patrná.

Nicméně o převodu vlastnického podílu informovaly jak Parlamentní listy tak společnost na svém webu loni v dubnu.

Web v ruštině

Při pohledu do vlastnických vazeb mediální společnosti vychází najevo, že po vstupu kyperské společnosti, došlo k významným změnám ve struktuře firmy.

Do jejího portfolia přibyly loni v létě dvě společnosti – Protiproud s.r.o. a Parlamentné Listy SK, která provozuje sesterský web na Slovensku.

V první jmenované firmě vlastní Our Media poloviční podíl, druhou polovinu drží bývalý blízký spolupracovník prezidenta Václava Klause Petr Hájek, který je v Česku řazen mezi proruskou lobby.

Our Media se tak společně s ním podílejí na vydávání propagandistického webu Protiproud.cz, který publikuje radikální názory s protiamerickými konotacemi a naopak sympatiemi k ruské politice Vladimira Putina. Unikátní je v tom, že články vydává nejen v češtině, ale také v ruštině.

Ve společnosti působí jako jednatel spoluzakladatel webu Jan Tvrdoň, přes jehož firmu JT Media si Jihomoravský kraj také zadával vydávání PR článků v Parlamentních a Krajských listech.

Mediální rozmach

Na jaře letošního roku pak Our Media rozšířila své portfolio ještě o další dvě společnosti – Nakladatelství Olympia, kde drží 10% podíl, přičemž 20% vlastní opět kyperská společnost WCV World Capital Ventures Cyprus Limited k níž se hlásí senátor Ivo Valenta a 20% ovládá Michal Voráček prostřednictvím firmy E-Centrum.

Ve společnosti Praha TV, bývalá TV Metropol zesnulého uhlobarona Luboše Měkoty, která má dosah v Praze a Středních Čechách, získala Our Media třetinový podíl.

Zatímco do posledních mediálních aktivit se Our Media vložila teprve nedávno, podnikání se šéfem SANEPu Janem Fulínem se datuje už od roku 2014.


GRAFIKA: Vlastnické vazby firmy Our Media

OM3

Zdroj dat: Obchodní rejstřík, aplikace CRIBIS společnosti CRIF. Vytvořeno v aplikaci SVAT společnosti PROFINIT


Projekt Pavučiny byznysu podpořil Karel Janeček.   Janecek-logo

O autorovi

Autorem článku je Eliška Hradilková Bártová

Komentáře

Komentářů (32)
  1. Paja2 napsal - dne 15.8.2016

    Bezva clanek. Ten Valenta je celkem sok. No i tak ale uvedene servery pisi fakt dobre, s logickymi vyustenimi; sem tam PR jako vsude, a mam je za nejobjektivnejsi na ceskem medialnim poli.

  2. Marie Burgetová napsal - dne 15.8.2016

    MNE by spíš zajímalo,kdo platí Vás s Vašimi “objektivními “informacemi.

    • Robert Břešťan napsal - dne 15.8.2016

      Není nic snazšího, než si to najít přímo na našich stránkách.

      • Nováček napsal - dne 15.8.2016

        Najít “si to přímo” na vašich (HlídacíPes.org) stránkách člověk může, ale věřit tomu naštěstí nemusí a upřimně řečno, je těžké tomu věřit. Z mnoha zpráv v mediích, vaše nevyjímaje, je uváděno, že ač existují rejstříky firem u obchodních soudů, je většinou nemožné vlastnickou strukturu některých společností ověřit. Proč by jste právě vy měli být výjimkou? Obsah mnohých článků i vámi zveřejněných, svědčí spíše o tom, že není třeba to s důvěrou v media, zvláště v ta, co se sama označují za nezávislá a objektivní, přehánět.

        • Robert Břešťan napsal - dne 15.8.2016

          Určitě, nejlepší je nevěřit nikomu a ničemu.

        • Pavel Cyprich napsal - dne 16.8.2016

          Máte pravdu. Viz třeba Parlamentní listy, kterým ‘nikdo nediktoval, co mají psát’ za minimálně desítky tisíc ročně… A další podobná neprůhledná média. Hlídací pes má strukturu i financování zřejmé, a i když je argument o tom, že tomu není třeba věřit, pádný, Psa posouvají tyhle informace daleko před weby, o kterých je řeč v článku a které své majitele a vydavatele skrývají nebo minimálně zveřejňují velmi nerady.

          • Vaněk napsal - dne 16.8.2016

            Pokud jsem si všiml, tak na Parlamentních listech jsou články prakticky ze všech koutů politického spektra.
            Zatímco na tomto serveru – co se týče ilegální imigrace a islámu – jsou články spíše jednostranné a jedno interview, které jsem si právě přečetl pak píše o islámu věci hůř než nekvalifikované.

  3. Marie Burgetová napsal - dne 15.8.2016

    To jsem zvědavá,jestli můj komentář administrátor schválí

    • Tomáš Pavela napsal - dne 15.8.2016

      Vy jste prdlá Marie. Váš komentář je schválenej a i odpovědi jste se dočkala. To je šok, co? Nezhroutil se vám svět?

      • Nováček napsal - dne 15.8.2016

        Nejsem sice Marie Burgetová, ale přesto by mne zajímalo, proč by se jí měl hroutit svět?
        A: “… komentář je schválenej a i odpovědi jste se dočkala.”, není přece důvodem k šokům; aspoň u normálně myslících lidí.

        • martin napsal - dne 15.8.2016

          spravne, rovnako ako si normalny clovek pocka, ci jeho komentar schvalia a nepise hned nesmyselne prispevky typu “To jsem zvědavá,jestli můj komentář administrátor schválí”, ze

        • ratzka napsal - dne 15.8.2016

          Tak u normálně myslících určitě :-p

  4. Evžen Rozbroj napsal - dne 15.8.2016

    Pavelo,já si osobně myslím že natvrdlý jste Vy! Urážet umí každý to není problém ale dokázat někomu že se plete to už je problém a to prostě proto že se pracuje se lži polopravdou a pravdou.

    • František napsal - dne 19.8.2016

      Můžete mě prosím nasměrovat k té zmíněné urážce? Nemohu ji najít :(.

  5. Jakub Malinovský napsal - dne 15.8.2016

    Hájek a “kancléř”? To nepůsobí jako moc kvalitní práce s informacemi. Kancléřem byl přece Jiří Weigl… Není ten HlídacíPes.org nějaký dezinformační web, jak se teď módně v úzké skupince lidí říká?

    • Josef napsal - dne 16.8.2016

      Jakube Malinovský, ještě jednou jsem nahlédl do článku a přečetl si, že Hájek byl mluvčím Václava Klause. Kde jste sebral toho kancléře?

  6. Nina napsal - dne 15.8.2016

    Toto podivné a tendenční médium začalo být zveřejňováno v nabídce denního tisku na Seznamu.Po přečtení několika článků je jasné jeho zaměření a můžeme si domyslet,kým je to placené.Je také zajímavé, že v diskusi za autorku článku(Eliška Hradilková Bártová) odpovídá Robert Břešťan, stejně jako v jiných diskusích u jiných článků.Ten asi celý den sedí a odpovídá(slušně) na kritické ohlasy.Takže další Evropské hodnoty a bruselská nalejvárna.Tak to nečtěme, ať to čtou ty jejich spřízněné duše.

    • Robert Břešťan napsal - dne 15.8.2016

      Jejda, a zase vám odpovídá Břešťan, to bude nějaké spiknutí! Jaké weby doporučujete ke čtení vy?

      • loxo napsal - dne 15.8.2016

        Asi nieco z portfolia LSNS, lebo vsetci su zlodeji, politici, migranti, prava slovanska krv tecie, Kiska zapredanec mormonov, bla bla… chceme zmenu, z pazurov EU nas zachrania len Kotleba s prezidentom Vaskym 😀 A aj NATO spolocne porazime. 😀

        • loxo napsal - dne 15.8.2016

          Smaily sa nejako nezobrazuju… tak ma dufam nikto nepripise na zoznam vaskyjungendov, co budu viest krvavu revoluciu za znovuobrodenie CS federacie… tak nejako to ten stary ujo
          hlasa.

      • Nina napsal - dne 16.8.2016

        Doporučuji takové, které dávají objektivní informace čtenáři k zamyšlení a vytvoření VLASTNÍHO názoru, nepotřebuji nějaké předžvýkávače a nápovědy a vnucené názory, které se někomu hodí. O spiknutí píšete Vy, asi víte proč.

        • Josef napsal - dne 16.8.2016

          Několikrát jsem v minulosti ze zvědavosti nahlédl do Parlamentních listů. Myšlení ode mě v jejich článcích určitě nikdo nevyžadoval a vlastní názor už vůbec ne. A tipuji, že předžvýkávačů se čtyřmi žaludky tam mají celou velkou stáj.

          • Nina napsal - dne 16.8.2016

            Proč by měl od Vás někdo požadovat myšlení? Myšlení je Vaše a názor můžete mít a nemusíte, je Váš, záleží jen na Vás.Ale neměl by Vám ho nikdo nutit nebo podsouvat, jako to dělají různí autoři-propagandisté.

          • Josef napsal - dne 17.8.2016

            Přečtěte si Nino svůj předešlý příspěvek, v jehož první polovině píšete něco jiného, než v první polovině toho druhého. A co se Parlamentních listů týče, patří mezi ty, které názory podsouvají nebo vnucují. Už jsem na nich sice delší dobu nebyl, ale pochybuji, že ba se tak náhle změnily.

  7. František Navrátil napsal - dne 15.8.2016

    Nějak často přidělujete nálepky jako proruský či prokremelský. Stačí, když nesdílí vaše propagandistické výlevy. Promiňte, ale už mi začínáte svojí úrovní zpravodajství připomínat Českou televizi, kde mají přísně omezený okruh rusofobních komentátorů.

    • František napsal - dne 19.8.2016

      A co když to je naopak? Třeba že většina lidí je normláních jen vy jste komunistický magor který zaspal pád sovětu?

      • František Navrátil napsal - dne 21.8.2016

        To je ten váš velký problém. Každý, kdo nesouhlasí s tupou protiruskou propagandou, která je ve svém důsledku kontraproduktivní, je pro vás komunistický magor. Zbavte se už konečně bolševického myšlení. Svět je přece mohobarevný a skutečná demokracie spočívá v různosti názorů a diskuzi.

  8. Němec napsal - dne 15.8.2016

    Vážení, uvedené téma je přesně to, co ohrožuje Českou republiku. Je to daleko závažnější než nějací uprchlíci a teroristi, kterých jsou média plná ale skutečnému nebezpečí se věnuje minimální pozornost. Ze strany politiků téměř žádná. Naše tajné služby to asi jak je zvykem mapují a hlásí na hrad, ale v reálu je zlověstné ticho. Poslední dobou se stále více mluví o válečném konfliktu s Ruskem. Ale jako věrný čtenář Světa motorů nejsem tak dalece informován o realitě , abychom se nejprve nemlátili mezi sebou jak se o to někdo snaží.

  9. Ivo napsal - dne 15.8.2016

    Autorka a tihle US politruci moc nerozumí Internetu, jinak by věděli, že na Parlamentní listy může psát úplně každý, protože jejich business model je založen na získávání obsahu zdarma. Hodnocení objektivity či nezávislosti je u PL stejně nesmyslné, jako hodnocení objektivity plakátovací plochy nebo třeba blogů idnes. Obsah odpovídá tomu, co tam kdo vloží. Inteligentní člověk chápe, že články na PL je nutné posuzovat dle autora, protože autoři jsou zcela různí a velice často mají zcela opačné názory. Z hlediska Haška je spíše zajímavé, že PL platil,i když na nich lze publikovat zcela zdarma. Otázkou tedy je za co vlastně Hašek prostřednictvím JMK platil. Tohle řešit by mělo smysl a ne tady po bolševicku nálepkovat zdroje na Internetu.

    • Nina napsal - dne 16.8.2016

      Za co Hašek platil se neví, ale dá se dovodit, že to mohly být “odkloněné peníze” pro ČSSD ( nemyslím, že pro Haška osobně ).

      • Josef napsal - dne 16.8.2016

        I kdybyste měla pravdu, jako že ji s největší pravděpodobností nemáte, tak by bylo pro Michala Haška velmi špatné, kdyby se k takovému “odklánění” peněz propůjčil. A k asistenci při “odklánění” peněz se propůjčují i Parlamentní listy? To by bylo ještě horší.

  10. Vladimír napsal - dne 23.8.2016

    Vážení spoluobčané, čtu vaše reakce na jednotlivé příspěvky a nestačím se divit. Vy asi nevíte, že po rozpadu Rakouska-Uherska a vzniku samostatného československého státu nás nejdříve v roce 1939 vojensky obsadil pan Hitler a po skončení 2. světové války soudruh Stalin a v roce 1968 zase soudruh Brežněv. A teď nás ze spárů západních imperialistů chce zachránit pan Putin. Jak prosté, milý Watsone.