Facebook: Viktor Orbán, zdroj

Samizdat se vrací. V Maďarsku zbyl jako poslední šance, jak bojovat s vládní propagandou

Napsal/a Vojtěch Berger 30. dubna 2020

Už po 145. vyšel v Maďarsku týdenní newsletter, který má na tamní venkov dostat zprávy „opomenuté“ provládními médii. Ta zcela ovládají maďarský trh a líčí domácí i zahraniční politiku tak, jak to vyhovuje kabinetu Viktora Orbána. Už tři roky se tuto informační blokádu snaží nabourávat projekt „Tiskni i ty!“

„Jsou mezi námi hasiči, učitelé i krejčí,“ popisuje širokou škálu dobrovolníků, kteří newsletter tisknou a rozvážejí po maďarském venkově, zakladatel iniciativy „Nyomtass Te is!“ Kornél Klopfstein-László. Momentálně jde asi o 250 lidí.

Nápad „samizdatového“ týdeníku je jednoduchý. Redakce tvořená profesionálními novináři, sazeči a grafiky vytvoří jednou týdně PDF soubor s informačním souhrnem, který pak vyvěsí na web, a v regionech ho pak stačí jen stáhnout, vytisknout a distribuovat. Pobočku už má síť v každém větším městě v Maďarsku.

Od migrace ke koronaviru

A jaké zprávy v newsletteru se na rozdíl od vládních médií objevují? „Ty záměrně ignorované provládními médii, televizemi či rádii. A také témata potenciálně zajímavá pro naši cílovou skupinu: lidi na venkově s omezeným přístupem k internetu,“ popisuje Kornél Klopfstein-László.

V době koronaviru proto jeho newsletter obsahoval například informace o tom, jaká práva mají občané během karantény, jak se dostat k podpoře v nezaměstnanosti či k sociálním dávkám, případně kde dobročinné organizace rozdávají jídlo, jak postupovat při domácí výuce dětí, či jak si vyrobit roušku bez šití.

„Před koronavirem jsme publikovali hlavně faktograficky korektní zprávy o situaci s migrací v Evropě, o problémech v maďarském zdravotnictví nebo s korupcí,“ dodává Klopfstein-László.

Jeho newsletter se nesoustředí ani tak na vlastní nová zjištění, jako spíš na předávání už zveřejněných zásadních informací lidem, kteří se k nim jinak nedostanou. Jak dodává, zprávy jeho platforma přebírá se souhlasem původních autorů. Celá iniciativa je závislá na darech jednotlivců či institucí, včetně některých zahraničních ambasád.

Nezávislý tisk? V Tescu či na benzínce

Z českého pohledu nemusí být na první pohled zřejmé, proč je takový „partyzánský“ projekt vůbec nutný. Situace v Maďarsku se ale od té v České republice výrazně liší. Možností, jak na venkově sehnat nezávislý tisk, je tam minimum.

Podle odbornice na ekonomiku médií z Korvínovy univerzity v Budapešti Agnes Urbanové, která kromě akademické dráhy působí i v think-tanku Mérték, se k vládě kritické tiskoviny dají sehnat hlavně ve velkých městech, v prodejnách firem typu Tesco nebo Spar, zahraničních řetězců, nebo na čerpacích stanicích.

Staří lidé, kteří si chtějí jen koupit noviny v blízkém obchodě, ale nemají šanci se k nezávislému tisku dostat, myslí si Urbanová.

„I malé obchody v Maďarsku stojí na základě franšízové struktury vlastnicky blízko vládě. Trafiky sice nejsou vlastněné státem, ale systém přidělování licencí pro trafikanty ovlivňuje Orbánova strana FIDESZ, takže těžko tam povolí nezávislý tisk,“ popsala už dříve v rozhovoru pro Hlídací Pes.org

Poslední nevládní noviny

Jak vážně ohrožená je svoboda médií v Maďarsku, shrnula i zpráva několika evropských novinářských organizací z loňského prosince.

Ta konstatovala, že téměř v 80 procentech politického a společenského zpravodajství rozhoduje o financování mediálního trhu vládní strana Fidesz. Jde tu zejména o přidělování inzerce, kde Fidesz jasně upřednostňuje média pod svým vlivem.

Zpráva také připomněla, že po nuceném ukončení činnosti deníků Népszabadság a Magyar Nemzet zbyl v Maďarsku poslední nezávislý deník Népszava s nákladem 20 tisíc výtisků. Pro srovnání – vládou kontrolovaná síť regionálních novin má sama o sobě náklad 200 tisíc kusů.

Lepší není situace ani na rozhlasovém a televizním trhu. V zemi existuje jediná nezávislá rozhlasová stanice Klubrádió, která vysílá pouze v Budapešti. Dále jediná nezávislá televize s politickým zpravodajstvím ATV, která má ale malý podíl na trhu. Proti nim vysílají po celé zemi desítky provládních programů.

„Nebyli jsme si jistí, jestli s tím může pohnout jeden newsletter ve formátu A4,“ připouští počáteční obavy Kornél Klopfstein-László. Tři roky po spuštění projektu „Tiskni i ty!“ ale průzkum ukázal, že o iniciativě slyšelo až 14 procent Maďarů. Před parlamentními volbami v roce 2018 poslali dobrovolníci mezi lidi asi milion výtisků.

„Třetina z těch, kterým se newsletter dostal do ruky, ho také přečetla a diskutovala o něm se známými a s rodinou. To je úspěch, který nám dává naději, že to neděláme pro nic za nic a že se na maďarský venkov může vrátit pluralita médií,“ věří Klopfstein-László.

Jeho newsletter byl letos také spolu s další zhruba třicítkou projektů nominován na cenu za sociální inovace Sozial Marie, kam se hlásí projekty z celé Evropy, včetně Česka. Například předloni vyhrál hlavní cenu brněnský projekt Rapid Re-housing („Bydlení především“), který poskytl bydlení desítkám rodin bez domova. Letošní ceny SozialMarie se budou udílet 1. května.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

3 komentáře

  1. Jan napsal:

    Madaři maj zglachšaltovaný média. V čem jim to pomohlo? Když to porovnáme s třeba s námi.

  2. Petr Kaminsky napsal:

    1) Korektura – „se k vládě kritické tiskoviny se dají sehnat“. 2) Skoro jako za totace. Jesteze uz se to nemusi prepisovat na psacich strojich. 3) K smichu to rozhodne neni. A u nas to neni o moc lepsi. Informace mimo vladni propagandu uz taky najdete jen na internetu. 4) Aby se na venkov vratila pluralita medii, museli by porazit ve volbach FIDESZ. Jenze ten je vsude prisaty jako u nas ANO/AgroFert. V elektrotechnice – kladna zpetna vazba. Jedine reseni – odpojit napajeni.

  3. petrph napsal:

    Tak nevím jak v Uhrách, ale jak znám situaci ve svém okolí, tak i ti chudší důchodci mají doma internet, čili si informace i názory (dokonce i ty vládou a Biskou označované jako extrémní) dohledávají tam. Tištěné noviny už si skoro nikdo nekupuje. To je ekonomika, nikoliv politika.
    Ale nápad tisknout vybrané, předpřipravené? dokumenty z webu na papír a pak je hromadně distribuovat „mezi prostý lid“, to už vypadá skutečně anachronicky grotestkně. To už si spíš dovedu představit, že ta která opostrana pošle na venkov agitátory aby to těm lidem vysvětlili přímo..

Přidávání komentářů není povoleno