Odstupte, vyzvali umělci šéfa galerie v Náchodě. Podepsal výzvu „Mír a spravedlnost“, podpis pak stáhl
Ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě Alexander Peroutka čelí odporu umělců i výzvám k odstoupení poté, co jménem galerie podpořil výzvu Mír a spravedlnost. Ta volá po blíže nespecifikovaném „spravedlivém míru“ na Ukrajině a po zrušení protiruských sankcí v případě, že se ukážou jako neúčinné. Na Peroutkův podpis zareagovalo pět umělců stažením svých děl z právě probíhající výstavy, distancoval se od něj i zřizovatel galerie, Královéhradecký kraj.
„Kritiku vidím jako konstruktivní nástroj společnosti. Podobně i petice a výzvy beru jako nástroj demokratické společnosti,“ říká pro HlídacíPes.org Alexander Peroutka.
Signatáři iniciativy Mír a spravedlnost mimo jiné ve výzvě české vládě požadují ve vztahu k válce na Ukrajině zahájení jednání o příměří, omezení protiruských sankcí a zastavení dodávek zbraní Ukrajině.
Podle vyjádření zřizovatele měl Peroutka svou podporu výzvě nakonec stáhnout. Na webu iniciativy však jeho podpis i nadále je, a to i se jménem galerie.
„Rozhodně neplatí, že by vedení Královéhradeckého kraje, ani žádná z krajských organizací podporovaly výzvu Mír a spravedlnost. Pan ředitel, jakožto radou jmenovaný vedoucí krajské organizace, uznal nevhodnost své podpory a rozhodl se ji vzít zpět,“ doplňuje mluvčí Královéhradeckého kraje Dan Lechmann.
Část umělců, kteří s galerií spolupracovali, sepsala petici za Peroutkovo odvolání a stahují svá díla z právě probíhající výstavy. Vadí jim, že ředitelovo osobní rozhodnutí podpořit kontroverzní a prorusky vyznívající výzvu dopadlo i na celou galerii.
Výzva Mír a spravedlnost požaduje po vládě, aby podnikla kroky k dosažení nespecifikovaného „míru, který bude garantován všemi relevantními stranami, mír, jehož přesnou podobu neznáme, nemůžeme ji znát a ani ji nemáme chtít znát“. Iniciátoři sice přiznávají, že hlavním viníkem rozpoutaného konfliktu je Rusko, vzápětí ale požadují, aby vláda ukončila dodávky zbraní Ukrajině či nepodporovala protiruské sankce a přerušila jejich podporu do doby, než bude vyšetřena jejich skutečná efektivita a dopady na evropské obyvatelstvo. Vláda se má soustředit „na zmírňování dopadů války, inflace, drahoty a sankcí a zajistila skutečnou, účinnou a rychlou pomoc českým obyvatelům a podnikům“. O dopadech ruské agrese na Ukrajinu a její občany už body výzvy nemluví.
„Galerie výtvarného umění v Náchodě posloužila jako propagace politické výzvy. Narušil tím neutralitu státního galerijního prostoru,“ je přesvědčen iniciátor petice a umělec Martin Gabriel Pavel. Na to, že se jméno ředitele galerie spolu s názvem instituce objevilo na webu výzvy mezi osobnostmi, které ji podpořily, původně upozornil web Forum24.
Politika v umění
Název státní umělecké instituce se tak ocitl třeba vedle jmen poslanců SPD Jaroslava Bašty a Jaroslava Foldyny, bývalého předsedy hnutí Zelených a neúspěšného kandidáta za ČSSD do sněmovny Matěje Stropnického či bývalého ministra zahraničí za ČSSD Jana Kavana.
Právě to vadí pětici umělců, kteří požádali o stažení svých děl z probíhající výstavy. Jedním z nich je i zmíněný Gabriel Pavel. Ten v galerii vystavoval fotografii z fotografického cyklu, ve níž zachytil přes čtyři sta nahých lidí.
„Byla to moje první výstava ve státní galerii. Když jsem svěřoval svoje dílo státní instituci, důvěřoval jsem v její bezpečný neutrální prostor, který by měla státní instituce, na rozdíl od té soukromé, zaručovat,“ říká s tím, že se jeho dílo kvůli Peroutkovu podpisu ocitlo ve zpolitizovaném prostoru.
Sám si přitom podobné přesahy do politiky pečlivě hlídá. Na veřejném profilu na síti Instagram, kde svůj fotografický projekt propaguje, prý důsledně nezveřejňuje politický obsah: „Nedával jsem tam ani ukrajinskou vlajku a nechával jsem projekt neutrální. Podporu Ukrajiny jsem vyjadřoval pouze na svém osobním profilu.“
Fotografka Alena Hlaváčová stáhla z výstavy své snímky z cyklu portrétů lidí z regionu. „Tito lidé nám dali jako autorům důvěru, a to mimo jiné v to, že jejich zobrazení nebudou použita pro politický názor třetí strany, se kterým oni nedali souhlas. Proto je připojení jména instituce za ředitelův podpis tak citlivá záležitost,“ říká pro HlídacíPes.org
Poté, co se o podpisu dozvěděli, stáhli své společné dílo z výstavy také umělci Viktor Takáč a Milan Mazúr. „Peroutka svým aktem podepsání iniciativy nevyjádřil soukromý názor, ale jako ředitel instituce projevil iniciativě institucionální podporu. Svým aktem, ať vědomě či nevědomě, z nás udělal rukojmí vlastního politického nasměrování,“ vysvětlují.
Svým dílem údajně nechtějí podporovat „galerijní prospěch jak pana Peroutky, tak instituce, kterou kulturně zastupuje a reprezentuje“. Iniciativu Mír a spravedlnost, její názory, politické podporovatele a některé signatáře považují za „jednoznačný identifikátor zvrácenosti a pokleslého morálního úsudku“.
Ředitel: „Podpis z etických důvodů“
Ředitel nyní čelí i tlaku na své odvolání. Petici, jež zřizovatele k jeho odvolání vyzývá, zatím podepsalo okolo sedmdesáti lidí z řad umělců a studentů uměleckých fakult.
Peroutka se hájí tím, že výzvu „podepsal z etických důvodů“ a že jde o „nástroj demokratické společnosti, podobně jako kritika“, jíž nyní čelí. Instituce se podle něj v petici zobrazila v rámci vyplňovaného formuláře. „Na základě reakcí vidím, že tomu tak být nemělo,“ přiznává pochybení.
„Vedlejší účinky svého podpisuje jsem diskutoval a zvažoval,“ dodává pro HlídacíPes.org s tím, že „etika je nedílnou součástí uměleckého provozu. Samozřejmě její výklad není jednoznačný a je předmětem další diskuze, včetně té právě probíhající“.
Podle Martina Gabriela Pavla ale nejde o jediné ředitelovo selhání. Poukazuje na to, že galerie pod Peroutkovým vedením chtěla na sociálních sítích cenzurovat kritické komentáře a otázky směrem k řediteli a naopak nechala v komentářích zesměšňující koláž ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.
„V posledních dnech byly stránky GVUN zneužity ke sdílení nevhodných komentářů směřujících k osobě ředitele. Tyto a následné komentáře budou mazány, k vyjádření svých názorů využijte, prosím, jinou platformu,“ stálo skutečně se v jednom z příspěvků galerie, který dnes již na sítích dostupný není.
Podle Gabriela Pavla ale komentáře nebyly nijak vulgární, na rozdíl od fotografické koláže, na které je Zelenskyj se staženými kalhotami a s rukama svázanýma kolem sloupu veřejného osvětlení. „Ta tam byla od 17. března a odstraněna byla až po návštěvě náměstkyně hejtmana dne 22. března,“ říká.
Vadí mu také, že Peroutka nevyjádřil žádné politování, omluvu nebo vysvětlení ukrajinským umělcům, kteří vystavovali v galerii v létě na výstavě Topografické lekce s podtitulem: „Ukrajinské vizuální umění v aktuálních souvislostech“. Nejméně tři ukrajinské umělkyně, které se výstavy tehdy zúčastnily, teď podepsaly petici za ředitelovo odstoupení.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Jak Národní muzeum neuctilo Karla Kryla a ten pak skončil ve sklepení
Robert Břešťan: Alláhu akbar cézet a kriminalizace blbosti
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
11 komentářů
to je strašné, že svůj názor, je dnes, v demokracii, člověk dehonestován a zatracován. A že jen názor fialové skupiny je ten správný. Je to odporný svět.
Dneska ten, kdo chce mír a spravedlnost, je dezolát a proruský šváb. Kam jsme se to dostali?
Kdokoli se jakkoli byt i nevedomky nechtene jakkoli otre o ukrajinu tsk konci a to doslova bud zniceny zivot kariera atd nebo rovnou k soudu. To smeto dopracovali
A máme tady zpět 50. léta.
Podepsal,
Svoboda se zdržel hlasování. Musí mu být jasné, že akční výbory vyžadují jednomyslnost.
Dobro došli
A proč jsi smutný bobečku, když je to tvoje oblíbené období? Že by kvůli tomu, že místo bouchání do disidentů, které jsi měl tak rád, je kritizován nýmand, který místo toho, aby dělal práci za kterou ho platí notabene stát, blábolí co mu alkohol na jazyk přinese a schovává se při tom za veřejnou instituci, kterou měl reprezentovat.
Ta výzva by teoreticky realizovatelná byla, kdyby se z ní vyškrtla omáčka o tom, jak je situace nepřehledná a kdyby se zrušil ten požadavek na zastavení posílání zbraní. Teoreticky by na příměří mohly přistoupit obě strany, kdyby si obě myslely, že mají šanci připravit se na případné pokračování rychleji než protistrana. Nevýhodné pro celkový výsledek by samozřejmě bylo, kdyby se západ v odhadu rychlosti našich příprav spletl, to je největší riziko. Kdyby se však podařilo konflikt zamrznout třeba na rok zastavit destrukci na frontě, ale zachovat sankce, existuje nenulová šance, že v Rusku se něco konečně zlomí, protože bojové bezčasí otupí patriotický zápal Rusů. A kdyby ne, aspoň jsme udělali maximum. Kdyby se ta iniciativa takhle přeformulovala, hned by se na druhém kole vidělo, kdo tu původní verzi podepsal z lásky k Rusku a kdo z lásky k lidským životům.
Ale ono vůbec nejde o to, jak realistická nebo naivní, morální, pacifistická, mnichovanská atd. atd. ta „výzva“ je. Problémem je otevřený hon na člověka, který podpisem vyjádřil svůj osobní názor, naprosto otevřeně dnes probíhající přesně ve stylu nacistických či bolševických praktik.
Tvrzení, že ředitel podepsal jménem galerie, je naprosto směšné. Je zvykem do petic psát i svoje povolání, pozici atd. Pokud bych např. výzvu podepsal já a uvedl v rubrice „povolání: živnostník ve výslužbě“, těžko by někdo očekával, že tam reprezentuji všechny emeritní živnostníky.
K těm uraženým „umělcům“ – vybudujte si vlastní galerii a tam si vystavujte co chcete, pouštějte tam jenom návštěvníky se správným světonázorem. Do veřejné galerie, financované z daní, si jistě svoje díla umístí spousta jiných, skutečných umělců.
Jaký osobní názor widláku? Ten člověk vystupuje za veřejnou instituci. Ať odstoupí, pak si může vykládat co chce.
Chybí už jen výzvy pracovních kolektivů k tvrdému potrestání dotyčného.Je to stále dokola. Za Rakouska, 1. i 2. republiky, protektorátu i komančů, vždy se najdou nějací „uvědomělí“ a za nimi obvykle zůstane jen zmar…
Chybí už jen výzvy pracovních kolektivů k tvrdému potrestání dotyčného.Je to stále dokola. Za Rakouska, 1. i 2. republiky, protektorátu i komančů, vždy se najdou nějací „uvědomělí“ a za nimi obvykle zůstane jen zmar…
Normalizace je zpět. A řekl bych v daleko horší formě. Práskají už i děti, což se v 70. letech nedělo! Viz. malí bonzáčci co udali učitelku Bednářovou. Naštěstí nejsou koncentráky jako za Protektorátu, takže je zatím na svobodě. Jen nesežene práci. Čeká ji ale soud, takže možná i kriminál. Za písmeno Z na batohu 6 měsíců podmíněně, 12000 pokuta a rok zakázaná Praha! Co všechna auta se značkou začátečníka???? Prý tam měl i znak Vagnerovců, který ovšem znají jen policajti, možná ani dotyčný nevěděl co to je. ….. Nedávno mi vykradli garáž, policajti rovnou sdělili, že nikoho nechytí (a také nechytili!) Není divu, nemají čas, když musí řešit podobné 3,14čoviny….