Lži, podvody a manipulace s divákem. Zázračný aparát ve službách doby
Nepřekvapuje, že švédsko-dánský dokument Zázračný aparát, právě uvedený do našich kin, získal letos ocenění na festivalu Sundance. Filmová přehlídka v americkém Utahu se v průběhu své nedlouhé historie (od r. 1978) vyprofilovala jako prestižní a vyhledávaná filmová akce zaměřená na nezávislé filmy a nekonvenční tvorbu, což snímek Axela Danielsona a Maximiliena Van Aertrycka určitě je.
Splňuje i kritérium provokativnosti, kterou mají nejen na tomto festivalu rádi. Je to hodně svěží a free snímek, ostatně není divu, vždyť jedním z producentů byl režisér Ruben Östlund, autor zdravě provokativních filmů Čtverec a Trojúhelník smutku, od nějž snad ani nelze nic jiného čekat.
Text publikujeme na základě spolupráce s nezávislým týdeníkem Přítomnost
Autorkou textu je kulturní publicistka Agáta Pilátová (titulek a mezititulky jsou redakční)
Dokument má ambici představit vývoj audiovizuálního média, především filmu, v uplynulých sto padesáti letech. Určitě vděčné téma, lze si s ním vyhrát, vyzobat třešničky na opulentním dortu, do nějž audiovize nakynula, i odhalit zrádné pecky.
Trumpovo hulákání na reportéry
Autoři letem světem seznamují s dějinami kinematografie od Mélièse a bratrů Lumièrů až k YouTube, aby se co nejdřív dostali ke svým hlavním tématům: ke komercionalizaci filmu a k lákavým, ale spíš negativním možnostem, jež nabízí. K ohýbání a zkreslování skutečnosti, k lžím a podvodům, k manipulaci s divákem.
Záběry s Riefenstahlovou, ať v době její velké slávy, či mnoho let po válce, patří k nejpůsobivějším, neboť na konkrétní osobnosti demonstrují moc i zrádnou sílu filmu.
V rychlém tempu (střihač se fakt zapotil!) probere počátky pohyblivých obrázků, korunovace králů, dodatečné rekonstrukce válečných záběrů, tváře politiků, před kamerou obnažené i průhledně předstírající.
Připomene nacistickou filmařku Leni Riefenstahlovou, kterak s nadšením vytváří image silné nacistické říše, včetně adorace Hitlera. Ukáže, jak ještě po letech se zalíbením sleduje výsledky svého díla.
Záběry s Riefenstahlovou, ať v době její velké slávy, či mnoho let po válce, patří k nejpůsobivějším, neboť na konkrétní osobnosti demonstrují moc i zrádnou sílu filmu.
Poměrně brzy se autoři dostanou k současnosti, zařazují zábavné kiksy moderátorů, Trumpovo hulákání na reportéry i videa se sladkými, leč prázdnými tvářičkami dívek prezentujících se na YouTube.
Výběr filmových a televizních záběrů a videí je vynalézavý nejen s ohledem na téma, ale i na atraktivitu, nechybí jim vtip a pointa. Záběry z historie i současnosti jsou zajímavé, výsledná koláž strhne pestrostí i tempem.
Po jistém čase však už začínáme být ze závratného letu a střídání střihových záběrů a videí trochu utrmácení; ještě že je autoři občas prokládají fotografiemi souvisejícími s filmy.
U některých střípků témat bychom se rádi pozdrželi déle. Například u manipulace s realitou, obratného kouzlení s fakty či u sugestivnosti a nebezpečné věrohodnosti „upravených“ verzí událostí.
Zbraň v hybridních válkách
Narativ Zázračného aparátu postupuje zejména zpočátku víceméně chronologicky, posloupnost je však narušována skoky v čase, a ty pak mají na svědomí, že film působí poněkud chaoticky.
Zejména v poslední třetině jako by autorům záleželo víc na tom, jak rychle doběhnou do cíle, než co sdělí. Dokumentu chybí dramaturg, který by to celé víc uspořádal. Nejde o to, aby film působil „spořádaně“, jeho kouzlo je právě v skotačící dynamice. Ale víc řádu by mu přeci jen neuškodilo.
U některých střípků témat bychom se přitom zároveň rádi pozdrželi déle. Například u manipulace s realitou, obratného kouzlení s fakty či u sugestivnosti a nebezpečné věrohodnosti „upravených“ verzí událostí.
Nebo u nebezpečí, jež s sebou přináší využívání sociálních sítí k sebeprezentaci nicneříkajících obličejů a hloupých vyprávěnek youtuberů.
Bylo by patrně také prospěšné, kdyby tvůrci věnovali větší pozornost aktuálnímu problému fake news a dezinformací v audiovizuálním prostředí, jež se stávají stále nebezpečnější zbraní v hybridních válkách. A nejen v nich.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Média versus svatí spasitelé ze sociálních sítí. Demokracii chybí prostor pro debatu
Babiš kontra Řezníček. Hodinka nenávisti k České televizi jako výzva k lynči
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
5 komentářů
Dalo by říct další naprosto zbytečný film, který říká naprosto to stejně jako stovky před ním. Jasně že film je fikce, prefabrikovaný, sen, nebo i jak se říká dnes, fake news. Samozřejmě s ohromnou plejádou filmových triků od těch nejstarších až k těm moderním. A samozřejmě většina těch filmů dle předem sepsaneho scénáře včetně těch tzv doku aj reportáži. Aj ty pak lze ve střižně patřičně dotvořit. Což ale diváci vědí takže, aspoň ti starší neveří ani jednomu doku filmu.
Asi si ukrojili větší krajíc, než jaký potom mohli sníst.
Dvě bývalé severské mocnosti tedy Švédsko a Dánsko mají rozdílnou moderní historii. Švédsko takto žula neutrality ji odhazuje a žádá o vstup do NATO. Maďarsko a Turecko se rozmysli. Dánsko je případ odlišný vNATO je, přesto USA pozaduji prodej Grónska. Je to svizelne zahravat si s migraci. Režisérka Reifenstahlova v mládí propagovala zrudnost nacismu, dozila se vysokého věku, jako několik našich literatu, kteří byli mladí komunisti, Kohout, Kundera. Biblické, „mladíku hlidej si své mladi“, je odpověď. USA čeká proměna na latinskoamericky stát, který bude první mezi ostatnimi. Rusko je klamano systematicky, přesto se snaží o pokrok. Zázračné propagandisticke aparáty jsou jen docasne vlivy a rozpadaji se před Prozretelnosti, dříve nebo později.
Ono se dá v celku pochopit, že dneska když se Rusko imperiálně rozšiřuje i válkou na Ukrajině, tak i ty dosavadní neutrální státy hledají zabezpečení v NATO. Což jim ale nebrání i tam diplomaticky prosazovat a bránit svoje požadavky. Což my neumíme.
No a pokud se týče USA, tam se projevují vize, popsané už někdy před půl stoletím autory sci-fi. Vzpomínám si matně na jednu z nich, jmenovala se tuším „Jdi na východ mladý muži“. Ve které zástupce federální vlády s glejtem objíždí celé vnitrozemí USA aby zjistil že celá ta území už jsou zase pod kontrolou indiánských kmenů. Ale navíc, při jedné takové „audienci“ je mu taktně naznačeno, že vláda kterou zastupuje už neexistuje. Takže a s posledních sil se vrací rychle na pobřeží aby se dostal na jednu z posledních lodí, obsazených bílými uprchlíky, která ještě odplouvá do Evropy.
Vyšlo to v Karavaně ve sbírce povídek „Vlak do pekla“.