Když chodili docenti v montérkách. Kýbl, stěrka a hadr jako nečekané symboly svobody
Povolání umývače oken a výloh během normalizace vykonávaly desítky intelektuálů, duchovních a dalších osobností, které se dostaly do střetu s režimem. Nacházely v něm překvapivou svobodu a nezávislost, která v jiných profesích chyběla. Ani tady ale nechyběl všudypřítomný „dohled“ Státní bezpečnosti.
„Nemusel jsem dělat žádné kompromisy s režimem, protože mi nebylo co vzít. Mohli mi vzít leda tak kýbl a hadr.“ Tak zdůvodňuje celoživotní skaut Jiří Zachariáš, proč si v době normalizace dobrovolně zvolil zaměstnání myče oken a výloh v podniku Úklid Praha.
Příslušníci Státní bezpečnosti mu u výslechů nabízeli místo redaktora v časopisu Pionýrská stezka, který roku 1971 nahradil zakázaného Junáka. Jiří Zachariáš však trval na svém: „Když je v zemi nepřítel, slušný člověk kariéru nedělá. Tak jsem se rozhodl pro ta okna.“ A ocitl se v dobré společnosti.
Docenti a doktoři v montérkách
Filozof Daniel Kroupa začal s čištěním výloh pro podnik Úklid Praha roku 1971. „Byla to významná funkce, kterou nebylo snadné získat, protože čističi výloh byli poněkud uzavřenou společností. Mně vstup zajistil evangelický farář Svatopluk Karásek, který mi své místo přepustil a šel dělat kastelána na hrad Houska.“
Tak na svůj vstup do „privilegovaného“ prostředí myčů oken vzpomíná Daniel Kroupa ve fejetonu pro Český rozhlas. Potkal tu bývalé redaktory zrušených Literárních listů v čele s jejich šéfredaktorem Milanem Jungmannem, překladatele Luboše Dobrovského i skupinu historiků, mezi něž patřili Jaroslav Šedivý a Pavel Seifter: „Bez titulu a akademické ‚hodnosti‘ jsem mezi třemi desítkami pánů v montérkách byl výjimkou.“
V Úklidu pracovala i skupina katolických kněží včetně pozdějšího kardinála Miloslava Vlka: „Vybral jsem si tu práci, protože jsem nechtěl být osm hodin denně zavřený a kontrolovaný v nějaké fabrice,“ řekl v rozhovoru pro Paměť národa.
Miloslava Vlka v práci se stěrkami a hadrem zaučoval kněz a tajný salesián Karel Herbst, který oceňoval časovou flexibilitu tohoto povolání: v létě mohl i uprostřed pracovního týdne vyrazit za svými svěřenci na prázdninové salesiánské pobyty v takzvaných chaloupkách.
Dva myli okna, třetí psal knihy
Volná pracovní doba myčů oken byla v podmínkách socialistického hospodářství výjimečným bonusem, který zmiňuje každý, kdo touto profesí prošel. „Vůbec nikdo nás nekontroloval. Když byla práce hotová, mohli jsme jít domů,“ říká Jiří Zachariáš.
Mnozí intelektuálové se díky této svobodě mohli ve volném čase věnovat svým původním profesím. Například Jaroslav Šedivý v letech normalizace napsal a pod cizím jménem publikoval dvě historické knihy: Děkabristé, anatomie nezdařeného převratu a Metternich kontra Napoleon.
Překladatel Luboš Dobrovský vzpomíná, jak si s dalšími dvěma kolegy rozdělovali úkoly: „Pracoval jsem s Rudolfem Zemanem a Pavlem Seifterem. Dělali jsme to tak, že vždy dva myli okna a jeden mohl zůstat doma a věnovat se svým věcem. Pavel Seifter byl redaktorem samizdatového historického sborníku, já jsem s Janem Lopatkou redigoval Kritický sborník a překládal jsem.“ Budoucí novinář Martin Fendrych se díky mytí oken seznámil s Rudolfem Zemanem a zapojil se do distribuce samizdatových Lidových novin.
Jiří Zachariáš zdůrazňuje, jak důležitá byla v tomto prostředí kolegialita: „Vztahy mezi námi byly už dávno ukované skautskou výchovou a v tomto povolání automaticky pokračovaly. Každý z nás by tomu druhému dal poslední košili.“
„Jak se vede, pane doktore?“
Práce myče oken a výloh měla v jistých kruzích pozoruhodnou společenskou prestiž. „V těch posledních dvanácti letech jsem se na Proseku a v Ďáblicích stal poměrně známou figurou,“ vzpomínal historik a později diplomat Jaroslav Šedivý. „Chodil jsem s kýblem, tyčí a stěrkou a potkával jsem lidi, kteří mě zdravili: ,Dobrý den, pane doktore! Jak se vede, pane doktore?‘“
Díky pochůzkám po Praze objevoval život v prostředí, které do té doby neznal, a udělal si spoustu užitečných známostí: „Nejlepší společnost jsem potkával vzadu za krámem v jednom řeznictví na Proseku a v druhém v Ďáblicích. K dispozici tam bylo perfektní maso a někdy zajímavé debaty – s houslovým virtuosem, se známým historikem velkých českých osobností, kapelníkem velkého big bandu a dalšími.“
Jaroslav Šedivý o těchto zážitcích vyprávěl svému příteli, spisovateli Milanu Kunderovi, který je později využil ve svém románu Nesnesitelná lehkost bytí. Také jeho hrdina lékař Tomáš je vyhozen ze zaměstnání a chodí po Praze s kýblem a stěrkou: „Prodavačky velkých obchodů ho oslovovaly ,pane doktore‘ (pražský tam–tam perfektně fungoval) a ptaly se ho na rady týkající se jejich rýmy, bolavých zad a nepravidelné menstruace. Pozorovaly ho skoro s ostychem, když polil sklo vodou, nasadil kartáč na tyč a začal umývat výlohu.“
Zejména před vánoci byli zaměstnanci podniku Úklid často posíláni umývat okna i do soukromých domácností. Jaroslav Šedivý vzpomínal, jak ho jistá dáma přivítala ve svém bytě slovy: „Nezlobte se, víte, všechny moje kamarádky – všechny – už měly nějakýho doktora na okno, jenom já ne. A jedna mně poradila vás.“
I tuto situaci zachytil Kundera v Nesnesitelné lehkosti bytí, byť vyprávění Jaroslava Šedivého poněkud vyšperkoval: „Když se jeho bývalí pacienti dověděli, že Tomáš umývá okna, volali do jeho podniku a objednávali si ho. Přivítali ho pak s lahví šampaňského nebo slivovice, napsali mu do výkazu, že umyl třináct oken, a dvě hodiny si s ním povídali a přiťukávali na zdraví.“
Dozor StB a tisíce oken za trest
Každodenní manuální práce pod širým nebem samozřejmě nebyla jeden velký večírek. Podnik plný disidentů navíc přitahoval pozornost Státní bezpečnosti. Daniel Kroupa vzpomíná, že příslušníci zasáhli, například když se mezi myči oken začaly šířit opisy Seifertovy básnické sbírky Morový sloup.
Po podpisu Charty 77 se do vážnějších potíží v zaměstnání dostal Luboš Dobrovský. Státní bezpečnost mu začala v práci dělat škodolibé naschvály: „Například mi k běžnému mytí výloh přidali dva hotelové domy, v nichž bylo asi 2400 oken. Zvládl jsem to jen s pomocí přátel.“
„Policajti ale začali chodit po obchodech a kontrolovali, jestli jsem výlohy umyl zvenku i zevnitř.“
Nakonec došlo i na obvinění, že si účtoval neodvedenou práci, takže mu hrozil soud za trestný čin rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. „Naštěstí jsem měl doma potvrzené doklady, které ukázaly, že jsem vykonal ještě víc práce, než kolik jsem účtoval. Soudce obvinění překvalifikoval na poškozování plánovaného hospodářství. Odsoudili mě k podmíněnému trestu. Ta doba byla plná stresu, rodina trpěla, ale jakmile začal soud, byla to sranda, protože bylo jasné, že si se mnou neporadí.“
Jiří Zachariáš se před rokem 1989 setkal v práci s potížemi jen jednou – a to ještě s potížemi poněkud paradoxního rázu. Jeho parta myčů dostala za úkol vyčistit skleněné obložení na budově ÚV KSČ. Jednalo se o rizikovou práci ve výšce asi dvaceti metrů. „Mně ale jako jedinému řekli: ty na Ústřední výbor strany nesmíš. Byl jsem docela rád.“
Autorka textu Barbora Šťastná působí v projektu Paměť národa – jedinečné rozsáhlé sbírce vzpomínek pamětníků, kterou řadu let buduje nezisková organizace Post Bellum se svými partnery – Českým rozhlasem, Českou televizí a Ústavem pro studium totalitních režimů. Ve sbírce je shromážděno víc než pět tisíc výpovědí. Z Paměti národa vznikají každý týden rozhlasové dokumenty Příběhy 20. století. Jde o subjektivní vzpomínky pamětníků, které nemusejí vždy zcela odpovídat skutečnému průběhu historických událostí.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Když Krkonoše připomínaly polomrtvou ještěrku bez ocásku a přežily svou smrt
„Underground pro mě znamená žít mimo struktury,“ říká fotograf Jan Ságl
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
10 komentářů
Jo, stálo to za hovno, ale byla sranda. Někdy.
Kdysi za komunistů jste za jiný názor myl okna nebo topil v kotelně. Dnes vás za jiný názor odsoudí natvrdo do vězení a ani ten kýbl s hadrem nedostanete.
Aspoň jeden příklad takového nešťastníka byste neměl?
Vy jste ivane ten jiný názor na diskuzních stránkách Hlídacího psa prezentoval už nesčíslněkrát a jak je vidět, nikdo vás do vězení nezavřel. Možná to bude tím, že je rozdíl, pokud z blbosti šíříte „jiný názor“, nebo zda šíříte dezinformace.
Milý Ivane, za názor ne, ale za trestný čin schvalování genocidy ano. Ale v minulém režimu by za tenhle terstný čin byl trest násobně větší. Ovšem veřejně jste mohl schvalovat genocidy páchané Rusy – viz Žukovův životopis od Borise Polevoje – Polkovoditěľ.
Docent Fiala by měl jít mýt okna. Na nic jiného nemá vzdělání a na nic jiného se nehodí.
říká Honza. (příjmení si dopňte sami)
Tohle je brutální pravda. Ale co si je nutné pořád uvědomovat, že tehdy bylo všechno státní, všechny školy i univerzity, i vědecké ústavy byly státní, i všechny podniky byly státní, a pod kontrolou komunistů, takže si i ty kádrové informace předávali navzájem. Kdo si to někde kádrově polepil, toho už na kvalitní práci vzali málokde. Ale té sakra těžké práce, měli všude dost, že i to zmíněné mytí oken patřilo k těm jednodušším a lepším..
Nakonec, i třeba z pohledu komunistického filmu – film „Skřivánci na niti“ (1969) od Menzela tu pozici likvidovaných elit ukázal v pracovním táboru v kladenských hutích. A takových pokrokových filmů s touhle tématikou bylo už v 50 letech povícero..
Zatímco, taková – Láska z pasáže (1985) – příběh čističe oken, flákače, který dělá tipaře bytovým zlodějům? Tak to opravdu měla tahle „privilegovaná“ profese výtečnou pověst,..
Komunisti prostě kněze nepovažovali za přínos. Za takové zbytečné odborníky na pohádkové bytosti.
Dnes se takový odborník na marxizmus – leninizmus asi také moc neuplatní a vyučování asi také neprovádí v učebně nějaké školy. Přitom má k vědě rozhodně blíž, než ti vykladači toho, co si Bůh myslí.
Máte sice pravdu, že „..Komunisti prostě kněze nepovažovali za přínos“, jenomže současně je taky nezakázali. V tom je jedna ze složitostí popisu té doby , že tu církev nezakázali, ale pouze? jí podřídili státní kontrole, ale taky jí (tu kontrolovanou, povolenou) platili ze státních peněz.
Dokonce i k té větě „..V Úklidu pracovala i skupina katolických kněží včetně pozdějšího kardinála Miloslava Vlka“.. tak jak se dá dočíst v jeho biografii na wiki
„..V roce 1964 odešel studovat na Cyrilometodějskou bohosloveckou fakultu do Litoměřic. /rozuměno se souhlasem komunistického státu/¨
Dne 23. června 1968 byl vysvěcen na kněze[10] a jmenován sekretářem českobudějovického biskupa Josefa Hloucha. / opět rozuměno se souhlasem komunistického státu/
V roce 1971 však musel toto místo z rozhodnutí úřadů opustit a odejít spravovat malé farnosti (Lažiště a Záblatí, posléze Rožmitál pod Třemšínem).
V roce 1978 mu byl odebrán státní souhlas,
V letech 1978 až 1986 pracoval v Praze jako umývač oken a od roku 1986 jako archivář ve Státní bance československé, zároveň tajně vykonával kněžské povolání.
(už) K 1. lednu 1989 /tedy ještě za komunistů/ mu byl vrácen státní souhlas, takže se mohl vrátit do duchovní správy, a to nejprve na Klatovsku, později na Šumavě…..
Ono prostě to období komunistického režimu bylo složité, a nelze se omezit jen na ten popis toho fyzického teroru, mnohem děsívější byl ten psychologický teror, že si mohli přijít pro každého a kdykoliv. Nebo zatím ne.. To byl ten důvod, proč se podařilo i tomu našemu komunistickému režimu vydržet tak dlouho..