Jakub Eberle: Sny a příběhy dobra a zla. Do Západu si promítáme, co se nám hodí
ROZHOVOR. Geopolitické rozdělení světa na Západ a Východ podle výzkumníka Jakuba Eberleho nedává v dnešní době smysl. Vizi jednotného Západu označuje za sen, který není založen na skutečnosti, ale na příběhu dobra a zla. „Svět je komplexní,“ říká v druhé části rozhovoru pro HlídacíPes.org ředitel výzkumu Ústavu mezinárodních studií.
- Ve veřejném prostoru se stále běžně pracuje s myšlenkou geopolitického rozdělení na Západ a Východ. Často se mluví o tom, že jsme prozápadní a chceme směřovat na Západ a když se objeví kritik institucí, jako je EU nebo NATO, najednou se mluví o tom, že nás chce zatáhnout na Východ, tu temnou stranu. Jak se k tomuto rozdělení stavíte vy?
To rozdělení funguje dobře zejména ve vztahu k celkové hrůze a úzkosti z Ruska, kterou často označujeme právě tím jazykem hybridní války. Motorem je ale hlubší příběh, který dlouhodobě žije velká část naší společnosti a který se týká toho přesvědčení, že jsme toho Západu součástí, že tam patříme a chceme tam směřovat. Že jsme součástí nějaké západní civilizace, který je definovaná něčím hlubším než jen politikou. Jde o hodnoty, sdílenou minulost, kulturu. Ten příběh si vyprávíme v podstatě od devatenáctého století v různých variacích. A proto to naše zděšení často překračuje konkrétní akce a jejich možné dopady, byť mohou být třeba ze strany Putinova režimu sebehorší, protože nám to především narušuje pocit naši identity. Ve skutečnosti jde o víc než o Rusko a Východ, ale o to, že zdánlivě přestáváme být sami sebou.
- Ten příběh je ale pochopitelně podpořen českou historickou zkušeností…
Přesně. Odráží českou zkušenost s nacistickou okupací i s východním blokem. Je ale třeba říci, že k té zkušenosti nemáme přímý přístup, ale že si ji stále znovu zpřítomňujeme pomocí různých vyprávění, která jsou nevyhnutelně selektivní. V těch se odráží i klíčové momenty českého politického myšlení, které lze spatřovat třeba u autorů, jako je Václav Havel nebo Milan Kundera. Oba dva významně přispěli k takovému chápání geopolitiky, díky němuž jsme neustále v jisté tenzi. Máme nekončící obavy z toho, že chceme patřit či patříme na Západ, ale neustále nás ohrožuje něco, co nás z toho směřování vytrhne.
- V čem je to podle vás problematické, není náhodou dobré být ve střehu, když tu špatnou zkušenost máme?
Ten příběh je problematický v mnoha ohledech. První věc je, že si do Západu promítáme to, co se nám vždy zrovna v danou situaci hodí. Tím, že jde o příběh, který je založený na ideji širokých civilizací, tak popírá vnitřní heterogenitu v rámci těchto celků. Západ se tak stává spíše vizí, či snem, než analytickým pojmenováním nějaké skutečnosti.
Jakub Eberle je ředitel výzkumu státem zřízeného Ústavu mezinárodních vztahů. Jeho expertízou je vedle tématu hybridních hrozeb a dezinformací i teorie mezinárodních vztahů a česká a německá zahraniční politika. Učí na Katedře mezinárodních studií a diplomacie Vysoké školy ekonomické v Praze a je členem programové rady Nadace Forum 2000 a výkonné rady International Association for the Study of German Politics. Letos spoluvydal odbornou knihu „Politika hybridní války: přetváření bezpečnosti v Česku po roce 2014“.
A tím, že si ty politické procesy představujeme jako souboj velkých bloků, tak nám to nepřináší adekvátní obraz naší minulosti a současnosti, a to ani z politického hlediska. Podívejme se třeba na ten Kunderovský koncept “uneseného Západu”, ve kterém my jsme sice jeho součástí, ale ten takzvaně barbarský východ nás z toho vytrhl. Už ale neříká nic o naší spoluúčasti při instalaci komunistického režimu, který tady minimálně v padesátých letech budovala s nadšením významná část populace. Mluví o tom, že jsme byli vytrženi z naší západní přirozeností, že jsme byli uneseni až znásilněni, ale už se vyhýbá otázkám, proč jsme byli země, kde se stalinismus instaloval v roce 1948 nejsnadněji, nebo proč jsme byli skoro poslední země, která režim svrhla.
- Koho dnes tedy považujeme za součást Západu?
To je další problém. Diskurz o Západu je často zatížen dědictvím koloniálního myšlení, které je v horším případě definováno i rasově. Nechci tím vůbec říct, že ten, kdo použije termín Západ, je automaticky rasista, ale vyjadřuje tím jisté konotace, které nemusí být úplně užitečné v komunikaci s jinými částmi světa. Druhá otázka pak je, kde ty hranice Západu zrovna ve svých představách nakreslíme.
Je Ukrajina součástí Západu? Do nedávna pro nás byli Ukrajinci na východě, teď zjišťujeme, že možná tak východní úplně nejsou, protože jsme je začali díky jejich hrdinství obdivovat, místo abychom se na ně dívali nadále svrchu. Co ty země, se kterými říkáme, že máme něco společného hodnotově, jako je Austrálie, Nový Zéland, ale také Japonsko nebo Jižní Korea? Ty taky považujeme za Západ, ale vlastně nějak “jinak”. Pojmy Západ a Východ proto pro mě uvažování o komplexitě současného světa spíše zamlžují, než že by nám ji pomáhaly nějak užitečně pojmout.
- Rozumím, ale nejde o představu nějakého politického spojenectví?
Abychom dělali úspěšnou a smysluplnou politiku, tak to rozdělení nepotřebujeme. Nemusíme se bavit o Západu, když mluvíme o důležitosti členství v Evropské unii či NATO. Ten termín není dokonce ani v zakládajících dokumentech těchto společenství. Nepotřebujeme civilizační vizi, abychom spolupracovali v obraně nebo společné politice, která má vést k prosperitě a soužití. Je to matoucí a vnáší nám to do politiky melodramatický tón, který ale zakrývá tu různorodost a nedostatky.
- Na druhou stranu, není to rozdělení forma mobilizace, která pomáhá sbírat politické body nebo podporu například ve válce na Ukrajině?
Ano, je to o mobilizaci. Politika funguje formou mobilizace, ale té lze přeci dosáhnout různými, tedy i pozitivnějšími způsoby. Příběh o nesmiřitelném východo-západním dělení je velmi nepřátelská forma mobilizace na základě neustálého pnutí a střetu. Stejně tak, když je vše zdůvodněno hybridní válkou, jak jsme se o tom bavili v předchozím rozhovoru.
Jen bych dodal, že podle mě nejde o nějaký instrumentální pragmatismus, který by lidé využívali v rozporu se svým přesvědčením. Ti, kdo mluví o tom, že jsme v hybridní válce mezi Západem a Východem, to ve většině případů pravděpodobně říkají z upřímného přesvědčení a ne s tím, že si říkají, že je to sice nesmysl, ale lidé na to budou slyšet.
- Ale otázka je, jestli to vyostřování debaty, její dvoubarevnost a zjednodušování na Rusko proti Západu nefunguje lépe než složitější vyprávění o komplexnosti mezinárodní politiky…
Funguje, pro některé aktéry a pro různé účely. Tedy dokud to někdo nepřežene. Když koalice SPOLU na billboardu postavila vedle sebe Putina a Andreje Babiše jako „stejné agenty“, tak v ten moment to, myslím, narazilo i u určité části společnosti, která jinak SPOLU volí a Babiše odmítá.
Obecně si musíme si uvědomit, že spoustě lidem je nějaká geopolitika a hybridní válka poměrně ukradená. Problémem neustálého opakování a rozšiřování tohoto bezpečnostního rámování politiky je tedy i to, že se i díky němu lidé mohou cítit více přehlížení. Rozdělení na Západ a Východ je pro ně možná zajímavé do chvíle, než několikanásobně vzrostou ceny za plyn, když už předtím jen těžko vyžili, nebo když nejsou schopni sehnat doktora pro své blízké. Pak mohou mít klidně pocit, že někdo tím neustálým důrazným bojem za údajné západní hodnoty a současným přehlížením jiných otázek říká, že jejich problémy vlastně nejsou tak důležité.
- Což prohlubuje nedůvěru v politickou reprezentaci a s tím i náchylnost k manipulativním příběhům a konspiračním teoriím.
Když se člověk stará o staré rodiče nebo nemůže zajistit svým dětem to, co chtějí nebo potřebují, třeba nemají na školu v přírodě, pak lze snadno a mnohdy oprávněně sklouznout k pocitu, že jeho život politiky nezajímá. Že vás totiž někteří z nich třeba neustále bombardují příběhem o ohrožení liberální demokracie, ale vaše existenciální problémy nereflektují. Mně se líbí sociologické pojetí konspiračních teorií jako trochu vyšinuté formy sociální kritiky. Mohou být kompenzatorním nástrojem, jak špatným způsobem artikulovat jinak úplně relevantní problém. A to zvlášť v kontextu, kdy v té veřejné sféře nemáte pocit, že vaše životy někoho zajímají. Když jste někdo, jehož zájmy dříve zastávala levicová strana, tak v tuto chvíli těžko získáte pocit, že za vámi a vašimi zájmy někdo skutečně stojí. Nejsou média, která by třeba řešila problémy lidí v regionech. A když už se o to někdo pokouší, tak to často nezvládá bez toho, aniž by třeba regiony exotizoval a psal o nich, jako kdyby šlo o reportáže z druhého konce světa.
- Takže i ten důraz na hodnotový boj lze považovat za určitý způsob zbavení se odpovědnosti za ty sociální problémy, které za tou důvěrou v konspirace ale i nedůvěrou v systém stojí?
Do určitě míry ano. Řekněme, že jste politik, který má před sebou nakumulované problémy, které se týkají regionů, školství, důchodového a sociálního systému, ale třeba také armády. A bavme se konkrétně o té armádě, která je v tristním stavu, je podfinancovaná a stala se doslova vlastním torzem, zatímco se tady deset let bavíme o hybridních hrozbách. Přitom nezpochybňuji, že existují, ale zastiňují jiné problémy, které armáda má.
- Nejde ale o klasickou hru na „my“ a „oni“, která je součástí politiky od nepaměti?
Ano. Hybridní hrozby se staly příběhem, který nám dává možnost složitou společenskou situaci zarámovat do jednoduchého příběhu o dobru a zlu. To naše společenské já si portrétujeme jako to dobré, které je postaveno na těch správných hodnotách. Říkáme si, že máme tu páteř, protože se dokážeme postavit tomu zlu. Nemám problém označit Putina za zlo, ale už se zdráhám, když to zlo vytvoříme z lidí, kteří jdou protestovat na Václavské náměstí, nebo ze dvou a půl milionu voličů, kteří šli volit Miloše Zemana.
Politika je také o hledání těžkých a složitých kompromisů, často na úrovni hledání menšího zla. Tady si do sebe projektujeme heroický příběh o tom, že se musíme postavit tomu číhajícímu zlu a přihlásit se k hodnotám, které tady vždy údajně byly, ale my je jen zapomněli. Cítíme se potom dobře, je to emocionální a můžeme se dojímat nad vlastní ušlechtilostí a velikostí. Ale to stejné funguje i obráceně, kdy na druhé straně zase stojí lidé, kteří mají podobně silný pocit, že odhalili ten systém, který jen zkažený a oplzlý, a dobří jsou ti oni. Skutečná politika by ale měla být schopna hledat řešení, která budou tyto emoce alespoň do nějaké míry smiřovat.
- Chápu to správně, že tu válku mezi dobrem a zlem podle vás nelze vyhrát?
Nelze. Problém rozdělení na Západ a Východ, ale i celé hybridní války, je to, že tam není žádný konec, který bychom označili za nějaké trvalé vítězství. Ve světle hybridní války vidíme nepřítele všude, je to podobné jako válka proti terorismu, kdy si toho nepřítele malujeme jako všudypřítomného a všemocného. To vyvolává jen další a další mobilizaci, nekonečný proces bez dohledného konce.
- Dá se to podle vás nějak zvrátit?
Měli bychom tu politiku založit na možná nepříjemné a nesnesitelné představě, že jsme odsouzení k tomu žít společně s lidmi, s nimiž se třeba neshodneme skoro na ničem, včetně základního chápání společenské reality. A to nejen tady v Česku, ale i globálně. Je potřeba se smířit s tím, že tu extrémně široce chápanou hybridní válku nelze vyhrát, protože nemůžeme totálně zvítězit ani nad velkou částí vlastní společnosti, ani nad všemi představitelnými nepřáteli na mezinárodním poli. Podstata našich současných problémů totiž není hybridní válka nebo rozdělení na Západ a Východ, i když to zanikne, tak tím nevyřešíme tu širší společenskou krizi. Ta vyplývá z širší geopolitické transformace, krize liberálního řádu, klimatické změny, ale i krize demokratického kapitalismu, který přestává fungovat i pro ty, pro koho by fungovat měl – vždyť o ní píší už i Financial Times! Ale také z těch lokálních a lidských problémů, o kterých jsme se bavili, a kam patří krize důvěry a nejistota. Neexistuje zázračné řešení, ale vytvářením kompenzačních příběhů o dobru a zlu, o všemocné ruské hybridní válce nebo naopak třeba o údajném washingtonském diktátu či bruselském útlaku, ten problém jen posouváme před sebou.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Takhle to dál nejde. Německý starosta kritizuje nečinnost Berlína v migrační politice
Věra Jourová o mediálním zákonu, potyčce s Muskem a možné orbánizaci Česka
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
18 komentářů
Cenné postřehy.
Pan výzkumník zkoumá, ale nechápe realitu a to co určuje jakoukoliv orientaci. Jak se můžeme orientovat na východ , zrušit Nato , když tam máme takového desperáta, který nemá k ničemu ůctu, neuznává žádné smlouvy a jakékoliv vztahy a pokud mu to není po chuti vraždí a loupí? To se pořád jen polemizuje, vědátoři vždy ve svých snech a přáních doporučují tohle a tohle , ale realita jim uniká. Zkuste něco realného navrhnout a stůjte na nohou..
Schazi nam, asi oboum ten cernobily Vychod a Zapad,tehdy to byl jednoduzsi nez dnes.
Není co dodat. Hlas volajícího poušti. Otázka je, zda to někoho relevantního bude zajímat, když příběh o dobru a zlu je tak lákavý a stát na domnělé straně dobra je opojné.
Ano, není co dodat k tomu, že ebrle žádné řešení nenabízí a volksrusáci se litují jak je jim ubližováno, když jsou nazývání pravými jmény.
„Měli bychom tu politiku založit na možná nepříjemné a nesnesitelné představě, že jsme odsouzení k tomu žít společně s lidmi, s nimiž se třeba neshodneme skoro na ničem, včetně základního chápání společenské reality.“
Ergo kladívko – dle této logiky – třeba přistoupit na politiku V. V. Putina?
Tohle opravdu myslí vážně Ph.D. Eberle, ředitel výzkumu ze státem financovaného ÚMV?
Vypadá to na symptomy bipolární poruchy tohoto výzkumníka…
Dovolím si s panem Eberlem nesouhlasit:
Západ a Východ jsou více-méně hodnotové systémy:
Západ: Tržní ekonomika, tendence k demokracii a k právnímu státu.
Východ: Různými způsoby dirigovaná ekonomika, nedemokracie (nejčastěji různé typy diktatur) a totalitní právo.
Nicméně je zde ještě jedno kritérium: Západ jako starost o člověka jako jedinečnou individuální bytost, Východ – zajímavé jsou jen masy (typicky Rudá Armáda: „Celý oddíl padl? Ničevó, nas mnogo.“).
„Zapadniki“ byli pochopitelně i v tom Rusku; zcela jistě bylo „zapadnictvím“ inspirováno povstání děkabristů.
A pokud se týká o tu zeměpisnou polohu: V roce 1968, kdy u nás probíhal naivní pokus o „zlidštění“ socialismu, bojovala (hlavně) vysokoškolská mládež na barikádách v západních metropolích za zavedení socialismu stalinského typu (jiný neuznávali). Po porážce barikádníků zahájili „pochod institucemi“ a jsou rozlezlí v zemích na západ od bývalé železné, opony jako rakovinné metastázy. V podstatě ten Západ, ke kterému jsme vzhlíželi v „krizových letech a někteří se tam v důsledku krátkodobé liberalizace možnosti vycestovat i mohli dostat, jiní alespoň sledovali západoněmeckou a rakouskou TV, už dnes neexistuje. Francii roku 1970 je daleko bližší Maďarsko roku 2023 než Francie vzor 2023. A, bohužel, západní části Německa 1970 je bližší dnešní Rusko než sjednocené Německo vzor 2023 (výjimkou jsou východní území, pokud tam nenalezlo moc „Wesis“).
Čili západní hodnoty jsou nyní alespoň zčásti drženy v zemích bývalého sovětského bloku (protože tam je socialismus přece jen u valné části populace zdiskreditován) než v zemích, kde jsou u kormidla ti „osmašedesátníci“. Z toho důvodu současné státy zeměpisného Západu Evropy (a zvlášť EU) pro nás mohou být maximálně odstrašujícím příkladem.
Pochopitelně, „nelze dvakrát vstoupit do jedné řeky“: Dnes stalinismus nahrazuje ekologie, tedy boj proti fiktivnímu ohrožení životního prostředí obecně a klimatu zvláště, kvůli kterému musí být zrušena demokracie, právní stát i tržní ekonomika (tedy realizováno to, za co bojovali stalinističtí barikádníci v roce 1968).
Lámal jsem si hlavu, jak svoje myšlenky napsat, ale pak jsem si přečetl Váš příspěvek. Děkuji, napsal jste to i za mě.
Studenti v roce 1968 nebojovali v západních metropolích, ale konkrétně v Paříži. Stalinův socialismus neznali a neměli s ním žádnou zkušenost, mohli mít pouze jakousi zkušenost se socialismem Chruščovovým a Brežněvovým. Podle vašich příspěvků na Hlídacím psovi lze soudit, že vy sám Pergille/Šimůnku máte svými ideály k Stalinovu socialismu mnohem blíže, než měli studenti na pařížských barikádách. Ti pařížští studenti z 68 roku zestárli, dostali většinou rozum a na rozdíl od vás si našli po promoci zcela jiné zaměstnání než politiku. Ekologií se zabývají především mladí lidé, kteří rok 1968 nepamatují a pamatovat nemohou, natož aby pamatovali Stalina.
Rozdělení na Západ a Východ je scestne, zvlášť když se vezme, že USA a Kanada jsou za Atlantikem. Austrálie a Nový Zeland jsou na jižní polokouli. Označení by mělo být „státy evropského původu obyvatel“. i toto označení není úplně přesné, ale do určité míry je výstižne.Vedouci zemi jsou USA a státy tzv Jihu, vedoucí zemi je Cina. A je okamžitě jasně, jak jsou země evropského původu oslabené počtem obyvatel, což u ekonomické výkonnosti není tak zřejmě. Toto dělení se jasně ukázalo nefunkční ve vztahu ke konfliktu Ruska a Ukrajiny. Jednou je to počet statu, která jsou proti Rusku a jeho konfliktu na Ukrajině s minimálními počty obyvatel a malými ekonomikami, včetně vojenské sily. Rozvojové země to je obrovská skála zemi s většinou obyvatel sveta. Propaganda jednou používá většiny a někdy si je vědoma slabin svých argumentů a proto organizuje podivny summit jako v Dzide s cílem se dopracovat k obdobě Versaillskeho miru, kdy se z příměří stala porážka z desivymi nespravedlnostmi, jakým bylo zrušení, Brest-litevskeho miru, Trianonu a dalších politických defektu z kterych je v platnosti již minimum, ale pokračováním byla II. světová valka. Revans je děsivost nejvyššího řadu, ale otrokarstvi koloniální h a kapitalistickych zemi je silně tlumena, včetně použití JZ v Hirosime a Nagasaki. Hůl se prostě hledá za každou cenu i když to je nemožné řešení, které nemá naději, že obstojí ve světovém měřítku o ekonomice ani nemluvě.
Můžeme si země rozdělit podle toho, do jaké míry dodržují Všeobecnou deklaraci lidských práv a jakou mají míru demokracie. Pochopitelně nedemokratické režimy na lidská práva kašlou (viz např. index demokracie, kde jsou např. Rusko a Čína po právu na chvostě). Míra demokratičnosti velmi ovlivňuje celkovou spokojenost občanů a prosperitu země. Do značné míry i střední dobu dožití. Stačí si porovnat žebříčky zemí podle těchto kritérií. A žádná země s vyspělou demokracií také nevede útočnou válku.
Já to jinak nevidím
Těm zmiňovaným „indexům“ se moc věřit nedá. Není problém udělat „index“, podle kterého by bylo nacistické Německo demokratičtější než s ním současná Velká Británie.
To je mi zase novinka, že to „nemá konec“. Zdá se, že Ebrle objevil Ameriku. Jak dlouho ten pán předpokládá, že trvalo propagandistické přetlačování mezi východním blokem a západem. Asi to bude pro něj šok ale od samotného začátku studené války (a ještě před tím) až do pádu železné opony. A mohli si v USA, UK a jinde říct, kašlem na to, necháme russovětskou propagandu bez odpovědi? No samozřejmě nemohli. To by si celé NATO mohlo rovnou lehnout na záda a čekat až zkorumpovaný totalitní a ekonomicky rozložený russovětský režim zaútočí. Je zcela evidentní, že všechny ty politiky détente praktikované francouzi a němci od 60. let život komunistických totalit jen prodloužily, čímž se provinily na obyvatelstvu nucených žít v totalitních zemích. Ergo kladívko, dokud nepadne současný kremelský režim, bude kremelská propaganda na společnost západních zemí působit a pokud si nechceme lehnout na záda a nechat kremelské vrahy ať si se západní společností dělají co chtějí, je minimálně třeba rusáckou propagandu označovat jako propagandu a rusácké podržtašky označovat jako rusácké podržtašky.
Kecy o tom jak je replikování rusácké propagandy ve skutečnosti sociální kritikou, nemají logiku. Za prvé, co to má co společného a za druhé sociální situace chudých lidí v rusácku je katastrofická. Jak lze logicky a rozumně diskutovat s někým, kdo není sto tyhlety obří díry v logice vidět? To nelze. To je jako diskuze s fandy plochozemě. Realita je samozřejmě jiná. Prorusáčtí fandové ve své většině nejsou totožní s nějakou „chudinou“. Doložit se to dá snadno. Stačilo před pár měsíci sledovat Václavák. Když pár set tisíc prorusáků demonstrovalo, tak mělo plnou hubu sociálních problémů. Pak je ovšem záhadou proč ti samí prorusáci nepřišli na demonstraci odborů, které se konala nedlouho po té, takže účast na odborové demonstraci byla zlomková. Odpověď je zřejmá. Nejedná se o ty samé jedince a sociální otázky jsou pro prorusáky jen fíkový list a kouřová clona, jedno z propagandistických témat naordinovaných z kremlu sloužících k rozkladu západu.
Problém je, že ono přiblížení se původně západních zemí sovětské realitě provedli právě liberální demokraté. Ti lezou komunistickým zločincům do jistého tělesného otvoru, určeného k odchodu stolice.
A „zlí desoláti“ pouze upozorňují na takové věci, jako že Rusko sankce nijak nepoškozují (ostatně, naprostá většina států na Zemi je neuznává), ale těžce poškozují naše hospodářství. Vč. takových „roztomilostí“, kdy kupujeme ruský plyn, jen s „přelepenou etiketou“ na americká nebo kuvajtský a platíme za něj několikanásobek toho, co bychom platili přmo Rusku.
Komunističtí zločinci lžirgile jsou totožní s „desoláty“. To ovšem ty musíš vědět, protože mezi ně patříš. Mimochodem blábolením o tom jak rusácko sankce nepoškozují jsi pro smích stejně jako, když jsi donekonečna blábolil o tom, jak nelze plyn dovážet tankery. Zkus se nejdřív podívat na kurz rublu než se zase ztrapníš.
Na to, že dostatek plynu nelze z USA nebo od Perského zálivu dovézt tankery, stačí data z Wikipedie a blbá trojčlenka.
K nám se ovšem vozí na daleko kratší vzdálenost plyn ruský, ovšem „virtuálně předělaný“ na americký nebo arabský. Rusové na tom vydělávají (mají podstatně víc na kubík než za plyn dodaný plynovodem), my na tom silně tratíme.
„Vyděláváme“ na tom jedině tím, že nemusíme předělávat průmyslové spotřebiče (i některé domácí) z ruského plynu na plyn z jiné destinace s poněkud odlišným složením.