Ivan Štern: Prokleté slovo veřejnoprávní. A proč „každej nemůže bejt chytrej“
Kdykoli se elektronická média stanou tématem veřejné diskuse, objeví se okamžitě pochybnosti o smyslu existence medií veřejnoprávních. Diskuse se naposledy rozhořela v souvislosti s vládní prokaučovanou snahou zvýšit pro rok 2025 již tak ostudně nízké koncesionářské poplatky.
Stoupenci i odpůrci se překvapivě shodně omezují na otázku zpravodajství a publicistiky. První zdůrazňují nezávislost, zaručenou jedině médii veřejnoprávními.
Druzí zas poukazují na skutečnost, že nakonec i soukromá média nabízejí dostatečnou porci zpráv a publicistiky. Proto je zpozdilé trvat na médiích veřejnoprávních, nemluvě o otázkách účinnosti vynakládaných finančních prostředků.
Text publikujeme na základě spolupráce s nezávislým týdeníkem Přítomnost
Autorem textu je publicista Ivan Štern. Titulek a mezititulky jsou redakční.
Je mimo jakoukoli pochybnost, že soukromá elektronická média opravdu do veřejného prostoru dodávají jak dostatek zpravodajských informací, tak i celou škálu publicistických forem. Dalo by se tudíž uzavřít, že soukromá media jsou schopna veřejnosti poskytovat službu v přijatelném rozsahu. Otázkou ale zůstává obsah.
Vzpomínka na Železného
Zakladatel a rozhodující tvůrce českého soukromého televizního vysílání Vladimír Železný, první ředitel televize Nova, na mediální konferenci, konané před lety v Českém Krumlově svým způsobem smysl existence soukromých médií, a tudíž i jejich vysílání, obrátil naruby.
Soukromé vysílání nemá v prvém plánu poskytovat službu veřejnosti, ale inzerentům. Má jim pravidelně dodávat dobře zpracovaný a mašličkou převázaný balík posluchačů, respektive diváků tak, aby odvysílaná inzerce (reklama) doznala co největší účinnosti.
Ač si to odmítáme otevřeně přiznat, snad kvůli politické korektnosti, označíme-li většinu veřejnosti za poněkud zpozdilou, emotivně vypjatou, poněkud pošetilou, nijak zvlášť vzdělanou a vnitřně ne příliš kultivovanou, pak se v řadě případů nepochybně nebudeme mýlit.
Soukromé vysílání proto své těžiště nenachází ani tak v konkrétním formátu či žánru, ale v programu, který má potenciál co nejvyšší poslechovosti či sledovanosti. Formát či žánr volí podle zjišťovaných měření.
Pozorného posluchače soukromých rozhlasových stanic jistě nezaskakuje, že převážnou část jejich vysílání tvoří dobře zpracovaná a do éteru vyvedená zvuková kulisa. Posluchače neobtěžuje, nenutí ho přijímač vypínat. Pozornost si vynucuje jen v okamžiku, kdy dochází na vysílání reklam.
Za největší a nejlépe chráněné know-how proto soukromí vysílatelé považují playlist, tedy soupis hudebních čísel řazených za sebe tak, aby žádné nevybočovalo, a naopak aby se každé rovnoměrně podílelo na tvorbě souvislé zvukové kulisy.
Když před lety ze soukromé stanice Frekvence 1 odešla po neshodách s vedením tamější programová ředitelka, vedení jejího odchodu nijak neželelo. Rozlítilo se až v okamžiku, kdy zjistilo, že si s sebou odnesla platný playlist a nabídla jej stanici Radiožurnál, soupeřící právě s Frekvencí 1 o posluchače.
Soukromé vysílání, pokud chce naplnit svůj záměr: stát se atraktivním pro zadavatele reklam, vychází v maximální míře vstříc očekáváním a vkusu většinového posluchače nebo diváka, snažíc se mu program, ať už jde o cokoli, předkládat v nekonfliktní a pokud možno zábavné formě.
Rozhodně se ho nesnaží vzdělat či jinak kultivovat. Když už, tak bezděky, nechtěně. Výsledkem je pak nenáročný, myšlenkově často vyprázdněný tok slov, tónů a obrazů, majících jediný úkol, stát se přitažlivým nosičem reklamního vysílání.
Kdysi novopečeného dramaturga jisté soukromé televizní stanice jeho zkušenější kolega v jisté nadsázce poučil, podle jakých kritérií má vybírat pro vysílání odpovídající pořad. Pokud se vám bude líbit, tak na něj zapomeňte. To je ten nejméně vhodný. Pokud nad ním váháte, zda je dobrý, anebo špatný, pak nejste stále na správné stopě. Jestliže se vám ale nad ním chce zvracet, vězte, že jste pro vysílání vybral ten opravdu správný.
Publikum podle Josefa Švejka
Málo citovaná myšlenka Josefa Švejka, přesto pro něho víc než charakteristická, zcela přesně vystihuje podstatu lidské bídy: „Každej nemůže bejt chytrej, … ti hloupí musejí dělat výjimku, poněvadž kdyby byl každej chytrej, tak by bylo na světě tolik rozumu, že by z toho byl každej druhej člověk úplně blbej.“ Švejk tak zároveň vystihuje náhled vysílatelů na jejich publikum.
Úkol veřejnoprávních medií je podobný úkolům, jimiž se pyšnily a pyšní různorodé vzdělávací a lid kultivující instituce, zakládané našimi prozíravějšími předky, jako jsou školy, muzea, divadla a besední domy.
Ač si to odmítáme otevřeně přiznat, snad kvůli politické korektnosti, označíme-li většinu veřejnosti za poněkud zpozdilou, emotivně vypjatou, poněkud pošetilou, nijak zvlášť vzdělanou a vnitřně ne příliš kultivovanou, pak se v řadě případů nepochybně nebudeme mýlit. Toho si byli vědomi už naši předci.
Není proto náhoda, že první, o co usilovali, bylo pozvednou úroveň vzdělanosti národa. Nelitovali nejen veřejných, ale ani soukromých prostředků, aby v každé obci vyrostla škola, aby se rozvinula rozsáhlá síť škol středních, aby vzdělání bylo přístupné i těm nejchudším vrstvám, podporujíce je různými vzdělávacími nadacemi.
Na konci 19. století se české země mohly u obou zemských národů vykázat bezkonkurenční sítí škol základních, středních a do jisté míry i škol vysokých. Ačkoli v té době byla bezmála polovička Evropy ještě negramotná, české země pojem analfabetismus prakticky přestaly znát.
Samozřejmě, že růst vzdělanosti nutně nemusí být, a také není, všespásný. Jemu navzdory, budeme-li parafrázovat Josefa Švejka, není každej chytrej a na světě je jen o něco více rozumu. Stále je ale každej druhej blbej.
Úkol veřejnoprávních medií je podobný úkolům, jimiž se pyšnily a pyšní různorodé vzdělávací a lid kultivující instituce, zakládané našimi prozíravějšími předky, jako jsou školy, muzea, divadla a besední domy.
Jestliže například regionální vysílání Českého rozhlasu má vedle samozřejmého zpravodajství a publicistiky za úkol udržovat a připomínat tradice a zvyky v dané oblasti, odrážející určitou místní kulturu, pak námitka, že takových stanic má rozhlas příliš mnoho, je mírně řečeno nepoučená.
Opodstatnění by mohla mít jedině tehdy, promění-li se regionální stanice ve stanici hudební a nabízí-li pouze nevtíravou hudební kulisu. Soukromá rádia věru tuto službu umí mnohem lépe a mnohem levněji.
Opravdu jde o poctivé měření zpravodajské vyváženosti, jestliže se sčítají jednotlivé časové úseky, během nichž mluvil ten či onen protagonista konkrétního politického seskupení, anebo jde ve skutečnosti o skrytou formu politické šikany médií?
Nicméně míry agresivity vůči regionálnímu vysílání Českého rozhlasu, již vyvinula jistá komentátorka listu Forum 24, se nedopouštěli ani komunisté. Měli na paměti, že nejspíš nestačí četba Rudého práva, přece je tam všechno, či návštěvy muzea dělnického hnutí, a že lidu obecnému, pokud si jej nechtějí proti sobě popudit, musí strpět i jeho libůstky nacházející svůj původ v místních zvycích a tradicích.
Dodnes proto musí návštěvníka zaskakovat skutečnost, jak velkoryse a mnohovrstevně byly pojímány budovy regionálního rozhlasového vysílání v Plzni, v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, v Ústí nad Labem anebo v Brně. Bezděky a často se skřípěním zubů tak přispívali k obecné kulturní a vzdělanostní emancipaci navzdory tomu, že jejich zájmy byly právě protichůdné.
Vyváženost jako klacek
Je otázka, co bylo prvotní, zda zájem soukromých firem schopných vyhodnotit elektronický záznam zpravodajského vysílání a jednotlivé části přiřadit k té či oné politické orientaci a říkat tomu měření zpravodajské vyváženosti, anebo zda u zrodu stála politická představa, redukující vyváženost vysílání v duchu sarkasmu Jeana Paula Sartra: Když nyní pět minut hovořili Židé, svých pět minut musí dostat i pan Hitler.
Opravdu jde o poctivé měření zpravodajské vyváženosti, jestliže se sčítají jednotlivé časové úseky, během nichž mluvil ten či onen protagonista konkrétního politického seskupení, anebo jde ve skutečnosti o skrytou formu politické šikany médií?
K větší názorové vyváženosti paradoxně vede lépe názorově vyhraněný pořad či komentář za nezbytného předpokladu, že každé zde vyslovené tvrzení je důkladně vyargumentováno.
Každý, kdo se kdy účastnil nějaké poctivě vedené debaty, nepochybně potvrdí, že oponovat názorově jinému či dokonce opačně smýšlejícímu protivníkovi se nejlépe dá, podkládá-li svá tvrzení dostatečně srozumitelnou argumentací. Sám argument obhajující tvrzení, s nímž posluchač nesouhlasí, v něm zpravidla vyvolá argument protilehlý. Na jeho pozadí si uvědomí, proč s mluvčím nemůže odůvodnitelně souhlasit.
Jednostranný názor tak paradoxně, je-li sám podložen argumenty, bezděky vyvolává i argumentaci vyslovovaný názor vyvracející.
Vysvětlení je nasnadě: názor vybavený dobrou argumentací, protože je vždy jen částí popisované skutečnosti a má, ač mu nelze upřít určitou pravdivost, k pravdě přirozeně daleko, odkrývá tak prostor pro stejně dobrou a účinnou argumentaci protilehlou. Ta vytváří komplementární výplň vnímané skutečnosti. Zcela přesně to vyjadřuje klasická židovská anekdota.
Dva obchodníci se obrátí na rabína, aby rozsoudil jejich spor, v němž oba rázně popírají tvrzení svého soka. Rabín vyslechne prvého a uzná, že má pravdu. Pak dá slovo druhému a rovněž mu dá za pravdu. Slyší to rabínova žena a rozčileně se rabína ptá, jak může dát za pravdu oběma, když jeden druhého doslova popírají? Rabín chvíli přemýšlí a nakonec řekne: Víš, že máš taky pravdu?
Kulturní statek versus byznys
Kdybychom chtěli spočítat, kolik naše soukromé rozhlasové stanice nastudovaly v podobě rozhlasových her světová nebo domácí dramata, kolik zdramatizovaly četeb světové či domácí literatury, kolik nabídly přímých přenosů světově proslulých oper či filharmonií, patrně by nám stačily prsty na jedné ruce. Dospěli bychom možná k závěru, že i těch pět prstů je příliš mnoho.
Kdyby se Český rozhlas důkladně ponořil do svého zvukového archivu, sám by s překvapením zjistil, že se může pochlubit bezmála kompletním nastudováním dramatického díla klasiků, jako byli Shakespeare, Molière či Ibsen, ale i novodobých her řekněme od Ionesca anebo Havla.
Ve zvuku tu najdeme ztvárněná literární díla Karla Čapka, Bohumila Hrabala, Josefa Škvoreckého, Karla Michala nebo Milana Kundery a mnoho dalších. Rozhlasové vysílání navíc tím, že umělecké slovo nepřevádí v obrázky, ale nabízí opět slovo, udržuje tak kulturu, o niž se opírá celá naše civilizace a bez níž je dokonce nemyslitelná.
Obě instituce, Český rozhlas, nakonec i Česká televize, jsou nezastupitelnými schraniteli národního a světového kulturního bohatství v oblasti literární a dramatické (a nejen zde).
Sotva je mohou nahradit sebelépe řízená soukromá elektronická media už jen proto, že jejich klíčovým zájmem je zájem inzerentů. Z toho pak plyne jejich zájem na co nejvyšší poslechovosti či sledovanosti. V závislosti na tak zvaném většinovém posluchači nebo divákovi se jejich programový výběr odvíjí od obecné míry vzdělanosti a kulturnosti.
Ctižádost publikum dovzdělat či více zkulturnět si v zájmu vlastní ekonomické úspěšnosti odpouštějí a přenechávají ji veřejnoprávním mediím. Činí tak oprávněně v duchu zcela přirozené dělby práce mezi nimi a veřejnoprávními médii.
Ta věčná zabedněnost
Ačkoli péče o svobodu slova a pluralitu názorů je nezpochybnitelným úkolem veřejnoprávních medií, takový záběr debaty je více než nedostatečný.
Teprve zabrousí-li debata o jejich opodstatněnosti za hranice zpravodajství a publicistiky, zjistí, že jde o nezpochybnitelné kulturní statky stejně klíčové, jako jsou klíčová zemská divadla, muzea, knižní nakladatelství a filmová studia.
Dozná, že mávnout rukou nad jejich údajnou pomíjivostí, jako se tak v těchto diskusích děje, je spíš projevem omezenosti a kulturní zabedněnosti jednotlivých mluvčí než projevem rozumné politické úvahy.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Poradci ředitele ČT Součka: mediální profesor Jirák i starý známý z Brna
Kdo jsou poradci šéfa ČT Součka. Televize hledá seznam jmen už měsíc a půl
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
10 komentářů
Nemyslím, že trnem v oku posluchače veřejnoprávních médií je obsah. Spíše jej dráždí celková suma, kterou tyto organizace spotřebují za účetní období. Obzvláště při srovnání nákladů na totožné pořady. Navíc se do vysílání nepozorovaně vplížila super korektnost, která umí taky své. Viz rozmazaný Adidas na bundě zpovídaného respondenta. Dalo by se toho vyjmenovat více, to je jenom příklad naivnosti a servilnosti. Čí ? To ví ČT i Čro.
Jaroslav Hlava
Je mi líto. Pokud by ČRo a ČTv dělali to, co autor popisuje v oné části „Kulturní statek…“, tak by asi proti jejich aktivitám nebyly námitky. A nebyly by námitky proti přisypání peněz.
.
Problém je zde skutečně v nevyváženosti informací o politice a s ní souvisejících dalších oblastech. MMCH ultralevičák Sartre, kterého autor cituje, byl nepřítelem demokracie (což ukazuje jak jeho politická angažovanost, tak i prakticky celé jeho dílo). A když jsme u toho, tak oněch „pět minut pro Hitlera“ nám minimálně ukáže, proč za ním Němci šli jak krysy za krysařem, což by nám mělo pomoci, abychom se takovému chování vůči nějakému krysaři v budoucnu vyhnuli.
Veřejnoprávní média by nás měla seznámit s co nejširším spektrem politických názorů a postojů. Vyloučeny by měly být jedině ty, které jsou v rozporu s obecně platnými zákony (a to ještě s pořádnou dávkou opatrnosti, protože kritika určitého zákona a snaha prosadit demokratickou cestou jeho změnu nebo zrušení, je naprosto legitimní.
V reálu nás veřejnoprávní média seznamují pouze s jednou úzkou linií, zastávanou menšinou obyvatelstva (nemá podporu ani všech poslanců vládních stran) a v její prospěch jsou ochotna lhát i překrucovat fakta, až se z redaktorů kouří námahou.
A právě tento jev je spojen s neoblibou „veřejnoprávních“ (protože ve smyslu definice rozhodně veřejnoprávní nejsou) médií a neochoty jim sypat do koryt – protože ať si je platí ti, v jejichž prospěch lživě agitují. Už proto, že s tou neoblibou klesá počet občanů, kteří je poslouchají, takže se postupně dopracují k tomu, že je skoro nikdo poslouchat nebude, a přesto je bude muset platit.
Bohužel. takto obecně to sice vypadá rozumně.
Ale asi to chce si vzít celé programy (třeba za týden) všech stanic CT – a spočítat
1) kolik procent pořadů je těch kvalitních vzdělávacích které by ty jiné komerční stanice určitě nevysílaly.
2) a naopak, kolik procent je těch jiných pořadů které by ty komerční stanice mohly převzít hned (od StarDance až po detektivky).
3) Jenomže, pak se podívat zpět na ty vzdělávací pořady z 1) a podívat se u nich na sledovanost (kterou a kupodivu i ČT sleduje). A jestli je ta sledovanost v desetinách jednoho procenta, tak se pak skutečně těžko vysvětluje, proč by si takové pořady měli platit skrze TV poplatky všichni.
V čem se liší soukromá média a média veřejné služby? V článku je totiž malá nepřesnost.
Když před lety ze soukromé stanice Frekvence 1 odešla po neshodách s vedením tamější programová ředitelka, vedení jejího odchodu nijak neželelo. Rozlítilo se až v okamžiku, kdy zjistilo, že si s sebou odnesla platný playlist a nabídla jej ÚDAJNÉ VEŘEJNOPRÁVNÍ stanici Radiožurnál, soupeřící právě s Frekvencí 1 o posluchače.
Kvůli zpravodajství poslouchám Radiožurnál, ale jen do chvíle, kdy zazní první tóny hudby. Pak je bohužel nutné okamžitě přepnout. Když se veřejnoprávní rádio řídí playlistem se zoufale omezeným výběrem hudby, je to smutné. (Marek Eben)
Radiožurnál rád poslouchám, a přestože se nepovažuji za hudebního specialistu, takřka pokaždé se začátkem hudby vypínám, abych se nerozčílil. (Jan Hřebejk)
Radiožurnál je nejposlouchanější rádiovou stanicí v ČR. Navazuje na rádio Hvězda, nejposlouchanější stanici za bolševika. Mluveným slovem se liší, hudba zůstává stejná. Bezpohlavní, tupá, profesionální už jen z pohledu bolševických přehrávek, vymývající mozek, nezajímavá. Hudba pro všechny, střední proud, vlastně pro nikoho. Neomylně bez kořene a identity, pouhé vnucování nevkusu. Kvůli té hudbě Radiožurnál neposlouchám. (Jaroslav Hutka)
Pouštění hudby v rádiu je obrovský kšeft, a jak mi říkala jedna redaktorka, je nebezpečné se o to zajímat. (Jaroslav Hutka)
My na Radiožurnálu nehrajeme spoustu interpretů. To je prostě volba naší strategie. My na Radiožurnálu nechceme hrát věci, které symbolizují éru reálného socialismu. (Petr Král)
Ještě pamatuji dobu, kdy rádia zajímalo, co člověk dělá a chtěla slyšet novou písničku. Nabízel jsem nový singl, ale bylo mi řečeno, že tohle Radiožurnál nedělá. (Janek Ledecký)
Michala Davida nemáme v playlistu. (Jan Pokorný)
K otázce playlistu Radiožurnálu se již v roce 2011 nedá vyjádřit s chladnou hlavou. 800 písní v playlistu na veřejnoprávním rádiu, to je zhovadilost, která zapříčiňuje, že 40 % uslyšíte znovu do patnácti hodin. A to už zavání demagogií, vymýváním mozků, děláním idiotů z posluchačů a především dobami dávno minulými. (Tomáš Tenkrát)
Konglomerát veřejnoprávních stanic Českého rozhlasu (vysílající za naše společné peníze) jménem Radiožurnál, Dvojka, Vltava, Česko, Wave, Leonardo, Regina, Region, Plzeň, Pardubice, Hradec Králové, Ústí nad Labem a další jsou vlastně státem a námi dotované pseudokomerční stanice, které se snaží zalíbit – nikoli objevovat nové, ještě neohrané a neprověřené. Prioritou je poslouchanost, nikoli poslouchatelnost. (Zdeněk Vřešťál)
Kdo zahrál tu hnusnou máničku? Vedení Dvojky ČRo pobouřili Plastici v Nočním Mikrofóru
https://hlidacipes.org/kdo-zahral-tu-hnusnou-manicku-vedeni-dvojky-cro-pobourili-plastici-v-nocnim-mikroforu/
Jestli bych si dovolil ještě k tomu argumentu že
„Úkol veřejnoprávních medií je podobný úkolům, jimiž se pyšnily a pyšní různorodé vzdělávací a lid kultivující instituce, zakládané našimi prozíravějšími předky, jako jsou školy, muzea, divadla a besední domy.“..
Jenomže, snad se nepletu, tak základními podmínkami pro tehdejší rozvoj těchto vzdělanostních zařízení a kulturních, byly dobrovolnost a osobní zájem.
Jinými slovy, dával (a podle svých možnosti) dobrovolně kdo chtěl – a na jaký účel chtěl, Aby to byla vrchnost, kdo by nutila jednoho každého platit další takovou speciální berni na to či ono, to často vedlo k různým protestním peticím, a rebéliím, nebo dokonce revolucim. Tomu se každý moudrý vladař raději vyhýbal .
Ať si tam to divadlo nebo besedu radši postaví, a třeba jim na to sám i přispěl..:))))
Radní Českého rozhlasu vytkli managementu nesplnění poslechovosti!
Ředitel rozhlasu přišel o dvě stě tisíc na odměnách
https://domaci.hn.cz/c1-63742110-plat-reditele-ceskeho-rozhlasu-odmeny-peter-duhan-hovory-z-lan-milos-zeman-vulgarismy
Poslechovost radní hlídají kvůli tomu, že jim Duhan při svém zvolení slíbil, že ji zvýší. Stanovené cíle tedy postupně zvyšují tak, aby za dva roky, kdy Duhanovi končí mandát, dosáhlo veřejnoprávní médium čtvrtinového podílu na rozhlasovém TRHU.
„Poslechovost vyjadřuje důvěru v instituci Českého rozhlasu,“ říkal předseda Rady Českého rozhlasu Miroslav Dittrich.
https://www.mediar.cz/reditel-ceskeho-rozhlasu-zavoral-dostal-plny-pololetni-bonus/
Ředitel veřejnoprávního rozhlasu má mj. odměny za poslechovost.
Šéf Českého rozhlasu dostane za pololetí odměnu 544 tisíc
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/sef-ceskeho-rozhlasu-dostane-za-pololeti-odmenu-544-tisic-40352081
Velmi dobře napsaný článek a v kontrastu pod ním diskuse rádoby oponentů, kteří ale svými „moudry“ dávají najevo, že ten článek, pod kterým diskutují, ve skutečnosti vůbec nečetli a jenom sem přišli dát najevo svou pudovou nenávist k demokratickému uspořádání naší společnosti, anebo pokud náhodou článek četli, nebyli vůbec schopni porozumět jeho obsahu. Nakonec tady ta diskuse naprosto přesně potvrzuje pravdivost oné v článku uvedené citace Švejka trefně charakterizující rozsah lidské blbosti.