Extremismus místo návratu k přírodě. Založte farmu a buďte šťastni, radí kult s ruskými kořeny
Světlana Novošenová chtěla původně jet jen na kurz jógy. Ukrajinka žijící v Německu proto odjela se skupinou podobně naladěných lidí na Kavkaz. Tím se dostala do sítě hnutí Anastázie, které se do Evropy rozšířilo z Ruska. Pod rouškou ekologicko-esoterických myšlenek a návratu k tradicím v sobě ukrývá i pravicový extremismus, antisemitismus a konspirace všeho druhu. Fanoušky má i v Bavorsku na hranicích s Českem.
Kult Anastázie je založen na desetidílném fantasy eposu ruského podnikatele a spisovatele Vladimira Megre. Hlavní hrdinkou jeho knižní série je mladá poustevnice Anastázie, s níž se autor údajně setkal osobně v roce 1994 v ruské tajze. Tam prý žena žije v souladu s přírodou, má magické schopnosti, zná minulost, přítomnost i budoucnost a dokáže komunikovat se všemi lidmi i zvířaty.
Všelékem na neduhy civilizace je podle Anastázie zakládání rodových farem a návrat k původnímu zemědělskému způsobu života. Každá rodina by podle ní měla hospodařit na hektarovém pozemku a být pokud možno soběstačná. Vladimir Megre tuto radu zdůrazňuje na svých přednáškách čtenářům a předal ji údajně i ruskému prezidentovi Putinovi.
Farmáři nebo extremisté?
Poslední díl o Anastázii vyšel v roce 2010. Mezitím se začaly Megreho knihy šířit po celém světě, byly přeloženy do 24 jazyků včetně angličtiny, němčiny, chorvatštiny či japonštiny a prodalo se údajně více než deset milionů výtisků. Vyšly také v češtině. V posledních letech popularita hnutí v řadě zemí roste a někteří lidé začali zakládat rodové farmy dle doporučení spisovatele, potažmo Anastázie.
V Německu se začali příznivci hnutí Anastázie propojovat nejpozději v roce 2011. O tři roky později se konal první festival na zámku Ludwigstein v severním Hesensku, který se od té doby koná každoročně. Počet účastníků se podle německých médií pohybuje kolem 700. Podle průzkumu bavorského rozhlasu Bayerischer Rundfunk bylo dosud v Německu založeno 18 rodových farem inspirovaných učením Anastázie. A další podobná sídla stále vznikají.
V Durynsku, Dolním Sasku a Braniborsku už ale sleduje hnutí Úřad na ochranu ústavy, německá kontrarozvědka. Farmy založené příznivci kultu Anastázie se totiž v mnoha případech stávají opakovaně i místem setkávání pravicových extremistů.
Uprchlíci, domobrana, a vlast jako síla
V listopadu 2015 přišel starosta obce Heiligengrabe v Braniborsku Holger Kippenhahn na přednášku, která se konala v místní restauraci. To, co slyšel, ho šokovalo. „Očekává se, že do konce roku 2016 bude v Německu až deset milionů azylantů. Vlády západních zemí údajně plánují přijmout do Evropy ročně 1,5 milionu uprchlíků za účelem vzniku nové smíšené rasy, která bude snáze ovladatelná,“ tvrdil přítomným přednášející, místní zeměměřič Markus Krause.
„Vyzýváme proto úředníky, vojáky a další, kteří tomuto už nechtějí sloužit: vybudujme malé struktury, naše města a obce dokážeme řídit sami. Vybudujme občanskou domobranu,“ pokračoval. Dále citoval zmiňovanou Anastázii z knihy Vladimíra Megre: „Nic nedává člověku takovou sílu jako vlast a prostředí budované s láskou vlastními rodiči. Přijímejme to s vděčností k našim předkům a vytvářejme svoji budoucnost vlastními myšlenkami a vlastní silou.“
Markus Krause a jeho žena Iris společně založili v roce 2010 v obci Heiligengrabe rodinnou farmu Goldenes Grabow (Zlatý Grabow). Díky postupnému výkupu dalších pozemků v okolí rodinou Krauseových zde vznikla osada s několika dalšími rodovými farmami a zkušebními pozemky pro ty, kteří si chtějí návrat k přírodě nejprve vyzkoušet.
Podle německých médií se zde dosud usadilo nejméně šest dalších rodin. Další žijí v malých domcích, stavebních buňkách, přívěsech či stanech na skrytém místě u lesa. Ke komunitě se přidávají i někteří místní obyvatelé. Rodová farma Krauseových a společenství Zlatý Grabow je v současné době nejvlivnější skupinou v rámci hnutí Anastázie v Německu.
Domácí výuka pro děti z komunity
Krauseovi jsou zároveň známi již dlouho svými pravicovými názory. Už v roce 2007 se Markus Krause zúčastnil setkání antisemitského spolku „Bund für Gotterkenntnis – Ludendorff“ v Dorfmarku. O deset let později pak tento spolek vystoupil na festivalu Anastasia.
V Grabowě na pozemcích Krauseových se v létě 2015 konal stanový tábor pro děti organizovaný svazem mládeže Sturmvogel, která se odštěpila od krajně pravicového hnutí Vikingská mládež. To je v Německu od roku 1994 zakázané. Když Iris Krauseová v roce 2018 zvala prostřednictvím e-mailu hosty na Jarní festival Golden Grabow, byli na seznamu i politici krajně pravicové strany NPD.
Členové komunity v Grabowě plánovali také založit školu podle vzoru Anastázie. Název „Goldenschule“ (Zlatá škola) a vstupní brána školy jsou již na místě, píše na svém webu braniborská Akční skupina proti pravicovému extremismu a násilí.
Vzhledem k právním překážkám při zakládání škol se ale nyní prý rodiny více zajímají o koncept domácí výuky. Tři rodiny v Grabowě už své děti údajně do školy neposílají. Napojení na hnutí Anastázie zkoumají úředníci také v případu otevření ilegální školy v hornobavorském Schechenu, která byla před rokem odhalena jako škola hnutí Querdenker („jinak myslících“) pro děti z rodin odmítajících očkování a protiepidemická opatření. Před školou byla umístěna cedule s nápisem „Ruské státní území“ psaná cyrilicí. HlídacíPes.org případ podrobně popsal zde.
Influencer odkazuje na Himmlera
Napojení příznivců kultu Anastázie na krajní pravici potvrzují i další zdroje. Novinář Silvio Duwe zkoumal hnutí Anastázie dva roky. Navštívil řadu rodových farem, účastnil se workshopů a dalších akcí hnutí.
„Od začátku jsem slýchal neustále ideologii Reichsbürger (tzv. říšští občané, další krajně pravicové hnutí v Německu, pozn. red.), uctívání Putina, teorie o chemtrails, ale také silný antisemitismus a konspirační teorie o tom, jak Židé chtějí pomocí moderních technologií ovládnout všechny země, především pak Německo. Časté byly také debaty o studiu ras, zejména o rozdílné stavbě kostí, a také překrucování historických událostí, zejména období druhé světové války,“ vyjmenoval reportér v podcastu Bayerischer Rundfunk.
Osobně poznal také jednu z klíčových tváří hnutí Anastázie Franka Willyho Ludwiga. „To je osoba, která má v hnutí obrovský vliv, je to v podstatě influencer této komunity. Pořádá dlouhé přednášky a power-pointovými prezentacemi, je to někdo, kdo hnutí velmi silně ideologizuje. Přednáší ale i o tom, jak navenek vystupovat nenápadně a neškodně a jak skrývat vlastní cíle,“ podotýká v podcastu Silvio Duwe.
Ludwiga si všiml také reportér švýcarského týdeníku Schaffhauser AZ, který se zúčastnil pod falešnou identitou jedné z jeho přednášek. „Ptal jsem se ho: Jak to bylo s holokaustem? Ludwig mi vysvětlil: Ve válce vždy dojde k vraždám a zločinům. O tom čísle bych se nehádal, ale šest milionů nefunguje. Dodal, že existují historické údaje, které dokazují, že po válce ‚nechybělo‘ tolik Židů. A vůbec, není prý důležité, jestli někdo zabije jednoho člověka nebo miliony,“ popisuje rozhovor s Ludwigem novinář.
Influencer hnutí Anastázie také provozuje svoji vlastní webovou stránku. Nazval ji Urahnenerbe Germania (Dědictví předků Germanie). „To slovo nám bylo dáno jako symbol. Něco podobného už existovalo jako Forschungsgemeinschaft Deutsches Ahnenerbe e.V. (Nadace pro výzkum dědictví německých předků). Ta byla založena v roce 1935 jako výzkumná instituce Heinrichem Himmlerem,“ cituje švýcarský novinář Ludwiga. Na mysli měl zjevně Himmlerovu výzkumnou skupinu SS, která od roku 1942 prováděla smrtící pokusy na lidech vězněných v koncentračních táborech, vysvětluje web.
Frank Willy Ludwig také přeložil do němčiny knihy víry hnutí Ynglismus, které vzniklo v Rusku. Jejich autor je sám v Rusku stíhán za rasistický obsah. Ludwig v předmluvě píše: „Název Velká Rasa odkazuje na lidi s bílou pletí (…), kteří přišli na Zemi Mitgard asi před 600 000 lety. (…) Ostatní lidé s černou, červenou a žlutou barvou pleti pocházejí z úplně jiných slunečních soustav.“
Ludwig údajně ve svých přednáškách také radí, aby se zakladatelé zmiňovaných rodových sídel nejprve stali v obci populárními, například prostřednictvím slavností, pěveckých skupin a tanců. V případě útoků nebo obvinění z pravicového extremismu se pak lze podle něj odvolat na ochranu vesnické komunity.
Útěk z kultu
Světlaně Novošenové bylo šest let, když v 90. letech přišla s rodinou z Ukrajiny do Německa. Vystudovala zde a začala pracovat na univerzitě. K hnutí Anastázie ji přivedl zájem o jógu a život v souladu s přírodou v době, kdy procházela osobní krizí z přepracování. Lákala ji odloučená komunita žijící uprostřed přírody, daleko od každodenního pracovního stresu.
Narazila na učitelku jógy a na její podnět odjela na duchovní aktivní dovolenou se spoustou jógy a meditací na čtrnáct dní na Kavkaz. Pobyt v přírodě jí udělal dobře a v Německu se pak začala propojovat s dalšími fanoušky Anastázie.
Postupně ale začala zjišťovat, že za ekologickou fasádou hnutí se skrývá také antidemokratický pohled na svět plný konspiračních mýtů, antisemitismu, rasismu a sexismu. Osobně se seznámila i s Frankem Willym Ludwigem. V určitém okamžiku podle ní zazněly v komunitě i věty jako „Židé nemají duši, Židé přicházejí z podsvětí a po smrti se do podsvětí vracejí“, popsala pro Bayerischer Rundfunk.
Světlana se od kultu distancovala a dnes nechce mít s Anastázií nic společného. Začala pomáhat ostatním, kteří se dostávají do podobných hnutí. Dnes je koučkou na volné noze a přednáší o psychickém násilí v náboženských a duchovních skupinách. Šokovalo ji prý, že „jsem se jako vlastně spíše levicový člověk nechala vtáhnout do takové ideologie, která mi vůbec nesedí“.
Autor knih o Anastázii: Nejsem antisemita
Reportéři bavorského rozhlasu se při natáčení série podcastů o hnutí Anastázie snažili získat reakci samotného autora knih, které se staly podnětem k vzniku kultu. Vladimir Megre se jim po čase ozval prostřednictvím asistentky. Slíbil, že na dotazy novinářů odpoví v živém vysílání na svém kanálu YouTube.
Bavorské reportéry zajímala především reakce spisovatele na fakt, že hnutí Anastázie je v Německu tak úzce propojeno s krajní pravicí a antisemitismem. „Nevyznám se bohužel v německém nacionalistickém hnutí. Stejně tak neznám žádné nacionalistické proudy v hnutí Anastázie. Tím, že je někdo příznivcem hnutí Anastázie, se přeci nestává nacionalistou. Jsou to lidé, kteří podporují krásu a krásu budoucnosti. Když začnou hospodařit na svých rodových statcích, stanou se z nich možná dobří lidé,“ vyjádřil se Megre k dotazu.
Podobně reagoval i na otázku k antisemitismu a konspirační teorie o Židech: „Nikdy jsem nepomyslel na antisemitské myšlenky. Kdybych měl možnost, studoval bych tóru s nadšením. Protože tam je popsaná skutečná škola vládnutí. Každá země by byla lépe vedena, kdyby v ní měli Židé větší vliv,“ konstatoval.
Jeho vyjádření k novinářským dotazům ale odporuje tomu, co napsal v knihách. V nich tvrdí, respektive to údajně říká Anastázie, že za pronásledování a holokaust si mohou Židé sami, připomíná švýcarský magazín Watson. Anastázii prý také chtěli „zlí židovští velekněží“ dokonce zabít, píše Megre v jedné z knih.
Podle bavorského rozhlasu místní bezpečnostní orgány o fanoušcích Anastasie vědí, ale blíže se jimi nezabývají. To kritizuje například předsedkyně bavorských Zelených Katharina Schulze: „Vláda státu má o Anastázii děsivě omezené znalosti,“ kritizovala Schulze v tiskovém prohlášení. V rozhovoru pro Bayerischer Rundfunk také vyzvala k větší osvětě o tomto hnutí a o pravicových tendencích obecně.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
9 komentářů
Nacisté nebyli krajní pravice, takže blábol. Byli to konkurenti bolševiků.
MMCH, to, co hnutí považuje za „ideál“ a snaží se to uvést do praxe, tu propagovali lidé od ekologického hnutí už někdy v 90. letech minulého století. A opět je to spíš levicová záležitost, protože lidi bude nutno do těch komun nějak dostat a jinak než znásilňováním ze strany státní mocí to nepůjde. Viz Kambodža, kde se pokusili prakticky přesně o tohle, ale na úrovni celého státu.
To je tedy konstrukt, kterým se dá zdiskreditovat cokoliv. Prosil bych také článek o extremistech mezi pedagogy mateřských školek, včelaři, nebo lidmi, co bydlí v domech s číslem popisným 88.
A což teprve 18 🙂
Tak nějak postrádám alespoň náznak důkazu, že se jedná o extrémní pravicové učení/ideologii. Dokládat to tím, že někteří „pravicoví extrémisté“ myšlénky „Anastázie“ přijímají a praktikují je stejné hloupé, jako obvinit vegetariány a abstinenty z vyznávání myšlenek nacismu, protože Adolf Hitler byl vegetarián a abstinent. Článek je prostě slátanina, hnojomet na všechny, kteří se mainstreamu nelíbí a ze kterých má strach.
Myslím, že agresívně ser chovající vegetariány a abstinenty takto označovat do jisté míry lze. MMCH celá ochrana zvířat i státní ochrana přírody má nacistické kořeny.
Nejspíš si nerozumíme: pokud se někteří vegetariáni a abstinenti projevují agresivně nebo nedejbože vyznávají nacismus, je ubohým argumentačním faulem obviňovat z toho vegetariánství a/nebo abstinenci. To přesně autorka v článku dělá v případě „Anastázie“ či „anastáziánství“ či jak se to jmenuje.
S trochou škodolibosti musím konstatovat, že obojí (vegetarianismus i absinence) negativně ovlivňuje činnost mozku a dokonce zvyšuje i citlivost k některým drogám. Také to zvyšuje sugestibilitu a ovladatelnost. Proto také křesťanské církve organizovaly půsty (mající podobný dopad na činnost mozku), protože to byl jeden z prostředků oblbování mas. A půsty u těhotných žen vedly ke zblbnutí ještě nenarozených dětí, A vzniku „matrošu“ schopnému věřit všem nesmyslům, které církve hlásaly a hlásají. Z těch samých příčin „frčí“ vegošství i mezi stoupenci ekologických hnutí.
Takže agresivita (zejména naindukovaná někým v pozadí) a podpora totalitních režimů mohou s tou abstinencí a vegetariánstvím příčinně souviset.
V každé takové společnosti existuje požadavek na oddanost nebo alespoň úspěšně předstíranou loajalitu … Na druhou, kde tomu tak není.
Takže, jak to je „..Extremismus místo návratu k přírodě. “ a nebo „návrat k přírodě místo extrémismu“..
Ono je možné oboje – připomeňme že i v USeJ se některé náboženské komuny proměnily v děsivě brutální lágry. Ale to chce odvahu se jít podívat dovnitř, nikoliv jen citovat nepochopené slogany..