Reklama
Pixabay.com,

Česká televize vysílala falešné záběry ze Sýrie, raduje se Aeronet. Ruská propaganda se vrátila v kruhu

Napsal/a Jakub Mikel 15. dubna 2018

Dezinformační server Aeronet obvinil ve svém článku Českou televizi z použití falešných záběrů ve zpravodajství. Televize vysílala údajné záběry z Američany bombardovaného Damašku, ačkoliv šlo o video zachycující útok na ukrajinský Luhansk v roce 2015. Podle Aeronetu za tím stojí snaha veřejnoprávní televize zakrýt selhání Spojených států. Realita je však jiná.

Propagandistický server Aeronet se odkazuje k záběrům, na nichž by mělo být zachyceno noční americké bombardování Damašku.

Nešlo však o záběry Damašku, ale Luhansku v roce 2015. Podle Aeronetu se tímto ČT snaží zakrýt neúspěch amerického úderu v Sýrii.

Toto video má selhání České televize dokazovat:

Podle Vedoucího kolotoče (pseudonym, který používá údajný šéfredaktor Aeronetu) ČT čerpala z Youtube. „Podle všech indicií to vypadá, že Česká televize naletěla těmto hoaxům a převzala tyto záběry z YouTube, aniž by se obtěžovala se čtením komentářů na YouTube,“ spekuluje Vedoucí kolotoče.

Realita je ovšem poněkud komplikovanější.

Naběhli Rusové vlastní produkci?

Česká televize skutečně ve svém zpravodajství k posledním událostem v Sýrii použila záběry, o kterých mylně uvedla, že ukazují bombardování Damašku.

V tomto smyslu jde o editorské selhání. Záběry pocházejí z jiné doby i jiného  místa (z roku 2015 z ukrajinského Luhansku) a vyrojily se záhy po americkém útoku na Damašek. Česká televize ovšem jako zdroj nepoužila YouTube, jak tvrdí Aeronet.

Jak je patrno z videa, které ostatně použil i jmenovaný server, ČT věrohodně vypadající záběry převzala z twitterového účtu Murada Gazdieva – korespondenta ruské televize Russia Today.

Sám Gazdiev video stáhl až po nějaké době a následně přidal twít vysvětlující, že šlo skutečně o záběry z Ukrajiny. A doplnil varování před šířením fake news.

Výsledkem je fake news v kruhu: proruský server viní seriózní média z toho, že šíří falešné zprávy opřené o informace novináře z oficiálního ruského média.

Russia Today je sama výkladní skříní ruské propagandy. Její vedení má velmi blízko ke Kremlu a Vladimíru Putinovi. Obsah vysílání těmto faktům také odpovídá.

V tomto případě se zdá, že redaktor ruské, státem placené televize sám naletěl na propagandu. Zda šlo o náhodu, ruskou propagandu či jinou zahraniční propagandu nelze zpětně určit.

V každém případě se tyto záběry z Luhansku šířily po sítích, především pak po Twitteru, i přičiněním novináře Gazdieva velmi masivně. Dostaly se i do řady velkých médií. Nejen do České televize, objevily se například i v americké NBC News.

 

44 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    No, to zas budou mit trollove a vsichni ti, kteri si preji zanik CT, posviceni. Z kolika zdroju to v CT overovali? Proc vubec prebiraji informace z Rossija Segodnja? To je jak by je prejimali z Parlamentnich listu.

    • jan rich napsal:

      Ano,jsem troll.Troll,který měsíčně platí České televizi zákonné poplatky a ona se mu odvděčuje nepravdami.Navíc do ní od dob kralování Dvořáka vnikají reklamy a další kryté „sponzorstvím pořadu“.To jsem si svými zákonnými poplatky neobjednal.Proč na ty zhovadilé vlezlosti musím koukat a ještě si na ně připlácet?Protože Rada pro televizní vysílání není kompetentní a nekoná.Pryč s ní!

      • Karel napsal:

        Naprostý souhlas. Doufám, že nás bude více a více a že už začne někdo kompetentní konat.

        • Boris napsal:

          Tak kolik, Karle?
          Dvanáct?
          Někdo kompetentní? Jakože někdo jiný než Vy?

      • Boris napsal:

        Protože zákon, pane Jane.
        Nikoliv, mnohem déle.
        Pravda, neobjednal.
        Nemusíte.
        Nepřiplácíte. Připlácáte.
        Je jaká je…

        • Jan Nosek napsal:

          Není to vlastné protiústavní zákon platit daň za vlastnictvi televize, přestože ji nevlastním, avšak jako odběratel elektřiny musím poplatek za tv platit?
          Co se obrátit na příslušný soud!

          • Lenka Malíčková napsal:

            Kdo TV přístroj nevlastní, nemusí platit poplatky, můžete se odhlásit.

      • Tondach napsal:

        Richu! Najděte si ZA CO platíte t.zv. koncesionářské poplatky a nekecejte o ČT takový pitomosti!

        • Privatizace ČT napsal:

          Za lži a trapnou propagandu.

          • Josef původní napsal:

            Poku se vám ta „propaganda“ ČT nelíbí, tak si přepněte na jiný kanál. Nutí vás snad někdo sledovat Českou televizi? Proč si prostě a jednoduše nepřepnete na Barrandov? Mě se pro změnu nelíbí propaganda na TV Barrandov, tudíž se na něj nedívám a při hledání programů Barrandov automaticky přeskakuji. Vůbec mě však nenapadlo, abych někomu ve sledování Barrandova bránil.

    • Karl Petrinski napsal:

      Zánik? A nestačilo by přát si objektivitu? Zprávám ČT dnes nevěří nejvíc diváků v historii.

    • William Zaney napsal:

      Tak určitě.

      Rozhodně to nebylo tak, že česká televize udělala hop na špek nějakému youtuberovi a pak se usilovně hledal rus, brexiťák, nebo jiný záludňák, který by sloužil jako omluvenka svého druhu.

      ČT nejsou mizerní zpravodajci – stali se obětí ruské lsti!

      Schválně, jestli má to video ČT stejné rozlišení, jako to od zpravodaje RT 😉

      • Václav Dvořák napsal:

        Velmi se mýlíte. Kdyby byli ve Zpravodajství ČT kompetentní lidé, tak museli poznat, že to co zobrazují není útok tomahawky či plachtícími britskými pumami, ale dělostřelecký útok podstatně menší ráže a navíc kobercový (čili genocidní salva ukrajinského dělostřelectva na jedno z jejich vlastních měst – Luhansk). Podezření mohla přinést i srovnání již v té době uveřejněných fotografií nočního osvětleného Damašku a potemnělého Luhanska na záběrech. Nekritické opisování propagandy produkované nezodpovědnými válečníky NATO usvědčuje redakci Zpravodajství ČT z bezmyšlenkovitého slouhovství, opisování, pohodlnosti a víry v neposkvrněnou reputaci našich dnešních spojenců. Mnoho chyb najednou ukazuje na systémové chyby redakce ČT.

    • mates2502 napsal:

      No, vážený pane máte dobré otázky, ale ty nezajímá jen trolly, ale taky ty kteří šíření fake news Českou televizí skrze její líné editory a redaktory platí… Vám platí v zaměstnání za nekvalitní.

    • vláda napsal:

      raději ruský troll než hloupá divák české televize

    • Jan napsal:

      a co říkáš na tohle? :DD

      https://www.youtube.com/watch?v=_ZsBa4mVafY

  2. RC napsal:

    Když by jste raději napsali o SOHR a White Helmets. To je celé fake s cílem mediálního krytí projektu svržení Asada.

  3. petrph napsal:

    Mimochodem propagandistický a nebo provokační? Trochu rozdíl, protože podobný způsob mediálně provokačních akcí je i na Západě poměrně rozšířen mezi aktivistickými uměleckými skupinami.
    Ten závěrečný tweet to říká naprosto jasně. : „Vidíte, na to jste se bobečkové nechali chytit velice snadno, tak si dávejte pečlivě pozor čemu budete věřit v dalších hodinách“.
    Ale pochybuji že by i tento vzkaz naprosto přesně předala západní média svým divákům…

    • scallop napsal:

      Takze novinari zpravodajskeho kanalu Russia Today pracuji na pricipu: co rikam je bud pravda nebo lez – na kterou vy blbecci skocite – ale co je pravda a lez vam nereknu?

      Presne toto tvrdite.

      • petrph napsal:

        V tomto případě to bylo tak, že Gazdiev publikoval na svém účtu falešné video – a za pár hodin se k tomu sám přiznal, a připsal k tomu co výše zmíněno „dávejte si pozor čemu budete nyní věřit“
        Takže, záleží na Vás, co si z toho pro sebe vyvodíte.

        • scallop napsal:

          vyvodim z toho jednuduchy fakt: na uctech novinaru z Russia Today nahodne strida lez a pravda

          Takovea je Russia Today, Yesterday patrne i Tomorrow.

          • Alena napsal:

            Co zveřejňuje novinář na svém soukromém účtu, je snad jeho osobní věc. Jestli to byl prank, tak ten se povedl.

          • Josef původní napsal:

            To střídání pravdy a lží není náhodné. Má-li být dezinformace účinná, musí obsahovat minimálně 68% pravdy a maximálně 32% lží. Redaktoři Russia Today toto známé pravidlo dobře znají.

  4. zhnilak napsal:

    proč ten zavádějící nadpis? proč když napadáte spekulace na jiném webu, nahrazujete je spekulacemi svými a vydáváte je pod puncem pravdivosti? proč by jste měli být vy víc, než ten aeronet? musím se smát..

    • Josef původní napsal:

      Já se musel smát, když jsem četl váš příspěvek, trole.

  5. Frank Zappa napsal:

    Jednosměrná média 20. století jsou passé a ČT je toho příkladem. Dříve bylo možné na webu ČT diskutovat, pak to najednou zablokovali se zdůvodněním, že administrace diskuzí je příliš náročná. Takže opět vytvořili jednosměrné médium. Lidé by jim tam něco psali a snižovali vysokou politickou úroveň ČT.

    Ale nevím, jestli těch 7 miliard ročně pro ČT je tak málo, aby nedokázali zaplatit člověka, který bude z diskuzí mazat sprosťárny.

    • petrph napsal:

      Jen bych opravil na webu CT samozřejmě diskutovat můžete – a to konkrétně ke kvalitě vybraných pořadů v sekci iVysilani. Z ukázky diskuze zde
      „Pořad o Janě Šulcové byl jistě zajímavý, nicméně mnohá tvrzení jsou silně nadsazená. Ať již je to tvrzení páně Cibulkovo, že nezná lepší vypravěčku a komičku anebo označení J. Šulcové za největší český sexsymbol ..“
      je patrné že se zde kriticky probírají žhavá témata současnosti….:)))))

  6. Weber napsal:

    Fackovat ČT je zbytečná ptákovina, já si na rozdíl od nepozorných všímám, že moderátoři ČT jsou nezvykle v poslední době kousaví se svými dotazy na hosty ve studiu, což se mi jeví zajímavě a neznám motiv tohoto úkazu. Je třeba mít na paměti, že ČT je také státní médium a musí prezentovat dění v zahraniční politice očima zájmu zahraniční politiky vlády. Rovněž je ptákovina perlit zde o trollení někoho jiného, když kritici nemají jasno, zda nejsou obětmi manipulace a propagandy kdoví koho, jen proto, že situace je nepřehledná a slova o solidaritě jedněch s druhými jsou zřejmě směšně farizejská. Není pochyb, že současná všesměrová propaganda počítá s pomalumyslícími občany, ale i těm to jednou dojde a to je zřejmě tváří současného politického chaosu ve světě. Musím se přiznat, že pro mne je frustrující, když musím číst a poslouchat ( já vím, nemusím) děravé argumenty (většinou bláboly) proč bychom měli být z podstaty kam patříme, solidární a jednotní a stařík z Hradu, či „prokletý“ extrémista Okamura hýří moudřejšími proklamacemi a výzvou k dodržování práva těmi vyspělejšími zeměmi a místo toho vůdčí chaotik spolu s „ocásky z EU“ vedou politiku na úrovni Kim Čong una. Dokonce jsem zaznamenal, že někteří moji známí již „nepreferují“ ve svém strachu o bytí imigranty, ale „rakeťáky“! Jo, až tam to dopracovali stateční demokraté s tomahawky v pazourech – instinkty jsou silnější jak slova míněné jakkoliv dobře.

  7. Jan napsal:

    Tak převzala ta „seriozní“ ČT nekriticky zprávu z výkladní skříně ruské propagandy, nebo nepřevzala, Mikle?

  8. Jos napsal:

    Autor je v podstatě trapný amatér. Skutečný a zdokumentovaný obraz věcí, jak katastrofálně pracují media, včetně BBC, ČT atd. ale i západní politici najde ten, kdo má zájem na př.zde: https://poznamkypanabavora.wordpress.com/2018/04/16/ako-msm-vyrabaju-fake-news/#comments

  9. Frenki Hunter napsal:

    To, že ČT použila fake news je neomluvitelné. A také „neokecatelné“. Procházím li naše média, musím konstatovat, že 99% z nich bych nakopal do oné části. Je logické, že média jsou lidé. Jsem zhnusen všemi těmi hoaxy a fake news o „údajné Assadově hrozbě a používání chem. zbraní“. Stejně zhnusen jsem z oficiálních prohlášení Babiše, Stropnického a Karly válečnice.

  10. Pavel Liška napsal:

    ČT převzala fake z RT . Už se k tomu ta ČT vyjádřila anebo „no comment“ … ? Stát se to může, záběr s raketou jako záběr s raketou. Že ale ČT loví ve vodách propagandistické RT je pro mne osobně zarážející. Tedy pokud je to pravda a ne další fake. Ale co už, novinář je taky jen člověk a chce si ulehčit práci.
    Já osobně v Sýrii nebyl, situaci tam moc neznám. Je dost nepřehledná. Takže raději nic nekomentuju. O tom, že každá strana si skutečnost ohne podle sebe však nepochybuju. Jen mi nejde do hlavy, jak si mám studiem a vyhledáváním informací z různých zdrojů, jak je mi ze všech stran raděno, získat ten pravdivý obraz o skutečnosti. Nějak mi to fakt nejde ….

    • hovorka11 napsal:

      Pane Liška, pokud by jste sledoval vývoj války v Sýrii od začátku, kdy byla testována protiletadlová obrana Sýrie Tureckem, zřejmě na zakázku NATO, tak by jste viděl, jak nesmyslné jsou obvinění z chemických útoků od Assada.
      Stačí se jen informovat, proč západ nemluví o chemických útocích džihádistů v Íráku.
      Každé prohlášení americké strany, že za chemický útok bude zodpovědna syrská vláda je přímým pokynem pro džihádisty, aby jej vykonali- jak prosté a účinné před ohlupovanou veřejností.

  11. Lopatka napsal:

    ČT potřebovala záběry kde to bouchá, jsou tam barevné čmoudíky… Když přece bombardujou UŠÁci, tak ty Trampský nový, chytrý a krásný rakety (každá za 140 milionů $) se přece musí trefit a udělat BUM! Záběry na Damašek se svítícím pouličním osvětlením, fungující dopravou neukazují zářné úspěchy US Army. Působí to trapně, když skvělé nové a chytré rakety trefily akorát poštu a sklad mouky. Tak si ČT vybere video, které odpovídá požadavkům….

  12. Tondach napsal:

    Bože, tady je zase nesmyslných keců o České televizi ….. přitom o ní vůbec nic nevíte, třeba jen to, že ČT není jenom zpravodaJství! Nebo ZA CO se vlasrně platí koncesionářské poplatky! Ale těch keců…..

    • Pavel Liška napsal:

      Pane Tondachu, prosím Vás tedy o vysvětlení. Rád se nechám poučit ! A dále bych poprosil o vysvětlení pojmů : „veřejnoPRÁVNÍ“ , „veřejná služba“ , „TV veřejné služby“ .
      Přidat můžete též právní rozbor rozdílů pojmů „reklama“ vs. „sponzor pořadu“ . Dále by mne zajímalo, zda TV „veřejné“ služby má reflektovat zájmy a názory veřejnosti v souladu s rozložením převládajících názorů ve společnosti ( projevující se výsledkem voleb a v nich úspěšných stran hájících ty převládající názory ) , anebo zda si má razit svoji vlastní názorovou linii. Popřípadě kdo tuto názorovou linii v TV veřejné služby má prosazovat . Věřím, že mi v tom uděláte konečně jasno . Děkuji .
      P.S. :
      Otázka za 100 bodů : převládající , tedy většinově převládající = mainstreamové v dnes používaném slova smyslu?

  13. Klaucz napsal:

    Dnes opět šílené desinformace na ČT.
    Dnes 17.04. v 8.05 na ČT24 opět další manipulativní desinformace o Sýrii. Jako důkaz Asadova chemického útoku je použit rozhovor AP s obyvateli Dumy. Jen ČT vynechala to podstatné. Tito obyvatelé v origo rozhovoru uvedli, že za útokem byli islamisté, kteří byli z Dumy právě Asadem vyhnáni.

  14. Michal napsal:

    Nehlede na to, z jakeho zdroje si CT nebo jine medium prevezme informaci ci obrazovy material, si musi a podotykam ze musi, overit verohodnost informace ci odkazu,pokud tak neucini,je to jejich selhani a nelze se vymlouvat na selhani jinych a oduvodnovat tim! Je videt,ze autori ci editori zprav v Cesku nejsou moc erudovani a ukazuji jen amaterismus a nevedomost.

  15. Vladimír napsal:

    Na rakovinu jménem „televize Václava Moravce nemá smysl koukat“ od dob spacákový revoluce s ní to šlo jen z kopce. A od dob občanský války na ukrajině byl pro tuhle televizi každý kopec nedostatečně velký.

    • PM napsal:

      Koukejte na Soukupa na TV Barrandov, tam si ulevíte Vladimíre.
      Nepochopím, nepochopím a nepochopím.
      Budu se muset učit, učit a učit.

  16. Dana napsal:

    Kde jsou záběry z bombardovaného Damašku? Jsou vůbec nějaké?
    Na čí příkaz se vysílaly v ČT falešné záběry z Ukrajiny? Viníka vyhodit!
    Pokud Hlídací pes org omlouvá falešné zprávy v ČT, nemá právo odsuzovat jiná média. A pokud ČT není schopná ověřit pravdivost toho co vysílají, tak jsou jen další fake news medium.

  17. Jan napsal:

    ČT již byla usvědčena z mnoha prozápadních lží :))

    https://www.youtube.com/watch?v=_ZsBa4mVafY

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies