Facebook Andreje Babiše,

Český rozhlas čte především z Babišových médií. Vedení slibuje změnu

Napsal/a Ondřej Neumann 22. září 2016

Český rozhlas Plus v četbě z domácího tisku preferuje deníky Babišova vydavatelství Mafra, upozaďuje levicové Právo a zcela opomíjí zpravodajské weby, týdeníky či měsíčníky. Rada ČRo kvůli tomu vyzvala vedení veřejnoprávního rozhlasu, aby zajistilo „vyváženost a pluralitu“. Vedení zpravodajství do budoucna slibuje „větší pestrost“ a informace i z týdeníků.

Radní si na výběr četby z domácího tisku stěžovali již v březnu 2015. I tehdy konstatovali, že při výběru článků redakce zpravodajství volí hlavně materiály z deníků Mladá fronta Dnes a Lidové noviny (patřících Andreji Babišovi) a naopak ignoruje menší média.

Je přitom zjevné, že pro jakékoliv médium je informace o aktuálním obsahu v hlavním vysílacím čase veřejnoprávního rozhlas přinejmenším skvělou neplacenou reklamou.

Mafra kam se podíváš

Radní Petr Šafařík letos nově analyzoval vysílání stanice ČRo Plus ve dnech 20. – 24. června. Jaký  byl jeho závěr?

„Zkoumaný vzorek vysílání ČRo nedostál dobře požadavkům plurality a vyváženosti, které plynou jak ze zákona o Českém rozhlasu, tak z Kodexu ČRo. Zjištěné nedostatky udivují tím spíše, že naplňování kritérií plurality a vyváženosti může být pro ČRo v relacích četby z tisku snazší než v některých jiných pořadech,“ píše Šafařík ve své mikroanalýze.

Závěry hodnocení

Ve sledovaném období citovala stanice ČRo Plus ve třech ranních relacích četby z domácího tisku (každý všední den v cca 6:20, 7:20 a 8.20 hodin) následovně:

Četnost „čtení“ podle vydavatele:

1. MAFRA a. s. (MfD + LN) ‒ 19x
2.‒3. Economia a. s. (HN) ‒ 9x
2.‒3. Czech Media Invest a. s. (E15) ‒ 9x
4.‒5. Borgis a. s. (Právo) ‒ 6x
4.‒5. Vltava-Labe-Press, a. s. (regionální Deník) ‒ 6x

Četnost „čtení“ podle titulu:

1. MfD ‒ 12x
2.‒3. E15 ‒ 9x
2.‒3. HN ‒ 9x
4. LN ‒ 7x
5.‒6. regionální Deník, Právo ‒ 6x

Celkový závěr analýzy

  • nedostatečná pluralita ‒ naprosté opomenutí malých médií, internetových médií a médií s větší než denní periodicitou
  • upřednostnění společnosti MAFRA a. s. (tj. nedostatečná vyváženost)
  • upozadění deníku Právo (tj. nedostatečná vyváženost)

Celá mikroanalýza k přečtení zde.


Rada ČRo na základě obou zmiňovaných analýz 18. srpna přijala usnesení, ve kterém mimo jiné „vyzývá vedení ČRo k zajištění vyváženosti a plurality v souladu s Kodexem“.

Šéf zpravodajství: budeme pestřejší

Analýzy i rezolutní výzva radních k nápravě dosud zůstaly v „mediálním stínu“. HlídacíPes.org se proto zajímal o to, zda a jak vedení veřejnoprávního rozhlasu zareagovalo na kritiku radních.

Ředitel zpravodajství Jan Pokorný prostřednictvím mluvčího ČRo přislíbil alespoň částečnou nápravu:

„Shodou okolností jsme v minulých týdnech v souvislosti s úpravami vysílacích schémat Radiožurnálu a Plusu debatovali s vedením těchto stanic o vysílaných přehledech tisku. Shodli jsme se na potřebě větší pestrosti. Editoři vybírají texty v novinách podle domluvených kritérií – jestli obsahují zásadní, nová zjištění, jsou zajímavé nebo pro posluchače užitečné. Do budoucna chceme víc zařazovat do přehledu tisku i články z týdeníků, které ten den vycházejí.“

Z odpovědi však také vyplývá to, že i nadále bude zpravodajství veřejnoprávního rozhlasu ignorovat internet a tak i menší mediální projekty (mezi něž patří i HlídacíPes.org).

S ohledem na to,že daný vysílací blok se  jmenuje „čtení z tisku“ má takový přístup svou logiku. Na druhé straně ignorování internetových zpravodajských webů popírá mediální realitu roku 2016.

10 komentářů

  1. Mirek napsal:

    Zcela rozhodující je, zda-li to co je citováno, je nebo není pravda.Připomíná to hon na Židy. Za všechno v Čechách můžou staré struktury, nebo Rusové, případně Babiš, Nikoliv ti, kteří decimují republiku.

  2. Bubo napsal:

    Objevujete v Praze Ameriku? 25 let rozhlas papouškoval jen ty „nekomunistické“ noviny. Ikdyž všechny psaly jen to, co chtělo OF a pak další zlodějské vládní strany. Poté, co premiér Zeman dal volné ruce korupční privatizaci novin a některé skončily v rukou Pasovských atd, máme dnes výsledek, který všichni poslanci tzv.pravice velebili. Historik Bořivoj Čelovský (i v Blistech) marně varovaL!!!!NIKDO, (ani HAvel, ani poslanci, šéfredaktoři či odborná veřejnost) nechtěl nic řešit!!!! Místo Němců nám hlavy nyní vymývají noviny ministra financí, který nemá logicky jiný zájem než „Klausovky“ oblbovat a dostat se k nejvyššímu korytu. Rozhlas byl celou dobu stejný poskok jen nové polistopadové moci.

  3. Mirek napsal:

    Podstatné je, zdali převzaté materiály jsou pravdivé, či nikoliv. Předpokládám, že každý novinář neopisuje co kde četl, ale ověřuje si informace. osobně si myslím, že jde o tažení proti Babišovi, neboť ohrožuje koryta vládnoucích kolegů.

    • petrph napsal:

      No berte to tak, že v takových člańcích z celkového textu zhruba 5 procent faktů u kterých lze jejich pravdivost ověřit přímo na první pohled, daších řekněme 15 procent faktů jejichž faktická přesnost by se ověřovala nesnadno a těžko.. (Asi snad nepředpokádáte že kvůli přečtění pár řádek textu z ranních novin bude někam posílat ČRo svého zpravodajce aby vše ověřil na místě :).
      A těch zbýjacících 80 procent textu nejsou fakta, ale názory. A jejich „pravdivost“ se kontroluje těžko..Vlastně by se to ani nemělo dělat, protože projev různých názorů je ústavní právo..

  4. František Navrátil napsal:

    A jak je to prosím s pluralitou v České televizi? Světové události tam komentují výhradně jako laciní propagandisté jako Votápek, Kolář, Romancev či Rozumek. Ona Česká televize mi spíše připomíní televizní sekci Bakalova (a Schwarzenbergova) tiskového impéria.

  5. Němec napsal:

    Dnešní ranní přehled tisku v rozhlase je reklama na Babišovi noviny. Takový vynikající týdeník Echo, kde jsou mistrné analýzy se snad záměrně tají. Kdyby se více četlo Echo, nebylo by tolik trdel. ČT 24 je zatím vynikající, než jim bude velet Veleba nebo Foldyna.

  6. petrph napsal:

    Dovolil bych si prastarý citát „..Neboť ten, kdo zákony ďál, neměl ani zdání, že cár vezme někdy boha do vyšetřování“..
    Tohle je prostě věc kterou tyhle naivní demo kodexy vůbec nepředpokládaly, že si snad oslavovaný „nezávislý“ tisk, tyhle „hlídací psy demokracie“ zkoupí zbohatlíci kteří se dostanou do vysoké politiky díky svým bůchvíjak záskaným milardám. A budou pak skrze tyto už ne nezávislá média šířit masové svoje, už ne nezávislé názory..

    A teď když se tak stalo, tak se neví co s tím a skrze „Lext Babiš “ a podobně se budou nutit média do cenzury, aby se vždycky než převezmou nějakou zprávu, zjistily kdo jí vydal- a teprve podle toho rozhodly zda j zveřejní nebo ne. Jako za starých časů.

  7. heřman chromý napsal:

    Pane Mirku, nepřehánějte to s přirovnáním honem na Židy, či svalováním viny na staré struktury či Rusy. Je tu v této souvislosti hodně podložených analýz, které staré struktury alias soudruhy v krajích hejtmanovských bašt usvědčují z jejich nostalgie po komunistickém režimu ČSSR a jeho obhajobě, restaurace soch pohraničníků, pošilhávání po silné ruce autoritáře Putina a jeho vlcích; nemluvě o již desítkách neprůhledných proruských webů, které polopravdami a dezinformacemi už Vaše myšlení ovládly. Zbývá se už jen přihlásit do takových spolků jako je například Zastupitelské centrum Doněcké lidové republiky.
    A decimace republiky? Je dobré, že jste to připomenul v souvislosti se jménem pana Babiše, který věc veřejnou pojal jako nekončící impérium stovek firem (350), k čemuž si vedle toho zafinancoval založení politického hnutí, využil a využívá dobré víry užitečných idiotů, aby s další mediální akvizicí obrušoval veřejné mínění a posiloval své postavení ve vládě, ve výkonné moci navíc s řízením státních financí. Co víc by jste si ještě, pane Mirku, přál?

    V souvislosti s jeho vstupem do parlamentu a dalšími ústavními činiteli s mnoha závazky vedle, říká se tomu vedlejšáky, daleko více vyvstala potřeba oddělit poslanecké mandáty od exekutivy. To jest, aby páni ministři byli ministry a ne poslanci, aby páni poslanci nebyli starosty, hejtmany a tak dále a tak podobně, o podnikatelských ústavních činitelech nemluvě. Hudba budoucnosti, viďte, také si to myslím.

    Nerad to říkám, ale možná že to nebude tak dlouho trvat a budeme se za působení pana Babiše v takzvaném demokratickém hnutí ANO – dříve či později – stydět, pokud nás nezahanbuje již teď jakou chatrnou představu a povědomí máme o fungující demokracii. A nic na tom nemění fakt, že to bylo a je i s podporou veřejnosti, na kterou se všichni, zejména koaliční poslanci, neustále vyhovárají. A je to spíše naopak, že tento smutný fakt vypovídá také více o nás než o Babišovi, který jiný nebude, a kterému otvíráme neodpovědně veřejný prostor, místo abychom jej před jeho skupováním a následným okupováním bránili.

  8. Karel Dommorský napsal:

    Zveřejněte, prosím, zcela korektně, která média byla citována před tím, než Babiš koupil Mladou frontu Dnes (Mafra). Nebylo to náhodou úplně stejné, když je Mladá fronta (hned po bulvárním Blesku) dlouhodobě nejvydávanějším a nejčtenějším deníkem? Nebo by měl Český rozhlas číst ty nejméně čtené deníky? Třeba Haló noviny? Ale to jsou zase komunisti! Tak koho my to dneska přečteme? Asi nějaké noviny, které nikomu nepatří? Tak to asi budeme jen významně mlčet… Tohle není článek hodný spoluzakladatele „Ústavu nezávislé žurnalistiky“.

    • Ondřej Neumann napsal:

      Obávám se, že nejste na správné adrese. Doporučuji se žádostí o analýzu obrátit se na vedení ČRo.

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies