Ilustrační foto: Profimedia

Zhoubní sedmilháři. Když dva krát dva se rovná sedm

Napsal/a Přítomnost 12. srpna 2024
FacebookTwitterPocketE-mail

Nejednou máme dnes příležitost pozorovat, jak nějaký politik či politička veřejně hlásají, že – obrazně řečeno – 2 × 2 = 7, a jak tímto svým tvrzením (údajně svobodně projeveným „názorem“) zvyšují své charisma u, z hlediska (skutečných či předpokládaných) volebních výsledků relevantní, části příslušné populace.

Podíváme-li se na mnohé současné evropské a severoamerické státy, můžeme odhadovat, že tato část populace představuje něco mezi 20 a 40 % oprávněných voličů. Ještě před deseti lety jsme se mohli, snad trochu malomyslně, domnívat, že se jedná především o rys postkomunistických společností středovýchodní a východní Evropy.

Avšak rychlost, se kterou Trump a jím uhranutí stoupenci dokázali, ne-li zdevastovat, tak značně narušit demokratickou politickou a právní kulturu USA, ukazuje, že máme co do činění s jevem vyskytujícím se dnes obecně v rámci celého „Západu“.


Text publikujeme na základě spolupráce s nezávislým týdeníkem Přítomnost

Autorem textu je Jan Horský, badatel v oboru historické sociologie na FHS UK.


Přitom funguje – z hlediska podílníků křesťanskohumanistické, osvícenské či masarykovské tradice až paradoxní – mechanismus, o němž jsem se již před několika lety na stránkách Přítomnosti zmínil: Čím více tito političtí sedmilháři lžou, tím větší mají v očích svých voličů charisma, tím větší disponují – řečeno terminologií Maxe Webera – charismatickou mocí. Této moci nabývají nikoli přes to, že lžou, nýbrž právě proto, že a jak lžou.

Weber ve své teorii „charismatického panství“ (charismatische Herrschaft) předpokládá, že moc „pána“ je – viděno z perspektivy jemu poslušných – stvrzována jeho magickými schopnostmi. Zdá se, že pro určitý okruh případů sociálních svazků, které lze na Západě nyní pojednávat pomocí pojmu charismatického panství, platí, že v podmínkách elektronickými sociálními sítěmi potencované postmoderní situace bylo „magické dosvědčování“ moci nahrazeno způsobilostí nadměrně, ba až chorobně lhát.

Při tom ovládaní namnoze vědí, že „pán“ lže. Možná že právě proto a o to více jim imponuje.

Těm, co zvětšují své charisma výkřiky, že 2 × 2 = 7, je nutno čelit, a to čelit důsledně. Nejde dokonce snad ani tak o jednotlivé nepravdy a lži, ale především o to, že tím devastují – a to mnozí z nich patrně záměrně – veřejný prostor.

Porozumění podle motivace jednání

Zkusme si ještě jednou vypomoci Weberovou teorií sociálního jednání. Ve vztahu k jednání Weber rozlišuje dva základní způsoby, jimiž mu můžeme porozumět.

Je to (1.) „aktuální porozumění [aktérem] míněnému smyslu jednání (včetně nějakého výroku)“. Vedle něj je zde (2.) „vysvětlující porozumění“. „Aktuálně např. ‚porozumíme‘ smyslu výroku 2 × 2 = 4, který slyšíme nebo čteme“, což Weber označuje jako „racionálně aktuální porozumění myšlenkám“ (vedle něj pojednává ještě „iracionálně aktuální porozumění afektu“, např. vidíme-li stopy hněvu v něčí tváři, nebo „racionálně aktuální porozumění chování“, kupř. pozorujeme-li třeba někoho, kdo sahá po klice dveří, aby je zavřel).

Výkřiky, rozčilené pohledy a především specifická zakvašená nenávistnost, jíž jsou plné sociální sítě, nám umožňuje „iracionálně porozumět afektu“ části dnešního voličstva.

Naproti tomu „vysvětlujícím způsobem rozumíme či ‚porozumíme‘ podle motivace“, pokud „porozumíme“ tomu, „jaký smysl přikládal výroku 2 × 2 = 4 ten, kdo jej vyslovil nebo napsal, a že to učinil právě teď a v této souvislosti, kdy vidíme, že se zabývá obchodní kalkulací, vědeckým podáváním důkazů, technickým výpočtem nebo jiným jednáním, do jehož souvislosti tento výrok, jehož smyslu jsme s to porozumět, ‚patří‘, tzn. stává se pro nás souvislostí smyslu, které rozumíme (racionální porozumění motivaci)“ (Max WEBER, Metodologie, sociologie a politika, vybral a uspořádal Miloš Havelka, Praha: OIKOYMENH 1998, s. 140).

Rozhorlení, ale savo by nepili

Výkřiky, rozčilené pohledy a především specifická zakvašená nenávistnost, jíž jsou plné sociální sítě, nám umožňuje – s Weberem řečeno – „iracionálně porozumět afektu“ části dnešního voličstva. Díky tomu i pochopíme případnou diskrepanci mezi aktuálním rozuměním významu určitého výroku („zajisté vím, že 2 × 2 = 4“) na jedné straně a na straně druhé motivaci toho, v jaké podobě a proč je sdílen a uznáván („je to samozřejmě 7, vždyť to řekl Trump, [Babiš, Fico…]“).

Patrně značná část těch, kterým imponují političtí lháři, jejich výrokům (aktuálním porozuměním) nevěří, ale sdílí je jako politické stanovisko (jsou s nimi konformní co do „souvislosti smyslu“ jejich voličského či obecně politického jednání).

Pravda, patrně někteří ministři a poslanci za Smer a za SNS, a zajisté někteří z jejich voličů, si opravdu myslí, že Země je placatá (do vzděláním nevyklenuté a morálně zploštělé duše se totiž nevejde jiný obraz Země než jako ploché desky), představují však jen tragikomickou kuriózní výjimku.

Soudím, že naprostá většina těch, kteří dál šířili nesmysly o tom, že covidu-19 lze čelit popíjením sava, takové trumpovské a turkovské hlouposti nevěřila a savo by je samozřejmě nikdy pít nenapadlo. Přesto však, namísto toho, aby se odvrátili od šiřitelů takovýchto stupidních a nebezpečných hloupostí, začali je o to více voličsky podporovat.

Obávám se, že to, co je lákalo, bylo, že tito noví charismatičtí pánové v sociokulturním poli ruší empiricko-logický režim pravdy. Proč je to ale lákalo?

Nabízela by se odpověď, že proto, že jsou nevzdělaní a morálně otupělí. Taková odpověď by však jednak nebyla korektní (jen by utvrdila negativní postoj některých z nich vůči „akademickým elitám“), jednak by nebyla ani ve většině případů patrně věcně správná.

Nadto, chceme-li se k dané věci vyslovit z pohledu akademického světa, neměli bychom se ani tak ptát, jací jsou „oni“, nýbrž jací jsme „my“. Co děláme pro to, abychom nahněvanému zjednodušování čelili podněcováním pozornosti pro jemné, ale nejednou podstatné, rozdíly mezi jevy či skutečnostmi?

Medvědí služba demokratické politické kultuře

Dnešní akademický svět Západu (včetně toho českého), a to zejména akademický svět humanitních a sociálních věd, se, bohužel, vyznačuje tím, že v něm potkáváme i takové kolegyně a kolegy, kteří se buď dopouštějí výroků typu, že 2 × 2 = 4,1 (7 by bylo moc), a nárokují si pro tyto výroky „vědeckou“ platnost, nebo se snaží doložit, že trváte-li na tom, že 2 × 2 = 4, nečiníte tak z důvodů metodické správnosti ryzího poznání, tj. z důvodů logické či empirické evidence, nýbrž proto, že podléháte moci diskurzu, nebo proto, že se implicitně podílíte na západním kolonialismu, či proto, že jste bílý muž (popř. bílá žena) atd.

Jinak řečeno: ztrácejí vnímavost vůči „aktuálnímu porozumění“ a zdůrazňují „porozumění motivaci“. Nejednou svou vlastní vědní disciplínu nahlížejí natolik v její kulturní a sociální funkci (tj. nahlížejí ji především vlastně jako složku té které ideologie), že se jim ze zřetele vytratí její primární a vědu konstituující poznávací funkce. Odhaduji, že dnes je mezi badateli humanitních a sociálních věd zhruba 10 až 15 % takovýchto kolegyň a kolegů.

Avšak prohlašovat evidenci „aktuálního porozumění“ za pouhou funkci té či oné ideologie, či dokonce substituovat tou kterou vědní disciplínou konstituovaná „fakta“ pouhými ideologií nesenými názory (2 × 2 = 4,1), znamená poskytovat demokratické politické kultuře medvědí službu.

Pouze by to totiž posilovalo představu, že diskuse je pouhé, někdy i rozčileně hřmotné vršení názorů. Lži však nelze čelit nepravdou (či přímo ideologicky motivovanou lží). Lidská interakce hodná jména diskuse je – tak, jak ji Masaryk chápal jako esenci demokracie – zvažováním argumentů. Zvažovat argumenty znamená brát v potaz především věcný obsah tvrzení.

Politickým sedmilhářům nemůžeme čelit tím, že budeme proti „černému“ prostě klást „bílé“, proti tvrzení, že 2 × 2 = 7, tvrzení, že 2 × 2 = 4, jako názor proti názoru.

Vzdorovitost vůči složitosti světa

Těm, co zvětšují své charisma výkřiky, že 2 × 2 = 7, je nutno čelit, a to čelit důsledně. Nejde dokonce snad ani tak o jednotlivé nepravdy a lži, ale především o to, že tím, že prosadili lež jako princip strukturující politická jednání a politická uskupení (Babišovo ANO je učebnicovým příkladem), devastují – a to mnozí z nich patrně záměrně – veřejný prostor.

Devastují jej tím, že ho emotivizují a vytěsňují z něj diskusi, tj. činí jej z hlediska demokratické politické kultury dysfunkční. Těm, kteří jsou tímto způsobem politiky nalákáni, bychom ihned a bez dalšího neměli podsouvat zlovolné motivy. Možná, že tak činí jen z důvodu jakési implicitní vzdorovitosti vůči složitosti světa.

Zaměřme však znovu naši pozornost na akademické prostředí a ptejme se: Neztratili jsme schopnost (pokud jsme ji vůbec někdy měli) komunikovat složitosti světa do širšího sociokulturního pole? V nejrůznějších reformách školství se stále snažíme nahradit memorování encyklopedických znalostí jinými, zdánlivě vhodnějšími cestami k informacím a faktům.

Zdá se však, že co do společenského průměru to nikterak nezvýšilo způsobilost s informacemi a fakty adekvátně nakládat a porozumět skrze jejich vrstevnatost komplikovanosti (dnešního) světa. Politickým sedmilhářům však nemůžeme čelit tím, že budeme proti „černému“ prostě klást „bílé“, proti tvrzení, že 2 × 2 = 7, tvrzení, že 2 × 2 = 4, jako názor proti názoru.

Musíme vysvětlovat a umět vysvětlit, že tyto dva výroky jsou podstatně rozdílné co do své noetické, tj. poznávací kvality. Ztratíme-li tuto schopnost (či nenabudeme-li ji nazpět), ztratíme i demokratickou politickou kulturu.

Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.

Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Skyscraper 2 Desktop (211796-4)