Z virtuálního hrdiny přímo do války. Kreml vyvíjí počítačové hry a verbuje hráče
Pokud by se dal některý z českých tvůrců populárních a úspěšných počítačových her do služeb ruské propagandy, přišel by si nepochybně na spoustu peněz. Jde samozřejmě o hypotetickou rovinu úvah, faktem však je, že Kreml do této formy komunikace s mladými Rusy mohutně investuje. I když výsledná podoba her je zatím dosti tristní.
I když Kreml věnuje hlavní pozornost reálné válce, v níž vinou Ruska teče skutečná krev a opravdu umírají lidé, nové bojovníky se snaží vychovávat i ve virtuálním světě. Vydává na to miliardy rublů, byť se zatím nevalnými výsledky.
Vládní miliardy na hry
Vstup propagandy do světa internetu a počítačových her zaměřených „na duchovní a morální výchovu mladých lidí“ zadal ruské vládě prezident Vladimir Putin už v roce 2019. Úkolu se zhostila vládou podporovaná „nevládní organizace“ Institut rozvoje internetu.
Poslanec za Jednotné Rusko Vitalij Milonov prohlásil, že za špatnou kvalitu hry Smuta stojí to, že vývojáři byli naverbováni polskými speciálními službami.
Ta pak v prosinci 2021 představila svůj plán na podporu tvorby původních ruských počítačových her, jejichž „obsah by měl být blízký ruské mentalitě, kultuře a hodnotám“. Jak ve své analýze popsal EU StratCom Task Force – tým EU, jehož hlavním úkolem je monitorovat, odhalovat a popisovat ruské dezinformace – pro roky 2022–2023 šlo na projekt 2,5 miliardy rublů (asi 25 milionů eur).
Výsledkem jsou zatím tři hry: historická akční hra Smuta zasazená do Ruska 17. století, hra Sparta o ruské soukromé vojenské společnosti působící v Africe, jež zjevně odkazuje na skupinu takzvaných Wagnerovců a do třetice Front Edge – vojenskou strategii o přímém střetu Ruska a USA ve východní Evropě.
„Tyto hry jsou v různých fázích vývoje, ale jejich ideologické poselství je jasné,“ konstatuje analýza EU StratCom.
Samotné hry ale u cílové komunity vyvolávají dosti rozporuplné reakce. Zatímco s ideologií problém není, podle prvotních reakcí ruských hráčů je obsah nedotažený, plný technických problémů a nezajímavý.
Trailer ke hře Smuta je k vidění například ZDE, podle ruských recenzí je to ale jen „virtuální Potěmkinova vesnice“, aby bylo co vykázat vládním úředníkům a vysvětlit spotřebované vysoké náklady.
Navenek prý hra působí hezky a dokonce funguje, ale „jakmile se toho dotknete, iluze se zhroutí“. Ne nadarmo slovo Smuta znamená čas útrap právě z období kolem 17. století, kdy moskevské dynastii hrozil pád.
Hra se stala tématem i v ruském parlamentu, kde poslanec za Jednotné Rusko Vitalij Milonov prohlásil, že za špatnou kvalitu Smuty stojí to, že vývojáři byli naverbováni polskými speciálními službami.
Nacionalistické poselství hry je ale jasné: hlavní hrdina, kníže Jurij Miloslavský, bojuje proti polským okupantům a jejich spojencům a zachraňuje Rusko.
Ve hře se na výstroji postav objevují známé symboly reálné polovojenské skupiny Wagnerovců spojené s porušováním lidských práv, mučením a pácháním válečných zločinů.
Rusko proti USA v Lotyšsku
Do konce letošního roku by údajně měla být dokončena hra Sparta (trailer ZDE). I její scénář podporuje ruský nacionalismus a obdivuje válku. Příběh je prostý: žoldáci polovojenské skupiny Sparta bojují proti skupině radikálních fanatiků v konfliktem zmítané africké zemi. Brání tedy Afriku před teroristy a jednají tak ve prospěch dobra.
Ve hře se na výstroji postav objevují známé symboly reálné polovojenské skupiny Wagnerovců spojené s porušováním lidských práv, mučením a pácháním válečných zločinů.
Název Sparta je navíc přímo spojen s ruskou agresí na Ukrajině: toto jméno si dala jedna z prvních Ruskem podporovaných „separatistických“ jednotek, která vznikla v srpnu 2014 v Donbasu.
Třetí hra Front Edge, jejíž první verze byla představená letos v dubnu a pokud jde o propagandistický obsah, je nejexplicitnější: jde v ní o střet ruské armády s USA.
Jak je patrné z ukázek, odehrává se v postsovětském regionu s typickými sovětskými paneláky, jež padají pod střelami z tanků a vrtulníků; současnou válku na Ukrajině pak připomínají scenérie s otevřenými poli, okraji lesa a zákopy. Jednou z herních lokací je ale i Lotyšsko…
Celkově ruský Institut rozvoje internetu, který je součástí Kremlem řízeného systému na ideologickou podporu války proti Ukrajině a kolektivnímu Západu, jen za rok 2023 dostal z ruského státního rozpočtu přes 20 miliard rublů (asi 200 milionů eur).
Mimo jiné poskytuje i granty pro tvorbu vlasteneckých televizních seriálů, dokumentárních filmů, ale i blogů. V červnu 2024 Evropská unie Institut zahrnula do svého sankčního seznamu.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Rozhodněte o přesunu sochy okupanta. Místostarosta je brzda, vyzývá iniciativa
Jan Horník: Putin neustoupí. Nás čeká moment pravdy
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
8 komentářů
3. července 2002 Pentagon verbuje počítačovou hrou.Boj s terorismem ( v nikliv proti němu) pronikl i do počítačových her. Postarala se o to samotná U.S. Army, která ke Dni nezávislosti vyrobila hru o vojácích, kteří bojují s teroristy. Hra má nejen pobavit, ale především propagovat armádu a nabrat nové rekruty. K mání je od 4. července na http://www.americasarmy.com a v armádních náborových střediscích.
„Touto hrou chceme vychovávat mladé Američany a předložit jim realistický a chytlavý pohled na dnešní moderní armádu a na šance, které nabízí,“ uvedl podplukovník Casey Wardynski, který vede hospodářské a personální oddělení na vojenské akademii ve West Pointu.Hru sám vymyslel a vyvíjel ji dva roky. P.S. Zdroj:idnes cz zpravy zahranicni pentagon-verbuje-pocitacovou-hrou.
Alespoň víme, po kom se ti ruští zaostalci zase opičí s dvacetiletým zpožděním. Jako vždy.😂
Nejlepším tahem Pentagonu bylo sešrotování výrobní linky po vyrobení posledního kusu letounu F-22 Raptor.
F-22 Raptory půjdou pomalu do muzea a Rusáci se se svým Su-57 plácají dodnes. Tak se na Rusáky musí.😂
Co Rusáci neukradnou, to nemají. 😂
Vzhledem k tomu, že klasický SF román Orsona S. Carda „Enderova hra“, pojednávající v principu o tom samém, akorát protivníci, proti nimž se děti verbují a cvičí hraním počítačové hry, jsou emzáci, byla vydána už v roce 1985, tak i ti Amíci měli skoro dvacetileté zpoždění.
.
MMCH, hlavní problém těchto a podobných akcí je ten, že si prakticky nikdo nedokáže představit válčiště budoucnosti (a v podstatě ani současnosti).
Generálové za první světové války byli perfektně připraveni na Prusko – Rakouskou a Prusko – Francouzskou válku, případně na válku Severu proti Jihu. Generálové za druhé, světové, války byli zase perfektně připraveni na tu první (což mj. skončilo katastrofou sovětské armády ve Finsku). A pokaždé musela válka vygenerovat hory mrtvol, aby došlo ke změně taktiky, přizpůsobující ji technickému pokroku ve zbraních.
Nás zase cvičili v podstatě na druhou světovou válku s tím, že na bojiště občas někdo „hodí atom“. A obávám se, že na tohle dojeli i Američané ve Vietnamu.
Obávám se, že před konfliktem na Ukrajině si nikdo nedokázal představit, jak drony změní charakter války. Například.
Jenže a bohužel, i obráceně. Dodneška se západní experti diví, kolik mají Rusové při těch ztrátách pořád ještě tanků. i když jsou to často vykopávky.
Halt Rusové, když doplňují moderní vojenskou techniku, tak tu starou ani nesešrotují, ani jí nerozprodají levně pod rukou kšeftařům, aby ti si jí prodali draho jinde,
Ale v Rusku si jí pěkně zakonzervují a nechají ležet. Vždycky se může hodit v nějaké další válce….
Podle mě je to otázka inteligence.
Západní svět modernizuje, aby ochránil své vojáky, kterých má málo a chirurgicky zpřesnil své údery čistě na vojenské cíle…
Na Ukrajině vidíme, že primitivní Rusák se od středověku nezměnil. Car řekne Rusákovi jdi zemřít a on to bez přemýšlení udělá. Na to nepotřebuje žádnou záračnou techniku, jenom tu, která ho doveze na frontu…. a tam srovná město se zemí…
Jinak i v USA existují území na poušti, kde se skladují letadla a technika…
Problém je, že si moderní západní technika s těmi „vykopávkami“ mnohdy neporadí a Rusové ji likvidují rychleji, než ji Západ stačí dodávat.
Pochopitelně platí, že technika je technika, ale dobyto je to, na co vstoupila noha pěšáka.
Ono možná chybička je v tom, že se Kreml zaměřuje čistě na podporu složitého a zdlouhavého vývoje fungl nových her.
Přitom, ale třeba těch postarších her i o období 2.světové, kde sovětští gerojové hnali Němce až do Berlína, už je dnes na trhu spousta. Stačilo by nějak podnítit zájem omladiny.
Je to smutné, ale vypadá to, že aj putinovský režim jde dnešní „vyzkoušenou“ cestou, které i Západu.
Dotace, dotace, a zase dotace, bez ohledu na to jestli to má smysl a kolik to bude stát..
Tak uvidíme kdo s tím dýl vydrží..