Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Komunistické oslavy 1. máje v Sokolově (2014). Foto: Martin Stolař / MAFRA / Profimedia
,

Redaktoři z Haló novin zkoušejí seriózní žurnalistiku. Zpravodajství místo „zaprodanců“

Když na konci dubna přestaly po třiceti letech vycházet tištěné komunistické Haló noviny, pro řadu médií to bylo – podobně jako loňské vyřazení komunistů z parlamentu – vděčné téma. Stranou pozornosti ale zůstal nový webový projekt, který si založili bývalí redaktoři stranického deníku KSČM. Kromě levice se orientuje i na takzvanou „vlasteneckou“ scénu; sází na vlastní zpravodajství či publicistiku.

Zatímco veřejnoprávním či jiným zavedeným médiím prezident Miloš Zeman dlouhodobě rozhovory nedává, na zcela neznámý web iportal24.cz si v červnu čas našel. Interview s ním pořídili redaktoři Petr Kojzar a Tomáš Cinka. Ti do letoška působili v komunistických Haló novinách – stejně jako v minulosti současný hradní mluvčí Jiří Ovčáček.

I pohled na zbytek redakce portálu, který vznikl letos na jaře, ukazuje, že jeho autoři vesměs ještě nedávno psali pro komunistický deník. Podle šéfredaktora Petra Kojzara však jejich nový projekt žádnou spojitost s KSČM nemá. „Založení společnosti nijak nesouviselo s úsporami v KSČM či Haló novinách,“ říká Kojzar pro HlídacíPes.org.

„Haló noviny nebudou v koutě“

O tom, že původní komunistický deník skončí, se kvůli výraznému výpadku příjmů pro KSČM po vypadnutí z parlamentu spekulovalo už od podzimních voleb. Sami redaktoři se to na stránkách novin snažili původně bagatelizovat.

„Poslední dobou mě tam pobavily zejména komentáře o tom, že je dobře, že odcházejí redaktoři z Haló novin (což samo o sobě není pravda) a noviny samotné je brzy budou následovat. Všem těmto škarohlídům musím slíbit to, co už jsem slíbil v nedávném sloupku: Haló noviny nebudou v koutě,“ řekl v rozhovoru s Petrem Kojzarem tehdejší pověřený zástupce šéfredaktora Haló novin Zbyšek Kupský. O několik měsíců později oba odešli do zmiňovaného nového mediálního projektu a Haló noviny skončily nejen „v koutě“, ale úplně.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


Když v březnu KSČM oznámila, že místo deníku Haló noviny bude vycházet týdeník Naše pravda, mluvčí strany Helena Grofová naznačila, že v týdeníku se počítá s menší redakcí než v původních novinách.

Deník míval zhruba dvacetičlennou redakci včetně administrativních pracovníků, dnešní týdeník připravuje zhruba třináctičlenný tým, ne všichni jeho členové jsou však novináři.

To, že vydávání Haló novin v dosavadní podobě je finančně neudržitelné, bylo komunistům jasné hned po volbách. Jak HlídacíPes.org potvrdily zdroje zevnitř KSČM, nešlo jen o výpadek státních příspěvků kvůli neúspěchu ve volbách, ale vyschly i příjmy od některých výrazných inzerentů. I to souviselo se ztrátou politického vlivu partaje a lobbistických možností.

Peníze až na prvním místě

I když bývalý šéfredaktor Petr Kojzar tvrdí, že jeho odchod z Haló novin a založení nového webu neměl nic společného s hledáním úspor, je zjevné, že ve vydavatelství Futura, které většinově patří KSČM a které Haló noviny vydávalo, šlo loni na konci roku především právě o snahu šetřit. Leccos naznačuje zpráva představenstva za období leden-říjen 2021 dostupná na webu vydavatelství.

Mimo jiné potvrzuje, jak důležité byly pro Haló noviny příjmy z inzerce, zde na příkladu prvních deseti měsíců loňského roku – tedy zhruba do zmíněných parlamentních voleb neúspěšných pro KSČM: „Celková částka inzerce za deset měsíců na výkonech společnosti činí 10 202 764 Kč (s DPH 12 345 344 Kč). Inzerce je podle zprávy doslova „klíčem k udržení deníku“.

Pro rok 2022 představenstvo počítalo se zdražováním vstupů a chtělo hledat vnitřní úspory, mimo jiné „snížením mzdových nákladů formou organizačních změn ve společnosti“. „Nedaří se získávání nových odběratelů z řad členů hlavního akcionáře (KSČM, pozn. red.) a jeho organizačních jednotek. Zde bude nutné zvýšit úsilí k získání nových čtenářů,“ konstatuje zpráva.

V závěru dokument konstatuje, že „hlavní akcionář se neztotožnil se závěry a návrhy orgánů představenstva a dozorčí rady společnosti a přijal vlastní usnesení, jehož základem je svolat mimořádnou valnou hromadu společnosti a na ní zvolit nové (krizové) orgány společnosti“. Valná hromada se sešla v prosinci a mimo jiné schválila písemné odstoupení většiny členů představenstva, včetně tehdejšího šéfredaktora Haló novin Petra Kojzara.

Pro ty, kteří nejsou slyšet

Nové představenstvo a dozorčí rada pak měly snižovat náklady, což vyvrcholilo rozhodnutím ukončit vydávání deníku a nutným zeštíhlením redakce. Podle zdrojů zevnitř partaje byl rozjezd nového týdeníku Naše pravda poměrně hektický. Jen pár týdnů před prvním vydáním se tak řešil například název, protože vedení KSČM považovalo značku „Haló“ za zdiskreditovanou.

V té době už byl Petr Kojzar spolu s dalšími redaktory Haló novin a někdejší poslankyní a bývalou šéfkou představenstva komunistického nakladatelství Futura Miloslavou Vostrou na odchodu. V obchodním rejstříku se v dubnu objevila jejich společnost POR-TA-NEWS, která stojí za zmiňovaným webem iportal24.cz.

„Naším cílem je umožnit, aby své názory mohly sdělovat v případě zájmu neparlamentní strany, občanská sdružení, odboráři atd.,“ říká šéfredaktor Petr Kojzar s tím, že chce „oslovit tu část občanské společnosti, která je přesvědčena, že její názory nejsou v médiích dostatečně ‚slyšet‘“.

Že tím nemyslí zdaleka jen levici, dokládají i rozhovory, které iportal24 pořídil s některými tvářemi hnutí SPD Tomia Okamury, například s europoslanci za SPD Hynkem Blaškem či Ivanem Davidem nebo s poslanci Okamurovců Radimem Fialou a Jiřím Kobzou.

Zaprodanci, landsmanšaft, nenasytná církev

Haló noviny pod Kojzarovým vedením přitom tak doširoka rozkročené rozhodně nebyly. Ještě o volebním víkendu loni v říjnu napsal tehdejší šéfredaktor komunistického deníku břitký odsudek právě o SPD, která se tehdy s KSČM přetahovala o část voličů:

„Vrcholem ledovce byly předvolební noviny SPD, kde se okamurovci ukázali jako největší lháři, záměrně tvrdící opak o programu KSČM, za což by si zasloužili nejen právní postih, ale především propad do bezvýznamnosti od voličů, kteří se – pevně doufám – nedají napálit.“

Dnes už se ale na jeho novém portálu objevují i zmiňované nekonfliktní rozhovory se zástupci Okamurovců.

„To, že nějaký názor zveřejníme, neznamená automaticky, že s ním osobně souhlasíme. Je na každém čtenáři, jak s informací naloží,“ komentuje vztah webu k SPD či dalším podobným stranám šéfredaktor Kojzar. „Je to rozdíl oproti Haló novinám, kde komunistická strana akciové společnosti Futura, vydavateli tohoto dnes již neexistujícího deníku, platila – dle platné smlouvy – za PR služby, tudíž i za svoji prezentaci,“ dodává.

Jak taková prezentace komunistů v jejich vlastním deníku vypadala, naznačuje další pasáž zmíněného Kojzarova komentáře z loňských voleb: „My jsme se v Haló novinách naopak snažili jet v jiných kolejích, než jak to vyhovuje zahraničnímu kapitálu, zaprodancům, nenasytné církvi, Sudetoněmeckému landsmanšaftu nebo světu velkého kapitálu, žijícího na vysávání poctivých občanů.“

Z nového webu slovník komunistických ideologů zmizel, alespoň na první pohled. Bývalí redaktoři Haló novin se snaží budovat image seriózního portálu, který své zpravodajství do značné míry opírá také o servis ČTK. Podle Petra Kojzara je zatím financován „ze soukromých zdrojů vlastníků společnosti“.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře
Nebyl vložen žádný komentář
Přidávání komentářů není povoleno