„K rozhovoru o uranových dolech nepatří Jandův Hurikán.“ Rada ČRo probírala hudbu na Dvojce
Místy dost vypjaté bylo středeční jednání Rady Českého rozhlasu. Jeho velkou část zabralo projednávání petice proti hudební dramaturgii stanice Dvojka. Autoři petice ji předali radním a vedení rozhlasu přímo na zasedání. Generální ředitel rozhlasu René Zavoral slíbil, že chce o hudbě na Dvojce mluvit s vedením stanice. Obsahově ho prý „věc zajímá“, vadí mu ale forma sporu, která podle něj poškozuje jméno Českého rozhlasu.
Autorem petice je vydavatel nezávislé hudby, lounský producent Vladimír „Lábus“ Drápal. Na zasedání rady dostal prostor na krátké vystoupení. Zopakoval v něm hlavní cíl petice.
V ní upozorňuje na Kodex Českého rozhlasu, podle něhož „rozhlas vytváří pluralitní, nápaditou a rozmanitou programovou nabídku, která splňuje vysoká etická a kvalitativní měřítka, a nepodřizuje snahu o kvalitní výstup tlakům trhu“. V praxi se to prý ale neděje a přednost dostávají „stupidní normalizační hity“.
Hudba pro „ženy z menších sídel“
Petice požaduje změnu hudební dramaturgie Dvojky, výrazné omezení počtu „normalizačních hitů“ ve vysílání a zachování principu, že v autorských pořadech může moderátor vybrat příslušnou hudbu i podle přání hosta. Pod peticí, která je v tuto chvíli již uzavřená, se do středečního odpoledne shromáždilo téměř 2800 podpisů.
„Český rozhlas Dvojka už léta prokládá své vysílání hudbou, která nesplňuje nic z toho, co kodex hlásá. Jde o stále se opakující mainstreamové písničky několika zpěváků a zpěvaček,“ stojí v petici.
„Odpověď ombudsmana Českého rozhlasu, že se tak děje proto, že cílovou skupinou posluchačů jsou v případě Dvojky spíše ženy středního a vyššího věku z menších sídel, považuji za důsledek takového vysílání, nikoli za jeho příčinu. Pokud je to ovšem vůbec pravda a hlavním důvodem nejsou tantiémy Ochranného svazu autorského (OSA), vyplácené na základě tzv. playlistu několika vyvoleným,“ píše dále Vladimír Drápal.
Petici spustil spor o hudební doprovod v pořadu Noční mikrofórum na Dvojce z 27. března. Moderátorka Tereza Boučková si tehdy pozvala baskytaristku a spisovatelku Evou Turnovou. Rozhovor se vedl o jejím angažmá ve skupinách DG307 a Plastic People of the Universe nebo o tom, jak bylo těžké nahradit ve skupině legendárního baskytaristu a tvůrce Mejlu Hlavsu.
Moderátorka vybrala i hudbu, která odpovídala životnímu příběhu hosta. Hrály se skladby od Plastiků, od Velvet Underground nebo Patti Smith. Písně ovšem nebyly vybrány z oficiálního playlistu, který má stanice pro své publikum sestavený. A právě proto podle Boučkové přišla po odvysílání pořadu kritika od vedení stanice a šéfredaktorky Lenky Mahdalové.
Když k uranovým dolům hraje Hurikán
„Bylo mi opakovaně vytýkáno, že nehraju z playlistu, který dodává hudební dramaturg. A který musíme dodržet. Ten ovšem absolutně není v souladu s hosty ani tématy hovoru (v tom jsem zatím měla absolutní svobodu!),“ popsala pro HlídacíPes.org. Na zasedání rady pak Boučková své výhrady zopakovala. Ostrá kritika měla podle ní přijít na schůzce moderátorů s šéfredaktorkou stanice Lenkou Mahdalovou.
Klíčový a místy emotivní spor na Radě ČRo se vedl o to, jak přesně tato schůzka probíhala. Šéfredaktorka Mahdalová tvrdila, že „paní Boučková byla vůči hudebnímu dramaturgovi velmi důrazná“ a ona sama musela při schůzce „tlumit vášně“. Boučková prý také „pokládá dramaturgyni telefon a nechce se dostavit na schůzku“, řekla Mahdalová s tím, že moderátorku ze stanice „nikdo nevyhání“.
Tereza Boučková kontrovala, že ji hudební dramaturg na začátku schůze důrazně pokáral, že si dovolila zmíněné skladby zahrát, a že to na Dvojku nepatří. S moderátory, kteří se s ním snažili dohodnout, prý dlouhodobě „jednal arogantně“. Odmítal prý zahrát to, o co ho předem přišla požádat.
„Když jsem tam měla syna politického vězně z uranových dolů, do toho pan dramaturg zahrál Hurikán nebo něco podobného od (Dalibora) Jandy, tak to bylo vyloženě nevkusné a můj host se styděl,“ uvedla příklad Boučková.
Rozhlas: Respektujeme vkus stovek tisíc lidí
Právě pořad Noční mikrofórum přitom lákal k poslechu v anotaci na rozhlasovém webu na „hudební lahůdky podle přání našich hostů“. Poté, co Tereza Boučková na Facebooku popsala zmíněný spor s vedením Dvojky, však zmíněná věta z rozhlasového webu zmizela. I tady se na radě strhl spor, proč už zmínka o možnosti hosta ovlivnit hudbu na webu chybí, jak ukazují screenshoty archivované verze stránky (vlevo) a té současné.
Šéfredaktorka Dvojky Lenka Mahdalová na zasedání Rady ČRo řekla, že o změně anotace na webu bylo rozhodnuto na zmíněné schůzce moderátorů s vedením Dvojky s tím, že text „není aktuální“. Proti tomu se ohradila Tereza Boučková, podle níž šlo o účelovou změnu provedenou právě poté, co přímo na schůzce jeden z účastníků text přečetl a zjistilo se, že dává de facto za pravdu právě Boučkové. „Bylo to změněno účelově poté, co jsem to téma otevřela,“ řekla Boučková.
Rozhlas tvrdí, že respektuje názor signatářů petice, i když její text podle vedení ČRo obsahuje řadu nepřesností a zkreslených informací. Měnit však bezprostředně nic nehodlá: „Stejně tak ale respektujeme názor a vkus stovek tisíc lidí, kteří stanici Dvojka denně poslouchají v lineárním vysílání či v on-line prostředí. Dvojka prošla v uplynulých letech řadou změn, nabízí kvalitní obsahy a rozšířila své publikum,“ napsal HlídacíPes.org mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.
Dvojka podle něho plní v portfoliu stanic ČRo dobře své veřejnoprávní poslání a je stabilní a druhou nejúspěšnější stanicí ČRo. „Stejně jako Český rozhlas nabízí posluchačům pestré názorové spektrum, tak jim nabízí i pestrý výběr hudby a jejích žánrů prostřednictvím 24 stanic,“ uvedl mluvčí.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Kdo jsou poradci šéfa ČT Součka. Televize hledá seznam jmen už měsíc a půl
Aleš Rozehnal: Charta pracovníka ČT, kterou navrhuje Jan Souček, je protiústavní
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
30 komentářů
Bohužel, 32 let po revoluci nedokázala nová nezávislá hudba být tak kvalitní a výtečně otextovaná, jako popová hudba za socialismu. Hrát paskvil jen pro to, že si to nějaký rádoby producent Drápal přeje, je nesmysl. Kvalita prodává a kvalita je rozhodujícím kritériem dramaturgů ČRO Dvojka. Až někdo kvalitou předčí staré hity v podání socialistických umělců, možná dostane v rádiu prostor. To by si měl rádoby producent Drápal uvědomit, než napíše nějakou „zdrápaninu.“
Kvalitní a výtečně otextovaná popová hudba za socialismu – to může napsat jen zastydlý soudruh nebo naprostý hudební ignorant.
Má pravdu, bohužel. A není to jenom v hudbě.
Rozhodujícím kritériem dramaturgů veřejnoprávního ČRo by měla být novost a neopakovanost, pane Kožený. Na rozdíl od komerčních rádií.
Vážený vlade, každému se líbí něco jiného. To, že něco není mainstream, ještě přece neznamená, že je to automaticky špatná hudba. Kapely jako PPU nebo DG307 mají velmi dobré texty a dočaly se ocenění i v zahraničí. A konečně, nebavíme se přece o tom, že rozhlas z čista jasna zařadí tyto undergroundové kapely na svůj běžný playlist. Jde o možnost volit hudbu adekvátně k pozvaneménu hostovi. Když je rozvor o kapele DG307 například, měli by logicky zahrát nějakou její píseň, protože to prostě dává smysl. A člověk, co to nechce poslouchat asi nebude ani poslouchat celý konkrétní pořad.
Naprostý souhlas.
To je přesně naopak. Většina historické české pop-music jsou dost špatně přetextované a často i hodně špatně zahrané světové hity. Viz třeba překvapivý seznam tady: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Czech_cover_versions_of_songs.
Za posledních porevolučních a svobodných 30 let vzniklo strašně moc kvalitní muziky. Kdykoliv ale slyším někde náhodou některé z českých rádií, hraje z nich pořád ta samá hudba, která hrála před 20 lety a vrcholem novosti je babička Enya.
Český rozhlas dlouhodobě argumentuje posluchačským vkusem. Myslím, že by jeho pokleslosti neměl vycházet vstříc, ale naopak objevovat hudbu novou, zpřístupňovat ji, zasazovat do souvislostí — tedy kultivovat a laťku vkusu zvedat. A je samozřejmé, že hudební složka má odrážet téma nebo ladění pořadu. Kdo vůbec vymyslel tu blbost, že posluchač si musí co chvíli od mluvení „odpočinout u písničky“?
Čili hodláte lidem vnucovat „hudbu“, o kterou nestojí. Tím můžete, pochopitelně, dostat poslouchanost ČR na ještě nižší hodnoty. Nebo snad chcete lidi k poslouchání té „kvalitní nové“ hudby donutit násilím?
ne zase naopak, rozhlas vnucuje mne hudbu, o kterou nestojím já. řikám jenom, že se u toho výběru má přemýšlet. jasně, konkrétní hudba je věcí vkusu, o konkrétnostech se nebavíme. má mi rozhlas pouštět 1000x slyšené (nejsem si jistý, jestli nechybí pár nul), nebo mi objevit něco nového?
Bláboly o tom, jak jsou socialistické srance kvalitní, jsi sám leda k smíchu.
Dalo se to poslouchat. To se o „moderní“ hudbě moc říct nedá.
Jestli to spíš není tím, že žádnou novou nezávislou hudební tvorbu neznáte 😉 Pak můžete snadno nabýt dojmu, že popová hudba za socíku byla „kvalitní a výtečně otextovaná“ 😀
Proč komentujete věci, kterým ani za mák nerozumíte? Hudba ČRo je jedna velká ostuda a člověk, který má alespoň minimální hudební vkus musí s peticí a p.Drápalem souhlasit. Něco tak odporného jako český normalizační pop mělo už dávno být jen v archívech…
Taková hudba existuje,jen o ní musíte vědět-jmenoval bych tu i interprety,ale někoho bych určitě opoměl.
Ale kdo ví,ten ví.
A kdo neví,poslouchá písně socialistického popíku typu Hurikán,Céčka,Holky z naší školky nebo Neposlušné tenisky.
:-))) … Na to máte Blaník a podobně … Nic proti tomu, když mezi jinou kvalitní hudbou, zazní nás pop … Ale spor byl o to, aby mohl moderátor vybrat hudbu k tématu. A taky celkový směr rádia … Je to to krok do bažin, když Jiřího Černého s jeho pořadem vymění za Halinu s jejími plky …
Texty normalizační doby populární hudby jsou vesměs plytké a Dvojka je hraje kolem dokola jako kolovrátek. Já už její poslech hodně omezuji. Jsem starší muž z menšího sídla a ta stanice zjevně hraje pro jakousi smyšlenou klientelu.
S panem Drápalem naprosto souhlasím. Už několik let rozhlas vůbec neposlouchám, není co. Mívala jsem ráda ranní vysílání s p. Holoubkem a Kovaříkem, měli kulturní projev a hluboké znalosti. Gondík a spol. si z toho udělali soukromou, přihlouplou, vyzubenou a devótní akci. O odrhovačkách během dne ani nemluvím. Občas zkusmo rádio na pár vteřin pustím, ale znechuceně vypínám. V nejbližších dnech rozhlas odhlásím.
Naprosto souhlasím s paní Miloslavou. Ranní vysílání s panem Gondíkem a spol. je pro mě taky neposlouchatelné. Většinou je to tlachání „o ničem.“ Dříve jsem ve všední den vstávala s kultivovaným panem Holoubkem, později Kovaříkem, dnes ráno Dvojku vynechávám i kvůli mluvenému slovu.
Přesně tak, stále stejné normalizační písničky dokola. Mám podezření že někteří z pracovníků berou podíly na tantiemách kamarádů.
Nejde o „normalizační“ písničky, ale to, že ČRo pouští dokola to samé.
Český rozhlas má hrát pouze novinky.
Chodí hudební dramaturgové do hudebních klubů a sledují novinky?
Jasné pochybení dramaturgie !! . Na debatu o uranových dolech jedině Kabáty a „Dole v dole“ !!! Zabereme hej hou …. 🙂
Případně pro starší a pokročilé „Děvčátko z kolonie…. “
A na závěr krátká recitace „Ostravy“ v podání Jiřího Wimmera ….
To by bylo, aby se poslechovost nezvedla :)))
Také by se nemělo měnit určení stanice. Buď vysílá pro mladou, střední, nebo starou generaci. Podle toho by měly měly být vybrány i písničky. Pro staré žádná veřejnoprávní stanice nevisílá. Na rozdíl pro mladé. Změňte to! Před lety říkal Bouček, že Praha je pro starší.
Také mne ČR 2 mnoho let provázel při práci i odpočinku. Již několik roků však není k poslouchání a to zejména projevem redaktorů. Mají asi pocit, že “ sranda musí být „. Někdy baví jen sami sebe a svým přihlouplím slovům se smějí.
Jenomze o tomhle prece Velerada rozhodovat nema a nesmi. Politicky jmenovana Rada by snad mela rozhodovat tak ci tak, jake ideologicky „spravne“ pisne se maji hrat k ruznym poradum? Uz to samo ukazuje, jak neototalitni mysleni maji dnesni kulturni elity, kdyz toto na rade pozaduji. Pritom je to vlastne jednoduche, v regulich CRo je, ze si muze autor poradu dohodnout pro svuj porad (a pouze pro nej) vyjimku z denniho playlistu. Pokud toto dohodnout nejde – tak podat stiznost vyse – a nejvyse je v CRo generalni reditel, a ten za nej zodpovida Rade, nikdo jiny. Tak toho at si Rada poda, ze nedodrzuje vlastni regule.besedovat se zastupci umelcu netreba…
Dobrý den, „Dvojku“ posloucháme rádi pro její kvalitní pořady. Výběr hudby je však zoufalý. Snad nejsme takoví omezení posluchači, abychom potřebovali neustále poslouchat dokola ty samé normalizační hity. Je mnoho kvalitních (byť třeba ne tolik profláklých) interpretů, a i současná česká hudební scéna má co nabídnout. Je velká škoda, a v jistém smyslu i vlastně neplnění funkce veřejnoprávního média, když nedokáže své posluchače alespoň trochu hudebně obohatit a inspirovat.
Komentář o výtečných textech Dalibora Jandy je snad myšlen ironicky 🙂 S pozdravem. Beneš
Už chybí jen Michal David a jeho spartakiádní Poupata
Chytlavá melodie, inteligentní text. Na youtube najdete, jak při tom hopsají i babičky z domova pro seniory. Ale i současná mládež.
MMCH zrušení Spartakiád bylo jedním ze zločinů nového režimu vůči zdraví naší populace. A není to jen můj názor. Stojí to i za současnou epidemií obezity a jejích komplikací.
Trošku jste mi připomenul TV seriál o Johanu Sebastianu Bachovi, kde je scéna, jak si kněz v kostele v Mühlhausenu libuje, že se toho „exota“, jehož hudba „odtrhovala věřící od modlení“ zbavil (jeho odchodem do Výmaru) a najednou cosi slyší od nového varhaníka. A tak se ptá (snad kostelníka, už si to do takových detailů nepamatuji), co to ten nový varhaník hraje, a dostane odpověď: „Hraje Bacha a bude ho hrát, protože lepší lepším hudba prostě není.“
Ano, mnohokrát se mi stalo, že po poslechu zajímavého povídání následovala nepříjemná hudba, kterou jsem radši vypla. Nyní jsem přeladila na Radiožurnál, tam je hudební dramaturgie lepší.
Zajímavé, že třeba v pořadu Vizitka stanice ČRo Vltava s tím nemají problém a na přání hosta zahrají libovolnou píseň, kterou nemají v playlistu.