JeepersMedia via Foter.com / CC BY, zdroj

Nevyvážená Česká televize? ČT žádá RRTV o přezkum usnesení k vysílání z „Americké volební noci“

Napsal/a Robert Břešťan 8. března 2017

Česká televize odmítá, že by ve svém programu o volbě amerického prezidenta „porušila zákon o vysílání tím, že v rámci pořadu Americká volební noc 9. listopadu 2016 odvysílala nevyvážené a neobjektivní zpravodajství“. V nejbližších dnech proto odešle žádost o přezkum rozhodnutí RRTV. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) v lednu rozhodla, že v pořadu Americká volební noc, který se vysílal na ČT24 9. listopadu, byl porušen zákon o vysílání a že zpravodajství bylo redaktory vedeno ve prospěch Hillary Clintonové.

Konspirační weby rozhodnutí RRTV přivítaly jako „přelomový verdikt, který nemá obdoby“. Na rozhodnutí RRTV se při své kritice veřejnoprávní televize odvolává i prezident Zeman.

„Z našeho hlediska je to uzavřená věc. Bylo tam jen upozornění, proti tomu se nedá ani odvolat. Že to ČT rozporuje je normální, každý provozovatel má právo hájit se, jak uzná za vhodné,“ podotýká předseda rady Krejčí.

Česká televize však téma za uzavřené nadále nemá a bude požadovat přezkum. Zatímco analýza RRTV hodnotila jen část vysílání (od 3.00 do 8.00), celý pořad trval od 0:30 do 12:00. Rada navíc pracovala jen s jednou ze dvou analýz, jež si zadala.

ČT si proto zadala vlastní analýzu celého vysílání u společnosti Mediatenor. Ta spočítala, že v pořadu různou formou vystoupilo 29 hostů. „Volbou hostů autoři pořadu zaujali spíše neutrální stanovisko, když dvě třetiny oslovených hostů lze považovat za neutrální či nestranné,“ konstatuje analýza Mediatenor.

Tématem se zabýval i Etický panel České televize, který žádné porušené Kodexu ČT neshledal s tím, že „složení hostů bylo vyvážené a odpovídalo aktuálním možnostem“.

„Jelikož tedy ani Etický panel ČT, ani nezávislá agentura, ani interní šetření České televize neshledaly na vysílání Americké volební noci žádná závažná pochybení, požádá Česká televize RRTV o přezkoumání Upozornění. Tuto žádost jsme z procesních důvodů zatím neodeslali,“ říká mluvčí veřejnoprávní televize Alžběta Plívová.

7 komentářů

  1. Karel Novotný napsal:

    Je samozřejmě jen dobře, že se tím zabýval Etický panel České televize. Zadání vlastního posudku je interní věcí televize, to nekomentuju.
    Každopádně informace je venku, i kdyby RRTV změnila své stanovisko, tak změnu konspirační weby neuvedou nebo nebudou šířit. Bylo by to ale důležité pro případná další rozhodnutí, protože je jasné, že podobných podnětů bude přibývat.

    • petrph napsal:

      To je samozřejmě špatně, protože nahlédnutím do odkazu zjistíte že Etický panel České televize se tímto zabýval až potom co RRTV vydala své usnsení a reagoval až na něj. Takový Etický panel, který jí bude krýt před kontrolami, si může Česká televize strčit za klobouk

  2. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    To mně spadl kámen ze srdce! Jsem rád, že ne na palec pravé (nebo levé?) nohy. Autorovi zprávy budíž dík.

  3. Beld napsal:

    Asi nikdo , kdo se alespon na cast vysilani dival , nemuze neuznat , ze to vyznelo tak 80:20 pro clinton . To ze si to zprumeruji minutovymi vstupy neutralnich politiku , kteri radeji nereklni nic , na to nema vliv . CT se zase jen ztrapnuje .

  4. jadran napsal:

    Drzost a nestydatost této instituce je neuvěřitelná. Odvolávat se na Etický panel a především na analýzu, kterou si sama televize zadala u agentury Mediatenor mně pobavilo o to více, že jsem dneska shlédl několik dílů Tondy Blaníka a jestliže se ČT odvolává na ostravskou odbočku jedné ze záplavy podobných institucí – agenturu Mediatenor, nemá to daleko k oné akci, když si Tonda Blaník zřídil agenturu pro výzkum veřejného mínění, aby ty průzkumy dopadly tak, jak zrovna kdo potřeboval. Autor článku může sebevíc hýkat blahem nad tím, jak Česká televize dokázala svoji objektivitu, nicméně každý z nás, kdo alespoň kus téhle povedené „taškařice“ sledoval, si objektivní obrázek udělal. O perfidnosti a bezcharakternosti pracovníků tohoto „media“ asi nejvíc vypovídá fakt, že záznam oné volební noci nějak tak „zmizel“ a nedá se pustit. Pročpak asi? Že by si pár lidí znovu sedlo a udělalo by si objektivní obrázek samo? Proč se toho ČT tak bojí? Proč, to je každému soudnému člověku jasné a povyk z Kavčích Hor za jásotu mediálních hvězd typu autora článku a požadavky na „přezkumy“ a „změny“, které by měla Rada provádět je jenom ukázkou absence soudnosti, arogance a ztráty byť jenom mikroskopického zbytku sebereflexe. Jako mladý jsem zažil propagandu v tehdy ČSTV, záplavu lhaní, manipulací a naprosto nestydatých tvrzení a když vidím vydržím sledovat byť jen kus zpravodajských a publicistických pořadů ČT dneska, běhá mi mráz po zádech a dělá se mi nevolno. Obecně jsou novináři (čest pár výjimkám)jedno z povolání, jehož prestiž a důvěryhodnost v posledních letech strmě klesá, nicméně, člověka až fascinuje, že ta žumpa prostě podle všeho nemá dno…..

  5. paul jaros napsal:

    Myslim,ze je ten humbuk o nicem…Jaky to melo vliv na americke volby a ceskou verejnost je nulove,stejne volit nemuzou..Ja to videl a jako americkeho obcana,mne to na rozhodnuti,volit Trumpa vubec neovlivnilo.Kdo chce,tak si zdroj informaci o volbach najde v US News,ne z Ceske T.V…Kdyz budou volby v cesku,tak se budu informovat z ceskych zprav,koho mam volit…

  6. petrph napsal:

    Ta tomu se opravdu musím jen smutně zasmát. Připomínám (pokud snad tady ta zpráva nezazněla) že Česká televize si před nedávnem najala PR agenturu aby za 12 milionů „vylepšovala její obraz v očích veřejnosti“..
    Dalo by se předpokládat, že první co by jí taková slušná agentura měla dnes doporučit aby –
    když už obdržela (veřejně publikované) rozhodnutí o pochybení od kontrolního orgánu, tak aby se ČT
    svým divákům omluvila a sdělila že přijme nápravná opatření Třeba i proto že ČT je veřejnoprávní médium a nikoliv politický orgán státu,aby mohla sdělovat lidem (ani RRTV) „neobtěžujte svými stížnostmi,my vysíláme.“

    Ale jestli se ČT rozhodne že se bude snažit naopak rozhodnutí RRTV zvrátit (i třeba zaplaceným posudkem), tak lze poměrně dobře odhadnout, že i kdyby RRTV své rozhodnutí formálně změnila, tak ta „nová bumážka“ ČT k ničemu nebude a jenom jí si svůj už dnes chatrný obraz v očích veřejnosti nevylepší. I to by jí ta agentura měla sdělit, že potom je vlastně její práce zbytečná a těch 12 milionů vyhozené peníze..
    Nakonec, už to že současná nezávislost a objektivita médií (dokonce nezávislých médiích) se má prokazovat a upravovat bumážkami, a nikoliv pluralitní diskuzí ve společnosti, je jen další tragický příznak kam až ta naše demo-kracie došla..

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies