Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
,

Cílem ruské informační války je i Česko a čeští novináři

Svoboda projevu, právo na informace, globálně působící média a sociální sítě mají i svou odvrácenou podobu: záměrné dezinformace, šíření konspiračních teorií a propagandu. Tohle umění sice ovládá a také financuje řada vlád světa, podle Institutu pro moderní Rusko (IMR), think-tanku se sídlem v New Yorku, je ale mistrem v oboru Kreml.

I analýza IMR může být součástí této informační války (v čele IMR stojí Pavel Chodorkovskij, syn miliardáře a z ruského vězení nedávno propuštěného oligarchy Michaila Chodorkovského), i přesto její postřehy a závěry stojí za bližší pohled. Na vysokou proruskou informační aktivitu ve světě upozorňuje totiž i řada jiných zdrojů. Včetně těch českých.

Propaganda v mnoha rovinách

„Jednoznačnou prioritou Ruské federace a jejich zpravodajských služeb bylo upevňování a další rozšiřování jejich vlivových kapacit v ČR. V případě Ruska se jednalo o snahu využít otevřeného i utajeného politického, mediálního a společenského vlivu k podpoře ruských ekonomických zájmů v Česku,“ stojí například v poslední výroční zprávě české Bezpečnostní informační služby.

V České republice takto začal například letos působit česky psaný web aeronet.cz. Příspěvky jsou nepodepsané, zdroje obvykle anonymní, zaměření však jednoznačně proruské. Kdo jsou jeho autoři, kdo za vznikem webu stojí a kdo ho platí je nejasné, lze se jen domýšlet.

V diskusích na sociálních sítích a pod články jak v Česku, tak v celé Evropě i v USA ovšem spolu s nárůstem ukrajinské krize celkově přibylo proruských a proputinovských příspěvků. Tak, že je některé zpravodajské servery začaly aktivně filtrovat.

Podle experta na sociální média Josefa Šlerky, vedoucího oboru Studia nových médií na FF UK, ruská propaganda působí v několika rovinách: v rámci komentářů na diskusních serverech, šířením lživých zpráv na sociálních sítích a snahou o znevěrohodňování mainstreamových médií. „Jediný způsob, jak se bránit proti propagandě a demagogii v diskusích na internetu, je prostě odmítnout pravidla její hry,“ navrhuje Šlerka.

Internet jako zbraň

I když internet je podle Vladimira Putina (a nejen podle něj) vynálezem CIA, internet a sociální média jsou významným zdrojem ruské informační války. Na jedné straně proto Rusko doma cenzuruje vybrané stránky, na straně druhé sociální sítě a diskuse na Západě využívá jako zbraň ve svůj prospěch.

Cílem proruské informační války není samozřejmě jen Česko. Za připomenutí však stojí výroky Ero Balka, finského překladatele, bohemisty, rusisty a ukrajinisty v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz: „Moskva investuje do pozitivní propagandy o Rusku obrovské peníze – i s využitím finských, českých či ukrajinských novinářů.“

Podle jeho slov Moskva už spolupracuje s dvaceti až třiceti finskými novináři. „V Helsinkách dokonce už vznikla tisková agentura. A pokud vím, tak se něco podobného – včetně vazeb na české novináře – plánuje i v Česku. S jediným cílem: šířit či podporovat názory Moskvy a kritizovat život na Západě či v USA,“ upozornil bez větší mediální pozornosti (ovšem i bez dalších detailů) Ero Balk.

O vlivu Ruska na – nejen – novináře se explicitně zmiňuje i česká kontrarozvědka. „Při budování přístupových a vlivových sítí v České republice jsou pro Rusy i Číňany důležití novináři, členové parlamentních politických stran, státní úředníci, lobbisté, networkingové organizace, organizace zaměstnavatelů či zaměstnanců (respektive jejich vedení) a v neposlední řadě také aktivisté a jejich nevládní organizace,“ shrnují tuzemští „kontrašpioni“.

Rusko včera a dnes

Institut pro moderní Rusko píše, že Kreml v poslední době výrazně navýšil rozpočet na vedení informační války. Například v angličtině vysílající televize RT (dříve Russia Today), kterou lze běžně naladit v kabelových sítích i v Česku, pracuje nyní s rozpočtem 300 milionů dolarů.

S rozšířením vysílání i o francouzskou a německou verzi ale její rozpočet vyroste o 41 %. Televizi už nyní může sledovat zhruba 600 milionů lidí na celém světě, mimo jiné je v nabídce tří milionů hotelových pokojů po celém světě.

V posledních letech se také proměnila editoriální politika televize. Od zjevné propagace ruských zájmů se posunula k potlačení zpráv spojených s Ruskem, ale k vykreslování a zdůrazňování negativních zpráv o Spojených státech a západní Evropě.

Jednou ze „specialit“ RT je podpora konspiračních teorií spojených s 11. zářím 2001 či se skrytými příčinami války v Sýrii.

Jsou i jiné cesty

„Kromě toho Kreml v Evropě finančně podporuje krajně levicové i krajně pravicové strany, antiglobalisty i zelené, k šíření svého vlivu používají i ortodoxní církev a k tomu účelu založené neziskové organizace a think-tanky,“ konstatuje IMR.

Rusko podle něj aplikuje různé přístupy v různých částech světa: “Kreml například úspěšně nahlodává integritu a důvěryhodnost investigativní žurnalistiky a víru v tradiční média. K ovlivňování veřejného mínění si najímá PR agentury. Využívá i korupci.“

S tím souzní i již citovaná výroční zpráva BIS. „Mohlo by se zdát, že ovlivňování není dostatečně špionážním tématem. Opak je však pravdou,“ konstatuje BIS a bere si na pomoc i citaci někdejšího generála KGB a šéfa jejích operací v USA Olega Kalugina.

Ten kdysi v rozhovoru pro CNN popsal aktivní opatření jako „srdce a duši sovětského zpravodajství“: „Ne sběr zpravodajských informací, nýbrž subverze, aktivní opatření k oslabení západu, k vrážení klínů do západních aliancí všeho druhu, zejména NATO, za účelem vyvolání svárů mezi spojenci.“

 

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Nebyl vložen žádný komentář
Přidávání komentářů není povoleno