Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Lubomír Veselý a Tomio Okamura. Foto: Tomio Okamura
, zdroj

Xaverova XTV znovu pomáhala Okamurovcům před volbami. SPD si platila další mediální školení

Zhruba 150 tisíc korun zaplatilo hnutí Svoboda a přímá demokracie loni před volbami společnosti XTV za „mediální školení“. Zástupci strany se přitom ve stejné době často objevovali také v různých pořadech stejného videoportálu. Další mediální školení pro stranu Tomia Okamury XTV provedla už před krajskými volbami 2020. Přímo k Okamurovi má blízko i hlavní tvář serveru, moderátor Lubomír „Xaver“ Veselý.

Na to, že XTV mediálně školila politiky a kandidáty SPD před předloňskými krajskými volbami, upozornil HlídacíPes.org loni na podzim. Stejně jako na to, že další podobnou platbu obsahoval i transparentní účet strany zřízený pro loňské volby sněmovní.

Tehdy ovšem mluvčí SPD nechtěla říct k transakci nic bližšího. Nyní druhou platbu směrem k XTV potvrzuje čerstvě zveřejněná zpráva o financování volební kampaně na webu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.

Školení pro kandidáty i politiky

Ve starších zprávách lze také najít informaci o zmíněné první platbě z října 2020. Tehdy SPD zaplatila XTV 136 tisíc korun.

„Šlo o mediální školení kandidátů SPD,“ potvrdila loni na dotaz HlídacíPes.org mluvčí hnutí Barbora Šťastná. Původně s dodatkem, že to bylo „před volbami do Poslanecké sněmovny“. Na doplňující dotaz, proč si před krajskými volbami hnutí objednávalo školení kandidátů do voleb sněmovních, které se měly konat až za další rok, dodala: „Měli jsme jich několik. V tomto případě tedy šlo o školení politiků SPD. Volně na to navazovalo i školení kandidátů.“

Platba od SPD pro XTV za mediální školení před volbami do sněmovny 2021. Zdroj: ÚDHPSH

Teď se ukazuje, že školení si strana u XTV objednala dva roky po sobě. Videoportál XTV přitom podobné služby oficiálně vůbec nenabízí.

„V roce 2020 se společnosti XTV s.r.o. podařilo dosáhnout kladného výsledku hospodaření, za což vděčíme primárně našim divákům přispívajícím na transparentní účet, platících si službu XTV Premium nebo nakupujících v našem eshopu. Ostatní příjmy společnosti tvoří například zisky z reklamy na webu XTV nebo YouTube, výroby audiovizuálních děl na objednávku, zajištění živého vysílání nebo pronájmu vybavení,“ píše společnost na svém webu.

Na transparentní účet XTV loni dorazily příspěvky v celkové výši zhruba 630 tisíc korun. Jak vyplývá z poslední zveřejněné účetní závěrky společnosti, XTV měla v roce 2020 tři zaměstnance s osobními náklady ve výši 741 tisíc korun. Je tedy zřejmé, že platby od SPD (148 tisíc, resp. 136 tisíc korun) nejsou v rozpočtu nijak zanedbatelnou položkou.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


Veselý: Přestaňte obtěžovat

Mediálně nejzkušenější tváří XTV je její hlavní moderátor Lubomír Veselý. Ten působí také v Radě České televize a do loňského léta byl i moderátorem pořadu Xaver a host ve veřejnoprávním Českém rozhlase. Loni svou případnou účast na školeních politiků SPD komentovat nechtěl:

„Nemám sebemenší povinnost vám na cokoli odpovídat, už mě přestaňte obtěžovat,“ napsal tehdy Veselý na dotaz HlídacíPes.org. Na zaslané dotazy neodpověděl ani jednatel XTV Jakub Černý.

Platba od SPD pro XTV za mediální školení před volbami do krajů 2020. Zdroj: ÚDHPSH

To, že si politická strana objedná mediální školení u společnosti působící v médiích, není samo o sobě nijak zarážející. Komerční spolupráci XTV a SPD je však třeba zasadit do širšího kontexu.

Sám moderátor Veselý má s Tomiem Okamurou dobré vztahy. Například když byl loni na jaře Okamura hostem na Veselého YouTube kanálu, Veselý končil jejich rozhovor následující pozvánkou k dalšímu rozhovoru: „Pan Okamura určitě průběžně v XTV, to se tam potom domluvíme. A před volbama teda berete, jo?“ ujišťoval se moderátor, že šéf SPD znovu dorazí. „No jasně, ale i dřív klidně,“ odvětil Okamura.

Horká linka pro SPD

I když se XTV profiluje jako nezávislá, poslední týdny před loňskými volbami ukázaly, jak velký prostor SPD na portálu dostává. Od poloviny srpna bylo hosty XTV v různých pořadech několik výrazných tváří SPD.

Kromě Tomia Okamury přišel dvakrát i tehdejší lídr pražské kandidátky Josef Nerušil, dále vlivný pražský člen SPD Jan Čížek, v té době rovněž kandidát do sněmovny, nebo poslanec Radek Koten. I on byl hostem dvakrát, jednou v pořadu o bezpečnosti, podruhé v sérii předvolebních debat. V nich se za SPD objevili ještě poslanci Jaroslav Foldyna a Jan Hrnčíř.

Velkorysá co do poskytnutého prostoru byla XTV k hnutí Tomia Okamury už před krajskými volbami 2020. Od poloviny srpna do konce září byli tehdy hosty pořadu Horká linka hned čtyři zástupci SPD – Tomio Okamura, Jan Hrnčíř, Radek Koten a Jaroslav Foldyna, který čerstvě k Okamurovcům přestoupil z ČSSD. „Svůj“ rozhovor dostal i tehdejší kandidát za SPD do Senátu Milan Urban a poslankyně SPD Karla Maříková.

Okamurovci však nejsou jediné takzvaně „vlastenecké“ hnutí, které dlouhodobě na XTV dostává nadstandardní prostor. V uplynulých dvou letech se na portálu vedle SPD ve videích objevovala i Trikolóra, a to mnohem častěji, než by odpovídalo jejím nízkým preferencím.

Líbil se vám tento text?
Podpořte nás převodem pomocí QR kódu

Naskenujte QR kód prostřednictvím své mobilní bankovní aplikace a zadejte částku dle libosti.

Děkujeme za podporu!
QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

10 komentářů

  1. Roman napsal:

    No hlavně naše veřejnoprávní ČST nepomáhá nikomu.

  2. pepé napsal:

    jo,jo, když se sejdou dvě prasata na jednom hnoji tak to vypadá jako na té fotce…….

  3. Tondach napsal:

    Svůj k svému!

  4. brambůrel napsal:

    no a?

  5. Franz napsal:

    Žijeme snad v demokratickém státu ? Nebo ne ? Soukromá média mohou vyjadřovat podporu komu chtějí, na tom není nic závadného, smutné je pokud tak činí veřejnoprávní ČT, kde zpravodajství vypadá jak armáda tiskových mluvčích pětikoalice.

  6. eM napsal:

    „výroby audiovizuálních děl na objednávku“
    Hlavně že si stežují, že ostatní média údajně dělají totéž….

  7. liberal shark napsal:

    No a co ? „Veřejnoprávní“ média nepokrytě podkuřují koalicím Spolu a Pirstan, a ještě si za to nechají platit od nedobrovolných koncesionářů.

  8. Josef II napsal:

    Sládek,Ráth,Okamurá tři bratři.Vsadím důchod,že Okamura dopadne jak Rath.Jinak Okamura je na jedničce až moc často.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *