
STRANA    431

Jan Kaczor

Zákonné požadavky  
na zpravodajství veřejnoprávní 
televize a „Podnět 24“1)

„Je ohroženo plnění úkolů veřejné služby v  oblasti televizního vysílání“2). Takovou 
zprávu vyslalo veřejnosti 24 redaktorů, moderátorů a editorů veřejnoprávní České 
televize v čele s Danielou Drtinovou a Adamem Komersem v říjnu loňského roku. 
Ve své stížnosti adresované Radě České televize (dále také „Radě ČT“) uvedli 
třináct případů, kdy mělo dojít k porušení požadavků, které jsou na zpravodajství 
televize veřejné služby kladeny. Rada ČT později posoudila jejich stížnost jako 
nedůvodnou, aniž by uvedené případy sama blíže přezkoumala.3)

Společenská významnost veřejnoprávních médií je, zvláště v době, kdy dochá-
zí k  významným změnám ve vlastnické struktuře českých mediálních domů, 
zřejmá. I  proto je důležité klást na veřejnoprávní zpravodajství vysoké nároky, 
a  při jakémkoliv náznaku, že nedochází k  jejich naplňování, se situací bedlivě 
zabývat.

Tento článek si klade za úkol posoudit celou věc z právního pohledu. Nejprve 
vymezí, jaké zákonné požadavky jsou na obsah zpravodajství veřejnoprávní tele-
vize v souvislosti s  její úlohou plnění veřejné služby kladeny. Posléze se pokusí 
zhodnotit, zdali ve stěžovateli uvedených případech skutečně došlo k jejich poru-
šení, či nikoliv. 

I. Veřejnoprávní média obecně

V první části se budu věnovat obecným požadavkům zákona na zpravodajství 
České televize jako veřejnoprávního média. Nejprve však stručně k  veřejno-
právním médiím obecně. Zákonodárce nedělí média primárně na veřejnoprávní 

1)	 Článek vznikl z práce obhájené v rámci SVOČ pražské právnické fakulty, která byla hodnocena 
jako nejlepší ve společné sekci teorie práva a politologie.

2)	 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize, 25. 10. 2013, podepsáni 
Daniela Drtinová, Adam Komers a  24 redaktorů, moderátorů a  editorů, s  jejichž jmény byl 
seznámen pouze předseda Rady ČT Milan Uhde. Původní počet podepsaných byl 23, nicméně 
později se jeden dodatečně připojil. Původně dostupné online na http://data.idnes.cz/soubory/
domaci/A131031_JAV_SKENZPHAP12.pdf .

3)	 Zápis z  1. jednání Rady ČT, 8. 1. 2014, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/pub/
radact_zpravy/546.pdf .



STRANA    432

a soukromoprávní, nýbrž vede hlavní dělící linii mezi médii tiskovými a elektro-
nickými.4) Z  tiskových médií je jedinou institucí, kterou bychom mohli označit 
jako veřejnoprávní, Česká tisková kancelář (dále také „ČTK“), zřízená zákonem 
č. 17/1992 Sb., o České tiskové kanceláři.

Zákonným posláním ČTK je poskytovat objektivní a  všestranné informace 
pro svobodné vyjádření názorů, a to prostřednictvím šíření slovního i obrazo-
vého zpravodajství5). Svou povahou se však od ostatních médií liší tím, že jde 
o tiskovou agenturu (mající v ČR v podstatě monopol), jejímž úkolem je pokrý-
vat co nejšířeji veškeré aktuální dění doma i ve světě. Zpravodajské informace 
pak v drtivé většině nedistribuuje přímo čtenářům, tedy konečným adresátům 
informací, nýbrž ostatním médiím, které s nimi pracují, vybírají si z nich a dále 
je rozvíjejí. V současnosti lze říci, že ČTK tvoří hlavní pilíř české veřejné infor-
movanosti, neboť v ČR neexistuje významné médium, které by z informací od 
ČTK nečerpalo.

Obsáhleji regulovaná jsou média elektronická. Ta zákon č. 231/2001 Sb., o pro-
vozování rozhlasového a  televizního vysílání, dělí podle titulu, ze kterého mají 
jejich provozovatelé nárok na vysílací frekvence, a  tudíž i  oprávnění vysílat. 
Prvními jsou provozovatelé vysílání, kteří jej provozují na základě licence udělené 
Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Druhými jsou provozovatelé vysílání, 
kteří toto vysílání provozují na základě zvláštních právních předpisů – tj. Česká 
televize (na základě zákona č. 483/1991 Sb., o  České televizi), a  Český rozhlas 
(na základě zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlase).6)

Zde se již dostáváme k médiím, která běžně označujeme jako „veřejnoprávní.“ 
Jaký je smysl tohoto označení? Podle Aleše Rozehnala je trojí.7) První význam 
spočívá v  odlišení od jiných médií, zřízených soukromoprávně. Veřejnoprávní 
médium je zřízeno na základě veřejnoprávního aktu, tedy ze zákona, ostatní 
média jsou zřízena na základě soukromoprávního aktu, tedy společenské smlou-
vy, zakladatelské smlouvy či listiny.

Druhý význam slova „veřejnoprávní“ řeší vztah se státem. Použitím tohoto 
slova nám zákonodárce sděluje, že Česká televize ani Český rozhlas nejsou médii 

4)	 ROZEHNAL, A. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a  nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 
s. 51.

5)	 ROZEHNAL, A. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a  nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 
s. 42.

6)	 ROZEHNAL, A. Zákon č. 231/2001 Sb., o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání 
a o změně dalších zákonů: Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na 
vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžá-
dání): komentář. Vyd. 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011, s. 98 – 103.

7)	 ROZEHNAL, A. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a  nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 
s. 55 – 56.



STRANA    433

„státními“ – tudíž že nejsou státem řízená ani státem přímo kontrolovaná – nýbrž 
je vyčleňuje do zvláštní „veřejnoprávní“ kategorie.

Třetí význam, který se pojmu „veřejnoprávní“ přikládá a který se dnes často 
používá i jako jeho synonymum, souvisí s pojmem veřejná služba. Veřejnoprávní 
médium je takové, jehož primárním účelem je poskytovat veřejnou službu. Je to 
právě tento třetí možný výklad pojmu veřejnoprávní, který nás bude ve vztahu 
ke zpravodajství zajímat nejvíce.

II. Právní úprava zpravodajství televize veřejné služby

Obsah pojmu veřejná služba není zákony přesně vymezen, nicméně demon-
strativní výčet toho, jakým způsobem plní Česká televize svůj úkol poskytovat 
veřejnou službu, nám dává zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, tedy jeho § 2 
odst. 2. Pro účely tohoto článku nás bude zajímat především písm. a):

Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména 
a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a  všestranných 

informací pro svobodné vytváření názorů 8)

Ještě, než se dostaneme k výkladu tohoto ustanovení, je nutno na chvíli opustit 
oblast veřejnoprávních médií a  zabývat se regulací elektronických médií jako 
takových. Povinnost poskytovat objektivní a vyvážené informace totiž není kla-
dena pouze České televizi (a Českému rozhlasu), ale všem provozovatelům roz-
hlasového a televizního vysílání v ČR.

II.1 Zásada objektivity a vyváženosti – obsah

Klíčovým ustanovením je § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování roz-
hlasového a televizního vysílání: Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyváže-
né informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře 
musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru. Dále pak § 31 odst. 3 téhož 
zákona: Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-pub-
licistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, 
popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím 
k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.9)

Z judikatury plyne, že požadavek objektivity a vyváženosti je vůči provozova-
telům vysílání s  licencí stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským 

8)	 Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů. 
9)	 Zákon č. 231/2001 Sb. o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání a o změně dalších 

zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 



STRANA    434

a publicistickým (tedy se u nich uplatní pouze § 31 odst. 3 citovaného zákona10)), 
zatímco vůči provozovatelům vysílání ze zákona se uplatní i § 31 odst. 2 citované-
ho zákona.11) Zásady objektivity a vyváženosti se tedy musí držet v celém vysílání. 
Co ovšem rozumíme pod pojmy objektivita a vyváženost? Nahlédněme do judi-
katury Nejvyššího správního soudu.

Rozhodnými aspekty objektivity jsou podle NSS přesnost, transparentnost 
a  věcnost.12) Přesná informace je taková, která v  maximální možné míře odpo-
vídá skutečnosti. Je však nutno připustit, že ne vždy je to stoprocentně možné. 
Provozovatel vysílání má tedy především za povinnost si informaci ověřit z něko-
lika na sobě nezávislých zdrojů13) a  tyto zdroje uvést (čímž dostojí požadavku 
transparentnosti). Dále musí být informace věcná, tedy neutrální, bez přítomnosti 
vlastních hodnocení. 14)

Pojem vyváženosti je pak možno vztáhnout jednak k otázce: „o čem všem infor-
mujeme?“, přičemž odpovědí je, že provozovatel vysílání musí ve zpravodajských 
pořadech poskytovat rovnoměrně informace z  nejrůznějších oblastí a  prezento-
vat různá témata, aby informovanost byla ucelená a  rozmanitá. Poté i k otázce: 
„jak  o  tom informujeme?“, kdy při informování o  jednotlivých tématech musí 
poskytovat informace i komentáře ze všech dostupných stran tak, aby bylo téma 
pokryto pokud možno v celé jeho šíři, jak jen to je při omezeném rozsahu televiz-
ního či rozhlasového vysílání možné.15)

Důležitým aspektem vyváženosti je rovněž zákaz jednostranného zvýhodňo-
vání, nebo naopak znevýhodňování některé ze stran, což ostatně koresponduje 
i s textem zákona (zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhod-
ňována žádná politická strana nebo hnutí).16) S tím úzce souvisí i povinnost poskyt-

10)	 Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 12. 2004 č. j. 7 As 38/2004 – 58: Požadavek 
na respektování zásad objektivity a  vyváženosti a  zejména na nepřípustnost jednostranného 
zvýhodňování některé politické strany nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jed-
notlivých skupin veřejnosti, obsažený v  § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., o  provozování 
rozhlasového a  televizního vysílání a o změně dalších zákonů, je stanoven výlučně ve vztahu 
k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým.

11)	 CHALOUPKOVÁ, H. HOLÝ, P.  Zákon o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání 
a předpisy související: komentář. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2009, s. 132.

12)	 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010 č. j. 3 As 6/2010 – 76.
13)	 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 č. j. 8 As 61/2009 – 65: Této povinnosti provozovatel vysílaní 

dostojí, pokud sdělovanou informaci ověří z několika na sobě nezávislých zdrojů a poskytne odpo-
vídající prostor pro vyjádření dotčených subjektů. Provozovatel vysílání neporuší svou povinnost 
vyplývající z § 31 odst. 3 zákona o vysílání tehdy, pokud poskytne ne zcela pravdivé informace, ale 
při jejich zjišťování a zejména při sdělování adresátu informací dostojí všem svým povinnostem.

14)	 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010 č. j. 3 As 6/2010 – 76.
15)	 CHALOUPKOVÁ, H. HOLÝ, P.  Zákon o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání 

a předpisy související: komentář. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2009, s. 132.
16)	 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010 č. j. 3 As 6/2010 – 76: Nevyvážeností je pak třeba rozumět 

skrytou formu stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány 



STRANA    435

nout k tématu vyjádření všech relevantních stran: Má-li být naplněna odpovědnost 
uložená zákonem a  spočívající v  nezbytnosti objektivity a  vyváženosti zpravodajských 
a  politicko-publicistických pořadů, je třeba právní pojem objektivity vnímat z  hlediska 
teze „audiatur et altera pars“ (budiž slyšena i druhá strana). Jestliže výjimečně z důvodu 
naléhavosti nelze poskytnout prostor k vyjádření kritizované straně nebo si nelze obsah 
informace ověřit, musí na to být divák upozorněn. Jen tak může být informace vnímána 
jako objektivní a vyvážená.17) 

Většinou se ovšem pojmy „objektivita“ a „vyváženost“ neinterpretují samostat-
ně, nýbrž v celku. I v  judikátech NSS se pak hovoří nikoliv o dvou oddělených 
zásadách, nýbrž o jediné „zásadě objektivity a vyváženosti“. Ucelená interpretace, 
co všechno pod tuto zásadu spadá, nebyla nikdy poskytnuta. Je třeba si proto 
o jejím významu učinit představu z dostupné judikatury, přičemž výčet významů 
je pouze demonstrativní, neboť jde o neurčitý právní pojem, jehož obsah a rozsah 
se může měnit v závislosti např. na čase a místě.18)

Nejdůležitější charakteristikou, kterou NSS k zásadě objektivity a vyváženosti 
poskytl, je, že objektivní a  vyváženou informací je taková informace, která je 
relevantní. První dimenzí je relevance informace k  tématu, o  němž se zrovna 
informuje, přičemž provozovatel vysílání musí dbát na to, aby byly sdělovány 
pouze relevantní informace, ale rovněž i veškeré relevantní informace, postihující 
téma v celé šíři, jak jen to je při omezeném prostoru možné. Druhou dimenzí pak 
je povinnost informovat o všech společensky relevantních tématech, a nevybírat 
si nepřiměřeně pouze některá.19) A právě proto nelze zásadu objektivity a vyváže-
nosti interpretovat tak, že by Česká televize měla poskytovat pouze sterilní infor-
mace. Naopak, Česká televize je povinna odrážet realitu včetně v ní obsažených 
kontroverzí, nejednoznačností, vrstevnatostí a emocionality.20)

II.2 Zásada objektivity a vyváženosti – k čemu se vztahuje

Důležitou otázkou při posuzování, zda vysílatel dostává své povinnosti posky-
tovat objektivní a vyvážené informace, je, k jakému celku vysílání se tato povin-
nost vztahuje. Zabývejme se nyní již jen Českou televizí.

ve prospěch názorů jiných. Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti v požadavku na rovnoměr-
né zastoupení politických alternativ, co do rozsahu a úpravy zpravodajství.

17)	 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 č. j. 8 As 61/2009 – 62.
18)	 Rozsudek NSS ze dne 29. 8. 2007 č. j. 4 As 81/2006 – 114: Pojem objektivní a vyvážené infor-

mace, použitý v obou citovaných ustanoveních, je neurčitým právním pojmem. Takový pojem 
zahrnuje jevy nebo skutečnosti, které nelze úspěšně zcela přesně právně definovat. Jejich obsah 
a rozsah se může měnit, např. v závislosti na čase a místě aplikace právního předpisu.

19)	 Rozsudek NSS ze dne 9. 9. 2011 č. j. 7 As 2/2010 – 126: Objektivní a vyváženou je ve smyslu 
§ 31 odst. 2 věty první zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysí-
lání, jen taková informace, která byla jako ta, jež má být vysílána, vybrána z dostupné sumy 
informací jako relevantní pro událost, o níž je informováno, včetně uvážení kontextu události.

20)	 Rozsudek NSS ze dne 5. 5. 2010 č. j. 7 As 23/2010 – 77.



STRANA    436

Z § 31 odst. 2 zákona o rozhlasovém a televizním vysílání jednoznačně vyplývá, 
že Česká televize má povinnost respektovat zásadu vyváženosti a objektivity ve 
svém vysílání jako celku. Vztáhneme-li to k onomu „generálnímu“ významu této 
zásady, znamená to, že je nutno pokrývat všechna společensky relevantní témata. 
Zajisté nelze požadovat, aby jeden pořad pokryl vše podstatné, co se ve společnos-
ti děje, vznést takovýto požadavek na celkové vysílání již ale veskrze lze.

Podle § 31 odst. 3 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání 
se  pak zásada vztahuje i  k  jednotlivým zpravodajským pořadům. To  zname-
ná, že  by bylo proti smyslu této zásady vysílat večerní zpravodajskou relaci 
např. pouze o skandálu postihujícím jedinou politickou stranu, nebo pouze o tom, 
kolik se letos urodilo švestek. Zpravodajský pořad se má věnovat všestranně všem 
společensky relevantním tématům. Nelze ovšem uvažovat např.  takto: „máme 
zde příspěvek kritizující vládní koalici, proto nutně musíme odvysílat i příspěvek 
kritizující opozici.“ Žádná politická strana, skupina veřejnosti, či  jejich názory, 
nicméně nesmí být zvýhodňována v celku vysílaného programu, s přihlédnutím 
reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Nejvyšší správní soud šel ovšem ještě dále, když stanovil, že požadavku objek-
tivity a vyváženosti je nutno se držet i v  jednotlivých částech pořadu, zabývají-
cích se odděleně určitým tématem. Má-li provozovatel televizního vysílání naplnit 
zákonný požadavek objektivity a vyváženosti poskytovaných informací, musí zaznít rele-
vantní informace v nezkreslené podobě v rámci té části vysílání, která tvoří samostatný 
a od ostatních částí vysílání oddělitelný celek zabývající se určitým tématem.21) Jde tedy 
o to, aby bylo o tématu informováno v celé jeho šíři, a to v rámci daného příspěvku, 
resp. bloku příspěvků o tématu informujícím. Není obhajitelné, aby provozovatel 
argumentoval tím, že ostatní informace (např. vyjádření druhé strany), které ve 
svém celku dostojí zásadě objektivity a vyváženosti, byly vysílány na jiném místě 
v rámci pořadu nebo dokonce v  jiné části vysílání. Pozdější vysílání totiž nutně 
zasáhne jiný druh diváků, než původní pořad, a není způsobilé uvést na pravou 
míru informace, které v pořadu zazněly.22)

Dále, než za hranice části pořadu informující odděleně o určitém tématu, typic-
ky tedy reportáže, již ovšem podle NSS jít nelze. Jednotlivé reportáže je nutno 
hodnotit v jejich celkovém působení na diváka, není možno vytrhávat např. jed-
notlivé věty, které v příspěvku zazněly, z kontextu, a na jejich základě usuzovat na 
porušení zásady objektivity a vyváženosti.23)

21)	 Rozsudek NSS ze dne 30. 5. 2008 č. j. 7 As 38/2007 – 80.
22)	 ROZEHNAL, A. Posouzení některých právních aspektů podnětu zaměstnanců České tele-

vize ze dne 25.10.2013 adresovaného Radě České televize. Praha: AK Rozehnal & partneři, 
5. 1. 2014, s. 9, dostupné na http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/272.pdf?v=1.

23)	 Rozsudek NSS ze dne 29. 8. 2007 č. j. 4 As 81/2006 – 116: Reportáž je potřeba posuzovat jako 
celek, tedy jak její obrazovou, tak i  zvukovou stránku, a  ty pak hodnotí společně se slovním 
sdělením, aniž by jednotlivá sdělení byla vytržena z kontextu. Měly by zaznít všechny informace 



STRANA    437

II.3 Další požadavky kladené na zpravodajství ČT

Přesuňme se nyní opět k zákonu č. 483/1991 Sb., o České televizi. Ten hovoří 
v § 2 odst. 2 písm. a) o poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených 
a  všestranných informací pro svobodné vytváření názorů. Co znamená objektivita 
a vyváženost jsme si již vysvětlili. Pokud jde o požadavek na to, aby informace 
byly ověřené, lze odkázat na výše zmíněnou povinnost ověřit si informace z něko-
lika na sobě nezávislých zdrojů. Nelze to ovšem vnímat jako povinnost ukládající 
České televizi, že každá sdělovaná informace musí být nutně podložena důkazy. 
Svá tvrzení však musí mít podložená ve svém celku, a to právě ve vztahu k té části 
pořadu, která odděleně informuje o určitém tématu.24) Požadavek na všestrannost 
informací pak lze chápat jako zpřesnění zásady vyváženosti ve smyslu nastíně-
ném výše – tedy jako povinnost poskytovat informace o celé šíři tématu a o všech 
relevantních tématech. O  jeho obsahu hovoří i  důvodová zpráva k  zákonu 
z roku 1991: České televizi chápané jako veřejnoprávní subjekt se ukládá povinnost (…) 
neorientovat se ve své činnosti jednostranně na určitý, pouze skupinový názor a  zájem 
včetně zájmu státu.25)

Zákon o České televizi dále v § 8 odst. 1 písm. f) předjímá vytvoření Kodexu 
České televize (dále „Kodex ČT“), který stanoví zásady naplňování veřejné služby 
v  oblasti televizního vysílání. Ten se tedy stává dalším předpisem upravujícím 
význam pojmu veřejná služba. V tomto článku se ovšem zabýváme pouze zákon-
ností vysílání, obecně však lze konstatovat, že tam, kde dochází k porušení záko-
na, dochází i k porušení kodexu, který z něj jako norma nižší právní síly vychází, 
a tam, kde dochází k porušení Kodexu ČT, zároveň dochází k porušení zákona, 
neboť kodex zákonná ustanovení mnohdy především konkretizuje.

K  analýze událostí ve zpravodajství ČT v  roce 2013 je nutno si uvědomit, že 
v  některých popisovaných případech probíhala volební kampaň buďto před 
prezidentskou volbou, nebo před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu 
ČR. V  tomto období jsou na veřejnoprávní média kromě obecného požadavku 
objektivity a  vyváženosti kladeny ještě další nároky. Jednak jde o  povinnost 
poskytnout 14 hodin ze svého vysílacího času k sebeprezentaci všech kandidují-

potřebné k tomu, aby si divák mohl učinit objektivní názor. Na tom nemůže nic změnit ani to, 
pokud jsou informace podávány kritickým způsobem, pokud v reportáži je všem zúčastněným 
stranám dána možnost vyjádřit se k jejímu předmětu. Podstatné je zejména to, aby v reportáži 
nezazněly informace lživé.

24)	 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 č. j. 8 As 61/2009 – 66: Požadavek, aby každá dílčí informa-
ce byla podložena důkazy, by jistě nebyl přiměřený. Zároveň však tato skutečnost nezbavuje 
provozovatele vysílání povinnosti ověřovat sdělované informace tak, aby dostál své povinnosti 
vyplývající z § 31 odst. 3 zákona o vysílání, tj. povinnosti sdělovat informace, které v maximální 
možné míře odpovídají skutečnosti a které jsou důkazy podloženy ve svém celkovém vyznění 
a závěrech.

25)	 Důvodová zpráva k Zákonu č. 483/1991 Sb., o České televizi, dostupné online: http://www.psp.
cz/eknih/1990cnr/tisky/t0420_00.htm.



STRANA    438

cích hnutí a stran, která vyplývá z § 16 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách 
do Parlamentu České republiky. Zejména jsou však veřejnoprávní média povinna 
zajistit rovný přístup kandidujících subjektů do vysílání.26) 

Nejvyšší správní soud ovšem jedním dechem dodává, že vyváženost a rovný pří-
stup do veřejnoprávních médií nelze chápat mechanicky jako absolutní rovnost kandidu-
jících subjektů, nýbrž pohledem tzv. odstupňované rovnosti. To znamená, že jednak musí 
každý kandidující subjekt dostat alespoň určitou minimální šanci ke své prezentaci tak, aby 
byl naplněn požadavek jejich plurality; nad tuto minimální úroveň musí být zastoupení 
kandidujících subjektů ve vysílání, zejména v pořadech zpravodajských či v publicistických 
debatách, přiměřené jejich politickému a  společenskému významu.27) Není tedy v  roz-
poru s pravidlem rovného přístupu poskytnout velké straně o několika tisících 
členech, jež má šanci získat mnoho hlasů, násobně více prostoru, než např. malé, 
začínající straně, o níž se nepředpokládá, že by ve volbách výrazně uspěla. Stále 
však při zachování nezbytného minima pro každý kandidující subjekt.

Při posuzování společenského významu kandidujícího subjektu, který je 
určující pro aplikaci zásady odstupňované rovnosti, pak NSS zmiňuje demon-
strativně následující kritéria: předchozí volební výsledky, dosavadní zastoupení 
v zastupitelských sborech, početnost členské základny a výsledky předvolebních 
průzkumů.28)

III. Kazuistika 

Nyní, když máme teoretické vymezení pojmu veřejná služba ve vztahu k obsa-
hu zpravodajství za sebou, se můžeme pustit do posouzení konkrétních případů, 
ať již domnělého, či skutečného porušení výše zmíněných zásad a  pravidel ve 
zpravodajství ČT. Případů, ke kterým mělo dojít v průběhu let 2012 a 2013, a na 
které upozornil podnět Daniely Drtinové a Adama Komerse.

III.1 Okolnosti vzniku „Podnětu 24“

Nejprve stručně shrňme důležité události let 2013 a 2014 v redakci zpravodaj-
ství České televize. 

V  říjnu 2013, po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, podalo 
23 moderátorů, redaktorů a editorů České televize podnět Radě České televize29) 
(dále jen „podnět“), ve kterém uvedli následující: „Podle § 2 odst. 2) písm. a) záko-
na o České televizi patří mezi hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání 

26)	 Rozsudek NSS ze dne 29. 6. 2006 č. j. Vol 15/2006 – 23.
27)	 Podle rozsudku NSS č. j. Vol 15/2006 – 20.
28)	 Rozsudek NSS ze dne 29. 6. 2006 č. j. Vol 15/2006 – 20.
29)	 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize, 25. 10. 2013.



STRANA    439

poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací 
pro svobodné vytváření názorů. V posledních měsících je však redaktorům v řadě případů 
v plnění tohoto úkolu vedením redakce zpravodajství bráněno. Ve svém důsledku to vede 
k tomu, že plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání je ohroženo a Česká 
televize tak porušuje nejdůležitější povinnost uloženou jí zákonem o  České televizi.“ 
Podnět obsahoval především výčet konkrétních pochybení, kterých se měl dopus-
tit šéfredaktor zpravodajství Petr Mrzena a kterými se budeme dále v tomto člán-
ku zabývat. Z 23 stěžovatelů, jejichž počet se později zvýšil na 24, však své jméno 
s odůvodněním obav z „pomsty“ zveřejnili pouze moderátorka Daniela Drtinová, 
zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers a později i moderátorka Nora 
Fridrichová. Se jmény ostatních stěžovatelů byl seznámen pouze tehdejší před-
seda Rady ČT Milan Uhde, jemuž byla jako předsedovi kontrolního orgánu ČT 
stížnost určena.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák nejprve v listopadu 2013 ustanovil expertní 
komisi, která měla situaci řešit, po odstoupení několika auditorů ji ale sám roz-
pustil a Radě předložil vlastní stanovisko30), ve kterém konstatoval, že k porušení 
zákona o ČT ani Kodexu ČT nedošlo: „podle mých zjištění nedošlo k porušení zákona 
o  České televizi ani etického kodexu České televize a  že nedošlo k  vážnému narušení 
vyváženosti a korektnosti zpravodajství ČT,“ uvedl mimo jiné Dvořák. Rada ČT pak 
na svém zasedání 8. ledna 201431) odmítla návrh svého předsedy Milana Uhde 
na sestavení komise, která by podnět prošetřila, a v přijatém usnesení na základě 
materiálů dodaných generálním ředitelem konstatovala, že neshledala žádné poruše-
ní objektivity a vyváženosti ve zpravodajství jako celku ve smyslu zákona č. 483/1991 Sb. 
a Kodexu ČT, a že nelze seznat, natož potvrdit, zda došlo k nestandardním editorským 
zásahům do vysílání České televize.32)

III.2 Posouzení jednotlivých případů

Samotný podnět měl několik rovin. Jednou byla stížnost na nestandardní zasa-
hování vedení redakce, zejména šéfredaktora Petra Mrzeny, do obsahu zpravodaj-
ských a publicistických relací. Tím, zda k tomu měl šéfredaktor Mrzena oprávně-
ní, či zda docházelo k dalšímu ovlivňování vysílání ze strany formálně neopráv-
něných osob (ony „nestandardní editorské zásahy“ zmíněné jak v podnětu, tak 
v usnesení Rady ČT), se však zabývat nebudeme. Přezkumu podrobíme výlučně 
to, zda v případech uvedených stěžovateli splňovala výsledná podoba zpravodaj-
ství ČT požadavky kladené na jeho obsah v § 31 odst. 2 a 3 zákona č. 231/2001 Sb., 
o  provozování  rozhlasového a  televizního vysílání a o změně dalších zákonů, 

30)	 Stanovisko generálního ředitele Petra Dvořáka na jednání Rady ČT dne 11. 12. 2013, dostupné 
online: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=6870&strana-2=6&ca-
tegory=2.

31)	 Zápis z 1. jednání Rady ČT ze dne 8. 1. 2014, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/pub/
radact_zpravy/546.pdf.

32)	 Tamtéž.



STRANA    440

a v § 2 odst. 2 písm. a) zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, jak jsme je vyložili 
v první půli článku. Rovněž se budeme zabývat tím, zda nebylo porušeno pravi-
dlo rovného přístupu kandidujících subjektů do veřejnoprávních médií. Při popi-
su událostí vycházíme primárně z  vlastního zhlédnutí dotyčných relací, co do 
rozsahu analýzy pak z podnětu stěžovatelů, reakce ředitele zpravodajství Zdeňka 
Šámala na něj33) a polemiky Daniely Drtinové se Šámalovou reakcí.34)

III.3 Případy, kterými jsem se nezabýval

Některými případy uvedenými v podnětu se z různých důvodů zabývat nebu-
deme. Případy lživý inzerát proti Karlu Schwarzenbergovi v  deníku Blesk a  černá 
stavba zastupitele ČSSD nelze z  obsahového hlediska hodnotit, neboť nedošlo 
k  žádným zásahům do finální podoby zpravodajství –  popisována byla pouze 
vnitroredakční diskuse a  rozhodnutí k  tématu, která se nepromítla do finální 
podoby vysílání. Případem prezidentova viróza v  pořadu 168 hodin se nebudeme 
zabývat, neboť jde o pořad publicistický, nikoliv zpravodajský, a  jako na takový 
jsou na něj zákonem kladeny odlišné požadavky.

III.4 Případy, ve kterých byl porušen zákon

Prezident u korunovačních klenotů (prezidentova „viróza“): 9. – 11. května 
2013

Prvním případem, kde jsem shledal porušení zákona, bylo nezařazení záběrů 
vrávorajícího prezidenta Miloše Zemana z  výstavy korunovačních klenotů do 
zpravodajství. Ve čtvrtek 9. května 2013 v 18:22 odvysílala ČT 24 v přímém pře-
nosu z Chrámu sv. Víta záběry prezidenta Miloše Zemana, který se po výstupu 
z Korunovační komory zamotal a musel se přidržet zdi, a následně i z jeho pro-
hlídky klenotů, při níž se nad vitrínami kýval, přivíral oči a přidržoval se stolků35). 
Stěžovatelé uvádí, že došlo k  následnému  vystřižení těchto záběrů z  několika 
zpravodajských relací a k pouhému nekritickému převzetí stanoviska Pražského 
hradu informujícího o tom, že prezident má virózu.

Ředitel zpravodajství Šámal toto nerozporuje, argumentuje ovšem tím, že 
v  souhrnné většině zpravodajských relací byly záběry indisponovaného prezi-
denta odvysílány. Rovněž se zmiňuje o  etické rovině celé kauzy, neboť podle 

33)	 Vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala k podnětu předloženému Radě České televize, 
6. 11. 2013. Zdroj: web České televize. dostupné online: http://img.ceskatelevize.cz/boss/docu-
ment/266.pdf?v=1. Online již nedostupné – pozn. red.

34)	 Polemika Daniely Drtinové s vyjádřením ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala, 28. 11. 2013. 
Zdroj: iDnes.cz, dostupné online: http://zpravy.idnes.cz/polemika-drtinove-se-samalem-dim-/
domaci.aspx?c=A131128_115350_domaci_hv.

35)	 Vyzvednutí korunovačních klenotů, Studio ČT24, 9. 5. 2013, 18:00 – 18:30, ČT 24, dostupné 
online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/213411034000060-koru-
novacni-klenoty.



STRANA    441

Kodexu ČT je nejvyšším a nepominutelným kritériem (…) respekt k  lidské důstojnosti 
založený na úctě k veškerým projevům existence. Opakované vysílání záběrů nemoc-
ného člověka by proto bylo jeho porušením.

Pro zhodnocení tohoto případu je nutné si jej zasadit do širšího kontextu 
mediálního pokrytí. K  vyzvednutí korunovačních klenotů z  komory došlo ve 
čtvrtek 9. května večer. Informovala o něm všechna média, ovšem zpravodajské 
servery zaregistrovaly prezidentovo podivné chování až následující den mezi 
11:00 a 13:00. S žádostí o vysvětlení prezidentovy malátnosti se na hradní mluvčí 
Hanu Burianovou jako první obrátil server Lidovky.cz, která v odpovědi na dotaz 
vysvětlila prezidentovo chování nachlazením.36) Podobné vysvětlení pak, včetně 
použití známého výrazu „viróza“, poskytla i ostatním médiím.

Česká televize o  výstavě korunovačních klenotů informovala pravidelně 
ve svých zpravodajských relacích počínaje večerními Událostmi dne 9. května.37) 
Ze záběrů z katedrály použila nicméně pouze takové, z nichž by se prezidentovo 
podivné chování dalo vypozorovat jen při zvýšené pozornosti (ani v Událostech, 
ani v Událostech, komentářích38) nebyly použity záběry prezidenta opírajícího se 
o zeď při výstupu ze dveří, ani záběry prezidenta přidržujícího se stolu). 

V pátek 10. května ve 13:10 se ve vysílání ČT2439), bez udání souvislosti s výsta-
vou  korunovačních klenotů, poprvé objevila čtená zpráva o  tom, že prezident 
Miloš Zeman má lehkou virózu, doplněná informací, že „prezident již včera při 
odemykání komory s  korunovačními klenoty působil unaveně, ale podle mluvčí Hany 
Burianové událost nechtěl vynechat.“ Podobně informovala televize o  prezidento-
vě „viróze“ i  v  následujících relacích40), které se tématu věnovaly, přičemž jako 
obrazový doprovod byly vždy použity pouze ilustrační snímky. 41) Z  příspěvků 
o výstavě korunovačních klenotů tou dobou zcela zmizelo to málo záběrů indis-
ponovaného prezidenta, které tam zbylo ze včerejšího dne.

36)	 Lidovky.cz Zeman u  klenotů vrávoral. Může za to viróza, vysvětluje Hrad. dostupné onli-
ne: http://www.lidovky.cz/zeman-u-klenotu-vravoral-muze-za-to-viroza-vysvetluje-hrad-p4q-/
zpravy-domov.aspx?c=A130510_111639_ln_domov_spah. Online již nedostupné – pozn. red.

37)	 Otevření komory s korunovačními klenoty, Události, 9. 5. 2013, 19:28 – 19:30, ČT 1, dostup-
né online http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100509/obsah/ 
/260828-otevreni-komory-s-korunovacnimi-klenoty. Online již nedostupné – pozn. red.

38)	 Korunovační klenoty, Události, komentáře, 9. 5. 2013, 22:42 – 22:43, ČT 24, dost. online: http://
www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/213411000370509/obsah/ 
/260868-korunovacni-klenoty. Online již nedostupné – pozn. red.

39)	 Studio ČT24, 10. 5. 2013, 13:10, 13:11, ČT 24, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/
ivysilani/10101491767-studio-ct24/213411058260510.

40)	 Studio ČT24, 10. 5. 2013, 15:05, ČT 24, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/10101491767-studio-ct24/213411058300510. Online již nedostupné – pozn. red.

41)	 Media Tenor, s.r.o.: Analýza k  prezentaci vybraných událostí, 6. 12. 2013, zdroj: web ČT 
dostupné online: http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/257.pdf?v=1.



STRANA    442

Snímky, z nichž byla zjevně patrná prezidentova malátnost, byly poprvé v krát-
ké stopáži použity až v Událostech v 19:00, a to pouze jako doprovod ke stručné 
čtené zprávě o prezidentově viróze.42) Následně pak v rubrice Telegraficky v pořa-
du Události, komentáře (s  komentářem, že hlava státu působila „unaveně“)43), 
a posléze je ČT již pravidelně zařazovala do zpravodajských relací kontinuálního 
vysílání ČT 24.44)

Jaký by tedy byl obraz, který by si o situaci udělal hypotetický divák, sledující 
v pátek 10. května od 11:30 do 19:00 pouze zpravodajství České televize? Jednak 
by si odnesl informaci, že se koná výstava korunovačních klenotů a že se na ni 
stojí fronty. A  k  tomu zdánlivě nesouvisející sdělení, že prezident Zeman má 
virózu a že proto již včera při odemykání korunovačních klenotů působil unave-
ně. O prezidentově potácení by nezaregistroval ani zmínku, stejně tak by nebyl 
konfrontován s jediným záběrem z katedrály. Šlo při tom o období, kdy o situaci 
rozsáhle informovaly již takřka všechny zpravodajské servery45) – tzn. o existenci 
těchto záběrů a  o  pochybnostech o  pravdivosti tvrzení prezidentovy mluvčí46) 
museli editoři ČT vědět.

V  tomto případě lze dovodit několikeré porušení zákonné zásady objektivity 
a vyváženosti. Především se ČT dopustila hrubého porušení principu přesnosti 
(obsaženém v zásadě objektivity) a zákonného požadavku na vysílání ověřených 
informací, když i  přes veškeré možné pochybnosti nekriticky přejala vyjádření 
hradní mluvčí Burianové o údajné prezidentově viróze a informovala o něm jako 
o faktu bez uvedení, že jde pouze o tvrzení jedné osoby. Tím zcela selhala ve své 
povinnosti ověřit si informace z několika dostupných zdrojů a přiblížit se co nej-
více pravdě. 

Druhé porušení souvisí s interpretací této zásady v tom smyslu, že objektivní 
a  vyvážená informace je taková informace, která je relevantní. Připomeňme si, 
že  tento výklad má dvě roviny: jednak obecnou, tedy nutnost poskytovat infor-
mace o všech společensky relevantních tématech. Tu ČT zřejmě porušila tím, že 
dlouhou dobu o prezidentově kymácení se nad klenoty vůbec neinformovala.47) 

42)	 Události, 10. 5. 2013, 19:08, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/1097181328-udalosti/213411000100510.

43)	 Telegraficky, Události, komentáře, 10. 5. 2013 22:18, ČT 24, dostupné online: http://www.ces-
katelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/213411000370510/obsah/261032-tele-
graficky.

44)	 Zprávy ve 23, 10. 5. 3013, 23:03, ČT 24, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/10253218159-zpravy-ve-23/213411023000510. Online již nedostupné – pozn. red.

45)	 iDnes.cz: Prezident je nemocný, oznámil Hrad. Nad klenoty vrávoral a klimbal. dostupné onli-
ne: http://zpravy.idnes.cz/nemocny-prezident-zeman-vravoral-dlb-/domaci.aspx?c=A130510_ 
115516_domaci_ jw.

46)	 Jiná média nabízela jako vysvětlení prezidentovy malátnosti jeho možnou opilost, jež mohla mít 
souvislost s předchozí prezidentovou návštěvou na ruské ambasádě.

47)	 Slovo „zřejmě“ používám proto, že o společenské relevanci této informace (prezident se potácel 



STRANA    443

Dále pak konkrétní, tedy povinnost poskytnout ke sdělovanému tématu veškeré 
relevantní informace. Tu ČT bezpochyby porušila tím, že v již odvysílaných pří-
spěvcích nezařadila záběry vrávorající hlavy státu (a ani jinou informaci o  tom, 
že se nad klenoty potácel), a  rovněž tím, že zamlčela fakt, že údaj o  viróze byl 
pouhým vyjádřením tiskové mluvčí prezidenta.

Připomeňme si, že podle zákona o ČT je jejím úkolem poskytování objektivních, 
ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváře-
ní názorů. Tomuto požadavku by se dostálo až tehdy, pokud by divák byl konfron-
tován jak se záběry prezidenta, tak s informací, že u klenotů byl malátný, a rovněž 
i s vyjádřením hradní mluvčí (prezentovaným jako stanovisko, nikoliv jako fakt). 
ČT by pak již nijak nemusela spekulovat o příčině prezidentovy indispozice, jak 
mylně argumentuje ředitel zpravodajství, neboť v tu chvíli by divák měl dostatek 
informací a bylo by zcela na něm, zda by vyjádření prezidentovy mluvčí pokládal 
v konfrontaci se záběry z katedrály za pravdivé, či nikoliv.

Jednoznačně neobstojí argument ředitele zpravodajství, že dotyčné záběry byly 
vysílány ve večerním zpravodajství a následující den. Připomeňme si stanovisko 
NSS, podle nějž je zásadu objektivity a  vyváženosti nutno aplikovat nejen na 
vysílání jako celek, ale i na konkrétní pořady, a v jejich rámci pak i na konkrétní 
části informující odděleně o  určitém tématu. Pokud ČT diváka o  prezidentově 
malátnosti obrazově informovala později, nelze tím obhájit fakt, že tyto bezesporu 
relevantní snímky nebyly použity ani jednou v předchozím vysílání.

Etický rozměr této kauzy, kterým argumentuje ředitel zpravodajství Z. Šámal48) 
(pomineme-li nyní, že ČT nemohla s  jistotou vědět, zda je M. Zeman skutečně 
nemocný), pak v obdobném, daleko extrémnějším případě, řešil i Nejvyšší správní 
soud49). Ten proti sobě při posuzování přípustnosti odvysílání záběrů týraných 
chlapců v  tzv. Kuřimské kauze postavil zájem na ochranu osobnosti dotyčných 
chlapců a svobodu projevu. Při posuzování tohoto konfliktu pak vyzdvihl princip 
svobody slova jako přednější, právě s odkazem na to, že šlo o záběry k tématu pří-
spěvku relevantní. Argumentem a maiori ad minus tedy dovodíme, že nachlazení 
prezidenta by skutečně nemělo být překážkou odvysílání relevantní informace.

Můžeme tedy shrnout, že v  případu „prezidentova viróza“ došlo k  několi-
ka porušením zásady objektivity a vyváženosti.

nad klenoty), a  tudíž i o povinnosti ČT tuto informaci zveřejnit, mohou panovat odůvodněné 
pochybnosti.

48)	 O  lidské důstojnosti se zmiňuje i  § 32 odst. 1 písm. f) zákona o  provozování rozhlasového 
a  televizního vysílání, které stanoví, že provozovatel je povinen bezdůvodně nezobrazovat 
osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižují-
cím lidskou důstojnost.

49)	 V  témže rozsudku č. j. 7 As 23/2010 – 73 z  5. 5. 2010, kterým charakterizoval objektivní 
a vyváženou informaci jako informaci relevantní.



STRANA    444

Čínský orchestr v Praze: 2. února 2013

Česká televize odvysílala v Událostech reportáž o přípravách oslav čínského 
nového roku.50) V rámci ní obšírně informovala o chystaném pražském koncertu 
Šanghajského rozhlasového orchestru, což stěžovatelé označují jako způsob kamu-
fláže soukromé aktivity do veřejnoprávního vysílání. V reportáži byl ke zdánlivě 
nesouvisejícímu vysvětlení významu nového roku pro Číňany zařazen příspěvek 
zástupce organizátorů Jana Kohouta, a obrazovou ilustraci oslav Nového roku zde 
tvořili najatí „Vietnamci z tržnice“.

Ředitel zpravodajství argumentuje tím, že jak informace o blížícím se čínském 
novém roce (reportáž byla odvysílána 8 dní před ním), tak informace o chystaném 
koncertě jsou informacemi společensky relevantními, které do vysílání veřejno-
právního média patří. Jan Kohout je pak podle Šámala uznávaným odborníkem 
na Čínu.

Informaci o  blížících se oslavách příchodu čínského nového roku je možno, 
i  ve  světle toho, že o  těchto událostech média každoročně obšírně informují, 
označit za společensky relevantní. Stejně tak je relevantní i informace o koncertu 
čínského orchestru v  Praze, neboť jde jistě o  význačnou kulturní událost. Není 
přitom žádnou výjimkou, že ČT s předstihem informuje o představeních význam-
ných zahraničních uměleckých těles v ČR. 

Je otázkou, zda bylo zařazení příspěvku o  koncertu do reportáže o  čínském 
novém roce vhodným spojením dvou souvisejících témat, anebo se opravdu 
nejednalo o  kamufláž pro propagaci soukromé akce, jak tvrdí stěžovatelé. 
Vzhledem k unikátnosti akce a k tomu, že orchestr hrál v Praze následující den 
právě u příležitosti oslav blížícího se přelomu roku, a také vzhledem k celkovému 
vyznění reportáže, není možno z vnějšku usuzovat na jakoukoliv skrytou mani-
pulaci s divákem. Tak nemohlo být vnímáno ani ilustrační vystoupení Vietnamců 
u novoroční večeře, neboť každému průměrně uvažujícímu člověku musí být při 
jejich zhlédnutí jasné, že jde o ilustrační obrázky.

Odlišná situace panuje u vyjádření Jana Kohouta. Jistě není nutno zpochybňovat 
jeho odbornou erudici a způsobilost vyjádřit se k důležitosti oslav nového roku 
v Číně. Ke stejnému účelu bylo ovšem možno pozvat mnoho jiných kompetentních 
sinologů. V této situaci bylo proto v rozporu se zásadou objektivity poskytnout 
divákovi právě vyjádření prezidenta komory organizující propagovaný koncert, 
aniž by divák byl na tuto důležitou spojitost upozorněn. ČT tuto nepochybně rele-
vantní informaci potřebnou ke svobodnému vytvoření názoru – tedy ke zhodno-

50)	 Přípravy na rok hada, Události, 2. 2. 2013, 19:16 – 19:18, ČT 1, dostupné online: http://www.
ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100202/obsah/242853-pripravy-na-
rok-hada.



STRANA    445

cení toho, zda byl Jan Kohout v aktuální situaci skutečně nezávislým odborníkem, 
anebo zdali nemůže mít např. úmysl dělat si reklamu na vlastní akci – neposkytla. 
Obsah Kohoutova vyjádření, které se koncertu nijak netýkalo, v  tomto případě 
není důležitý: je-li reportáž, případně její část tematicky zaměřena na jisté téma, 
je nutno, aby u osob, které v ní vystupují, byl uveden jejich vztah k tématu – neboť 
to je jistě relevantní informace důležitá pro svobodné vytvoření názoru na to, 
co nám dotyčné osoby říkají. Tak jako, informujeme-li např. o úvěrových produk-
tech České spořitelny, nemůžeme ředitele téže banky v téže reportáži prohlásit za 
nezávislého odborníka přes bankovnictví, i kdyby se vyjadřoval k úplně jinému 
tématu. Vzhledem k celkovému vyznění reportáže je ovšem toto porušení zásady 
objektivity možno hodnotit jako méně významné.

Boje uvnitř vedení ČSSD: 6. srpna 2013

V této části popisuje podnět spor ohledně zařazování vyjádření představitelů 
jednotlivých křídel ČSSD k  otázce, zda při hlasování o  důvěře podpořit vládu 
Jiřího Rusnoka. Stěžovatelé tvrdí, že šéfredaktor trval na větším zastoupení kří-
dla reprezentovaného Michalem Haškem prosazujícím vyjádření důvěry vládě, 
na úkor křídla předsedy Bohuslava Sobotky.

Vzhledem k rozsáhlému vymezení vysílacího období, kdy mělo k tendenčnímu 
informování docházet, a ostatně i k  judikátu NSS, který ukládá dodržovat zása-
du objektivity a vyváženosti i ve vztahu k  jednotlivým k pořadům, se zaměřme 
pouze na relaci nejsledovanější – na Události.51) Příznivci podpory Rusnokově 
vládě Hašek, Gajdůšková, Tejc a Vícha se v  reportáži, která se tématu hlasování 
poslanců ČSSD týkala, vyjadřovali celkem 50 vteřin. Bohuslav Sobotka, který byl 
v reportáži jediným zástupcem křídla prosazujícího vyslovení nedůvěry vládě, měl 
prostor k vyjádření 34 vteřin. ČT navíc sama uvedla, že předseda Sobotka nevyužil 
možnosti okomentovat finální rozhodnutí grémia. I ve světle faktu, že to byl právě 
místopředseda Hašek, jehož názor ve straně převážil, se poměr 50:34 nejeví nijak 
disproporčně. Lze tedy konstatovat, že z hlediska prostoru poskytnutého jednotli-
vým politikům nebyla zásada objektivity a vyváženosti porušena.

K  naprosto jednoznačnému porušení § 31 odst. 2 zákona o  provozování roz-
hlasového a televizního vysílání však došlo v samotném závěru reportáže, kterou 
reportérka Tereza Strnadová uzavřela konstatováním: „ale už závěr grémia objasnil, 
kdo má nyní situaci uvnitř ČSSD pevně v  rukou.“ To bezprostředně navázalo na 
vyjádření Jeronýma Tejce ujišťujícího diváky o tom, že Bohuslav Sobotka je stále 
předsedou ČSSD se silným mandátem. Zde se naprosto evidentně jednalo o hod-
notící komentář reportérky, který podle předmětného ustanovení zákona musí být 
vždy „oddělen od informací zpravodajského charakteru.“ Přečetla-li jej však ta samá 

51)	 Jak bude hlasovat ČSSD? Události, 6. 8. 2013, 19:05 – 19:08, ČT 1, dostupné online:  
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100806.



STRANA    446

reportérka v  rámci příspěvku, ve kterém jinak po celou dobu figurovala jako 
osoba informující diváky neutrálně o  faktech, a  tedy poskytující jim informace 
zpravodajského charakteru, není o jakémkoliv oddělení možno mluvit.

III.5 Před volbami do Poslanecké sněmovny

Další příklady údajné neobjektivity a  nevyváženosti zpravodajství doplnili 
stěžovatelé do podnětu později. Šlo o šest případů, kdy, v rámci svých zpravodaj-
ských pořadů v době probíhající volební kampaně před volbami do poslanecké 
sněmovny, měla ČT stranit buďto prezidentovi Miloši Zemanovi nebo jím podpo-
rované straně SPOZ.

Prezident Zeman a byty OKD: 24. září 2013

Stěžovatelé tvrdí, že ČT v Událostech nevyváženě informovala o návrhu pre-
zidenta Miloše Zemana na záchranu Dolu Paskov. Zejména prý pochybila tím, 
že prezidentův návrh nezkonfrontovala s již známými fakty – tedy, že jeho pro-
vedení neumožňuje privatizační smlouva, i s tím, že s byty je spojeno ručení ve 
výši 10 miliard. Ředitel zpravodajství ve své argumentaci poukazuje na údajně 
dostatečně kritické pokrytí tématu v  jiných částech vysílání ČT 24, k příspěvku 
v Událostech se nevyjadřuje.

Zopakujme již mnohokrát zmiňovanou tezi NSS, podle níž je třeba, aby zásada 
objektivity a vyváženosti byla dodržena nejen ve vztahu k celkovému vysílání, 
ale  i  k  jednotlivým pořadům a  jejich částem informujícím odděleně o  určitém 
tématu. Argumentace Z. Šámala o dostatečném pokrytí v jiných pořadech je proto 
pro posouzení případu irelevantní.

Připomeňme, že podle NSS je nutno reportáž posuzovat jako celek působící na 
diváka, přičemž by v ní měly zaznít všechny informace potřebné k tomu, aby si divák 
mohl učinit objektivní názor.52) Z  celkového vyznění reportáže53) je ovšem zřejmé, 
že ČT přistoupila k prezidentovu návrhu na záchranu Dolu Paskov zcela nekritic-
ky, až oslavně. Sama rezignovala na prezentování objektivních informací, které by 
byly způsobilé reálnost prezidentova návrhu zpochybnit a k tématu by zcela jistě 
byly relevantní (např. informace týkající se sporného obsahu privatizační smlou-
vy). Kromě toho pak ČT divákovi neposkytla jakékoliv zhodnocení prezidentova 
návrhu ze strany odborníků či představitelů jiných relevantních politických sil. 
S přihlédnutím k politicko-ekonomickému tématu reportáže, její výrazné délce, 
která by zařazení takovéhoto zhodnocení umožňovala, a k probíhající předvoleb-

52)	 Rozsudek NSS ze dne č. j. 4 As 81/2006 – 116.
53)	 Dvě zásadní hodiny pro Důl Paskov, Situace v  Dole Paskov, Události, 24. 9. 2013, 19:00 

– 19:06, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalos-
ti/213411000100924.



STRANA    447

ní kampani, kdy je zvlášť nutno dbát na rovné zastoupení politických subjektů 
ve zpravodajství, je to nutno považovat za závažné porušení zásady vyváženosti. 

K naplnění zásady „budiž slyšena i druhá strana“ částečně přispělo zařazení 
reakcí zástupců OKD na prezidentův návrh. Nicméně vzhledem k jejich výběru, 
k sestříhání a následnému rozkouskování do jednotlivých částí reportáže, a hlav-
ně k celkově nevyváženému poměru, v jakém se k problému vyjadřoval prezident 
Zeman nebo ztrátou práce ohrožení horníci, a  v  jakém se k  němu vyjadřovali 
zástupci OKD (žádní jiní kritici prezidenta se v  reportáži neobjevili), nelze ani 
v  tomto ohledu mluvit o  vyváženosti. Reportáž byla místo toho završena zcela 
nekriticky vedeným a na poměry Událostí nezvykle dlouhým rozhovorem s před-
sedou vlády Jiřím Rusnokem, který se ve vztahu k Miloši Zemanovi za zástupce 
odlišné politické alternativy ani příznivce odlišných názorů rozhodně považovat 
nedá.

Za neutrální nelze ve svém celkovém vyznění označit ani: 1) použitý obrazový 
materiál (tvrdě pracující horníci v. nesympaticky působící manažeři s  cigaretou 
odcházející z nádvoří Pražského hradu), 2) komentář reportéra („jak dlouho budou 
horníci ještě roztáčet turnikety na této šachtě, netuší“ v. „i proto vláda hledá stra-
tegického partnera, který by v kraji vytvořil nová pracovní místa“), a tudíž 3) ani 
celkové vyznění reportáže, které lze označit za jednoznačně favorizující preziden-
ta Miloše Zemana a vládu Jiřího Rusnoka, prezentující je jako zachránce stovek 
pracovních míst v regionu.

	
Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji: 25. září 2013

V další části podnětu se stěžovatelé zabývají zpravodajským pokrytím návště-
vy prezidenta Miloše Zemana v Jihomoravském kraji. Podnět směřuje vůči dvěma 
skutečnostem. Zaprvé vůči skladbě celého pořadu Události54), v němž byl podle 
stěžovatelů na prezidentovu návštěvu Jihomoravského kraje kladen neúměrný 
důraz, ve srovnání s  tím, že v něm chyběla informace o mocenském boji uvnitř 
ČSSD, který Miloš Zeman sám svým jednáním podněcoval. Druhá rovina pak 
směřuje ke způsobu, jakým bylo v konkrétním příspěvku o prezidentově návštěvě 
informováno, kdy byly podle stěžovatelů zamlčovány některé důležité okolnosti.

K  první otázce – zde bude opět hlavním kritériem společenská relevance 
událostí, o  nichž má být informováno. Je sporné, zdali je nutno takto obsáhle 
informovat veřejnost o  návštěvách prezidenta republiky v  jednotlivých čes-
kých krajích,  nicméně samotné odvysílání reportáže o  tomto tématu rozhodně 
za porušení zásady objektivity a vyváženosti označit nelze. Zpravodajský pořad 
musí nicméně informovat vyváženě o všech společensky relevantních tématech, 

54)	 Prezident Zeman na cestě po krajích, Události, 25. 9. 2013, 19:17 – 19:20, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100925.



STRANA    448

a  takovým tématem zcela nepochybně jsou i  spory uvnitř strany s šancí vyhrát 
volby do Poslanecké sněmovny. Je ovšem nutno zmínit, že spory v ČSSD nebyly 
ten den aktuální událostí, probíhaly dlouhodoběji. Z  domácího zpravodajství 
českých zpravodajských serverů pak nelze dovodit, že by se zrovna 25. října 2013 
odehrála nějaká důležitá událost, která by zakládala povinnost ČT přinést infor-
maci o sporech v ČSSD zrovna ten den ve své hlavní zpravodajské relaci. V roz-
poru s požadavkem na poskytování všestranných informací by jistě bylo, pokud 
by ČT o sporech v ČSSD neinformovala vůbec. K tomu ovšem podnět stěžovatelů 
nemíří, a ani tomu tak nebylo. Můžeme tedy uzavřít, že v tomto bodě ČT zásadu 
vyváženosti neporušila.

K  druhé otázce, tedy k  tomu, zda ČT poskytla o  návštěvě prezidenta 
v  Jihomoravském kraji všestranné informace, lze říci, že ČT takové informace 
neposkytla. Neinformovala diváka např. o  muži s  píšťalkou, který přišel proti 
prezidentovi protestovat, byl na místě policií zadržen a poté několik hodin inter-
nován v  cele předběžného zadržení. Pouze se krátce a  neurčitě zmínila o  tom, 
že „ne všichni prezidenta vítali“. Je opět nutno hodnotit situaci v celkovém kon-
textu. Pokud by šlo o krátkou čtenou zprávu informující diváky o tom, že prezi-
dent navštívil Jihomoravský kraj, nebylo by jistě nutno rozebírat případné drobné 
patálie, které jej po cestě potkaly. Pakliže ovšem reportér informoval v  několi-
kaminutové reportáži např. i  o  tom, že si prezident dal k  obědu kančí paštiku, 
bylo by k tomu, aby o události bylo informováno všestranně a tudíž i vyváženě, 
nutno přinést divákovi i  informace vůči prezidentovi nepříznivé (jsou-li takové, 
samozřejmě, a  jsou-li relevantní) – tedy např. informaci o  protestujícím muži 
a jeho zadržení policií, nebo o údajně vynuceném potlesku, jímž prezidenta vítali 
zaměstnanci Krajského úřadu Jihomoravského kraje.

ČT tedy porušila zásadu objektivity a vyváženosti.

Ministr Žák v Událostech: 1. října 2014

Podle stěžovatelů došlo k jednostrannému zvýhodnění ministra dopravy a kan-
didáta SPOZ do Sněmovny Zdeňka Žáka tím, že se jako jediný a sám objevil v pří-
mém vstupu do Událostí, aby bez jakékoliv oponentury a konfrontace „vysvětlil“ 
sérii personálních změn na svém ministerstvu. Vyznění tak bylo jednostranné 
a zcela ve prospěch kandidujícího politika. Podle Z. Šámala bylo požadavku vyvá-
ženosti učiněno zadost, neboť všichni tři ředitelé se v reportáži ke svému odvolání 
vyjádřili, a úlohu oponenta sehrála v rozhovoru s ministrem moderátorka pořadu. 
Přímý vstup ministra Žáka je pak jistě k tématu relevantní.55)

Události ke změnám na ministerstvu dopravy odvysílaly reportáž a následně 

55)	 Kromě toho opět Z. Šámal argumentuje tím, že došlo ke konfrontaci v jiných pořadech ČT 24, 
což je, jak již víme, irelevantní.



STRANA    449

přímý vstup ministra Žáka.56) K reportáži lze říci, že o tématu poskytla relevantní 
informace ze všech stran včetně těch, které byly způsobilé rozhodnutí ministra 
zpochybnit. Byla dodržena i zásada „budiž slyšena i druhá strana“, neboť všich-
ni tři ředitelé dostali příležitost se vyjádřit. Vytknout by se ovšem dala absence 
názoru některého z opozičních politiků, např. z bývalé vládní koalice, kteří odvo-
lané ředitele na svá místa jmenovali. Stejně tak se ČT nepokusila ověřit faktické 
informace, které zazněly jak z úst ministra Žáka, tak z úst odvolaných ředitelů. 
Připomeňme, že podle NSS není přípustné stavět zpravodajství pouze na dvou 
protichůdných vyjádřeních bez dalšího ověřování jejich rozporu.57) Přes drobná 
pochybení, kterých se novináři dopustili, lze však celkové vyznění reportáže 
označit za objektivní a vyvážené.

Jinak tomu ovšem je s přímým vstupem ministra Žáka. ČT se v něm dopustila 
porušení principu objektivity, když v příspěvku ani jednou neuvedla informaci 
o  tom, že Zdeněk Žák je kandidátem SPOZ do Poslanecké sněmovny. Naopak 
v divákovi mohla vytvořit mylný dojem jeho „nezávislosti“ či „odbornosti“, když 
u  jeho jména zdůraznila, že je nestraníkem. Divák zde tedy nebyl informován 
o všech důležitých aspektech osoby ministra Žáka. Lze navíc očekávat, že infor-
mace o nestranickém ministrovi bude diváky hodnocena příznivěji, než o minis-
trovi kandidujícím za SPOZ. Takový přístup je zároveň i  nevyvážený, neboť 
u  ostatních kandidátů uváděla ČT po dobu předvolebního vysílání důsledně 
buďto stranickou příslušnost nebo název subjektu, za nějž dotyčný do Sněmovny 
kandidoval.

Zatímco ministr Žák měl možnost se k situaci obšírně vyjádřit jak v reportáži, tak 
v přímém vstupu, druhá strana, reprezentovaná ať již odvolanými řediteli, či pří-
padnými jinými kritiky ministrova postupu, tuto příležitost nedostala. Tím došlo 
k  porušení zásady vyváženosti. Není přitom akceptovatelný způsob, kdy v  roli 
oponenta vystupuje pouze redaktor, neboť nelze plnohodnotně nahradit bezprostřední 
vyjádření stanoviska druhé strany komentářem redaktora.58) Dodejme ovšem, že v tomto 
případě nelze mluvit ani o tom, že by moderátorka sehrála roli oponentky. Kromě 
úvodní otázky položila již jen jednu doplňující, a to spíše návodnou než oponující, 
otázku, která ministru Žákovi poskytla prostor k další sebeprezentaci.

Na to, že se jednalo o úvodní zpravodajský příspěvek Událostí, rovněž panuje 
hrubý nepoměr mezi prostorem, který dostal ministr Žák v  souhrnu k  vyjád-
ření, a  množstvím objektivních faktů, které ČT divákovi v  reportáži poskytla. 
Nepokusila se nic zjistit např. o pochybeních, kterých se odvolaní ředitelé údaj-

56)	 Personální změny v resortu dopravy, Události, 1. 10. 2013, 19:00 – 19:05, ČT 1, dost. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000101001.

57)	 Rozsudek NSS ze dne 30. 5. 2008 č. j. 7 As 19/2007 – 58.
58)	 ROZEHNAL, A. Posouzení některých právních aspektů podnětu zaměstnanců České televi-

ze ze dne 25. 10. 2013 adresovaného Radě České televize. Praha: AK Rozehnal & partneři, 
5. 1. 2014, s. 9, dostupné na http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/272.pdf?v=1.



STRANA    450

ně dopustili, nebo o  minulosti nově jmenovaných úředníků. Připomeňme, že 
Události nejsou diskusním pořadem, kde by měla ČT pouze reprodukovat sta-
noviska různých stran, nýbrž pořadem zpravodajským, jehož úkolem je přinášet 
objektivní a všestranné informace.

Je rovněž nepochybné, že odvysíláním takto nekonfrontačně vedeného, minutu 
a půl dlouhého přímého vstupu ministra Žáka došlo k zásadnímu porušení pra-
vidla rovného přístupu kandidujících subjektů do zpravodajství. Mimo k  tomu 
určené pořady totiž ČT v předvolebním období přímé vstupy kandidátů do zpra-
vodajství důsledně odmítala. Pokud je již zařadila, tak jen velice omezeně, a pouze 
pokud se vyjadřovali k tématu, které se jich bezprostředně týkalo. Způsob, jakým 
v Událostech proběhl živý vstup kandidáta SPOZ Žáka, s tímto obecně dodržova-
ným pravidlem hrubě kontrastuje, neboť žádnému z jiných kandidátů kterékoliv 
z ostatních stran nebyl v období čtyř týdnů před volbami poskytnut v Událostech, 
nota bene hned v  jejich úvodním příspěvku, takto obsáhlý neregulovaný prostor 
k vlastní sebeprezentaci. Kromě pravidla rovného přístupu do zpravodajství je to 
zajisté v rozporu i se zásadou vyváženosti.

III.6 Případy, ve kterých nebyl porušen zákon

Chybějící zahraniční ohlasy na 1. kolo prezidentské volby: 14. 1. 2013

Podle stěžovatelů nebyly v  rozporu s  běžnou praxí v  pondělí 14. ledna 2013 
do  relace Události59) zařazeny ohlasy zahraničních médií na první kolo prezi-
dentské volby, údajně s  argumentem, že „zahraniční média budou určitě psát 
o Zemanově vazbě na Rusko a redakce to nebude mít jak vyvážit.“

Ředitel zpravodajství ve svém vyjádření ke stížnosti argumentuje zařaze-
ním zahraničních ohlasů na první kolo již do Událostí v neděli 13. ledna 2013.60) 
D.  Drtinová k  tomu uvádí, že v  neděli se v  Událostech vysílaly pouze reakce 
zpravodajských webů, zatímco o reakci tištěných médií informováno v rozporu 
s obvyklými zvyklostmi nebylo. 

Srovnejme tedy přístup České televize v  tomto případě s  jinými, obdobnými 
případy. V pondělí 28. října 2013, po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu 
ČR, Události o  reakcích zahraničních tištěných médií na volby neinformova-
ly.61) Stejně jako u přímé volby prezidenta zařadily pouze o den dříve informaci 

59)	 Události, 14. 1. 2013, 19:00 – 19:50, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/1097181328-udalosti/213411000100114.

60)	 Zahraniční reakce na přímou volbu, Události, 13. 1. 2013, 19:11 – 19:13, ČT 1, dost. online:  
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100113/obsah/239215-
zahranicni-reakce-na-primou-volbu.

61)	 Události, 28. 10. 2013, 19:00 – 19:15, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysi-
lani/1097181328-udalosti/213411000101028.



STRANA    451

o  reakcích zahraničních zpravodajských serverů. Obdobně tomu bylo i  po dru-
hém kole prezidentské volby, v pondělí 28. ledna 2013.62) Odlišně se ČT rozhodla 
pouze po volbách do zastupitelstev krajů a  do Senátu roku 2012, kdy v  pon-
dělních  Událostech skutečně odvysílala přehled reakcí zahraničních tištěných 
médií.63) Nelze však říci, že by šlo o  dlouhodobou praxi, neboť roku 2010, kdy 
se konaly hned troje volby, ČT ve své hlavní zpravodajské relaci o zahraničních 
reakcích neinformovala vůbec.64) Nutno ovšem podotknout, že tehdy se Události 
vysílaly ještě ve svém původním, kratším formátu.

V době, kdy internetová média získávají stále větší váhu a jejich čtenost, a tudíž 
i jejich vliv na veřejné mínění, je násobně vyšší, než čtenost papírových médií, tak 
rozhodnutí zaměřit se na zpravodajské servery nelze interpretovat tak, že by došlo 
k nevyváženosti veřejnoprávního zpravodajství.

Odlišně by bylo nutno situaci posoudit tehdy, pokud by se ČT rozhodla 
o zahraničních reakcích na volbu neinformovat vůbec, a zcela evidentně by šlo 
o ojedinělé rozhodnutí, nikoliv o dlouhodobou změnu, jako ve výše popisovaném 
případě. Nebo pokud by si ze zahraničních reakcí vybírala pouze ty příznivé pro 
jednoho či druhého kandidáta, což se ovšem v  tomto případě nestalo. Porušení 
zásady objektivity a vyváženosti proto neshledávám.

Tisková konference Karla Schwarzenberga (Benešovy dekrety): 
20. ledna 2013

Stěžovatelé tvrdí, že došlo k nestandardnímu rozhodnutí nevysílat tiskovou 
konferenci kandidáta na úřad prezidenta Karla Schwarzenberga, na které se oče-
kávala jeho reakce na výroky svého protikandidáta ohledně Benešových dekre-
tů, a  to přestože na místě byl připraven přenosový vůz. Šéfredaktor měl své 
rozhodnutí tiskovku nepřenášet odůvodnit slovy, že „neví, co Schwarzenberg 
řekne.“

Ředitel zpravodajství ve svém vyjádření argumentuje tím, že dle Pravidel před-
volebního vysílání ČT se ČT nesmí stát nástrojem jednostranné či zkreslující propagace 
konkrétního kandidáta na prezidenta (…)Proto je třeba v  každém jednotlivém případě 
pečlivě posoudit relevanci informace nebo prohlášení, o němž má být veřejnost informo-
vána. Rozhodnutí nevysílat tiskovou konferenci bylo pak podle Šámala v souladu 
s tímto ustanovením pravidel. Navíc, tvrdí Šámal, tak Česká televize postupovala 

62)	 Události, 27. 1. 2013, 19:15 – 19:17, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/1097181328-udalosti/213411000100127.

63)	 Události, 15. 10. 2012, 19:13 – 19:15, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysi-
lani/1097181328-udalosti/212411000101015.

64)	 Události, 18. 10. 2010, 19: 00 – 19:30, ČT 1, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/
ivysilani/1097181328-udalosti/210411000101018. Události, 31. 5. 2010, 19: 00 – 19:30, ČT 1, 
dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/210411000100531.



STRANA    452

u všech kandidátů, kdy záběry z tiskových konferencí vysílala až zpětně v rámci 
zpravodajských příspěvků.

V  rozporu s  pravidlem rovného přístupu kandidujících subjektů do veřejno-
právních médií by nepochybně bylo, pokud by Česká televize tiskové konference 
jednoho z kandidátů živě vysílala a tiskové konference druhého ne. Tak tomu ale 
nebylo – tiskové konference všech kandidátů byly skutečně vysílány ze zázna-
mu. V  tomto konkrétním případě ČT záznam z  tiskovky zpracovala a  násled-
ně jej i  zařadila do kontinuálního vysílání ČT 24, spolu s  reakcemi kandidáta 
Miloše Zemana a tehdejšího prezidenta Václava Klause, jakož i dalších osobnos-
tí.65) Uvedenému postupu proto nelze nic vytknout, snad jen to, že je s podivem, 
když na místo nechala ČT přistavit přenosový vůz a přichystat živý přenos, aby 
pak chvíli před uskutečněním tiskovky šéfredaktor rozhodl o jejím nevysílání.

Vztyčený prostředníček Davida Černého na Vltavě: 21. října 2013

Stěžovatelé uvádí, že z rozhodnutí šéfredaktora zpravodajství Mrzeny nebyla 
do Událostí zařazena zpráva o  obřím vztyčeném prostředníčku, který nechal 
z Vltavy směrem na Pražský hrad zamířit výtvarník David Černý s uvedením, 
že tím vyjadřuje svůj názor na politiku prezidenta Miloše Zemana. Stěžejní argu-
mentací stěžovatelů jsou údajné důvody, které jim byly šéfredaktorem zpravodaj-
ství k rozhodnutí o nezařazení zprávy do Událostí sděleny – šéfredaktor měl údaj-
ně zprávu o prostředníčku odmítnout vysílat s tím, že „David Černý podporuje 
TOP 09“. Tyto důvody však bohužel nemůžeme posoudit, neboť přezkoumáváme 
výhradně výslednou podobu zpravodajství. Ředitel zpravodajství Šámal navíc 
uvádí, že popis redakční diskuse je nepravdivý.

Je otázkou, nakolik je vztyčení obřího prostředníčku na Vltavě výtvarníkem 
Davidem Černým společensky relevantní událostí, o  které by ČT měla ve své 
hlavní zpravodajské relaci informovat. Stěžovatelé pravdivě uvádí, že o díle infor-
movaly jak weby BBC66) či New York Times,67) stejně jako většina českých zpravo-
dajských serverů, a koneckonců i ČT 24 ve svém kontinuálním vysílání. Nicméně 
je nutno si uvědomit, že společenskou relevanci události nelze vždy posuzovat jen 
podle pokrytí jinými médii – je celkem zřejmé, že objeví-li se někde taková kuri-
ozita, jako obří vztyčený prostředníček namířený na sídlo prezidenta, informují 
o ní mnohá česká i zahraniční média pouze kvůli atraktivitě takovéto zprávy pro 
čtenáře, a nikoliv z důvodu společenské relevance.

65)	 Zprávy v 16, 20. 1. 2013, 16:03 – 16:06, ČT 24, dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/
ivysilani/10253214196-zpravy-v-16/213411016000120.

66)	 Viz http://www.bbc.com/news/world-europe-24607870.
67)	 Viz http://www.nytimes.com/2013/10/22/world/europe/artist-makes-public-criticism-of-czech-

politics.html?_r=0.



STRANA    453

V tomto případě skutečně nelze jednoznačně říci, že rozhodnutí o tomto tématu 
v Událostech neinformovat bylo již za hranicí zákona. Editoři zpravodajství musí 
vždy pečlivě zvažovat, o  kterých tématech budou veřejnost informovat, a  tuto 
událost opravdu nelze označit za natolik významnou a pro informování veřejnos-
ti důležitou, že by bylo nutné bezpodmínečně trvat na jejím zpracování v hlavní 
zpravodajské relaci. Není rovněž možno s  jistotou říci, že by zájem na zařazení 
zprávy o  prostředníčku Davida Černého na Vltavě co do důležitosti a  rovněž 
co do požadavku na celkovou vyváženost pořadu předčil význam některé z ten 
den skutečně odvysílaných zpráv.68) Nelze tedy jednoznačně konstatovat porušení 
zásady objektivity a vyváženosti

Státní vyznamenání pro Františka Čubu – 22. října 2013

Podle stěžovatelů došlo k porušení Pravidel předvolebního vysílání, když ČT 
v Událostech mezi osobnostmi, které hodlal na státní svátek vyznamenat prezi-
dent Miloš Zeman, uvedla i Františka Čubu, a nezmínila přitom jeho stranickou 
příslušnost k SPOZ.

V tomto článku se zabýváme pouze případnými porušeními zákona a nikoliv 
vnitřních předpisů ČT. Musíme se tedy tázat, zda je informace o stranické přísluš-
nosti Františka Čuby relevantní informací ke sdělení o tom, že mu bude preziden-
tem Milošem Zemanem uděleno státní vyznamenání? Jistě je, a to zvláště proto, 
že to byl právě Miloš Zeman, kdo před volbami do poslanecké sněmovny otevřeně 
podporoval stranu, za niž František Čuba kandidoval.

V  souladu s  judikaturou NSS ovšem nemůžeme jednotlivá sdělení vytrhovat 
z  kontextu a  i  na tento zpravodajský příspěvek proto musíme pohlížet jako na 
celek působící na diváka. V tomto případě obstojí argumentace ředitele zpravodaj-
ství, když poukazuje na fakt, že šlo pouze o krátkou čtenou zprávu a prostý výčet 
čtyř jmen možných vyznamenaných. Informace o  kandidatuře Františka Čuby 
je jistě relevantní, ovšem ne nutně natolik, aby bylo bezpodmínečně nutno o ní 
diváka zpravit i v takto krátké, čtené zprávě, která v rámci běhu Událostí zabírá 
pouze nepatrné místo.69)

IV. Závěr

V  první části článku je za  pomoci judikatury Nejvyššího správního soudu 
vymezeno, jaké zákonné požadavky jsou kladeny na zpravodajství televize plnící 
veřejnou službu. Za klíčovou lze v  tomto ohledu považovat zásadu objektivity 

68)	 Události, 21. 10. 2013, ČT 1, dostupné online http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-
udalosti/213411000101021.

69)	 Události, 22. 10. 2013, 19:11, ČT 1, dostupné online http://www.ceskatelevize.cz/ivysila-
ni/1097181328-udalosti/213411000101022.



STRANA    454

a  vyváženosti, přičemž nejdůležitějším výkladem této zásady je, že objektivní 
a vyváženou informací je taková informace, která je relevantní.

V  druhé části je pak dovozeno podstatné porušení této zásady ve čtyřech 
z deseti posuzovaných případů, méně podstatné ve dvou případech, a porušení 
jsem neshledal ve čtyřech případech. Při jejich výběru jsem vycházel z podnětu 
zaměstnanců ČT D. Drtinové a A. Komerse Radě České televize.

I  kdyby bylo možno některá provinění popsaná v  případech výše hodnotit 
jako marginální, je nutno na ně pohlížet v  celkovém kontextu zpravodajství 
České televize a toho, jakým způsobem ČT ve sledovaném období o aktivitách 
prezidenta Miloše Zemana a lidí jemu blízkých, zejména v relaci Události, infor-
movala. Často sice šlo o  drobnější porušení zásady objektivity a  vyváženosti, 
která by sama o sobě nedosahovala intenzity hrubého porušení zákona, a pokud 
ano, tak pouze ve vztahu ke konkrétním pořadům či částem pořadu. Výjimečně, 
v případu „prezidentova viróza“, pak i ve vztahu k celému úseku vysílání. Mám 
ovšem za to, že ve svém součtu již lze hovořit o  jednostranném zvýhodňování 
prezidenta Miloše Zemana a lidí jemu blízkých70). ČT se proto dopustila i poru-
šení § 31 odst.  3 zákona o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání, 
který televizi ukládá, aby zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně 
zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory 
jednotlivých skupin veřejnosti.

Rada ČT postupovala sice formálně správně, když k celé situaci přijala stano-
visko, v  němž porušení zákona odmítla. Toto rozhodnutí učiněné tzv. od stolu 
bez podrobnějšího přezkumu celé kauzy však lze označit za zcela nekompetent-
ní a  odporující smyslu zákona, jímž je podrobit dodržování zásady objektivity 
a vyváženosti ve zpravodajství veřejnoprávní televize nezávislé kontrole.

Shrnutí:

Autor ve své práci vymezuje zákonné požadavky na obsah zpravodajství 
veřejnoprávní televize v kontextu s její úlohou plnění veřejné služby. Na zákla-
dě těchto kritérií pak hodnotí jednotlivé případy uvedené v dokumentu 
„Podnět 24“ – vyslovuje tedy názor, zda v uvedených případech byla zákonná 
kritéria překročena či nikoliv. 

70)	 Z  výše popsaných případů lze dovodit, že šlo buďto o  členy kabinetu Jiřího Rusnoka, jme-
novaného prezidentem Milošem Zemanem bez dohody s politickými stranami zastoupenými 
ve sněmovně (Jan Kohout v případu čínského orchestru, Jiří Rusnok u bytů OKD, Zdeněk Žák 
u personálních čistek), nebo příznivce křídla ČSSD vedeného hejtmanem Michalem Haškem 
(boje uvnitř vedení ČSSD).



STRANA    455

Legal requirements for public television reporting and “Initiative 24” – sum-
mary:

The author specifies legal requirements for the content of public television 
reporting in connection with its role in the provision of public service. Following 
these requirements, the author evaluates particular cases stated in the document 
“Initiative 24” and expresses his opinion whether the cases met legal require-
ments or not. 

x x x

příloha k článku

Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize

Vážený pane předsedo, vážení členové Rady České televize,

dovolte, abychom se na vás obrátili v  dvojjediném postavení zaměstnanců 
zpravodajství České televize, ale rovněž zástupců veřejnosti, jako na orgán, jímž 
se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České televize.

Podle § 2 odst. 2 písm. a) zákona o  České televizi patří mezi hlavní úkoly 
veřejné služby v  oblasti televizního vysílání poskytování objektivních, ově-
řených, ve svém celku vyvážených a  všestranných informací pro svobodné 
vytváření názorů. V  posledních měsících je však redaktorům v  řadě případů 
v plnění tohoto úkolu vedením redakce zpravodajství bráněno. Ve svém důsled-
ku to vede k tomu, že plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání 
je ohroženo a Česká televize tak porušuje nejdůležitější povinnost uloženou jí 
zákonem o České televizi.

Obracíme se proto na vás s žádostí, abyste posoudili, zda níže uvedené pří-
klady zásahů do vysílání ze strany vedení redakce zpravodajství jsou v soula-
du s výše uvedenými povinnostmi televize veřejné služby.

Situace je o  to vážnější, navíc nyní v  době voleb do Poslanecké sněmovny, 
že nemusí jít o náhodné selhání jednotlivce ve vedení Redakce zpravodajství ČT, 
ale může se jednat o systematické a cílené využívání veřejnoprávního zpravodaj-
ství ke službě jedné politicko – obchodní skupiny. Cenzorské zásahy či pokusy 
o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredak-
tora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR 
a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu.

Dokument adresovaný vám, předsedovi a členům Rady ČT, je neveřejný, jelikož 
by mohl zásadním způsobem poškodit dobré jméno České televize a to rozhodně 
není naším cílem. V zájmu koncesionářů, kteří televizi veřejné služby platí, vás 



STRANA    456

ale žádáme, abyste jakožto členové orgánu zastupujícího veřejnost vyzvali vedení 
ČT, aby se začalo zabývat konkrétní odpovědností řídících pracovníků ve zpra-
vodajství ČT24 a vyvodilo důsledky z jejich jednání, pokud bude shledáno jako 
odporující zákonu o  České televizi a  jejímu Etickému kodexu. Žádáme rovněž 
o poskytnutí záruk, že se podobné praktiky nebudou opakovat.

Zároveň vás žádáme o posouzení, zda je v souladu s etikou a principem nezá-
vislosti televize veřejné služby skutečnost, kdy generální ředitel ČT osobně zjiš-
ťuje, jaké názory na práci moderátorů zpravodajství mají politici – s odkazem na 
významnost této cílové skupiny.

Všechny možnosti domoci se nápravy jsme již vyčerpali, neboť o  situaci byl 
opakovaně informován jak ředitel zpravodajství, tak generální ředitel. Jediným 
výsledkem bylo zastrašování a vyhrožování všem, kteří projeví snahu se těmto 
praktikám postavit a ve věci se jakkoli angažovat.

Tento podnět ovšem není anonymní. Jména zaměstnanců ČT, kteří se na vás 
obracejí, zná předseda Rady ČT Milan Uhde. Jména nezveřejňujeme kvůli obavám 
z pomsty a taky po zkušenostech z dob minulých.

Když se v  prosinci 2011 objevila v  redakci zpravodajství první podezření 
z nestandardních zásahů do vysílání, vyzval předseda Milan Uhde novináře ČT 
k odvaze, aby se proti takovým postupům postavili veřejně, a pod svým jménem. 
Jeden z redaktorů, který na zásahy tehdy novinářské kolegy upozorňoval – Jakub 
Kalenský – byl o pár týdnů později na hodinu z České televize propuštěn.

Příklady zásahů vedení redakce zpravodajství ČT  
do obsahu vysílání v roce 2013

Prezidentova „viróza“ – ČT24 – 9. – 11. 5. 2013

Ve čtvrtek 9. 5. v 18 hodin odvysílala ČT24 (v přímém přenosu) záběry vrávo-
rajícího prezidenta po příchodu z ruské ambasády do katedrály sv. Víta ke koru-
novačním klenotům. O možných příčinách nestabilní chůze začaly vzápětí spe-
kulovat internetové servery. V pátek 10. 5. z denních zpráv prezidentovy záběry 
vrávorající chůze zmizely. A  to proto, že v  reakci na oznámení prezidentské 
kanceláře, že hlava státu má virózu, došlo v denních zprávách k vystřižení záběrů 
vrávorajícího prezidenta či k jejich výměně za archivy.

Vysílání ČT24 v pátek 10. 5. 2013:

13:10 – �zpráva o „viróze“ hrána na archivní záběry

13:11 – �z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se 
zavrávoráním



STRANA    457

14:18 – �z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se 
zavrávoráním

15:05 – zpráva o „viróze“ hrána na archivní záběry

16:00 – v souhrnných zprávách nehrána zpráva o viróze vůbec

17:25 – �z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se 
zavrávoráním

Události v pátek a v sobotu

Hlavní večerní zpravodajská relace Události v pátek uvedla jen tolik, že „pre-
zident má virózu, bude se doma léčit a do úřadu se vrátí až po víkendu“. O den 
později, v sobotu, Události tuto tezi podpořily ještě informací, že „zdravotní stav 
prezidenta se zlepšuje a podle jeho manželky šlo o chřipku“.

Prezidentova viróza – 168 hodin – 10. 5. 2013

V  odpoledních hodinách zatelefonoval šéfredaktor Petr Mrzena drama-
turgyni pořadu 168 hodin a  zakázal jí použít jakékoliv záběry vrávorajícího 
prezidenta. Uvedl, že prezident má podle stanoviska Hradu virózu, a tak není 
vhodné je do pořadu tohoto typu vůbec zařazovat. Dramaturgyně se pokusila 
ho přesvědčit, že této události se nelze dost dobře zcela vyhnout a  že diváci 
takto restriktivní zásah do vysílání poznají, šéfredaktor ale názor nezměnil. 
Dramaturgyně se poté obrátila na editora s dotazem, jak postupovat. Na jeho 
doporučení telefonovala řediteli zpravodajství, ale nezastihla jej. Kontaktovala 
proto znovu šéfredaktora s upozorněním, že do rubriky Malostranské korekce je 
zařazen jím už schválený záznam, v němž si prezident Miloš Zeman dělá legraci 
ze spícího Karla Schwarzenberga při své návštěvě parlamentu (o 2 dny dříve), 
a že bude působit velmi podivně a záměrně, pokud se pořad Zemanově „viróze“ 
zcela vyhne. Šéfredaktor nakonec souhlasil s  jen velmi opatrnou zmínkou ve 
stejné rubrice, že „prezident má virózu.“

Prezidentská volba – Benešovy dekrety – 20. 1. 2013

Šéfredaktor Petr Mrzena nechtěl vysílat přímý přenos tiskové konferen-
ce Karla  Schwarzenberga na téma Benešových dekretů a  ataků ze strany 
Miloše  Zemana a  Václava Klause. Přenosový vůz byl již na vysílání připraven, 
k zastavení přenosu došlo krátce před vysíláním. Na dotaz editora, který žádal 
vysvětlení, šéfredaktor odůvodnil zásah slovy, že „neví, co Schwarzenberg řekne“. 
Očekávalo se, že Karel Schwarzenberg promluví na téma rozpoutané diskuse 
ohledně Benešových dekretů. Tisková konference byla odvysílána až později 
během dne pouze ze záznamu.



STRANA    458

Šéfredaktor má samozřejmě právo rozhodnout o nezařazení tiskové konference 
do vysílání, ale tento příklad může v kontextu ostatních zásahů ukázat na mecha-
nismus, jakým systematicky dochází ke zvýhodňování v  informování o  osobě 
Miloše Zemana ve zpravodajství televize veřejné služby.

Prezidentská volba – Lživý inzerát proti Karlovi Schwarzenbergovi – 
1. den 2. kola – 25. 1. 2013

Ve čtvrtek 24. ledna bylo domluveno na odpolední poradě vedení s editory, že 
v pátek, v 1. den 2. kola, budou bez jakéhokoliv zásahu živě (nebo ihned po ode-
slání materiálu do redakce) odvysílána hlasování a následná prohlášení Václava 
Klause, Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga. Hlasování i prohlášení se odvy-
sílala tak, jak bylo domluveno (Miloš Zeman jen hlasoval, prohlášení neměl). 
Karel Schwarzenberg se ve svém prohlášení jen krátce ohradil proti lživému 
inzerátu otištěnému proti jeho osobě v deníku Blesk. Po odvysílání šéfredaktor 
Petr  Mrzena zařazení příspěvku v  rozporu s  původní domluvou zkritizoval. 
Následně šéfredaktor chtěl nahradit vyjádření Karla Schwarzenberga k inzerátu 
spotem o tom, že se Karel Schwarzenberg spletl a místo obálky s hlasovacím líst-
kem vhodil do volební urny pouze prázdnou obálku. Editor neuposlechl, výměnu 
spotů neprovedl. Spoty ve zprávách zůstaly oba. Reakce na inzerát ale už jen jako 
krátká čtená zpráva.

V pondělí 14. 1. 2013 se oproti všem dosavadním zpravodajským zvyklostem 
vůbec nehrály zahraniční ohlasy na první kolo prezidentské volby. V  diskusi 
k  případnému zařazení se objevil ze strany vedení argument, že zahraniční 
média budou určitě psát o Zemanově vazbě na Rusko a redakce to nebude mít jak 
vyvážit. Argument byl neopodstatněný, jelikož reflexe ohlasů zahraničních médií 
by byla jako vždy komplexní, nikdo by nevybíral pouze jednostranně zaměřené 
články.

Další příklady zásahů šéfredaktora do zpravodajství

Čínský orchestr v Praze – 2. 2. 2013

V  sobotu v  poledne dostala redaktorka úkol natočit reportáž o  Čínském 
novém roku (konal se až o 8 dní později). Zpravodaj ČT v Číně do Prahy vzkázal, 
že téma lze natočit až v okamžiku, kdy událost skutečně začne, nikoliv v před-
stihu. Redaktorka proto na pokyn nadřízených začala shánět Číňany v Česku, 
aby před kamerou ČT připravili „novoroční“hostinu. Zadání působilo už od 
počátku zvláštně, nicméně se povedlo sehnat aspoň Vietnamce z  tržnice, kteří 
byli ochotni před kamerou sehrát za finanční úhradu „přípravu čínských oslav“. 
Součástí zadání bylo natočit i  generální zkoušku Šanghajského rozhlasového 
orchestru, který se odpoledne konal v  Obecním domě. Při textové kontrolní 
produkci editor redaktorce sdělil, že v  reportáži se musí objevit i  vystoupení 



STRANA    459

Jana Kohouta z  ranního vysílání ČT24. Redaktorka s  Kohoutovým zařazením 
do reportáže nesouhlasila, protože nedávalo smysl, editor ale uvedl, že tak musí 
být na výslovnou a opakovanou žádost šéfredaktora Petra Mrzeny. Nikoliv tedy 
například sinolog, ale tehdejší zástupce Smíšené česko-čínské komory vzájem-
né spolupráce v  ranním bloku, a  poté i  v  hlavní relaci Události okomentoval 
„význam Nového roku pro Číňany“. (Jan Kohout je dnes ministrem zahraničí 
v demisi ve vládě Jiřího Rusnoka.)

Tato stejná komora byla organizátorem čínského koncertu a je z části financo-
vána společností PPF.

Podivné rychlé shánění a  dotáčení „Číňanů chystajících se v  Praze na Nový 
rok“ tak působilo spíš jako kamufláž pro umístění komerční aktivity soukromého 
subjektu do veřejnoprávního vysílání.

Den po odvysílání reportáže byl na její nestandardnost upozorněn sloužící 
šéfeditor ČT24 (F. Lutonský). Dotaz, zda mu okolnosti příspěvku přijdou v pořád-
ku, ironicky odbyl a tématu se dál nevěnoval.

Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal byl na redakční poradě dne 14. 8. 2013 
redaktory vyzván, aby okolnosti vzniku této „reportáže“ vysvětlil. Uvedl, že „šlo 
o případ klientelismu a že to byla chyba“. Bližší informace nesdělil.

Boj uvnitř vedení ČSSD – 6. 8. 2013

Šéfredaktor Petr Mrzena trval na větším prostoru ve vysílání pro statutárního mís-
topředsedu ČSSD Michala Haška v neprospěch předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. 
V  den, kdy předseda B. Sobotka oznámil, že stejně jako jeho oponent M.  Hašek 
podpoří Rusnokovu vládu, a vyslovil se tak v rozporu se svým dřívějším postojem, 
nařídil šéfredaktor editorům, že M. Haška musí být ve vysílání víc než B. Sobotky 
(„Shodujeme se všichni na tom, kdo dnes vyhrál?! Vyhrál Hašek, tak ho musí být 
ve vysílání víc.“). Následovalo upozornění editora, že zastoupení by mělo být ales-
poň rovnoměrné, když předsedou strany je stále B. Sobotka.

Černá stavba zastupitele ČSSD – červen 2012

V  červnu 2012 se připravovalo v  redakci zpravodajství natáčení reportáže 
o  podezření z  „černé stavby“ zastupitele na Praze 1 a  předsedy správní rady 
Nemocnice na Františku Rudolfa Demeše (ČSSD). Stavěl domek v chatové osadě 
Lahovská, v městské části Velká Chuchle. V osadě se ale smí stavět jen rekreační 
objekty. Stavba navíc vůbec nebyla ohlášená, což potvrdila vedoucí stavebního 
úřadu v Radotíně, úřad v  té době věc prověřoval a chystal se na kontrolní pro-
hlídku. V  této fázi byla reportáž vedením redakce zastavena. Panuje důvodné 
podezření, že za zásahem stály klientelistické vazby.



STRANA    460

Závěrem

Vážený pane předsedo, vážení členové rady ČT,

věříme, že výše popsané skutečnosti dostatečně ilustrují, jak je v  posledních 
měsících ohrožována objektivita a nestrannost zpravodajství televize veřejné služ-
by. Doložit můžeme i další příklady ovlivňování vysílání zpravodajství ze stávající 
volební kampaně, v příloze 1).

Doufáme, že tuto stížnost shledáte jako důvodnou a budete se celou záležitostí 
zabývat v co nejkratší době, aby mohlo zpravodajství ČT beze zbytku plnit svoje 
poslání vůči veřejnosti – tedy přinášet kvalitní a necenzurované zprávy.

Na základě výše uvedeného vás žádáme, abyste v souladu s § 8, odst. 1), písm. i) 
zákona o České televizi důsledně dohlédli na plnění úkolů veřejné služby v oblasti 
televizního vysílání a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu České televize 
a za tím účelem vydali stanovisko, které by označilo kroky vedení České televize 
cenzurující zpravodajství a  favorizování některých politických proudů, které ve 
svém důsledku vedou k porušování principu objektivity a vyváženosti, za jsoucí 
v rozporu s úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání.

S pozdravem a v úctě

23 moderátorů, redaktorů a editorů České televize
V Praze, dne 25. října 2013

PŘÍLOHA PODNĚTU

A jak ukazují příklady posledních týdnů, praxe ovlivňování vysílání zpravo-
dajství ČT24 pokračovala i před posledními, předčasnými volbami do PSP ČR.

Vysílání ČT v období před parlamentními volbami 2013

Prezident Miloš Zeman a byty OKD

ČT se dne 24. 9. 2013 v  relaci Události zabývala návrhem prezidenta Miloše 
Zemana pro Důl Paskov. Prezident navrhl, aby vlastník převedl byty OKD na 
moravskoslezský kraj a ten by pak z výnosů financoval útlum dolu.

Již v  odpoledních hodinách (v  15:52 hod. server aktuálně.cz, v  18 hod. ČTK) 
vyšlo najevo, že Zemanův návrh je nerealizovatelný. (Zakazuje ho privatizační 
smlouva, vlastník navíc byty ručil za 10miliardovou půjčku u  investorů.) ČT se 
prezidentovu návrhu věnovala hned na začátku relace. Skutečnost, že je nereálný, 



STRANA    461

na rozdíl od ostatních médií zcela ignorovala. Prezidenta Zemana tak prezen-
tovala jako autora návrhu “řešení pro Paskov“, aniž by jeho myšlenku jakkoliv 
zkonfrontovala s již známými fakty.

Zemanova spanilá jízda po republice

V  pořadu Události zaznamenala 25. 9. 2013 Česká televize jednu z  cest pre-
zidenta Miloše Zemana po ČR. Prezident navštívil jihomoravský krajský úřad, 
kde strávil několik hodin po boku jihomoravského hejtmana a statutárního mís-
topředsedy ČSSD Michala Haška. Události zcela pominuly aktuální souboj uvnitř 
ČSSD mezi předsedou ČSSD Bohuslavem Sobotkou a  statutárním místopředse-
dou Michalem Haškem – mocenský konflikt posilovaný právě osobou prezidenta 
Zemana. Reportáž navíc vyzněla pro prezidenta oslavně, bez náznaku kritické 
analýzy: potlesk zaměstnanců krajského úřadu, následný přídavek od krajských 
zastupitelů apod. (Např. MF Dnes informovala o  tom, že ne všichni zúčastně-
ní tleskali dobrovolně.) Závěr reportáže se jen okrajově věnoval „pískajícímu 
protestu“, slovy „ne všichni ale prezidenta vítali.“ Např. komerční stanice Nova 
zaznamenala a odvysílala ve svém zpravodajství i to, že pískajícího demonstranta 
zatkla policie a několik hodin ho držela v cele předběžného zadržení. (Stejně tak 
i veřejnoprávní rozhlasová stanice Radiožurnál). ČT tuto informaci v Událostech 
dne 25. 9. 2013 zcela pominula.

Ministr za SPOZ a personální čistky

ČT se dne 1. 10. 2013 v  relaci Události zabývala personálním zemětřesením 
v  resortu ministerstva dopravy. Ministr Zdeněk Žák náhle, bez uvedení závaž-
ných důvodů, odvolal 3 ředitele státních podniků. Ačkoliv prezentaci kandidátů 
do PS PČR má přísně regulovat volební kodex ČT, ministr, který kandiduje jako 
lídr SPOZ v Praze, se (jako jediný a sám) objevil v přímém vstupu v relaci Události. 
Zde bez jakékoliv oponentury a konfrontace Žák vše „vysvětlil“. Vyznění tak bylo 
jednostranné a  zcela ve prospěch kandidujícího politika. Došlo tak k  porušení 
Pravidel předvolebního a  volebního vysílání ČT, podepsaných a  schválených 
generálním ředitelem dne 17. 9. 2013. Konkrétně pak pravidlo 8, jehož část zní: 
„Je třeba zabránit tomu, aby se Česká televize stala nástrojem jednostranné či 
zkreslující propagace konkrétního kandidáta na funkci poslance nebo politického 
subjektu…“

Vztyčený prst výtvarníka Davida Černého na Vltavě

Dne 21. 10. 2013 bylo z  Událostí vyřazeno téma, že výtvarník David Černý 
namířil z  Vltavy na Pražský hrad obří vztyčený prostředníček. Umělec uvedl, 
že  svým dílem vyjadřuje názor na politiku prezidenta Miloše Zemana (o umě-
leckém díle informovaly světové agentury i tisk jako Reuters, New York Times či 
BBC). Šéfredaktor Petr Mrzena téma původně nechtěl zařadit ani do denní agen-



STRANA    462

dy ČT24. Po naléhání části redakce, aby se téma objevilo na ČT24 aspoň v krátké 
čtené zprávě, bylo toto nakonec po konzultaci s ředitelem zpravodajství povoleno 
s jimi schváleným textem. Text této vedením schválené čtené zprávy pak zařadil 
do bodového scénáře rovněž editor Událostí. To mu ale vzápětí vedení zpravo-
dajství zakázalo s odůvodněním, že „výtvarník David Černý podporuje TOP 09 
a  vysílání na ČT24 stačilo“. Tento zákaz kontrastuje s  předchozím příkladem, 
kdy lídr kandidující za SPOZ mohl naopak v Událostech vystoupit proti volebním 
pravidlům ČT a zcela bez omezení. Výtvarník Černý navíc, jak známo, ani nikam 
nekandiduje.

Šéf legendárního JZD a kandidát SPOZ ve Zlínském kraji

Dne 22. 10. 2013 uvedla hlavní zpravodajská relace Události ve čtené zprávě mezi 
osobnostmi, které letos prezident Zeman vyznamená na státní svátek 28.  října, 
taky někdejšího předsedu zemědělského družstva Slušovice Františka  Čubu. 
František Čuba přitom kandiduje za SPOZ ve Zlínském kraji. Došlo tak k poru-
šení Pravidel předvolebního a volebního vysílání ČT, podepsaných a schválených 
generálním ředitelem dne 17. 9. 2013. Konkrétně pak pravidlo 9: „Ve všech zpra-
vodajských a politicko – publicistických pořadech, v nichž vystupují představitelé 
politického života a veřejné správy, bude uvedena stranická příslušnost takových 
osob bez ohledu na to, zda kandidují ve volbách či nikoliv.“ František Čuba je 
členem SPOZ.


