Byznysmen a kosmetický magnát Ronald Lauder u obrazu Gustava Klimta, který v roce 2006 vydražil za 135 milionů dolarů. Foto: Profimedia

Miliardář Lauder, židovská rodina z Brna a obraz Gustava Klimta: vyrovnání za válku přišlo až teď

Napsal/a Robert Břešťan 20. února 2023
FacebookTwitterPocketE-mail

Jméno miliardáře Ronalda S. Laudera, amerického podnikatele v kosmetickém průmyslu, je v Česku dobře známé. V roce 1994 zakládal českou TV Nova a v roce 2003 se jako majitel společnosti CME v arbitráži domohl náhrady 10,5 miliardy korun za svou zmařenou investici. Když byla nedávno Nova na prodej, byl Lauder údajně jedním z vážných zájemců. Nyní se k jeho jménu váže jiný zajímavý příběh spojený s Českem.

Ronald S. Lauder je známý nejen jako byznysmen, dědic parfémového impéria Estée Lauder, ale i jako milovník umění; v New Yorku vlastní a provozuje Neue Galerie. Do ní nakoupil i několik obrazů Gustava Klimta, uznávaného rakouského malíře konce 19. a počátku 20. století.

V roce 2006 za obraz Gustava Klimta, portrét Adely Blochové-Bauerové, zaplatil rekordních 135 milionů dolarů (tehdy zhruba tři miliardy korun).

Jedním z dalších Klimtů v jeho galerii je i malba z roku 1910 zobrazující dámu s velkým černým kloboukem – nazvaná Klobouk s černým peřím. Ve vlastnictví Laudera je rovných 50 let, od roku 1973, kdy ji koupil z Manhattan Gallery. A právě tohoto obrazu se týká příběh, který Laudera znovu spojuje s Českem a jeho historií.

Neublížit ani mouše

Pravděpodobně poté, co se reprodukce obrazu v roce 2007 staly součástí propagace velké výstavy díla Gustava Klimta v New Yorku, se k vlastnictví obrazu přihlásili potomci jisté Irene Beran (Beranové), do jejíž sbírky obraz před druhou světovou válkou patřil. Jde o následníky rodiny někdejšího úspěšného podnikatele židovského původu z Brna Aloise Berana.

V roce 2018 Ronald Lauder oficiálně souhlasil s tím, aby se historie vlastnictví obrazu začala podrobně zkoumat. Po pěti letech bylo pátrání uzavřeno.

„Navzdory rozsáhlému výzkumu zůstalo nejasné, kde se obraz nacházel mezi lety 1934 a 1957, kdy se znovu objevil na výstavě ve Stuttgartu,“ napsaly The New York Times, které na případ upozornily.

Podařilo se ale potvrdit, že Irene Beran obraz získala v roce 1928, pravděpodobně jako dar ze sbírky svého tchána Aloise Berana.

Alois Beran byl rakouský a posléze prvorepublikový podnikatel v textilním průmyslu, zejména s vlnou a lnem. Firma se úspěšně rozvíjela desítky let, na svém vrcholu zaměstnávala na tisíc lidí, ale s nástupem hospodářské krize ve 30. letech skončila.

Irene Beranová (rozená Subaková) odešla spolu s manželem Bruno Beranem z Československa do Paříže už před válkou. I odtud ale později museli prchat. V roce 1943 se přes Španělsko a Portugalsko dostali až do Kanady; od roku 1945 se pak usídlili v New Yorku.

Významná část rodinného majetku, včetně sbírky obrazů zahrnujících mimo jiné díla starých mistrů či malířů jako byl právě Gustav Klimt, Egon Schiele či Oskar Kokoschka, ale zůstala v okupovaném Československu a byla nacisty zkonfiskována. Stejně jako vila v ulici Drobného v Brně.

Část příbuzných, mezi nimi matka Irene Beranové či bratr jejího muže Filip (jehož manželkou Irene původně byla…), válku nepřežila. Filipův předpoklad – když po Mnichovu odmítl odjezd z okleštěného Československa – že „když jsem v životě neublížil ani mouše, proč by někdo ubližoval mně“, se bohužel ukázal jako mylný. Byl mezi prvními v transportech do Terezína, v lednu 1942 byl převezen do Rigy, kde jeho stopa končí. Z tisícovky Židů z tohoto transportu jich válku přežilo jen 16, Filip mezi nimi nebyl.

Dcera Minnie válku přežila v Paříží díky ochraně, již jí poskytoval manžel, který byl švýcarské národnosti. Syn Rudolf se svou rodinou strávil válku v Británii.

Vrátit, co bylo ukradeno

Sám Ronald Lauder má mimochodem také české kořeny, narodil se v roce 1944 v New Yorku, jeho dědečkem z matčiny strany byl Čech, babička pocházela z Maďarska. Lauder je také předseda Světového židovského kongresu a jako takový vlastně „musel“ být vyrovnání se s původními majiteli nakloněn.

„Jsem horlivým zastáncem restituce uměleckých děl ukradených a vyvlastněných během druhé světové války, považoval jsem proto za zásadní uznat předchozí historii rodiny spojenou s tímto dílem, přestože chybí konkrétní dokumentace o tom, jak tento obraz opustil Beranovu sbírku,“ citovaly The New York Times prohlášení Ronalda Laudera.

Lauder nyní tedy souhlasil s restitucí a následným odkoupením obrazu od příbuzných původního majitele a sběratele umění. Podmínky dohody jsou neveřejné, vlastníkem obrazu ale zůstává Lauder.

Potomci rodiny Beranových už dříve některé obrazy z někdejší rodinné sbírky dostali zpět – i s pomocí pražského Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války. Konkrétně portrét Irene Beran od německého malíře Huga von Habermanna a Habermannův vlastní autoportrét.

Ty se až v roce 2006 podařilo objevit ve sbírkách Nadace pruských paláců a zahrad Berlína – Braniborska.

„Na základě informací poskytnutých Centrem pro dokumentaci nadace souhlasila s tím, že jsem právoplatným vlastníkem, a můj syn se v prosinci 2006 zúčastnil malého oficiálního předávacího ceremoniálu v Postupimi. A tak mám opět, ve svých 94 letech, to potěšení dívat se na obraz své matky nad vlastní krbovou římsou,“ popsal Rudolf Beran v roce 2009. Rodina se v té době také po patnácti letech soudních sporů dočkala i restituce svého původního domu v Brně.


Tento text HlídacíPes.org vychází i v aktuálním čísle ekonomického týdeníku Hrot. 

Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.

Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Skyscraper 2 Desktop (211796-4)