Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Foto: Profimedia
,

Ján Rakytka: Zeď Rogera Waterse okolo Moskvy a Pekingu

GLOSA. Na konci června jsem psal o gestu skupiny Pink Floyd, která nahrála protest song Hey Hey Rise Up jako podporu napadené Ukrajině. Teď tu máme srpen a další bývalý člen této proslulé kapely, baskytarista, zpěvák a skladatel Roger Waters poskytl rozhovor pro CNN, kde vyjádřil názor zcela opačný.

Zastal se postupu Ruské federace vůči Ukrajině, právě tak jako čínských představ o nakládání s Tchaj-wanem. K tomu označil Joe Bidena za válečného zločince.

A je to. Stručné historické expozé a charakteristika prezidenta USA z úst hudební legendy – jak už to tak bývá – jednu stranu potěšilo, druhou pobouřilo. Takovou odezvu bylo samozřejmě snadné předvídat, právě proto se ty rozhovory se slavnými dělají. Divák/čtenář zhltne rozhovor/článek, nastane intelektuálně-emoční reakce, jejímž výsledkem je postoj pevného skupenství.

Platilo by to i o autorovi tohoto textu, to by ovšem Roger Waters nesměl být Rogerem Watersem. Při studiu jeho neradostného životopisu a zejména rozsáhlých kryptografických projektů, jichž je výsostným autorem, není k němu dost dobře možné zaujmout jednostranné a trvale platné stanovisko. S politickými postoji, jak si ukážeme o kus dál, to není o nic jednodušší.

Zeď mezi skupinou a diváky

Když Pink Floyd uzavírali svou veleúspěšnou Animals Tour koncertem v Montrealu, měl podle svých slov Roger Waters všeho toho harcování, hraní i obdivu fanoušků plné zuby. Z přetlaku frustrace dovolil jednomu zvlášť odvážnému divákovi přiblížit se až k pódiu a pak mu zblízka plivl do tváře. Okamžitě toho zalitoval, ale průšvih už byl na světě.

A taky jeden bizarní nápad – postavit mezi skupinu a diváky obří dělící zeď. Watersův projekt The Wall se stal nejúspěšnější mega show skupiny, kromě dvojalba se dočkal také zfilmování. Jde o šíleně zamotaný příběh jakéhosi Pinka Floyda (pravděpodobně samotného Waterse), který se mění ze zakřiknutého mladíka v hrůzu nahánějícího diktátora. Kritici měli těžkou hlavu také z podezřelých symbolů – zkřížená kladiva nemají daleko ke svastice.

The Wall zažila famózní comeback při symbolickém bourání berlínské zdi v roce 1989. Pokud byla původní Zeď ztvárněním Watersových paranoidních představ o nezbytnosti distancí mezi lidmi, poselství berlínské show akcentovalo obecnější bourání železné opony. A Waters už paradoxně stál na pódiu osamocen, protože mezi ním a ostatními členy rozpadlé kapely zuřila vleklá válka o značku Pink Floyd. Nakonec ji díky množstevní převaze vysoudili Gilmour s Masonem, Watersovi byla přiklepnuta práva na koncept The Wall a nafukovací prase. Ano, to je to orwellovské růžové prasátko, co se vznáší nad starou londýnskou elektrárnou na obalu desky Animals.

Rozumní na Západě

Bývalý prezident Ruské federace Dmitrij Medvěděv se podle agentury DPA pochvalně vyjádřil k současnému Watersovu postoji: „Na Západě jsou ještě rozumní lidé, ať žijí Pink Floyd!“

My ale víme, že soudně potvrzení Pink Floyd jsou v pohledu na válku přesně opačného mínění než řečený Waters. Sluší se ovšem uvést, že tomu tak nebylo vždy, což dokládá společné vystoupení na charitativním koncertě pro Palestince. Kolem Watersových aktivit se z času na čas objeví zpráva, že znovu vyzývá umělce k bojkotu Izraele, který prý vůči Palestincům uplatňuje politiku apartheidu a provádí etnické čistky.

Je zvláštní, jak Roger Waters dialekticky rozšířil vlastní pocit ohrožení jedince před davem na svět slabých a silných, přičemž kolem těch podle něj slabších a nespravedlivě utlačovaných má tendenci stavět svou patentovanou ochrannou zeď. U některých asymetrických konfliktů je taková snaha ještě pochopitelná, avšak zůstává záhadou, proč se o to snaží u měst tak sebevědomých a neohrožených, jakými jsou Moskva a Peking.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

10 komentářů

  1. petrph napsal:

    Tak ono, jak se lze dočíst, Roger Waters slavil se svým projektem The Wall ohromné úspěchy, po Evropě, i u nás, ještě v roce 2011.
    https://art.hn.cz/c1-51577740-muz-ktery-projde-zdi-roger-waters-zahraje-v-praze-pisne-ze-slavneho-dvojalba-the-wall

    Zeď je sama o sobě tak ohromný (doslova) symbol stavební, ale i politický, ale i kulturní že se nedá odbýt odkazem na paranoiu autora.
    To co se udělat dá, je vést i v té té kultuře hlubokou a širokou diskuzi, o tom co tímto umělec chtěl vyjádřit, ale zda také zda jeho diváci, ale i celá veřejnost pochopili . Nic víc, nic míň.

    Čím se dostáváme nejen k současnému rozhovoru, který Roger Waters poskytl CNN, a který by šlo rozebírat větu po větě, s odkazem na situaci v USA,..co tím mínil nebo nemínil.

    Jenomže a že o tom mluvíme, stejně složitě už je nutné rozebírat současnou pozici Západu (i nás) k situaci jak na Ukrajině, tak i na Tchajwanu.
    Protože to že symbolicky stojíme na jejich straně a požadujeme jejich svobodu je jeden fakt , ale že jim nepřijdeme vojensky na pomoc, je druhý fakt. (my Tchajwanu určitě ne)..
    A ta diskuze co se má dít mezi těmi dvěma fakty, má být opravdu široká i otevřená…

  2. mruk napsal:

    Chěl jsem vám vynadat, ale potom jsem si všimnul slovenského tvaru jména Ján, takže se skláním před vaší čestinou s mírným nepatrným napomenutím: česky se říká: „čas od času“ a ne: „z času na čas.“

  3. Václav napsal:

    Waters byl vždy vypatlanec.

  4. Zdeněk Hurník napsal:

    Matěji ty jsi teda chytrej zamlada bych to do tebe neřekl

  5. Frank Zappa napsal:

    Zeď je taková zmaterializovaná karma, následek činů, které se odehrály třeba až hluboko v minulosti a s námi už moc nesouvisí. Zeď fyzickou jde zdemolovat, ale může se stát, že nějaká uměle vytvořená bariera v mysli přesto přetrvává, stojí dodnes dál a dál, dokonce je mocnější než kdysi… Pan Waters asi chytil paranoiu z těch, které je neradno jmenovat, komentovat, natož kritizovat, jináč přiletí facka. I v té úžasné západní svobodě…

    Pink Floyd Brain Damage/Eclipse (lyrics) https://www.youtube.com/watch?v=YB_3w0AZYTA

    • Pavel napsal:

      Waters nechytl paranoiu, ten chytil pro hipíky typické chorobné levičáctví a chorobnou nenávist k autoritám západního světa jako byl Reagan a Thatcherová a zároveň fatální neznalost toho, jak vypadá skutečná diktatura.

      • Frank Zappa napsal:

        Obecně hipíci byli víc ovlivněni válkou ve Vietnamu, než neúctou k papalášům… Tam šlo o krk a mladej chce žít, umírat ve dvaceti je brzy.

  6. wenkovan napsal:

    Když se komedianti vyjadřují k tématům jako je správa věcí veřejných, ekonomie, ekologie atd., je to zpravidla průšvih. Tím nemyslím jen Waterse.

  7. Jirka napsal:

    David Gilmour zahrál na Ukrajině v metru lidem co se skrývali před ruskými bombami. No a Waters může vzít tu svou trumpetu a jít zahrát na Rudé náměstí odkud ty bomby posílají. Putin mu za to možná i ruské občanství udělí.

  8. Toky napsal:

    Oni teda mají Waterse a my Nohavicu. Nevím co je horší,,,,

Přidávání komentářů není povoleno