seier+seier, zdroj

Antisemitismus je v Evropě stále větší problém. Ani Česko není bez viny

Napsal/a Robert Břešťan 25. ledna 2019

Data, statistiky i nový celoevropský průzkum veřejného mínění potvrzují, že zejména v západní Evropě je antisemitismus na vzestupu. Významně se na tom podílejí sociální sítě, přibývá ale i fyzických útoků.

Na problém ukazuje i lednový speciální průzkum Eurobarometru zaměřený právě na vnímání antisemitismu. Jeho zpracování za všechny členské země si vyžádala Evropská komise.

V prosinci 2018 také Evropská rada jednomyslně přijala deklaraci proti antisemitismu a za lepší ochranu evropské židovské komunity.

Ve stejné době byl publikován jiný velký průzkum zaměřený na to, jak bezpečnostní situaci v Evropě ve vztahu k sobě vnímají Evropané hlásící se k židovskému původu. Průzkum probíhal ve dvanácti zemích EU, kde žije 96 % unijní židovské populace.

Výsledkem je zjištění, že Židé v rámci EU pociťují sílící antisemitismus v různých formách a že mají obavy se otevřeně a veřejně hlásit k židovské identitě.

Švédsko, Francie, Německo

To odpovídá i zjištěním lednového Eurobarometru. Polovina Evropanů považuje antisemitismus ve své zemi za problém.

 

ZDROJ: průzkum Eurobarometr

Nejsilněji zejména „staré“ státy EU: Švédsko (81%), Francie (72%), Německo (66%), Nizozemsko (65%), Británie (62%), Itálie (58%), Belgie (50% vs 49% těch, kdo říkají, že antisemitismus problém není) a Rakousko (47% vs 46%).

V ostatních dvaceti zemích EU však antisemitismus považuje za problém jen menšina respondentů. Nejméně v Estonsku (6% vs 86%), Bulharsku (10% vs 64%) a Portugalsku (10% vs 77%).

Mezi projevy antisemitismu patří popírání holokaustu, nenávistné projevy na internetu a sociálních sítích, antisemitské graffiti, vandalismus zaměřený na židovské památky i konkrétní projevy násilí a nenávisti proti Židům na veřejných místech.

V šestici členských zemí EU, z nichž některé byly zároveň i hlavními cíli migrační vlny, převládá přesvědčení, že antisemitismus je v zemi na vzestupu: Švédsko (73%), Německo (61%), Nizozemí (55%), Francie (51%), Dánsko (50% vs 34%, kteří odpověděli, že antisemitismus zůstává na stejné úrovni) a Británie (44% vs 33%).

Česká republika z průzkumu vychází jako země, kde většina lidí antisemitismus kolem sebe nevidí a jako celospolečenský problém jej tedy nevnímá.

O antisemitismu mluvil HlídacíPes.org v polovině loňského roku s ředitelem Židovského muzea Leo Pavlátem. Výběr z rozhovoru v souvislosti s průzkumem připomínáme.

Je to skutečně tak, že je antisemitismus v Evropě na vzestupu?

Podle dostupných informací jednoznačně ano. Ve Francii, v Belgii, v Holandsku, Velké Británii, Švédsku, nově v Německu… V první polovině roku 2018 bylo v Německu zaznamenáno o deset procent více antisemitských incidentů ve srovnání s rokem 2017, kdy šlo o 1453 případů, v průměru tedy čtyři denně. Nárůst je nyní daleko větší. Je to dáváno i do souvislosti s imigrační vlnou.

Je to podle vás pravda? Že antisemitismus v Evropě roste kvůli imigraci z muslimského světa?

Z údajů uvedené německé analýzy to nelze vyvodit, ale k dispozici jsou třeba data z Velké Británie. Tam si židovské organizace zřídily CST – Community Security Trust – službu k ostraze židovských komunit a monitorování antisemitských incidentů. A tento zdroj uvádí, že protižidovských útoků se účastní disproporční množství muslimů.

V roce 2017 ze 420 pachatelů bylo dle etnického určení 238 označeno za bílé Evropany, 77 za černé pleti, 75 za Asiaty a 30 za Araby či Severoafričany. Muslimové však podle odhadů představují jen čtyři procenta britské populace. Nedá se tedy sice říct, že by pachatelé byli primárně muslimové, ale v poměru k zastoupení v populaci je to nadprůměr. Obecně pak platí, že imigrace přichází především ze zemí s virulentně antisemitským postojem.

Antisemité v politice

Když člověk přichází do Židovského muzea, nadstandardní bezpečnostní opatření jsou zjevná. Museli jste i tady v Praze posílit ostrahu židovských objektů?

Ano. Ostatně spolu s Federací židovských obcí v ČR, Židovskou obcí v Praze a Chabadem (ortodoxní chasidské společenství, pozn.red.) jsme signatářem memoranda uzavřeného s Ministerstvem vnitra, které se týká ochrany židovských objektů coby měkkých cílů. Spolupráce byla ale navázána už dříve. A naše muzejní ostraha samozřejmě nedává jen pozor na to, aby návštěvníci třeba nepoškozovali muzejní exponáty.

Psalo se třeba o případu, kdy v dubnu 2018 v Berlíně devatenáctiletý syrský uprchlík napadl Izraelce, který měl na hlavě jarmulku…Zvyšuje i v Praze jarmulka na hlavě nebezpečí napadení?

Do Prahy jezdí velké množství Izraelců i Američanů, kteří tu běžně chodí s kipou na hlavě, a nevím o tom, že by byly zaznamenány nějaké útoky.

Nakolik se vám jeví pravdě odpovídající průzkum společnosti Pew Research z března 2018, podle nějž by si 19 % Čechů, tedy zhruba každý pátý člověk, nepřálo, aby v Česku žili Židé?

Nevím, jak reprezentativní vzorek ten průzkum zachytil a nakolik je tedy vypovídající. Faktem ale je, že i první republika se zdála být místem, kde Židé mohou žít bez problémů, a i oni sami to tak cítili třeba ve srovnání s Polskem, Maďarskem nebo Rumunskem. Ostatně mnozí se až od nacistů dozvěděli, že jsou Židé, protože sami se považovali za plně integrované do společnosti.

Stačila mnichovská dohoda a za druhé republiky se najednou vyvalila špína, kterou by předtím nikdo nečekal. V té době, ještě před příchodem nacistů, byli Židé vyloučeni z komory advokátů a z lékařské komory. Od války se hovoří o šoa, o tom, že něco tak hrůzného už nelze dopustit. A aniž bych srovnával – koho by napadlo, že v 90. letech dojde v Jugoslávii k strašnému etnickému vraždění.

Tím chci říct, že vyloučit se nedá nic. Lidem do hlavy nikdo nevidí; většinou je to tak, že pokud se změní politické a společenské poměry natolik, že nízkost, násilí a nenávist mohou vyjít na povrch, tak se tak stane. Podle mě žádná společnost proti tomu není imunní.

 

 

Vidíte v současné české politice nějaké zjevné antisemity?

Byl tady případ někdejšího tajemníka SPD Jaroslava Staníka („Židi, homosexuálové i Cikáni by měli jít do plynu,“ hlásal předloni ve sněmovně a vloni v srpnu jej soud potrestal za nenávistné a rasistické výroky dvouletou podmínkou a pokutou ve výši 70 tisíc korun, pozn.red.), proběhly soudy vinící z antisemitismu Adama B. Bartoše.

Na nejvyšší politické úrovni to u nás ale není. Jinde však ano. Aktuálně mám na mysli Velkou Británii a diskusi o směřování Labouristické strany – v tamní společnosti rezonuje, že významná politická strana má antisemitského vůdce (předseda labouristů Jeremy Corbyn, pozn.red.), který by se dokonce mohl stát ministerským předsedou.

V Česku je ale zase možné prodávat hrnky a trička s portrétem Hitlera a Heydricha a policie to odloží s tím, že to není protiprávní. Zákon je ale obecný, nemluví o tom, zda propagace nacismu je slovem, obrazem, nebo na hrnku. Je to jen způsob, jak se vylhat z problému. Plus existují česky psané weby s otevřeně antisemitským obsahem, s nabídkou antisemitské literatury, která se ostatně coby pramen historie i prodává. Patrný je i nárůst antisemitských vyjádření na sociálních sítích. Připomněl bych slova známého historika antisemitismu Simona Dubnowa: Potoky inkoustu předcházely potokům krve.

Rozhovor děláme u vás v muzeu, v místě, kde se to jen hemží dokumenty, filmy, fotografiemi, fakty a důkazy o holokaustu. Má smysl vůbec diskutovat s popírači holokaustu?

Nemá. Občas se s někým takovým setkám třeba v diskusích pro školy, kde je ale motivací spíše provokovat, otestovat, co to udělá. Diskutovat o tom ale není proč, vždyť argumenty popíračů byly jednoznačně vyvráceny a nic na tom nemění, že historický výzkum má svůj vývoj. Dějinami holokaustu, dějinami šoa, se vážně zabývají seriózní  historici, na základě výzkumu revidují a nově doplňují některé skutečnosti.

Těsně po válce se třeba odhadovalo, že v Osvětimi zahynulo dva a půl milionu lidí, dnes se ví, že více než milion. To ale nic nemění na rámcovém počtu 6 miliónů zavražděných Židů během šoa, protože byly doloženy další skutečnosti z jiných míst okupované Evropy, které tento celkový počet dosvědčují. V Osvětimi se nevydávaly úmrtní listy, nacisté své zločiny kryli.

Diskutovat však třeba jen o tom, a tak vlastně popírače šoa legitimizovat, podle mě nejde. Vždyť ti lidé se nezajímají o historii, jejich záměr je politický. Tvrdí, že na „lži holokaustu“, na neoprávněném soucítění lidí se Židy, vyrostl, jak říkají, „zločinný stát Izrael“. A ten prý ovládá svět, diktuje Spojeným státům a všem ostatním. Nejde tak o nic jiného než o oprášenou, dávnou antisemitskou ideu židovského spiknutí.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

14 komentářů

  1. Evropan napsal:

    Antisemitismus je další zápach po vládě komunistů, kteří se zbavili Slánského a dalších. Pro čs. občany Izrael byl nepřátelským státem. V tomto nepřátelství vyrostlo několik generací. Nevzpomínám, že by za komunistů byl někdo stíhán za protižidovské písně a vtipy z období protektorátu.

    • Frenki Hunter napsal:

      Majitel košer restaurace Aaron GÜnsberger: Bolševiky ty šmejdy jsme měli pověsit, nevím, proč jsme to neudělali“ to prohlásil po hlasování o zdanění církevních restitucí. A všude je klid po pěšině. Já nehájím bolševiky, to v žádném případě, ale tento styl vyjadřování by měl někdo onomu „hostinskému“ odpovídajícím způsobem vysvětlit. Že takto ne. Protože tento hulvát a nemyslící pitomec dělá medvědí službu a leje pouze oleje do ohně.

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Co Vy víte o Protektorátu? Do školy jsem začal chodit v roce a žádné protižidiovské vtipy nám nikdo nikdy nevyprávěl, zato vtipy jako: „jmenuji se Adolf Haisel a chchci si změnit jméno na Antonín …“, nebo říkanky jako: „Kdo chceš býti správným Čechem vytírej si prdel mechem, to nám praví krasavec Emanuel Moravec“, těch bylo spousta. Za komunistů proto nemohl být nikdo stíhán za protižidovské vtipy z doby Protektorátu, protože nebylo co vyprávět.

      • Tomáš napsal:

        Oskare, do školy jste začal chodit v roce??? A kdy jste maturoval?? V pěti letech??

        • sam napsal:

          Na VUML maturity zřejmě bylo netřeba

        • Oskar (hanák z Hané) napsal:

          Do školy jsem začal chodit v roce 1939, omlouvám se za nepozornost, letopočet mně jaksi vypadl. Maturoval jsem, ve 22 letech, protože před přijetím na průmyslovku jsem se musel, kvůli kapitalistickému původu, 3 roky sžívat s dělnickou třídou, než bezpečnostní referent na ONV odsouhlasil mou přihlášku na školu. Bylo nás takových tehdy více, ti co měli štěstí mohli i do učení, já jsem se směl sžívat, jako mladý pomocný dělník na zaučení, v jednom n.p. na Moravě (1948-1951).

  2. Pavel Liška napsal:

    Soudruzi z Bruselu by asi potřebovali ozdravný pobyt na Krymu. Asi taky trpí schizofrenií … Jak jinak si vysvětlit že na jedné straně : “ V prosinci 2018 také Evropská rada jednomyslně přijala deklaraci proti antisemitismu a za lepší ochranu evropské židovské komunity“ ( před kým asi je třeba v první řadě Židy chránit…. před etnickými Čechy asi ne, že . Jasně pár poblouzněných skinheadů nebo zamrzlých nácků se najde všude v Evropě, ale hlavní tíha problému bude asi jinde…. ), a na druhé straně EU podporuje v naprosté většině antisemitské Palestince, u nichž je jednou z hlavních sil Hamás ….
    Za neustálé ostrakizace státu Izrael, jediné výspě demokracie a pořádku na Blízkém východě.

  3. Frenki Hunter napsal:

    „Faktem ale je, že i první republika se zdála být místem, kde Židé mohou žít bez problémů, a i oni sami to tak cítili třeba ve srovnání s Polskem, Maďarskem nebo Rumunskem.“
    Tak tuto větu by si měl pan autor citace napřed ověřit. Mj. nabízím odkaz na knihu Inny Mirovské „Den pěti světel“. Ještě za R-U, ale i po vzniku Československa, docházelo k pogromům proti židům na Moravě. A nebyly to jen tak nějaké bezvýznamné pogromy. Došlo ke krveprolití a zabití židů, rabování majetků a zapálení synagogy a další. Ale není kouře bez ohně. Vše se odehrávalo za nějaké příčiny vzniku tohoto stavu ve společnosti. A to nebylo nic, za co by mohli být židé ani pochváleni, ani pochopeni. O tom se ale politicky korektně nemluví a to je špatně.
    EU má másla na hlavě, až běda. Je přímo cynické, jak podporuje muslimy, po všech stránkách a až nechutně a druhým dechem cynicky a populisticky se jednomyslně sjednocuje v akcích podporujících ochranu před popíráním holocaustu a proti projevům antisemitismu. Tak co vlastně EU chce? Současně je postřehnutelné, jak macešsky se EU staví k ochraně vlastního historicky nejvýznamnějšího náboženství – křesťanství. Požadovat po EU kroky vedoucí k rovnocenné ochraně a významu památky na miliony zavražděných Slovanů, je bohužel zcela bez jakékoliv odezvy a bez jakékoliv aktivity. Za sebe musím konstatovat fakt, že jako člověk nebudu uznávat vnucované pokyny k tomu, komu se má věnovat památka a komu ne, pokud vidím a historicky i znám okolnosti dané k věci samé. Jde o nefér jednání a na to jsem velmi citlivý, názorově konzistentní a neovlivnitelný.

  4. Frenki Hunter napsal:

    Připomenu trochu historie. Vyvraždění ruské carské rodiny maji na svědomí lidé židovského původu. Karel Marx Mordechaj Levy (komplet jméno po dědečkovi) a následné konsekvence v Rusku, vznik bolševizmu, by měli lidé židovského původu tvrdě odsoudit jako svůj velmi nepovedený záměr v přeměnu světa špatným směrem. Poklonkování soše Karla Marxe od pana Junckera je trpkým dopadem neo -marxistického šílenství, opět lidí židovského původu, jak je např. i Angela Merkel, apod. George Soros (Gyorgy Schwarz) je už kapitola sama pro sebe. Hoď kamenem, kdos bez viny!

  5. Jakub napsal:

    Myslíte tím, že se sem pouští 2 miliony jejich nepřátel ? Tak to máte pravdu

  6. Frenki Hunter napsal:

    Něco málo k oživení „zapomenutých“ historických faktů. Jistě k někomu politicky velmi nekorektní, leč, pravda a láska…znáte to.
    7. listopadu 1917 se komunistům povedlo svržení carského režimu Ruska. V čele bolševické revoluce stálo 6 „nejvýznamnějších“ vůdců: V. I. Lenin vlastním jménem Uljanov, poloviční žid po matce jménem Blank, Trocký vlastním jménem Lejba Bronstein, žid. Zinověv vlastním jménem Hirsch Apfelbaum, žid. Lunačarskij poloviční žid. Kameněv židovské jméno Rosenfeld a Sverdlov, taktéž žid. To je těch 6 předních vůdců revoluce! Podobnost s jistým náboženstvím jistě čistě náhodná….nebe nee?

    Vezmeme-li v úvahu 538 nejvýše postavených osob v porevolučním Rusku, jsou to 1 Čech, 1 Maďar, 2 Gruzíni, 3 Poláci, 3 Finové, 10 Arménů, 11 Němců, 31 Rusů, 34 Lotyšů a 442 židů (tj. 82% !!!), přičemž v  Rusku žily pouze 4 miliony židů. První rada lidových komisařů, kteří tvořili vládu, byla složena takto: Z 22 ministrů první sovětské vlády bylo 17 Židů, 3 byli počítáni za Rusy, Lenin, Čičerin, Lunačarskij, byli poloviční židi, 1 Gruzínec (Stalin) a 1 Armén (Protian).

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Bohužel máte pravdu, pokud jde o historická fakta, co se stalo, to se nemůže odestát, ale nic není jen černé nebo bílé. K zamyšlení – Židem, jistě náboženstvím, byl i Ježíš Kristus, a ani Adolf Hitler nevypadal jako čistokrevný Germán a přesto vyznavači jejich myšlenek mají na svědomí pogromy i holokaust (židovský, jiný nebyl!). Na druhé straně je otázkou zda ani Židé samotní nejsou, třeba na pogromech a v dnešní době na útocích ze strany Palestinců, zcela bez viny. Nemilosrdné kořistění na chudých, či vzájemné zabíjení, ke smíru vést nemohlo a vést nemůže.

    • ČERT napsal:

      Tak třeba v případě komisařů bolševické tzv. Republiky rad v Maďarsku v roce 1919 to bylo podobné – a zase v tom Maďarsku po druhé světové válce, ti hlavní předáci té stalinistické diktatury, jako Mátyás Rákosi (vl. jménem Rosenfeld), Ernö Gerö a další, ti byli také židovského původu… Přesto bych ale na 100 % netvrdil, že i když tedy skutečně měli židovské kořeny, že zároveň nemohli být i Maďaři… A takhle to s těmi Židy platilo či platí/mohlo nebo může platit obecněji…
      Takhle, tady je možná fakt problém, že se z toho židovského holocaustu, který za druhé světové války spáchali němečtí nacisté a jejich pomahači z řady dalších národů, a který tedy skutečně mohl navazovat na nějaké bohaté tradice antisemitismu a antijudaismu, a tedy z nějakého jako by „pocitu viny za něj“, začalo dělat něco až jako by náboženství nebo něco takového (tak třeba komunistická historiografie, při svém antinacismu a antifašismu, zrovna tuhle kapitolu až tolik nevyzdvihovala)… Ale asi za zamyšlení mohou stát taková ta tvrzení, že ten holocaust byl opravdu mimořádně hnusný zločin v tom smyslu, že Hitler a další najednou vmetli (a kdyby jen „vmetli“, nakonec na základě toho přímo fyzicky likvidovali) obrovské řadě lidi nějaký původ, který si třeba už oni sami ani tolik neuvědomovali, atd. Že to prostě svým způsobem může být kvalitativně ještě o něco horší než když třeba Turci likvidovali Armény, příp. Američané Indiány atd. atd.
      Protože s tím židovstvím to může být opravdu velice, velice komplikované… Vždyť oni už dávno nemuseli být židé nábožensky (zvlášť ti bolševici, ti se přece proklamovali jako ateisté). A i když třeba měli nějaké povědomí o svém původu a předcích, tak se zase rozhodně nehlásili k nějaké židovské národnosti nebo dokonce nacionalismu… Kolik z nich mluvilo hebrejsky nebo třeba jidiš…???
      Tak jistě, byli tady také Židé, kteří prostě byli Židé a sotva něco jiného, a taky židovští nacionalisté/sionisté… Tak taky z toho se už ke sklonku 19.století zrodila myšlenka obnovy státu Izrael…
      Ale… Já nevím, třeba takoví spisovatelé jako Karel Poláček, Eduard Bass, Ota Pavel – to by člověk asi řekl, že to byli spíš úplně normální Češi než nějací Židé…(???) Tak přece zdaleka ne všichni máme ve svém rodokmenu jen slovanské předky (což si tedy zrovna třeba i ti nacisté, když tu o nich byla řeč, ve vztahu k nám, Čechům, a pokud jde samozřejmě o tu germánskou stránku, uvědomovali)…

  7. Pavel napsal:

    Děláte si srandu, Česko je nejlepší přítel Izraele. To se obraťte na západ. Tak nenávist kvete a neuvěřitelně roste. Kašpaři

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama