Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Týdenní souhrn: Blesk tlačí socany, MfD Babiše

 - 

Od pondělí 29. září monitorujeme každý den způsob, jakým české deníky, včetně regionálních mutací, píší o komunálních a senátních volbách. Přinášíme TOP 5 zjištěných přehmatů z končícího týdne. Monitoring bude pokračovat až do prvního dne voleb, do pátku 10. října. Průběžně ho můžete sledovat na www.hlidacipes.org.

1) Koho chleba jíš…

  • Rozhovor Mladé fronty Dnes s majitelem listu Andrejem Babišem (čtvrtek 2. října). Týden a jeden den před volbami žádného politika podobný prostor nezarmoutí. Obzvláště, když nikdo z šéfů konkurenčních stran šanci promluvit ve stejném listu nedostane. U rozhovoru již tradičně chybí upozornění, že hovořil zaměstnanec s majitelem firmy, která mu posílá výplatu. Na rozdíl třebas od Economie, kde důsledně dbají na zveřejňování informace, že Zdeněk Bakala je majitelem vždy, když píší o něm či jeho podnikání. Rozhovoru nelze příliš vytknout. Snad jen to, že redakce s šéfem ANO hovořila podle náznaků v textu již v neděli (nebo v pondělí) a některé informace díky tomu tzv. „zasmrádly“. Proč materiál tak dlouho čekal na publikaci je otázkou. Musel být důkladně přečten a editován? Nevešel se dříve díky množství lepších informací? Prostě se to tak hodilo do týdenní nabídky titulu? Faktem je, že čtvrteční vydání je pro MfD díky magazínu s TV programem to nejprodávanější a myšlenky Andreje Babiše tak měly šanci doputovat k více potenciálním voličům.

2) Oranžový Blesk

  • Bulvární Blesk miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče již před evropskými volbami tlačil ČSSD. Teď v tom čile pokračuje. Blesk se jednoznačně postavil na stranu ČSSD proti Andreji Babišovi ve sporu o audity eurodotací v nemocnicích. Ministru zdravotnictví Němečkovi (ČSSD) poskytl dokonce prostor v rubrice Názor (středa 1. října). Výsledkem byl příspěvek „Míč je u Babiše“. Pro zpravodajský materiál zvolila redakce nadtitulek „Předvolební boj v koalici“ a titulek „Pokuty zničí nemocnice?“. To vše doprovázeno fotkou zachmuřeného ministra financí.
  • Další body pro ČSSD redakce dodala týž den článečkem otištěným v rubrice Praha „Chovanec: Vytlačíme dealery!“ o procházce sociálnědemokratického ministra nočním Václavským náměstím v Praze. Aby nebylo pochyb, že jde o předvolební akci, vykukuje za ministrem lídr socdem v Praze Miroslav Ludvík.
  • V pátek pak Blesk přispěchal se zásadní informací „Chovanec a Sobotka: Pošta se privatizovat nebude!“. Téma je citlivé právě pro voliče ČSSD v menších obcích. Blesk nevysvětluje, zda vůbec někdo poštu privatizovat chce a proč oba pánové tak razantně „jako jeden muž“ reagují.

3) Podpásový úder Bártou

  • Lidové noviny ve středu 1. října otiskly nefér materiál o hnutí Pro Prahu „Válečné zálohy a hračky pro ČSSD“. Obsah: hnutí si připravilo podrobný plán toho, co dělat s hlavním městem v případě volebního úspěchu. Včetně plánů na pronájem autobusových linek soukromým dopravcům. Redakce však v úvodu tento dokument, který prošel standardním odborným kolečkem v rámci hnutí, přirovnala k plánu Věcí veřejných a Víta Bárty na získání politického vlivu a velkých zakázek pro své a spřátelené firmy. Článek doplňuje rozhovor s lídrem hnutí Pro Prahu Zbyňkem Passerem, který alespoň umožní čtenáři udělat si vlastní úsudek.

4) Drobné službičky

  • Že deník Právo fandí levici, není žádným tajemstvím. V probíhající kampani nadto přiděluje vybraným politikům bonusy v podobě mediálního prostoru, o kterém se může jejich protikandidátům jen zdát. Ve čtvrtek 2. října kupříkladu vyšel v mutaci pro Střední a Východní Morava rozhovor se senátorským kandidátem ve Zlíně, přítelem prezidenta Zemana Františkem Čubou. Titulek? „Ptejte se lidí, co v životě dokázali“.
  • V pátek dostal luxusní prostor k povídání o tom, proč volit do Senátu právě jeho exředitel TV Nova Vladimír Železný. Publikováno pod titulkem „Senátor je v první řadě lobbista za region“. 
  • Ve stejný den ve vydání pro Prahu a Střední Čechy lze nalézt rozhovor s expolitikem ODS, starostou Prahy 11 Daliborem Mlejnským. Ten nově kandiduje za uskupení Jižní město – Náš domov. Právo k tomuto politikovi dlouhodobě chová zjevné sympatie. Rozhovor vyšel pod titulkem „Jižní Město je barevné a optimistické“. Za zaznamenání stojí „na dřeň jdoucí“ první otázka: „Co se za dobu, kdy jste stál v čele radnice Prahy 11, podle vás opravdu povedlo?“

5) Okopávání kotníků

  • Čas od času pozorný čtenář narazí na článek, který jeví všechny známky účelově vypuštěné informace, která má poškodit politickou konkurenci. Následuje krátký výčet:
  • Právo, čtvrtek 2. října: Likvidační článeček „Šéf nečinné komise chce být starostou“ o tom, že kandidát Zelených v letech 2008 – 2010 prý nekonal jako šéf komise pro cyklistické stezky. Rozhořčují se lidé z konkurenční ODS.
  • Mladá fronta Dnes, sobota 4. října: O kandidatuře dominy v barvách ANO v Doksech „Vládnout chce i ´otrokářka´“. Mimo jiné se lze v článku dočíst následující: „Dvaačtyřicetiletou M. E. z její kontroverzní minulosti usvědčuje zejména smlouva s otrokem Alainem, kterou v listopadu 2011 podepsala a kterou redakce disponuje. Vlastní rukou na jejím konci píše: „Tímto tě, otroku Alaine, přebírám do svého majetku a od této chvíle mi budeš sloužit jako můj majetek a budeš mi plně k dispozici.“
  • Právo, sobota 4. října: „Obvinili ji z týrání postižených“. Obsah: Lenku Kohoutovou, ředitelku Domova pro zdravotně postižené v Praze 4 a členku ODS kandidující na senátorku za Kladno, obvinil anonymní dopis z šikany a trýznění klientů ústavu.  Autorka článku se s „anonymními autory“ sešla, navštívila i Domov, promluvila s paní ředitelkou. Klasická ukázka, proč těsně před volbami by novináři měli být obezřetní na jakékoliv „dokonce podané“ či „zvažované“ trestní oznámení či nařčení, nadto anonymní.

O autorovi

Autorem článku je Ondřej Neumann