Repro ivysilani.cz, Události v regionech, ČT1, 31. 10. 2013

Šéf České televize Dvořák obvinil Babiše, že jeho média na zakázku skandalizují reportéra Bártka

Napsal/a Robert Malecký 14. listopadu 2015

Rada České televize se postavila za reportéra pořadu Reportéři ČT Dalibora Bártka, který působí jako zastupitel městečka Horní Benešov na Bruntálsku. Vůbec poprvé zároveň radní určili, jak posuzovat hranici střetu zájmů mezi veřejnoprávní novinařinou a politikou. Ředitel televize Petr Dvořák na jednání fakticky obvinil média vlastněná šéfem hnutí ANO Andrejem Babišem, že kauzu rozpoutala jako reakci na zájem Reportérů ČT o Babišovo podnikání.

O tom, že je Bártek vedle své práce investigativního reportéra od roku 2010 zároveň zastupitelem v severomoravském městečku Horní Benešov, informovala pod titulkem „Televizní novinář dělá politiku. Rada řeší, jestli může“ 7. listopadu Mladá fronta DNES. O tři dny později vyšel v Lidových novinách k tématu komentář „Patří politický boj reportéra do vysílání?“, podepsaný Janem Jetmarem. Oba deníky patří do vydavatelství MAFRA vlastněného Andrejem Babišem.

„Překvapuje mě, že zrovna tohle téma zvedají noviny, které mají majitele, kde reportáže pana Bártka přesně tímto směrem míří,“ řekl ve středu na zasedání rady generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Dvojí role reportér – zastupitel

Od července ležela na stole členů Rady ČT na Bártka stížnost, která se týká jeho působení v regionální politice. Konkrétně šlo o dva roky starou reportáž, která popisovala pochybnosti provázející městskou zakázku na rekonstrukci sportovní haly a tělocvičny.

„Dva z pěti členů městské rady a šéf kontrolní komise se kvůli údajným machinacím vzdali svých funkcí a podávají trestní oznámení na starostu a místostarostu. Ti podle nich zadali práce nad rámec schválené zakázky bez vědomí a schválení zastupitelstva,“ zaznělo v reportáži, kterou natočila reportérka ostravské redakce zpravodajství Marta Pilařová.

Jedním ze dvou zmíněných radních byl i Bártek. Dříve v ostravském zpravodajství pracoval jako editor, v době natočení reportáže byl už zaměstnán v Praze jako reportér pořadu Reportéři ČT. Reportérce Pilařové prý vhodnost svého vystoupení v reportáži rozmlouval, nakonec ale svolil.

Na nepravosti má Bártek čich

V reportáži byla Bártkova citace coby bývalého radního Horního Benešova uvedena takto: „Mezi těmi, kdo se vzdal funkce a chystá trestní oznámení, je i reportér České televize Dalibor Bártek. Radním ve městě, kde žije, byl tři roky. Přestože na nepravosti má vycvičený čich, o tom, že je se zakázkou něco v nepořádku, neměl dlouho ani tušení.“

Následovalo samotné Bártkovo vyjádření: „Nám to nikdo neřekl, nikdy nikdo neschválil tyto vícepráce. Nikdy nikdo neschválil práce mimo projekt. Nikdy nikdo nepřipravil finanční plnění nebo způsob, jakým to bude zaplaceno.“

Radní České televize na reportáž letos v létě upozornil benešovský podnikatel Leopold Benda. V podání tvrdil, že Bártek zneužil svého postavení redaktora veřejnoprávního média v politickém boji.

Zastupitel nevadí, starosta ano

Analýzu pro zbylé členy rady, která byla nakonec schválena i jako odpověď stěžovateli, zpracoval její místopředseda Jiří Závozda. Ten redakci HlídacíPes.org řekl, že se zaměřil na dvě roviny – samotný obsah zmíněné reportáže a pak na problém střetu zájmů redaktora, který zároveň působí ve veřejné funkci.

Co se samotné reportáže týče, byla podle Závozdy vyvážená. „Splňuje podmínky pro zveřejnění a neodporuje žurnalistickým principům ani Kodexu ČT. V reportáži měly možnost vystoupit všechny strany,“ napsal Závozda v návrhu odpovědi, jehož text má redakce k dispozici.

Důležité poselství pro budoucnost pak obsahuje druhá část Závozdovy analýzy. Podle ní by problém nastal ve chvíli, kdy by se zaměstnanec České televize po volbách stal například starostou, tedy placeným politikem. Závozda se tak vyrovnával s námitkou stěžovatele Bendy, který poukazoval na podle něho analogický příklad redaktora Vladimíra Kořena. Ten v roce 2010 kandidoval v komunálních volbách v Říčanech u Prahy a z obrazovky byl po dohodě s nadřízenými stažen ještě předtím, než se po vítězství stal ve městě starostou.

„Občanskou angažovanost jednotlivých zaměstnanců Kodex ČT přímo nezakazuje. Bylo by to mj. v rozporu s občanskými právy zaměstnanců České televize. Nařízení v konkrétních případech mohou mít pouze doporučující charakter,“ napsal Závozda. Případ Vladimíra Kořena je podle něho jiný. „Zpravodaj ČT se po volbách stal starostou, tedy placeným politikem. V takovém případě je samozřejmě vyloučeno, aby pracoval dále pro zpravodajství ČT,“ stojí ve schválené odpovědi. Podle radních ovšem ani to nevylučuje externí spolupráci, kterou má televize s Kořenem uzavřenu pro nezpravodajský zábavný pořad Zázraky přírody.

Radní zkoumali i to, zda nadřízení o jeho politickém angažmá věděli. Dospěli k závěru, že zde je všechno v pořádku. „Pan Bártek na fakt, že byl zvolen do místního zastupitelstva, prokazatelně upozornil své nadřízené. V médiu vystupoval ve veřejném zájmu (domníval se, že se plýtvá veřejnými prostředky), nikoliv v zájmu vlastním. Z jednání neměl žádný prospěch,“ stojí v Závozdově analýze.

Rada ČT vzala v úvahu i to, že Dalibor Bártek nebyl a není nadřízeným redaktorky Pilařové, která reportáž natočila. Možnou souvislost s Bártkovou dřívější prací pro ostravské studio naznačoval zmíněný komentář Jana Jetmara v Lidových novinách. „Zbývající část vedení města tvrdí, že jim vyhrožoval, že je zničí. Vzápětí nato se ve městě objevil štáb ČT a kolegyně pana Bártka natočila reportáž do zpravodajství, v níž vystoupil v roli komunálního politika i sám pan Bártek a kritizoval ostatní radní,“ napsal Jetmar.

Šéf ČT Dvořák: Podivné načasování

Podobně o věci mluvil na zasedání Rady ČT její člen Luboš Beniak. Po odhlasování Závozdova textu se totiž rozproudila diskuse, do níž se vedle Beniaka zapojil i generální ředitel Petr Dvořák.

Beniak doslova řekl, že „nejde o operního pěvce, ale o novináře“. „Nejde o angažmá, to obvinění stojí na tom, že použil svou pozici k vytvoření jistého nátlaku. Který spočíval v tom, že za pár dní po jistém konfliktu, který se tam odehrál, tam přijel štáb, čili ne pan Bártek, ale někdo jiný z ČT, a tím vlastně vytvářel ten nátlak,“ řekl Beniak.

Bártek namítá, že toto obvinění nestojí na faktech. „Není pravda, že v době, kdy ČT natočila o problematické zakázce reportáž, jsem pracoval jako editor ostravského zpravodajství ČT. Pro ostravskou televizi jsem dokonce nepracoval vůbec. V té době jsem byl již déle než rok členem pražské redakce publicistiky a věnoval se výhradně práci pro pořad Reportéři ČT,“ napsal v textu, kterou Lidové noviny otiskly jako reakci na zmíněný komentář Jana Jetmara. Bártek zároveň popřel, že by komukoli vyhrožoval zničením.

Bártkův nadřízený, šéf redakce aktuální publicistiky Marek Wollner, v diskusi na facebooku připomněl, že občanské angažmá Bártkovi zaručuje i ústava. „Není to žádná velká politika, ale angažmá někde ve vzdálené obci, kde jsou lokální problémy, jejichž závažnost je řádově menší, než jeho reportáže. Nikdy by ho ani nenapadlo s nimi přijít na poradu. Mě by zas na oplátku ani ve snu nenapadlo se jim věnovat,“ napsal Wollner.

ANO: To říká každý pořád

Podle generálního ředitele Dvořáka je důležité, aby o veřejném angažmá redaktorů věděli jejich nadřízení. „Což v tomhle případě platí,“ řekl. Následovala jeho výše citovaná slova o médiích v rukou Andreje Babiše, na kterého míří reportáže pořadu Reportéři ČT. „To je věc, která je k zamyšlení a jistě by stálo za to podívat se, proč zrovna v tuhle chvíli se zabývají věcí, která je stará dva až tři roky,“ dodal Dvořák.

„Toto říká každý, pořád. Všechno, co vyjde v Mladé frontě nebo jinde, co patří do skupiny Agrofert, první reakcí je, že jde o stranický tisk, který Babiš řídí. To vůbec nemá cenu dál rozebírat, je to často opakovaná věta, na kterou asi nemá cenu reagovat,“ uvedla pro HlídacíPes.org mluvčí hnutí ANO Lucie Kubovičová.

4 komentáře

  1. J.Němec napsal:

    Jediný, kdo má v České republice povolen střed zájmů je miliardář Babiš. Jediný, kdo se nemůže trestně stíhat je miliardář Babiš. Jediný, kdo si v ČR může vše dovolit je miliardář Babiš. To vše díky voličům a straníkům ANO a jeho miliardám. Za velkého přispění naši bývalé a současné policie se státním zastupitelstvím. Važme si novinářů, jako je pan Bártek. Jsou to novodobí hrdinové.

    • bedřich hála napsal:

      Pan Němec napsal dne 14.11, co všechno může pan Babiš. Na to, jaký je Němec politický odborník by se mohl naučit pravopis! A jeho novodobý hrdina Bártek, to může skutečně napsat jenom blb.

  2. český maloměšťák napsal:

    Sledování televize škodí vašemu zdraví.
    A také televize způsobují dlouhou a trvalou nemoc.
    To si radši zakuřte.

  3. Petr Homoláč napsal:

    Babiš je a může být ve střetu zájmů, protože to voliči věděli. Tento argument je mylný. Špatnost nezmizí je-li zveřejněna a některým nevadí. Jiným zato dvojnásob.

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies