Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Policie vtrhla do Schwarzenbergovy firmy

 - 

Troufám si tvrdit, že článek s tímto titulkem by obsadil viditelná místa ve všech tuzemských denících. Obzvláště, kdyby podstatou zprávy byla zmanipulovaná zakázka, kupříkladu pro státní podnik Lesy ČR. Aby nedošlo k mýlce – policie do žádné firmy šéfa TOP 09 nevtrhla. Zato si došla, kvůli zmanipulovanému tendru pro Českou poštu, pro dva zaměstnance firmy ministra financí Andreje Babiše. A v českých denících je (čest vyjímkám) ticho po pěšině.

Andrej Babiš postavil své politické angažmá na slibu, že zatočí s korupcí a rozkrádáním státních peněz. Teď policie obvinila dva jeho zaměstnance z firmy Agrotec, která je součástí koncernu Agrofert. Z firmy, kterou donedávna vedla Babišova politická pravá ruka, současný šéf poslaneckého klubu ANO, Jaroslav Faltýnek. Důvod? Zmanipulovaná zakázka pro Českou poštu.
Jeden by si řekl – je zaděláno na politický skandál prvního řádu. Obdobně to ostatně vyhodnotila i Česká televize, která o zásahu policie ve firmě místopředsedy vlády Babiše vysílala ve středu v Událostech, hned po informacích o návrhu na snížení DPH a aktuálním vývoji na Ukrajině.
A jak se k tomu ve čtvrtek postavily tuzemské deníky? Nejdříve ty vlastněné AB. Mladá fronta Dnes i Lidové noviny shodně informovaly o kauze tzv. “jedňákem” (nejkratší novinový článek) v rámci zpravodajského souhrnu z předchozího dne. MfD na straně dvě, LN na straně čtyři. Hospodářské noviny i regionální Deník s informací naložily obdobně. V případě HN byl “kraťas” k nalezení na straně pět, v Deníku jste museli prolistovat dokonce až na stranu čtrnáct.
Větší prostor kauze věnovaly levicové deníky. Právo ho umístilo jako otvírací materiál na stranu tři, Haló noviny mu vyhradily větší prostor na straně čtyři pod titulkem “Policie vyšetřuje i u Babiše”. Z bulvárních periodik Blesk neotiskl ani čárku, Aha! jedňák na straně dvě. Na druhou stranu se Aha! blýsklo nejpřímočařejším titulkem: “Zatkli lidi od Babiše! ”
Dnes – tedy v pátek 18. dubna o dalším vývoji v kauze informovalo pouze Právo. Za celé dva dny se ani v jednom z deníků neobjevil jediný komentář! Přitom by bylo na co se ptát. Dle Faltýnka se policie zajímá o dva členy “středního managementu”. Profitovat z pravděpodobně cinknuté zakázky s Českou poštou měla především firma z impéria AB, nikoliv stíhaní manažeři. A když už jsou otazníky u jedné zakázky, co stovky a tisíce dalších tendrů, ve kterých figují firmy AB? A není celá kauza náhodou zralá na trestní stíhání firmy vlastněné AB?
Že mlčí deníky vlastněné AB lze chápat. Proč se kauze nevěnují ty další, zůstává záhadou. Třeba podcenění ze strany vedení redakcí, nebo chybí po masivním propouštění novináři, které by bylo možné nasadit na pátrání. V každém případě je to chyba. Otázkou též zůstává, zda by deníky reagovaly stejně, kdyby policie obviňovala v podniku vlastněném Karlem Schwarzenbergem, který řídil dejme tomu Miroslav Kalousek.

O autorovi

Autorem článku je Ondřej Neumann