Vlajky vítající čínského prezidenta v Chotkových sadech. Vítala ho i česko-čínská média.
Eliška Hradilková Bártová,

Nejen čínské vlajky. Prezidenta komunistické země vítaly i transparenty českých médií

Napsal/a Eliška Hradilková Bártová 31. března 2016

Na hlavní a ostře střežené trase na Pražský hrad vlály v době návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-Pchinga nejen české a čínské vlajky, ale také ty s reklamou na vybraná česká média. Rudé vlajky komunistické Číny tak doplňovala například reklama na časopis Týden nebo Sedmička. Obě tiskoviny mají jedno společné – nového čínského spolumajitele.

Krátce před návštěvou prezidenta Čínské lidové republiky (ČLR) Si Ťin-Pchinga v Česku se v Chotkových sadech u silnice spojující Staré Město s Pražským hradem objevily na sloupech osvětlení nové reklamní panely. Kromě čínských vlajek tu překvapivě byly k vidění i transparenty s reklamou na tuzemská média – časopis Týden, Instinkt, Sedmička, nebo na nově založený týdeník Faktor S.

Celkem se vedle vlajek ČLR objevily také reklamy na šest mediálních produktů. Všechny mají jedno společné – nového spoluvlastníka, čínskou firmu Shanghai CEFC Financial Holding, Co., Ltd. Tato společnost s nedohledatelnými konečnými vlastníky, koupila letos v únoru 49% podíl v české EMPRESA MEDIA, a.s. a 30% podíl ve firmě MÉDEA, a.s.

Zmíněná čínská firma, která drží například i podíl ve fotbalové Slávii, se tak stala strategickým partnerem mediálního domu podnikatele Jaromíra Soukupa. Během návštěvy vzdaly jeho mediální tituly svému novému spoluvlastníkovi nepřehlédnutelný hold.

Reklama na časopis Týden a Instinkt v Chotkových sadech

Reklama na časopis Týden a Instinkt v Chotkových sadech sekunduje čínským vlajkám. Autorka: Eliška Hradilková Bártová

Poměr cena/výkon

Společnost EMPRESA Media, do níž nedávno vstoupil čínský vlastník, vydává celkem deset titulů: Týden, Instinkt, Interview, Faktor S, Top Dívky, Animáček, Popcorn, Sedmička, Exkluziv a Marketing Sales Media. Zároveň provozuje televizní stanici TV Barrandov.

Reklama na šest z těchto časopisů se objevila společně s čínskými a českými vlajkami v Chotkově ulici v Praze.

„Vidíte to příliš ideologicky,“ reagoval na dotaz HlídacíPes.org, proč byly reklamy umístěny společně s vlajkami vítajícími prezidenta ČLR, ředitel redakcí EMPRESA Media Daniel Köppl. „Dostali jsme od reklamní agentury výhodnou nabídku, tak jsme toho prostě využili.“

Podle vyjádření ředitele Köppla vedení redakce vědělo, kde a v jakém kontextu budou jejich reklamy vyvěšeny. „Věděl jsem to, ale je mi to úplně jedno, neřeším to a nevadí mi to, protože venkovní reklama takhle nefunguje,“ uvedl Köppl. „Když máte volný prostor a poměr cena/výkon vám vyhovuje, tak je škoda to nevyužít.“

Zároveň ale odmítá hypotézu, že by tímto způsobem prezentace oslabil nezávislost svých médií minimálně v případě informování o návštěvě čínského prezidenta. „Vidíte to opět příliš ideologicky. Pro čtenáře je důležitá kvalita časopisu, a je jedno, jaký je jeho vlastník,“ míní Köppl. „Čínský investor vstoupil do vydavatelství, ale stále jej ovládá z majority pan Jaromír Soukup.“

Kdo reklamu na časopisy umístěnou vedle čínských vlajek platil – zda to byla Smíšená česko čínská komora, která uhradila plochy pro státní vlajky, či nikoliv, odmítl Köppl upřesnit, stejně jako částku, kterou za specifickou reklamu zaplatili.

„Nevím, proč vám mám sdělovat způsob financování kampaní,“ reagoval ředitel Köppl. „Ale samozřejmě to médium spolufinancují naši vlastníci, tak není podstatné, ze které kapsy to jde.“

Současně odmítl upřesnit, zda reklama byla umístěna na úkor plochy určené pro reklamu jihokorejské firmy Samsung.

Česko čínská komora na položené dotazy nereagovala.

Kolem reklamy na čínskou firmou spoluvlastněná média projíždí kolona čínské delegace. Autorka: Eliška Hradilková Bártová

Kolem reklamy na čínskou firmou spoluvlastněná média projíždí kolona čínské delegace. Autorka: Eliška Hradilková Bártová

China Daily

Jedním z časopisů, který společně se státními standartami vítal čínského prezidenta, byl titul Týden, jenž v první den návštěvy zveřejnil rozhovor donedávna jediného majitele těchto novin Jaromíra Soukupa s prezidentem Milošem Zemanem s titulkem Zeman: Čína je pro exportéry nenasycený trh.

„V této souvislosti dovolte, abych vyjádřil respekt k vaší ekonomické diplomacii. Směr, kterým jste se vydal, skutečně výrazně a konkrétně pomáhá českým podnikatelům. Vedle Číny jste navštívil několik států bývalého Sovětského svazu včetně Ruska. Jsou ještě nějaká další teritoria, kde vidíte prostor pro pomoc českým podnikatelům ze strany státu či přímo prezidenta?,“ zněla například jedna z otázek Soukupa, jenž umožnil čínskému investorovi vstup na mediální scénu, na prezidenta Miloše Zemana.

Během rozhovoru se pak kromě jiného čtenáři také dozvěděli, že Soukupovy oblíbené noviny jsou China Daily.

Web Týden.cz pak o čínské návštěvě informovali prostým přebíráním agenturních zpráv se zaměřením na pozitivní informace. Na webu časopisu tak bylo možné přečíst si zprávu o tom, jak „Hrad připravil na příjezd čínského prezidenta výstavu“, či jak „Praha a Peking zapracují na rozvoji cestovního ruchu i zoo.“

Zpravodajství z prvního dne čínské návštěvy analyzoval i server Mediahub.cz z Babišova nakladatelství MAFRA v článku Online přenos na Tyden.cz z návštěvy čínského prezidenta proběhl bez jediné zmínky o protestech. Čínští spolumajitelé museli být spokojeni.

Autorka: Eliška Hradilková Bártová

Autorka: Eliška Hradilková Bártová

 

4 komentáře

  1. Honza B. napsal:

    Jedno doplnění: o té akci informoval Týden na webu ani ne tak s využitím agenturních (pohříchu až moc servilních) zpráv, ale především přebíral prakticky všechno z twitteru pana J.O. A to je teprve fail.

  2. český maloměšťák napsal:

    Komunistickou („nám dle našich potřeb“) je Čína asi tolik jako každý zoligarchizovaný stát na světě, respektive jeho polo- či zcela mafiánská věrchuška.
    Jen málo takových států se ale může pochlubit tím , kolik lidí bylo vytaženo díky domácí a zahraniční politice jejich oligarchů ze dna společnosti – někam přeci jen výše (i když jen relativně). Tím nemám na mysli například solární barony a zákonodárnou a exekutivně-exekuční oligarchii, která vytáhla z relativní bídy tyto, to se rozumí. Mám na mysli takové vytažení z bídy, kdy stamiiony lidí neměly proč utíkat z vlasti jinam.

    Proč by v kapitalismu někdo nemohl někoho zaplatit – aby vyrobil a vyvěsil nějaké vlajky ?
    Však i ty tibetské někdo musil vyrobit, distribuovat a vyvěsit.
    To chcete zakázat tyto druhy podnikání ? Pak by to byl ale právě že takový zákaz, který by měl co dělat s praktikami bolševické (neužívám slovo “ komunistické“ z důvodu úcty např. k Hutteritům) věrchušky.
    Jiné je vyvěšování něčeho tak, že je poškozeno či narušeno něčí vlastnické právo, což je ale v případě vlastnictví komunálního dost ošidné (viz Smetanova tykadélka umístěná na vozovém parku ve vlastnictví obce), ovšem jak pro koho, že….

    Téměř každá vlajka skoro každého (určitě pak zoligarchizovaného) státu na světě, její vyvěšování, by se dalo zakázat, například i vlajka Britského imperia. Vždy by se našel nějaký důvod, například vyvolaný hladomor.
    Snad až na vlajku eskymáckou…ale i ti např. nařizují nucený celibát svým ženám , i když pouze krátkodobý.
    Nebo v Tibetu – je tradične liberálně západně-judaisticko-křesťanským aby žena byla manželkou (najednou de iure, postupně de facto) několika mužů ? Jsou si toho české děvy a matrony vědomy – když vyvěšují vlajku Tibetu, že tak propagují i takovýto systém mnohomužství ? Když tedy pomineme nyfomanky ?

    Možná československá vlajka…ale zde by např. pan Krystlík nebo pan Urban mohli také mít pochyby. Viz jejich četná vyjádření v neprospěch politiky Československa, například v otázce rozpadu Rakousko-Uherska či v otázce přístupu k tkzv. Sudetendeutsche.

    Tolstého tvrzení, že vlajka je jen hadr na holi, je tak docela legitimní a pravdivé.

    Zbývá tedy pak jen bílá vlajka.
    Ta nemůže urazit nikoho.

    • Petr Homoláč napsal:

      Současný ruský a čínský režim je nesrovnatelně odpudivější než jakýkoliv jiný režim v historii lidstva. A to bez přehánění a je pro to pádný důkaz – nikdy žádná jiná říše v historii nezabila tolik lidí jako tyhle dvě asijské. Desetimiliony, spíše stamiliony. A navíc a to je naprostý vrchol – hlavně vlastních lidí!
      A oba tyhle současné režimy přímo navazují a odkazují se na ty co páchaly ta jatka. Obě měly či dokonce pořád mají příznačně obdobně hnusné vlajky krvavé barvy plus nějaký žlutý flek. Těžko vymyslet něco hnusnějšího. Nacistické Německo mělo také krvavě rudou vlajku, ovšem střed aspoň esteticky vypadal dobře, nacisté ovšem byli žabaři.

  3. Petr Homoláč napsal:

    Rozhovor majitele časopisu Týden Soukupa se Zemanem na čínské téma čínský prezident je odpudivě servilně devótní.
    Je naprosto iluzorní doufat, že těmto českým čínským soudruhům jde o nějakou vyváženost v zahraniční politice, jak se nám to snaží Zeman namluvit. Lezou do zadku těm, co jim platí a to jsou rozhodně Číňani a Rusové. S nikým jiným se totiž nestýkají, nikdo jiný si s nimi ruku už ani nepodá.

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies