Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Britský The Economist cituje HlídacíPes.org. Píše o kauze TV Prima i napojení jejího majitele na Miloše Zemana

 -   - 

prima-kratochvilova-sebrle-651 Autor: printscreen TV Prima

HlídacíPes.org v sérii textů v průběhu letošního května a června zdokumentoval, jak vedení televize Prima přinutilo redakci zpravodajství referovat negativně o uprchlících. Naše zjištění převzala většina velkých tuzemských médií, informaci vysílalo Rádio Svobodná Evropa, BBC World Service, rozebíraly ji přední švédské deníky (spoluvlastníkem Primy je švédská mediální skupina MTG) i švédský rozhlas. Nejnověji se kauze obsáhle věnuje britský týdeník The Economist v článku upozorňujících, že politici a s nimi provázaní byznysmeni stále více vstupují do mediálního byznysu.

Text v britském týdeníku vyšel shodou okolností v době, kdy český parlament schválil novelu zákona o střetu zájmů, podle níž členové vlády nesmějí vlastnit média. Mohou je však například převést na osobu blízkou.

Economist připomíná, že je to právě rok od chvíle, kdy se v televizi Prima konala porada, na níž šéfredaktorka Jitka Obzinová a zástupce majitele Luboš Jetmar nařídili redaktorům zpravodajství vykreslovat uprchlíky především 20160910_cuk400jako hrozbu a riziko.

„Sdělení bylo, že nemáme být objektivní, že imigranti jsou masa lidí a ne individuality a že nejlepším řešením by bylo zavřít hranice. Bylo to zcela proti všem novinářským kodexům,“ cituje Economist redaktora přítomného na poradě.

Podle britského týdeníku většina médií v České republice, ale i jinde ve střední a východní Evropě zobrazovala téma migrace senzacechtivě a v protiuprchlické linii.

„Na nahrávce, kterou počátkem léta publikoval HlídacíPes.org však bylo překvapující, jak bezprecedentně management televize diktoval redakci způsob pokrytí tématu,“ píše Economist. Připomíná, že TV Prima je z poloviny vlastněná Ivanem Zachem, „podnikatelem, jenž má blízko k populistickému levicovému prezidentu Zemanovi“.

Nahrávka z klíčové porady TV Prima k uprchlíkům: “Vedení televize má názor a vy ho budete respektovat.”

Porada v televizi Prima podle britského týdeníku není pouze ukázkou toho, jak mediální organizace rozdmýchává protiuprchlickou hysterii, ale dává i nahlédnout do toho, jak je veřejné mínění ve střední a východní Evropě „stále více ovlivňováno zužujícími se vazbami mezi politiky, na ně napojenými byznysmeny a mediálními skupinami pod jejich kontrolou“.

Economist připomíná, že prvními vlastníky médií byly po rozpadu sovětského bloku západní mediální skupiny. S příchodem finanční krize v roce 2008 a propadu inzertních příjmů se však začali zahraniční investoři stahovat. Nahradili je poté lokální majitelé, řada z nich s politickými ambicemi.

V České republice – jak Economist konstatuje – je tuto novou realitu nejlépe reprezentuje Andrej Babiš.

Dodává, že televize Prima je zároveň jedno z posledních českých médií s výrazným zahraničním majitelem, švédskou MTG, jíž patří polovina akcií.

Economist podotýká, že Zach má však kontrolu nad každodenním provozem a píše i to, že počátky jeho vlastnictví TV Prima spadají do doby pádu banky IPB.

„Banka padla v době, kdy byl premiérem Miloše Zeman. V těchto dnech je to právě Zeman, kdo je pravidelným hostem diskusních pořadů na Primě, kde se těší velmi vlídnému zacházení,“ konstatuje Economist, který popisuje i další případy propojení politické a mediální moci například v Maďarsku, Rumunsku či Polsku.

Pravděpodobně tento měsíc by česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zveřejnit svou analýzu toho, jak televize Prima v uplynulém roce pokrývala uprchlickou krizi.

O autorovi

Autorem článku je -pes-

Komentáře

Komentářů (10)
  1. zdenek napsal - dne 15.9.2016

    Pes patří vedle ČTK, Rudého Práva, Blesku, Reflexu k nejhorším parazitům v ČR. Nevěřím tomu že Britové znají tento zkorumpovaný plátek kterého úkoluje ČSSD.

    • Robert Břešťan napsal - dne 15.9.2016

      Nemáte ten seznam ještě moc krátký? Měl byste na něm zapracovat.

  2. Ira napsal - dne 15.9.2016

    Hernajs, proč Britský The Economist neinformuje o jiných, mnohem zajimavějších vazbách, klidně i o těch notorických známých, jejichž seznam by se sem nevešel ? A nebo o České televizi, jejíž propaganda je na takové úrovni, že už musí nudit i ty nejnaivnější a nejapatičtější diváky ?

    • Robert Břešťan napsal - dne 15.9.2016

      Budete se divit, ale v tom časopise vychází týdně víc než jeden článek. A dost je jich zajímavých.

  3. Petr Homoláč napsal - dne 15.9.2016

    Chybí jen doplnit propojení Zeman – Kreml konečně budeme v obraze. Jak dlouho nám to ještě potrvá?

  4. Němec napsal - dne 15.9.2016

    Prezident Zeman jezdí po republice a počíná si jako kovbojové z filmu Sedm statečných akorát si myslí, že zachraňuje národ a né vesničany. Ten hnus co kolem něho byl a i ten dnešní v podobě urážení inteligence, novinářů a rozdělování národa by vydal na knížku. Má za sebou velké množství spolků různě spjatých s dnešním Ruskem, tak se cítí neohrožený jako v minulosti Husák. O tom nemluví ale poukazuje na nějaké Kotlebovy neonacisty, kteří se nás netýkají. Naštěstí jeho chráněnec Babiš si nemůže koupit i zahraniční média abychom byli totálně bez informací.

  5. Lada Blaha napsal - dne 15.9.2016

    Pane Břešťan, obdivuji Váš “instinkt lovce” , kdy se dokážete svým článkem vždy trefit do tématu, jenž právě hýbe žlučí čtenářům. Opravdu klobouk dolů. Stačí si vždy přečíst tu záplavu kladných ohlasů na Vaše “novinářské pecky”.

  6. Bubo napsal - dne 16.9.2016

    A já dávám přednost Rt today nebo PrisonPlanet. Tam se dovím kolikrát to, co v ČR za měsíc a nebo někdy, jde-li o vraždy lidí okolo Clintonů a elity nikdy!

  7. Josef napsal - dne 16.9.2016

    Když je vám Bubo na Rt today nebo PrisonPlanet tak dobře, proč chodíte sem na Hlídacího psa? Zůstaňte tam a nedrásejte si nervovou soustavu. Myslím, že se tu po vás nikomu stýskat nebude.

  8. dmatej napsal - dne 17.9.2016

    Ten článek přece neříká nic nového, co by někdo nevěděl, ani nepravdivého. Vlastně jsem si ho celý přečetl až teď, když jsem narazil na hysterický útok jistého Žantovského na Parlamentních listech.
    Dopis “pragováků” jsem nedohledal, jen propagandu, která se na něm vystavěla pro účel ospravedlnění invaze, ale tím spíš bych řekl, že s tímhle textem není podobná vůbec nijak. Ledaže by sem kvůli Babišovi nebo Zachovi Britové chystali invazi …?! 😉
    Vážně chcete obhajovat vlastnictví médií oligarchy? Pravda, je to problém starý nejméně 20 let, ale je to problém, ať média vlastní Zach, Babiš, Pelta, Bakala nebo Schwarzenberg. Bohužel je těžko řešitelný.