Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Bin Ládin žije na Bahamách, naskočily české proruské weby na loňskou satiru

 -   - 

5678987934_dc19dc778a Autor: US Embassy New Zealand via Foter.com / CC BY-ND

Prokremelská média v Rusku, ale i v západních zemích vyznávají schizofrenní přístup: na jedné straně varují, že západním médiím nelze věřit, na straně druhé se jimi pro větší „důvěryhodnost“ smyšlených zpráv zaštiťují.

Poukazuje na to pravidelný přehled bruselského komunikačního týmu zaměřeného na ruskou propagandu East StratCom, jehož členem je i český novinář Jakub Kalenský. Přehled za druhý lednový týden zmiňuje i Českou republiku a některé české servery.

„Kvůli vlastní malé důvěryhodnosti se často zprávy prokremelských médií schovávají za údajné zprávy převzaté ze zavedených západních médií. Podobnou strategii Kreml využíval i za dob Sovětského svazu,“ připomínají autoři přehledu. Jak dodávají, obvykle je zdroj buď zcela vymyšlený, nebo jde o zprávu sice s reálným základem, ale záměrně dezinterpretovanou.


Též jsme psali: Ruská propaganda má nové zaručené zdroje: smyšlené příspěvky západních novinářů


I z poslední doby se nabízí řada příkladů. Agentura TASS kupříkladu citovala údajný článek britského Daily Telegraphu, podle nějž Ukrajina zatajila informace z radarů spojené s pádem letu MH 17. Faktem je, že informaci nepřinesl prestižní britský deník, ale nizozemský De Telegraaf, v jehož textu se navíc píše o tom, že radarové snímky nedodala jak ukrajinská, tak ruská strana.

Skandální příběh podle prokremelských médií přinesla na počátku roku i britská BBC. Ukrajinský prezident Petro Porošenko musel být prý hospitalizovaný poté, co byl nalezen pod vánočním stromkem v bezvědomí způsobeném silnou opilostí. BBC ovšem takovou zprávu nikdy nevydala, vyšla pouze v prokremelských médiích, jak dokazuje i stránka StopFake.

Jen mírně modifikovanou „letní“ verzi zprávy vydal s odkazem na německé rádio WDR 5 i český web První zprávy, jenž též patří mezi proruské či antisystémové weby.


Čtěte též: Jak se spolu kamarádí proruské (či antisystémové) weby


I další skandální „zpráva“ se odkazoval na důvěryhodnost německého vysílání Deutsche Welle. To údajně informovala o tom, že německá kancléřka Angela Merkelová veřejně urazila ukrajinské politiky. Jak opět dokazuje server StopFake, popisovaný incident se nestal.

V kontrastu k tomu, s jakou oblibou se smyšlené zprávy skrývají za údajné zprávy západních médií jak faktu, jak, jsou pak články zdůrazňující, že západním mainstreamovým médiím nelze věřit.

Alespoň v některých případech ale i prokremelské a různé konspirační weby, včetně těch českých, přeberou skutečný článek . Jako třeba ten, v němž Edward Snowden v údajném rozhovoru pro Moscow Tribune říká, že Usáma Bin Ládin žije s podporou CIA

Nevadí ani tak to, že domnělý rozhovor je ze srpna 2015. Jde o zdroj informace – World News Daily Report, který o sobě otevřeně píše, že je satirický a zprávy jsou fiktivní.

O autorovi

Autorem článku je Robert Břešťan

Komentáře

(1) komentář
  1. Josef napsal - dne 21.1.2016

    V bývalém časopisu Zprávy, vydávaném a rozšiřovaném Rusy v okupovaném Československu na podzim 1968 a na jaře 1969 se bylo možné té ruské propagandě alespoň občas zasmát. Nyní je ona ruská propaganda spíše k pláči.